Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
4.10.2014 13:53
Ite lähtisin kokeilemaan varmaan että peittäisin n.1/4 jäähdyttimestä, ja siitä sitten arvioimaan että käykö liian kuumana/kylmänä.
4.10.2014 17:32
noob-asentaja kirjoitti:Huomenta päivää
Tuli tuossa yks päivä vähän vaihdeltua suutinta ja sen jälkeen hienosäätöä seosruuvista. Tyhmä kun olen nii ajattelin että ruuvia auki päin--->seokset rikkaammalle (niinkuin derbissä ainakin) noh tulppa oli aika vaalee joten päätin avata seosruuvia oikein kunnolla...Takaisin tultua oli koko ruuvi tippunut matkalle
Mitäs patenttia tohon keksis? Nyt siihen on tungettu tupakin tumppi ja vähän ryyppyä niin toimii suht kunnolla(tod.näk. käy silti laihalla) Ruuvi tuli tilattua mut siinä todennäkösest menee se kuukaus
niin olisko jotain patentti ideoita tai jotain.
Ainoa patentti on tilata siihen jostain uusi seosruuvi.
Ekalla sivulla on kaasarin säätöohjeet, niiden kanssa kun alkaa ropaamaan niin homma ei mene pahasti reisille. Seosruuvilla hienosäädetään tyhjäkäynnin seokset ja ruuvin vaikutusalue on alle 1/4 kaasulla, sillä ei säädetä kokonaisseosta vaan se tehdään pääsuutinta vaihtamalla. Silloin kun suuttimet on oikeat niin seosruuvin asettuu 1-2 kierroksen välimaastoon.
7.10.2014 22:39
Tarviiko vaihtaa kylmempi tulppa, kun laittaa 180?
8.10.2014 6:27
Ei tarvii, vakiotulppa toimii.
9.10.2014 17:40
Hohhoh vissiin taas kannentiiviste menny, ku saa vinguttaa 5min käyntiin ja pukkaa melkosta savua siihen asti kuin kone kunnolla lämpenee. Jos sitä huoltoon raahais tuon, ei oo oikeen paikkaa missä ite laittaa kun talvikin tulee ja ilmat kylmenee..
Nooh, olis menny muutenki seisontaan pian..
Niin suositteletteko mitä huoltoja Oulun seudulta? Meinasin Sparewheelille viedä..
11.10.2014 2:24
Itse suosittelen Moto24! Asiantuntevaa porukkaa ja tekevät huolellisesti. Pyörät ei siellä turhaa pihalla seiso. Oma pyörä kävi ekassa huolossa (500km) siellä, jonka sain kaupanpäälle pyörän ostattaessa. Tekivät huollon yhteen ja puoleen tuntiin. Sain hakea pyörän heti silloin. Huolto näytti hyvin tehdyltä ja eikä näkynyt asennusjälkiä pyörässä
11.10.2014 15:56
Öljyjen vaihdosta tuskin hirveästi asennusjälkiä jääkään ^^
21.10.2014 21:04
Mitens näissä nyt tota nokkaketjun kireyttä säädetään. Eli onko automaattinen vai itse kiristettävä.
Toinen juttu on sitten että paljon pitää venttiileihin laittaa välystä?
Ja vielä kolmantena on sellanen homma että käynnistäessä jos antaa kaasua niin kuuluu kova kolahdus ja kone pysähtyy. Ilman kaasua lähtee käymään nätistä ja näin. Nämä kaikki ongelmat siis tulleet 180cc jälkeen.
21.10.2014 21:29
Nokkaketjulla on automaattinen kiristäjä, ei tarvii ite kiristellä.
Venttiilit, imu 0.10mm ja pako 0.20mm, säädetään kylmänä.
Ensimmäisenä vaihda uusi tulppa, ei iridiumia. Onhan kaasarin säädöt kunnolla kohdallaan?
Kolaus tulee startin vapaakytkimestä kun kone stumppaa kesken käynnistyksen. Stumppaamisen syy on yleensä huonossa tulpassa tai sitten säädöt ei ole kohdallaan. Toinen syy on joillain 180 pytyillä turhan korkea puristussuhde jolloin startti alkaa kyykkäämään, tämä ei ole riesana Athenan eikä Malossin pytyissä. Jos startin kytkimen rullien jouset on kuoleentuneet tai startin kytkin kulunut, silloin se tekee herkemmin tätä kolahtavaa takapotkua. Aikansa kun se tekee kolauksia niin startin kytkin hajoaa, uusi maksaa reilu satasen ja käytetty 60€
Startin kytkin on helppo vaihtaa, vaatii vauhtipyörän ulosvetäjän, momenttiavaimen ja kampiakselin mutteria aukaistessa pannan tai kiristysraudan että saa pidettyä vauhtipyörästä kiinni.
21.10.2014 21:38
Niin mikä pyörä kyseessä? Olisi hyvä tietää onko ruiskulla vai kaasarilla?
Jos on kaasarilla niin oletko kokeillut vaikuttaako ryyppy? Kuullostaisi kyllä siltä että saa liian vähän bensaa..
21.10.2014 21:58
Juu rieju marathooni kitacon 180cc pytyllä. Suuttimina on ps 147,5 ja tk 45. Nyt muuten muistin ettei putsaria ollut kiinni ja tälläista pientä viriä muuta on egr:n poisto.
Ja ryypyllä pyörä sammui.
Isoin ongelma tässä nyt oli se kova nakutus yläkerran alueelta. Sitä ei kuulunut tyhjäkäynnillä ollenkaan vaan kierrosten noustessa myös ääni voimistui, niin tästä aloin epäillä nokkaketjua. Kaverilla duke piti samanlaista meteliä käynnissä kun oli nokkaketju liian löysällä. Pitää vielä kuitenkin tarkistaa venttiilin välyksen yms.
22.10.2014 7:26
Mittasitko että mäntä jää 1mm sylinteritason alapuolelle? Tämä on AMPS:in ohjeistus Kitacon pyttyjen kanssa. Jos mäntä tulee sylinterin tasalle niin mäntä pääsee ottamaan kanteen kiinni, myös puristussuhde on liian korkea ja se omalta osaltaan vaikeuttaa käynnistymistä.
Jos startin kytkimen jouset on kuoleentuneet niin silloin koneesta pientä kolinaa kaikilla kierroksilla kun rullat pääsee vapaana hakkaamaan kytkimen sisällä. Voisi ehkä olla aiheellista avata startin kytkin ja varmistaa asia. Löydät jouset vaikuttaa siihen kolinaan, kytkin vapautuu liian herkästi siinä vaiheessa kun kone on käynnistymässä ja silloin tulee kolisevia takapotkuja.
22.10.2014 13:54
Joo nyt tuli taas säädettyä venat, niissä ei ollut mitään vikaa. Sitten purkasin koko ylkerran ja kattelin että ei siinä nyt ihan milliä ole että laitetaanko paksumpi alatiiviste lisäksi vai laitetaanko pelkästään yksin se paksumpi.
Ei se ainakaan näyttänyt että mäntä olisi ottanut osumaa venttiileihin taikka kanteen
Tossa vielä kuva siitä männästä
http://aijaa.com/inJO4khttp://aijaa.com/AqvjyThttp://aijaa.com/RcBf17
22.10.2014 14:06
Ei tarvii välttämättä vaihtaa paksumpaa tiivistettä alakertaan, välys näyttäisi olevan riittävä, ainakin kuvien perusteella.
Onhan sulla uusi kannentiiviste? Vanhalla jos kasaat niin tiiviste ei välttämättä enään pidä kun ne on kertakäyttöisiä.
Jos nokkaketju ei ole kunnolla venähtänyt, ketjulaahaimet ei ole kuluneet ja kiristin toimii niin ääni tuskin kuuluu nokkaketjusta.
Onhan venttiilit säädetty niin ettei puolipuristin ole ollut vahingossa päällä?
Ihan heti ei tule mieleen mistä muusta nakutus voisi tulla kun startin kytkimestä, se kuuluu siitä sylinterin vasemmalta puolelta. Mä aikani ihmettelin sitä nakutusta ja lopulta se hiljeni startin kytkimen korjauksella.
22.10.2014 14:13
Joo no kasataan nyt taas kasaan ja eiköhän toi sama tiiviste mene kun sillä konetta käytetty max 1min.
Mitens se puolipuristin menee päälle, siitä en oo ihan varma.
Laahaimet on hyvässä kunnossa vielä, niissä ei ainakaan kulumaa ole. Jossei se nyt hiljene niin pitää ruveta katteleen sitä starttia sitten seuraaavaks.