Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

12.7.2006 23:37

ahtimellahan saadaan nelarista niin paljon irti kun alakerta kestää :-)

Tarkkaa tietoa on mahdoton määritellä.

Mutta jos saat kilon kattilaan painetta niin lähelle 2x tehot sieltä pitäis tulla, teoriassa ainakin.

12.7.2006 23:49

VooDoo kirjoitti:ahtimellahan saadaan nelarista niin paljon irti kun alakerta kestää :-)

Tarkkaa tietoa on mahdoton määritellä.

Mutta jos saat kilon kattilaan painetta niin lähelle 2x tehot sieltä pitäis tulla, teoriassa ainakin.


Jep, teoriassa. Käytännössä sieltä voi kuitenkin tulla enempi tai vähempi. Esim. Triumph rocket III kun turbotettiin, tehot kasvoivat 70% 0,5bar ahdoilla, ja loogisesti ajateltuna 0,5bar ahdoilla tehot kasvaisi 50%?

13.7.2006 3:32

Onhan noita pyöriä turbotettu remmillä ja pakoahtimilla.Ensimmäinen asia on että saa tekniikan kestämään ahtoja eli tiivisteet teräksestä, kestävämmät kannen pultit ,työstetyt ventiilit ,takomännät, alakerran runko laakerit , ehdotan väli jäähdytintä ja Hukka porttia!Noilla saaa tekniikan jo kestämään . Ilman hukka portia luultavammin rikot ahtimen (takaisin tulevan ahto paineen takia joka rikko turpon siivet). Sitten öljy puoli et öljyn lauduttimilla (autossa) saadaan turbon voitelua
enemänkin tiedän auton ahtamisesta kylläkin mutta toivottavasti autaa jotain rakentajaa nämä tiedot :D
Viimeksi muokannut Hessu89 päivämäärä 13.7.2006 10:47, muokattu yhteensä 1 kerran

13.7.2006 8:23

Hessu89 kirjoitti:Onhan noita pyöriä turbotettu remmillä ja pakoahtimilla muttahan ensimmäinen asia että saa tekniikan kestämään ahtoja eli tiiviste teräs kestävämmät kannen pultit työstetyn ventiilit takomäntiä alakerran runko laakerit kannattaa vahvistaa ehdotan väli jäähdytintä ja Hukka porttia! ilman hukka portia luultavammin rikot ahtimen (takaisin tulevan ahto paineen takia joka rikko turpon siivet) sitten öljy puoli et öljyn lauduttimilla (autossa) saadaan turbon voitelua
enemänkin tiedän auton ahtamisesta kylläkin mutta toivottavasti autaa jotain rakentajaa nämä tiedot :D


Jos ne on noinkin "selvästi" kirjoitettuna niin eivät auta ketään. Tuotti suuria hankaluuksia lukaista koko tekstinpätkä.

13.7.2006 9:20

Mä lopetin lukemasta ekan rivin jälkeen... Armotonta sillisalaattia.

13.7.2006 10:44

vedin sen eilen hiukan kännissä koittakaa saada selville :D koitin pistää sitä hiukan paremmaksi mut en sit tiiä

14.7.2006 21:11

[quote"Sergey"]E: Jotta ei taas kokonaan eksyttäisi aiheesta NASA:n mailmaan, niin Honda CX500 Turboja saa käytettynä 2-400¤ ja se o sopivan kokoinen kaikkiin pienkoneisiin.

"Honda CX 500 Turbo 2-inch-diameter turbine capable of spinning at 200,000 rpm to produce maximum boost of 1,9bar"[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, että mistä saa CX:än turboja noin halvalla? Tai mistä ylipäätään niitä saa?

Iski tässä vain ajatus, että olisi mielenkiintoinen koittaa "päivittää" tuo cexy turbomalliseksi :).

14.7.2006 21:21

Hessu89 kirjoitti:Ilman hukka portia luultavammin rikot ahtimen (takaisin tulevan ahto paineen takia joka rikko turpon siivet).


onko sulla mitään hajua mitä hukkaportti tekee oikeasti?

hukkaportilla "rajoitetaan" ahtopainetta haluttuun lukemaan.

dump valvella päästetään ne paineet siitä kaasuläpän ja ahtimen välistä pihalle ja näin vältetään sen ahtimen mahdollinen hajoaminen, esim. vaihdetta vaihtaessa tai kun se kaasu muuten vaan suljetaan kovilla kierroksilla kokonaan...

14.7.2006 22:00

näin on, hukkaportilla ohjataan osa pakoskaasusta turbon ohi jolloin se ei saa lisää liike-enegriaa -> paineet pysyy haluttuna, bleed, - dump - etc valvet taas ottaa sen paineallon pois mikä tulee vaihtaessa, ei mitenkään pakollinnen, mutta säästää turbon lapoja ja laakereita paljon.

Plus todenäkösesti lähtee keräämään paineita nopeammin, kun turbo ei ala sakkaamaan.

15.7.2006 16:03

no huhu mut oikeessa ootte dumpista mun piti puhuu
en kyl moottori pyörän turbottamisesta tiedä mutta Talli porukan kans ollaan näit turboja pistetty autoihin

15.7.2006 21:59

Tume34 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, että mistä saa CX:än turboja noin halvalla? Tai mistä ylipäätään niitä saa?

Iski tässä vain ajatus, että olisi mielenkiintoinen koittaa "päivittää" tuo cexy turbomalliseksi :).


No ruottista saa koko koneen yksityiseltä 500¤, liikkeistä vähä kalliimmalla... Jokatapaukses joutusit ostaa turbon, ruiskusysteemin ja sytytyksen.

15.7.2006 22:21

Sergey kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, että mistä saa CX:än turboja noin halvalla? Tai mistä ylipäätään niitä saa?

Iski tässä vain ajatus, että olisi mielenkiintoinen koittaa "päivittää" tuo cexy turbomalliseksi :).


No ruottista saa koko koneen yksityiseltä 500¤, liikkeistä vähä kalliimmalla... Jokatapaukses joutusit ostaa turbon, ruiskusysteemin ja sytytyksen.


Koko moottorin? Mitäs kaikkea siihen sisältyykään, eli onko sytty-ja ruiskuyksiköt, eli bolt-on vaiko jotain vielä hommattava?

17.7.2006 1:01

No toiset my ruiskulla ja sytyllä toiset ilman. Pitäis sinänsä olla kyl bolt-on, suurin ero taitaa olla just tuossa, kone on sama.

Hessu89 kirjoitti:en kyl moottori pyörän turbottamisesta tiedä mutta Talli porukan kans ollaan näit turboja pistetty autoihin


moneenkos autoon tullut laitettua?

Iha sama se on mitä sitä turbottaa jos se on nelari. Oli se sit auto, vene tai mp bensa tai diesel niin samat periaatteet pätee.

17.7.2006 13:17

noh onhan Nc motorilla tämä 316 tic 2.0 l 4 syl s2 turbolla

sit on 325 2,5l 6 syl garretin turbolla

noi oli oman tiimin autoja

sit ollaan muille tehty tämä 328 turbotus viellä mutta ite en tiedä siitä yhtään enempää

noista pitäisi löytyä paremmat tiedot www.btcf.fi sivuilta

ja mä olen ollu kyl vaan apu poikana :) näissä hommissa

17.7.2006 15:11

JA mitä tuohon tehon kasvamiseen paineen mukaan tulee, se on ihan siitä kiinni että mikä paikka siellä ahdistaa.

Esim imupuoli on hirveän huono, mutta pakopuoli virtaa hyvin niin tehoa voidaan saada enemmän kun 2x kilon paineella.

Eikä turbomoottori tarvi oikeastaan mitään erikoisjuttuja, Ehkä tärkeimpänä puristukset, ettei ala nakuttamaan.

Tietysti jos aletaan ottaan isosti tehoja, niin alakerta tarvii tehä sen mukaan.