Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 11:28

Moro. Apua tarttis vähäsen, eli miten tuon kytkimen saisi pitäväksi kun luistaa kun tulee piikki niin on aika tuskaa ajaa. On uudet välilevyt, jouset ja massa levyt on kokeiltu ilman sitä ihme "jousta" mikä keventää kytkintä, levyjä on pidetty yö öljyssä ja on kokeiltu säätää merkit kohalleen siitä kytkin akselista ja kokeiltu uudella akselilla, kiristelty vaijeria ja silti EI TOIMI :paha: Kytkimen painelevy on oikein ja siellä tankojen välissä on se kuula. Kytkin kruunussa ei isompaa kulumista. :| Ja pyörällähän on ajettu 35000tkm

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 11:45

Kiristetty vaijeria?!? Kokeile nyt ihmeessä löysätä sitä vaijeria. Säädä aluksi vaikka sillein, että kahva liikkuu n. 2cm tyhjää ennen kuin kytkin rupeaa ottamaan ja siitä sitten hienosäädät jos tarvitsee :)

Vaijeria löysäämällä kytkin ottaa aiemmin ja kiristämällä päinvastoin, eli myöhemmin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 13:19

riksu26 kirjoitti:Kiristetty vaijeria?!? Kokeile nyt ihmeessä löysätä sitä vaijeria. Säädä aluksi vaikka sillein, että kahva liikkuu n. 2cm tyhjää ennen kuin kytkin rupeaa ottamaan ja siitä sitten hienosäädät jos tarvitsee :)

Vaijeria löysäämällä kytkin ottaa aiemmin ja kiristämällä päinvastoin, eli myöhemmin.
Siis on kokeiltu myös löysätä juuri noin niinkuin sanoit eilä silti toimi

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 18:01

Mitähän sitä lähtisi ensiksi kokeilemaan kun detsi röpöttää eikä aina halua ottaa piikkiä jollei heitä pienemmälle. Kytkin pohjassa jos vähänkin matalemmilta kiekoilta kääntää kaasun pohjaan niin saattaa booata.

Tulppa just vaihdettu B9EG:hen ja pätkiminen loppu. Alavääntöjäkään ei oikein ole (pitäisi kuulemma olla enemmän vaikka ypvs on lukittu auki).

Ryypystä sammuu jos kone on vähänkin lämpimämpi, joten epäilen laihalla käymistä.

Voiko johtua siitä, että entinen omistaja lorautti vähän liikaa öljyä tai siitä, että pyttyä on vähän viilattu vai pitäisikö suutinta vaihtaa tai seosruuvia kääntää?

Koneesta siis tehty hieman yläkireä. Kiertää ykköselläkin varmaan niin pitkälle kun uskaltaa kierrättää

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 19:58

Seosruuvi ei vaikuta ku tyhjäkäynnistä puoleen kaasuun. Jos sylinterissä olis ylimääräistä öljyä, se puhaltuis pakoaukosta ulos ekalla polkasulla. Jos tyhjäkäynniltä kaasuttaessa booailee, isompaa tk-suutinta kiinni. Ei tuo DT:n kone muutenkaan hirveän kierrosherkkä ole.

Tuosta pakoaukonsäätimestä sen verran, että koneessa ei se auki lukittuna ole yhtään tehoja alle 7k rpm. Jos pääset joskus kokeilemaan pyörää jossa YPVS toimii, ero on ku yön ja päivän välillä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.5.2014 20:44

En ole kyllä tyhjäkäynniltä kokeillu tumpata kaasua pohjaan vaan arviolta about puolilta kierroksilta.

Luin tietopankistakin sen kaasarin säätö hommelin.

Ilmeisesti pitäisi kokeilla neulaa säätää aluksi?

E: Tarkotin, että puolesta välistä olen tumpannut kaasun pohjaan.. Voisikohan tuon seosruuvin säätäminen toimia hätäapuna kun en voi nyt kaasaria purkaa ja tk-suutin liian pieni?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.6.2014 13:05

Mistäs saan tilattua alkuperäsen männän detsii?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.6.2014 13:23

http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... sarja-117/

Meneekö -06 detsiin? Jos ei mene niin mistä saan kyktinsarjan ostettua?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.6.2014 13:47

En ole mikään ammattilainen näissä detsi asioissa, mutta olen saanu sellasen käsityksen, että kaikissa detseissä on samanlainen kone, muuten mutta vanhemmissa poljin ja uudemmissa startti. Korjatka toki jos olen väärässä! :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 0:16

Terve,

Oon just hommaamassa tätä kyseistä mopoa käytettynä (n. 2tkm ajettu)
ja haluisin virittää sitä sillee että kulkisi n. 60 ja "huutaisi" kovempaa, koska
tulee huutelua kun käynnistää kyykkymopon joka kuullostaa vespalta...

Oon muuten täysi amatoori näissä viritys hommissa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 0:25

Mopokuume111 kirjoitti:Terve,

Oon just hommaamassa tätä kyseistä mopoa käytettynä (n. 2tkm ajettu)
ja haluisin virittää sitä sillee että kulkisi n. 60 ja "huutaisi" kovempaa, koska
tulee huutelua kun käynnistää kyykkymopon joka kuullostaa vespalta...

Oon muuten täysi amatoori näissä viritys hommissa.


kovaa saa kyl virittää et saa kevari detsi kulkee 60 :D noni mees sinne mopo puolel sit

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 0:32

Suosittelisin ensiksi tutustumaan tietopankkiin (http://www.motot.net/wiki/Etusivu), Trafin tietoihin mopoista (esim. http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... uokat#Mopo) sekä lukemaan keskustelun otsikon ja alueen säännöt
Vain kaksitahtiset ja vain tekniikkaan liittyvä keskustelu!
ja sitten siirtymään mopoille tarkoittetuun foorumin osaan (viewforum.php?f=19).

Tässä topicissa olisi tarkoitus keskustella Yamaha DT125 -mallisesta kevytmoottoripyörästä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 6:59

Mopokuume111 kirjoitti:Terve,
tulee huutelua kun käynnistää kyykkymopon joka kuullostaa vespalta.


Ethä nyt oo tosissas?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 16:16

Pandemic kirjoitti:
Mopokuume111 kirjoitti:Terve,
tulee huutelua kun käynnistää kyykkymopon joka kuullostaa vespalta.


Ethä nyt oo tosissas?


Niimpä! onha se hieno kuulone jos pyörä kuullostaa tehokkaalta mutta että jos siinä on kovat äänet ei tarkota todellakaan että se on tehokkaan kuulonen saati hyvän kuulonen :lol: kierrosherkkä korkealle jenkaava yleisesti se mikä kuulostaa hyvältä vaikka sitä vaimennettukki ois.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.6.2014 20:10

Nostin neulan sokan ylimpään loveen (oli toiseksi ylimmässä) ja nyt naukuu ja kiihtyy niin perquleesti.

Piikin jälkeen kun vaihtaa isommalle, ottaa heti piikin uudestaan ja hyvä jos ei 4. vaihteellakin kierrä niin paljon kun antaa kiertää.

Ainut ongelma on liian iso ps. Kaasu pohjassa röpöttää eikä kiihdy mihinkään :)