Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

3.10.2005 11:37

Ok, kiitos Tommi89!

3.10.2005 16:55

Miten sen raven pystyy säätämää sillee sopivaks et voi hyödyntää kaikki koneen tehot?

3.10.2005 18:18

Rx-Mies kirjoitti:Miten sen raven pystyy säätämää sillee sopivaks et voi hyödyntää kaikki koneen tehot?


Putsaa laipan huolella karstapaskasta ja kiristää vaijerin oikeaan asentoon ja kahtoo että liikkuu sulavasti se laippa pytyssä. Eipä siinä kai muuta voi tehdäkkään?

6.10.2005 21:54

Ni miten on ,jos on rave ja isompi suutin,mut ei tehoputkee eikä isompaa kaasarii,ni kuumeneeks putki liikaa ja haittaako menoa ja onko pakko olla isompaa kaasarii...?

8.10.2005 13:55

niin.. voisko joku kertoo mistä saan raven säätö ohjeet, ku en noist gallerioist ainakaa enää löydä mitään? :/

8.10.2005 14:29

[TnT] kirjoitti:Ni miten on ,jos on rave ja isompi suutin,mut ei tehoputkee eikä isompaa kaasarii,ni kuumeneeks putki liikaa ja haittaako menoa ja onko pakko olla isompaa kaasarii...?

Se isompi kaasari on periaatteesa melkein uskon asia. Sen kun isket kiinni niin bensan syönti vaan lisääntyy. Vaikka kuinka niitten suuttimien kanssakin räpläis niin eipä siitä juuriikaan iloa ole. Sitä paitsi seoskaan ei silloin saa tarpeeksi ilmaa joten pitäisi hommata powerfiltteri. Eli kaasaria ei todellakaan tarvitse......

8.10.2005 18:33

Japanila kirjoitti:
[TnT] kirjoitti:Ni miten on ,jos on rave ja isompi suutin,mut ei tehoputkee eikä isompaa kaasarii,ni kuumeneeks putki liikaa ja haittaako menoa ja onko pakko olla isompaa kaasarii...?

Se isompi kaasari on periaatteesa melkein uskon asia. Sen kun isket kiinni niin bensan syönti vaan lisääntyy. Vaikka kuinka niitten suuttimien kanssakin räpläis niin eipä siitä juuriikaan iloa ole. Sitä paitsi seoskaan ei silloin saa tarpeeksi ilmaa joten pitäisi hommata powerfiltteri. Eli kaasaria ei todellakaan tarvitse......

Ok. Mut entä ku on vakio putki ni kuumeneeko liikaa..?

8.10.2005 20:09

kuumeneeko putki liikaa???
Siis jos sulla on vakioputki, siis kuristukset paikoillaan niin ei ole kannattavaa laittaa mitään ravea paikoilleen, koska rave aukeaa vasta 7800rpm kohdilla ja kuristetulla putkella ei pahemmin edes kierrä yli 8000rpm. Eli jos raven ostat niin ota myös putkesta kuristukset pois tai osta tehari/TT putki.

9.10.2005 1:45

-
Viimeksi muokannut sake^ päivämäärä 18.12.2017 19:36, muokattu yhteensä 1 kerran

9.10.2005 10:32

sake^ kirjoitti:Vittu toi rave on kyllä ihan päin helvettiä suunniteltu tai sitten en vaan osaa ajaa! Jos uudessa mopossa menee rave jumiin joka 1000km, niin kaikki ei voi olla kunnossa!
Puhdistusväli on huoltokirjan mukaan 2000km, mutta jos mä noin myöhäseen jättäisin niin sehän jäis sinne niin jumiin että tarvitsis varmaan pytty irrottaa...

Paska laite.


jääkö se muka sinne niin jumiin? oon ite ajanu ny n. 1500 km silleen että on ollu laippa jumissa..en oo kerenny irrottaan sitä millään..!!!munkin mielestä aika paska laite..vois ostaa sen korotuspalan sinne niin ei tarvis putsailla ja säätää koko aikaaa...

9.10.2005 10:39

No eipä ole kova homma putsata laippaa vaikka 1000km välein. On kuultu semmosiakin tapauksia ketkä eivät ole edes 10000km aikana joutuneet kertaakaan ravea irrottamaan.

Ostakaa vaan korotuspaloja, niin pyöränne pröpöttää saatanasti 6500-7000 kohdalla ja isolla vaihteella ei sen pröpötyksen yli pääse. Imee bensaa 7-10l/100km joten laittakaa vaan ne ravenne toimimaan niin on muutenkin mukavampi ajella. Ite ajoin 5000km ilman ravea ja kun raven vihdoin hommasin niin en siitä enää olisi luopunut. Jos ei pyörää jaksa huoltaa niin ostakaa 4-tahti pyörät. Jos ravenlaippa jämähtää alas tehot on alle 15hp koska se tukkii enemmän kuin alkuperäinen kuristuslaippa.

9.10.2005 11:02

-ProX- kirjoitti:No eipä ole kova homma putsata laippaa vaikka 1000km välein. On kuultu semmosiakin tapauksia ketkä eivät ole edes 10000km aikana joutuneet kertaakaan ravea irrottamaan.

Ostakaa vaan korotuspaloja, niin pyöränne pröpöttää saatanasti 6500-7000 kohdalla ja isolla vaihteella ei sen pröpötyksen yli pääse. Imee bensaa 7-10l/100km joten laittakaa vaan ne ravenne toimimaan niin on muutenkin mukavampi ajella. Ite ajoin 5000km ilman ravea ja kun raven vihdoin hommasin niin en siitä enää olisi luopunut. Jos ei pyörää jaksa huoltaa niin ostakaa 4-tahti pyörät. Jos ravenlaippa jämähtää alas tehot on alle 15hp koska se tukkii enemmän kuin alkuperäinen kuristuslaippa.


kyllä se ainakin oli kamala ajaa kun oli vähän aikaa koko laippa pois :D ..nyt vituttaa kun kerkee milläään putsaileen sitä ravee..täytyy ny varmaan koittaa jaksaa putsailla sitä ...! en oo viä kertaakaan sitä putsillu, niin olisko kellään mitään neuvoja siihen...?

9.10.2005 11:22

Hommaan menee noin tunti. Niin paljon katteita pois tieltä että saat kunnolla tilaa. Irrota vaieri aivan ensiksi laipasta eli suojakumi pois edestä ja otat vaierin pois laipan kolosta. Älä yhtään käytä väkivaltaa vaieria irrottaessasi, laipan ja vaierin kiinnityskohta murtuu helposti. Sitten irrotat 2 kuusiokoloruuvia jotta saat sen kartio härpäkkeen nostettua pois ja sitten sulla onkin enää laippa kiinni sylinterissä. Yritä nostaa ja vemputtaa sitä edestakaisin ensiksi, jos ei lähde niin pakoputki irti ja kampeat sen irti pakoaukosta vaikka ruuvimeisselillä. varo kuitenkin ettet tunge mäntään asti ja tuhoa mäntää/männänrenkaita. Laippaa voi koittaa liuottaa vaikka crc tai jollain muilla liuottimilla. Kun laippa on irti pese se kunnolla ja jos on karheita kohtia niin hio se tasaiseksi. Paikoilleen kun laitat niin voitele laippa kunnolla.

9.10.2005 12:07

-ProX- kirjoitti:Hommaan menee noin tunti. Niin paljon katteita pois tieltä että saat kunnolla tilaa. Irrota vaieri aivan ensiksi laipasta eli suojakumi pois edestä ja otat vaierin pois laipan kolosta. Älä yhtään käytä väkivaltaa vaieria irrottaessasi, laipan ja vaierin kiinnityskohta murtuu helposti. Sitten irrotat 2 kuusiokoloruuvia jotta saat sen kartio härpäkkeen nostettua pois ja sitten sulla onkin enää laippa kiinni sylinterissä. Yritä nostaa ja vemputtaa sitä edestakaisin ensiksi, jos ei lähde niin pakoputki irti ja kampeat sen irti pakoaukosta vaikka ruuvimeisselillä. varo kuitenkin ettet tunge mäntään asti ja tuhoa mäntää/männänrenkaita. Laippaa voi koittaa liuottaa vaikka crc tai jollain muilla liuottimilla. Kun laippa on irti pese se kunnolla ja jos on karheita kohtia niin hio se tasaiseksi. Paikoilleen kun laitat niin voitele laippa kunnolla.


Mulla lähti kun suhutti CRC rasvapoistoa sinne laippaan ja nitkutti kokoajan. Oli se kyllä aiiika jumissa kun sai melkein 5minuttia rykiä sitä sieltä kolosta. Sen jälkeen vaan puhistin huolella koko laipan ja junttasin pyttyyn niin liikku jo aika sulavasti sielä.

Vähäsen vielä mietityttää onko se säädetty täysin oikein, kun ei ole aikasempaa kokemusta pyörästä ravella ja ilman. Kiertää se ainakin 12k ja tuntuu että toimis. Putki on vuorattu niin nätisti nyt siihen kiinni että ei vuotas, niin pysty kahtomaan nouseeko kuinka ylös ja kuinka alaalla se on lepoasennossaan. Kaasarissa vielä varmaan säätöjä seosruuvilla hakemassa kun röpöttää pahasti alle puolella kaasulla.

9.10.2005 14:13

Ois kyllä syytä samalla putsailla myös laipankolo, kun sen laipankin putsaa. Jos sen kolon jättää paskaseks, niin ei varmana toimi kauaa kunnolla, jumittaa taas uudestaan...

Mikä vittu joidenkin pyörissä on, että muka jo 1000km ajon jälkeen alkaa laippa jumittamaan? Millasia öljyjä/seoksia käytätte, nimittäin ei sitä laipan junttaamiseen tarvittavaa karstapaskamäärää ehdi kerääntymään vielä 1000km aikana, jos käyttää laadukasta öljyä ja öljypumppu ei ole ihan tapissansa. Mulla ei Rave juntannut vuosi sitten edes reilun 3tkm ajolla, kun sillon sain kortin syksyllä niin ei paljoa laippoja jaksanut putsailla, sillon vain ajeltiin :) ja mua ennen varmaan ajeltu aika kauan ilman putsaamista... Ja hyvin sulavasti liikku laippa kolossaan, ei takerrellu yhtään!

Nyt vois tosin katsoa laipan tilanteen 2,5tkm ajon jälkeen, sen ajan mitä tehari on ollut kiinni :D erittäin pehmeästi se siellä liikkui... Mutta samalla putsaan kun maalaan putkenkin.

Niin, kun putsaatte Ravejanne, niin kannattaa sen laipan lisäksi putsia myös se kolo (esim pumpulipuikolla jota kastaa välillä bensaan ja jollain rätillä) ja sitten kun kumpikin hohtelee puhtauttaan, niin voitelee laipan vaseliinilla, öljy palaa herkästi pois jos sitä laittaa mutta vaseliini pysyy ;) Samoin kannattaa voidella Raven vaijeri. Ja kanssa yks hyvä kikka, mikä lisää vaijerin kestoikää... Mulla oli Raven solenoidi laitettu liian paljoneteenpäin, eli se oli kiinni kummassakin kiinnikkeessä (eli kahella pultilla...) No siirrettiin sitä yks pulttiväli taaksepäin, niin ei vaijeri joutunu tekemään niin jyrkkää mutkaa, laippakin liikkuu nyt paljon helpommin.

Enpä minä ton enempää sitten keksiny kirjottamista, mutta enivei, Rave on mun mielestä erittäin hyvä laite, kunhan osaa huoltaa. Sitä en kiistä, etteikö se olis kallis, mutta toipa oli kiinni jo kun ostin pyörän :)