Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

23.8.2014 18:14

Onhan toi Newfrenin kytkinlevysarja huomattavasti edullisempikin verrattuna Barnettin valmistamaan.

E85 on harkinnassa, jos:
-Löydän hyvän ja edullisen (<12€ / litra) 2-tahtiöljyn, joka on yhteensopiva E85:sen kanssa
-Tehoa on mahdollista saada yli 5-8% enemmän verrattuna E98, korkeammalla puristussuhteella ja suuremmalla sytytysennakolla (=39hv --> 40,95-42,12hv)
-Käyttökustannukset ovat E98:n tasolla / korkeintaan 10-12% korkeammat

Tällä hetkellä halvimmat 2-tahtiöljyt, jotka ovat yhteensopivia E85:sen kanssa, ovat n. 50-60€ / 4 litraa (=12,50-15€ / litra). Niiden valmistajat ovat Klotz, Shell ja Red line. Tietääkseni ihan laadukkaita valmistajia. Ko. öljyt ovat kilpailukäyttöön tarkoitettuja, tai ainakin Shellin öljyssä on huomautus "vain kilpailukäyttöön."

Mitä olette mieltä tuosta tehotavoittesta, eli 37-39 heppaa koneelta E98:lla?
125cc 2-tahtisista motocross pyöristä otetaan n. 36-39hv koneelta, joten ei pitäisi olla mahdotonta saavuttaa.

Tietenkin huoltokulut nousevat pilviin ja ajomukavuutta ei ole ollenkaan kapean tehoalueen vuoksi, mutta radalla olisi varmasti kiva laite. Siitä en osaa sanoa yhtään, että missä menee raja, milloin alkaa tehot katoamaan kokonaan ala-keskikierroksilta, mutta sen selvittänee vain kokeilemalla.

Polinin 160cc sylkkäsarja taitaa olla suoraan sanottuna täyttä paskaa? Etsin ko. sylkkäsarjasta kokemuksia, niin ei ollut kovinkaan positiivista luettavaa..

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

23.8.2014 19:43

Ainakin autopuolella red linen öljyt on todella laadukkaita, enkä usko että 2t öljykään tekisi poikkeusta tähän.
Suunnittelemillasi muutoksilla ei 40hv ole pelkkä kaukainen haave, etenkin jos pakoputken vielä suunnittelet itse tekemällesi kokoonpanolle. Suositeltavat huoltovälit toki lyhenee 2t "kisapiikkien" kuten KTM tasolle, mutta sehän nyt on selvää, kun pienestä moottorista aletaan ottaa suuria teholukemia.
Ja mitä öljyyn ja e85 tulee, ainakaan sellaista öljyä jonka luvataan toimivan e85 kanssa, ei kovin edullista löydy, mutta voihan sitä itsekin pienessä astiassa kokeilla ja tutkia.

Ja hyvällä suunnittelulla ja pakoputkella ei välttämättä edes menetä kaikkia alatehoa, jos esim suunnittelee putkeen laajemman tehoalueen, joka myös radalla voisi olla toimiva laajemman käytettävän kierrosalueen ansiosta.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

23.8.2014 20:21

Huoltoväleiksi olen ajatellut jotain tällaista:
-30-40h mäntäsarja
-Vaihteistoöljyt 10h
-Ilmansuodatin 5-10h / riippuu paljon keleistä
-Kiertokanki ja petilaakerit 80-100h / tarkistus aina männänvaihdon yhteydessä
-Pakoaukonsäätimen puhdistus 5-10h / riippuu hyvin paljon, miten paljon karstaa kertyy (seokset, ajotyyli / käyttö)
...

Eli kone on mahdollista rakentaa erittäin korkeaviritteiseksi, koska itse olen valmis huoltamaan sitä noinkin usein.
Vertailun vuoksi, kisaenduroilla (125cc) 1 männällä ajaa n. 60h ja alakerralla ajaa n. 120-140h.

Ja mitä tulee tuohon E85 asiaan, niin rahaa kuluisi per 100km noin 18,99€, jos polttoainetta kuluu 12 litraa 3% öljysekoituksella. Öljyn hinta 15€ (Red line) / litra ja E85:sen 1,12€ / litra.

E98:lla vastaava lukema, jos polttoainetta kuluu 10 litraa ja käytetään 3% öljyseosta, on 19,05€. Öljyn hinta 7,50€ / litra (Castrol TTS/RS) ja E98:n 1,68€ / litra.

Tuo vertailu on hiukan huono, koska:
-E98:lla käytettävän öljyn hinta on vain 7,50€ per litra
-Litraa / 100km perustuu 4-tahtisen kevarin kulutusvertailuun (Derbi Senda 125).
Kulutus riippuu erittäin paljon kaasuttimen säädöistä, ajotavasta jne.

Toisaalta E98:n kanssa käytettävän öljyn ei tarvitse olla mitenkään kauhean erikoista, kun taas E85:sen kanssa ei voi käyttää ihan mitä tahansa öljyä.

Eli siirryn E85:seen ensi keväänä, kun aloitan ajokauden. Ensin tietenkin kaasuttimen säädöt täydelliseksi. Sytytyksen säädön suoritan dynossa (myöskin kaasuttimen säädöt siinä samalla). ;)

Suunnitelmissa on siis joko Jollymoto Corsa (tehoalueesta ei tietoa, joka on erittäin huono juttu) TAI itsetehty, TIGillä hitsattu ja BlairExhaust III -ohjelmalla suunniteltu pakoputki.

Pakoputken tehoalueeksi olen kaavaillut 9 000-14 000rpm. Eli tehoalueen laajuus on 5 000rpm. Tuota kapeampi tehoalue alkaa olemaan huono, jos käytän 14/41 välityksiä, koska se putoaa silloin piikiltä, kun vaihtaa 5. vaihteelta 6. vaihteelle.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

26.8.2014 15:03

Mikähän vika mitoon tuli kun olin kotia ajamassa kierrokset laski nollaan kun laitto kytkimen pohjaan sitten kun vapautti nii kävi taas no ajoin sitten nesteelle tankkasin ja koitin käynnistää eikä lähtenyt enää käyntiin, sitten katsoin tankin alle no siellä oli puolalta toinen maadotus johdon ruuvi(joka pitää myös puolaa paikalla) irti. noh laitoin sen siellä sitte paikalleen mutta ei lähde käyntiin. KIPINÄ tulee, BENSAA saa. Voiko sytytys olla mennyt jotenkin perseelleen että ei lähde käyntiin, VOIKO moottorinohjausyksikkö voinut mennä hajalle, tai vaikkapa puola että antaa vääränlaisen kipinän?? :/

Ite en ainakaan keksi muuta kun ei se muuta tarvii kun kipinän ja bensaa käymiseen.. :////

Olis kiva saaha apua, kun tuo pyöräily on niin epäterveellistä hommaa.. :D
Viimeksi muokannut mattiman20 päivämäärä 2.9.2014 16:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

29.8.2014 13:09

Onks kellään varmaa tietoa Polini 160cc pytystä Mitoon?
Mitä itse löysin ko. pytystä:
-Vakio kokoiset kanavat
-Ainoastaan porattu isompaan kokoon ja pinnoitettu uudelleen

Mutta jos porttaisin tuon sylinterin, siitä teoriatasolla voisi saada jopa 45 heppaa koneelta.. korkeilla kierroksilla tosin, eli huipputeho 13 000rpm paikkeilla ja kierroksia 14 000rpm asti.. laakerit ja kiertokanki TUSKIN kestää kovin pitkää?

Ois ihan kiva toteuttaa tollanen kireä 2-tahtinen piikki.. nyt vaa ainoastaan mopoja viritellyt. Vaikka toisaalta voisin säästää tehokkaaseen epäkäytännölliseen autoon. :s

Mutta joo, tällaisiin suunnitelmiin lopulta päädyin ja myöskin toteutan ne (jos en päätä sijoittaa autoon):
-Polini 160cc // 194/130°, ø36-38mm pakokanava, huuhtelukanavien uudelleen suuntaus + leveämmäksi, sekä viimeistely .. tasakattomännällä!
-Kansi uusiksi // Squish-välys 0,75mm, palotila irroitettavaksi (?), kokeilen erilaisia puristussuhteita sitten..
-Lohkojen työstö // Huuhtelulähdöt portaattomiksi + muuta..
-VForce 3 läppäventtiili (Honda CR125) // 8mm alumiininen korotuspala
-Itsetehty imukaula // ø41/46mm
-Keihin PWK 41 // PITÄISI riittää.. :D noin suuri kaasutin sen takia, koska E85 vaatii aika helvetin isot suuttimet = loppuu suuttimien koot (tai saattaa loppua 38mm:llä).
-E85 // Halvempaa kuin E98, vaikka käyttäisin ~15€ / litra maksavaa 2-tahtiöljyä
-Ignitechin säädettävä CDI, kevennetty vauhtipyörä..
-Jollymoto Corsa tai itsetehty pakoputki (9 000-14 000rpm) + äänenvaimennin hiilikuidusta (ovaali)
-"SP" ilmansuodatinkotelo // Jos vain löytyy kohtuuhintaan.
-UUSI kiertokanki, laakerit, vaihteisto ja kytkin

Tavoitteina olisi:
-200km/h raja rikki
-6 sekuntia 0-100km/h
-34-36whp @13 000rpm


Kiertokanki ja petilaakerit ovat vähän mietinnän alla, että mistä löydän tarpeeksi kestävät, jotka ei hajoa ensimmäisen 50h aikana. Alakerran pitäisi kestää ainakin se 80-100h eli ~2-3 mäntää.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

30.8.2014 0:47

Polinista: jos on samanlainen valmiste kuin 154cc Polini Räsään, niin on juurikin vain porattu + pinnoitettu vakiopytty. Löytyykö Mitoon muita pyttyjä, Räsään saa ainakin Italkitiltä 140cc:n, jossa reilusti enemmän tehoa kuin tuossa 154cc.

Kalliiksi tulee tuollainen virittely ja mahdollinen myynti tulee olemaan erittäin hankalaa. Jos itse aloittaisin vastaavan projun, tuskin edes myisin koko pyörää. Tuota E85 en ajattelisi halvemman hinnan kannalta, menee mäntiin ja muuhun remppaan kuitenkin kymmeniä kertoja enemmän rahaa kuin mitä siihen polttoainemäärään jonka ehtii ennen osien hajoamista/vaihdon tarvetta käyttämään.

200km/h ja 0-100 alle 6s kuullostavat samalta laitteelta samoilla väleillä melko hankalalta, ehkä 7-speed laatikolla onnistuisi? Pienet välitykset ja suuri huippunopeus vaatii juuri niitä kuuluisia kiekkoja, mistä taas suurin osa liikkuvista osista ei hirveästi tykkää.

Laakerit ja muut alakerran osat tuossa varmaan ekana pamahtaisivat, mikäli yläkerta pysyy nipussa, eli jotain kalliita laatulaakereita joutuisit käyttämään. Halvalla ei tuosta selviä, mutta mikäli kiinnostusta löytyy niin kannattaa kokeilla. Ei nyt mitenkään ihan mahdottoman kuuloiset tavoitteet, mutta pakoputken joudut varmasti tekemään itse jos kerran nuo molemmat tavoitteet haluat saavuttaa. Ei se jollymoto (vaikka tunnetaankin melkoisena ihmeputkena) kuitenkaan toimisi kunnolla sen viilatun 160cc kanssa, ellei sitten tietysti ole suunniteltu sille. Tehoaluehan siinä on korkealla, mutta mitoituksessa lienee käytetty 125cc sylinteriä.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

30.8.2014 10:25

Tietääkseni Mitoon ei valmisteta muita isompia sylintereitä..

Mut toi 200km/h menee melko varmasti rikki 14/38 välityksillä (ja 13 000rpm), kun taas 0-100km/h 6 sekuntiin 14/43 välityksillä. Nyt menee 0-100km/h 14/41 välityksillä TT:nä 8,2-8,8 sekuntiin.. 3. vaihde ei välillä tahdo mennä päälle, johtuen vääräntyyppisestä öljystä, mutta se korjaantuu tänään.

E85:sta kuluu suurella todennäköisyydellä tuollaisella setillä yli 15-18 litraa satasella, ellei jopa enemmän. Riippuu toki hyvin paljon kaasukäden asennosta ja kaasuttimen säädöistä. Plussana verrattuna E98:iin:
-Parempi teho (mahdollista käyttää suurempaa puristussuhdetta + enemmän sytkäennakkoa)
-Moottori käy viileämpänä (ei kuitenkaan mitenkään kauhean merkittävästi viileämpänä ... melko varmasti alle 5C eroa)


Mitä nyt oon laskeskellut, niin rahaa palaisi noin 800-900€ osiin. JOS ostan lähes kaiken uutena. Nykyisestä moposta saan enemmän kuin tuon verran, joten rahoitusongelma on ratkaistu. Mitosta pitäisi saada silloin 1500-2000€, jotta saan kunnollisen auton sitten ensi vuonna, toki töistä saan lisää rahaa, mutta tuohon tähtään sitten. ;)

Nyt oon noita laakereita jonkun verran katsellut ja miettinyt.. onks "Tn9" laakereilla mitään käytännön eroa tavallisiin laakereihin? Niissä on ulkonäöllisesti eroa vain sellaisella muovisella "kehikolla", joka suojaa kuulia.. kuitenkaan sotkematta voitelua. Pitää vaikka kysellä paikallisesta laakerikeskuksesta, että mitä osaa sanoa.. samalla kun käyn hakemassa Derbiin uudet laakerit koneeseen.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

2.9.2014 15:54

Jos haluat virittää mitoa suosittelen käyttämään tehtaan omia kisaosia. Tosin vajaan tonnin budjetilla saanee kyllä moiset unohtaa. Tosta polinista on vaan haittaa, tai ehkä siitä viilalla + rakentamalla koneen 165cc männälle sopivaksi saisi jotain hyötyä irti. Se 165cc mäntä kun on painavampi kuin 125cc, mikä aiheuttaa ongelmia.

Muutama vuosi takaperin joku tältä foorumilta taisi hankkia 9xxxx pytyn, en kyllä muista tuliko siitä koskaan valmista.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

2.9.2014 18:45

Se on jo tiedossa, että sen Polinin männän paino on suurempi kuin vakiokokoisen.
Kovasti oon miettinyt, että millä ihmeen tavalla saan alakerran kestämään sen ylimääräisen painon, sekä järjettömät kierrokset ja tehot..

Toinen vaihtoehto olisi vakiosylinterin porttaus ja kannen teko uusiksi.. pienellä mahdollisuudella voin saada siitä irti lähes yhtä suuren määrän tehoa, kuin niistä tehokkaimmista tehtaan viripytyistä, mutta se vaatii todella paljon pohtimista, viilaamista ja monia harjoituskappaleita (muutaman sylinterin ja kannen).

Leiponeen vakiosylinterin voisi kyllä porauttaa suurempaan kokooon ja pinnoittaa..
esim. 56mm --> 60mm = 142,8cc. Toki silloin pitäisi teettää siihen mittatilauksena uusi mäntä (Wössner), mutta varmasti olisi ihan järkevää teettää myös Poliniin mahdollisesti kevyempi takomäntä?

Mutta kunhan tässä mietiskelen näitä eri vaihtoehtoja.. joko viritän vain vähän tai sitten toteutan nuo yllämainitut suunnitelmat edellisessä viestissä. ;)
Toki sellainenkin haave on edelleenkin kaivelemassa, kuin valkokilpinen supermoto RM (125).. 8)

Kone kuitenkin lähtee auki, koska haluan vaihtaa vaihteensiirtäjät vähemmän ajettuihin.. rajussa kiihdytyksessä 3. vaihde ei tahdo aina mennä päälle.. paras tulos tähän mennessä, jonka oon saanut kännykkään, on 8,28 sekuntia.
Välillä saanut perstuntumalla nopeampia aikoja, mutta p*ska puhelin menee jumiin ja ruudulla lukee "virhe on tapahtunut" tms. :roll: Eli jostain syystä sovellus (Dragtimer) kaatuu..

Vaihteistoöljyt ovat vajaat 100km ajetut Teboil superbike 15w50.. joku oli muistaakseni tätä kehunut jopa toimivaksi / "ok" öljyksi Mitoon.. ei ollut hyllyssä litran purkkia Motul 5100 15w50, niin jouduin tyytymään Teboilin "jäteöljyyn." :lol:
Pitää joku päivä käydä hakemassa se 4 litran purkki tota Motul 5100 15w50 öljyä, niin voi ainakin kokeilla, miten hyvin toimii niillä öljyillä.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

2.9.2014 23:48

Ei sitä mäntää välttämättä tarvitse teettää, kannattaa ensin koittaa mittojen perusteella etsiä mäntää, sitähän pystyy aina muokkaamaan tarvittaessa, esim helmaa lyhentämään ja ikkunaa tekemään yms.

Ja taitaa se "joku" Teboilin Superbikeä kehunut olla minä, itse kun sen totesin omassa Mitossa parhaiten toimivaksi. :D Vaihteisto toimi sillä parhaiten, mitä nyt Motulia, Castrolia, Motorexia, Valvolinea ja joitakin muitakin vastaan tulleita laatuja kokeilin. Vaihteet meni parhaiten sisään, ja kytkin irrotti parhaiten, eli kokonaisvaltaisesti ainakin omassa Mitossa toimivin valinta. Muistaakseni etenkin Castrolin, mutta miltei yhtä pahasti myös Motulin 15W50 öljyllä ykkönen ja kakkonen eivät meinanneet millään mennä silmään, kolmonen ja siitä ylöspäinkin todella kankeasti. Valvolinellä taas kytkin tuntui käyttäytyvän omituisesti, välillä tuntui kuin luistaisi ja välillä taas ei meinannut irrottaa kunnolla. Motorex toimi melko siedettävästi, mutta Teboilin kanssa toimi silti sulavammin.

Ja tasapainoakselin ongelmaan voisi kokeilla vähän radikaalimpaa ratkaisua, jotta jättäisi sen tp-akselin kokonaan pois. Sehän on moottorin käyntiä vain tasoittamassa, ja periaatteessa sen poistamisen ei pitäisi ongelmia aiheuttaa.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

2.9.2014 23:51

Zande kirjoitti:Ei sitä mäntää välttämättä tarvitse teettää, kannattaa ensin koittaa mittojen perusteella etsiä mäntää, sitähän pystyy aina muokkaamaan tarvittaessa, esim helmaa lyhentämään ja ikkunaa tekemään yms.

Ja taitaa se "joku" Teboilin Superbikeä kehunut olla minä, itse kun sen totesin omassa Mitossa parhaiten toimivaksi. :D Vaihteisto toimi sillä parhaiten, mitä nyt Motulia, Castrolia, Motorexia, Valvolinea ja joitakin muitakin vastaan tulleita laatuja kokeilin. Vaihteet meni parhaiten sisään, ja kytkin irrotti parhaiten, eli kokonaisvaltaisesti ainakin omassa Mitossa toimivin valinta. Muistaakseni etenkin Castrolin, mutta miltei yhtä pahasti myös Motulin 15W50 öljyllä ykkönen ja kakkonen eivät meinanneet millään mennä silmään, kolmonen ja siitä ylöspäinkin todella kankeasti. Valvolinellä taas kytkin tuntui käyttäytyvän omituisesti, välillä tuntui kuin luistaisi ja välillä taas ei meinannut irrottaa kunnolla. Motorex toimi melko siedettävästi, mutta Teboilin kanssa toimi silti sulavammin.
Tokihan synteettisen ja mineraaliöljynkin välillä on eroa vaihteiston ja kytkimen suhteen. Muistaakseni kokeilemani Valvoline oli mineraaliöljyä kun muut synteettisiä, joten ei siitäkään kunnon johtopäätöksiä omien kokemusteni perusteella pysty vielä vetämään

Ja tasapainoakselin ongelmaan voisi kokeilla vähän radikaalimpaa ratkaisua, jotta jättäisi sen tp-akselin kokonaan pois. Sehän on moottorin käyntiä vain tasoittamassa, ja periaatteessa sen poistamisen ei pitäisi ongelmia aiheuttaa.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

3.9.2014 1:24

J11 kirjoitti:Se on jo tiedossa, että sen Polinin männän paino on suurempi kuin vakiokokoisen.
Kovasti oon miettinyt, että millä ihmeen tavalla saan alakerran kestämään sen ylimääräisen painon, sekä järjettömät kierrokset ja tehot..

mahdollisesti kevyempi takomäntä?

Jos taito riittää niin mikä ettet kokeilisi.

En tiedä noista öljyistä sen tarkemmin mutta agip (eni) on se mitä näihin suositellaan, onko se pelkkä sponssisopimus vai oikeasti jotain mikä saa sen toimimaan en osaa sanoa. Mutta jos oot tosissas tätä virittämässä niin ei välttämättä kannata muutamaa kymppiä sinne tänne miettiä, käyttäjälta ojatalo kannattanee kans kysyä, tietotaitoa cagivoiden suhteen löytynee enemmän kuin keltään muulta ainakaan Suomessa.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

3.9.2014 15:16

Ei sitä mäntää välttämättä tarvitse teettää, kannattaa ensin koittaa mittojen perusteella etsiä mäntää, sitähän pystyy aina muokkaamaan tarvittaessa, esim helmaa lyhentämään ja ikkunaa tekemään yms.

Lähinnä sen takia teettäisin männän, koska:
-varmasti oikeankokoinen (sylinteri-mäntä välys, männäntapin sijainti)
-Polinin vakiomäntä on valettu (?), itse haluaisin takomännän 1-renkaalla ja tasakattoisena + mahdollisimman kevyt, kuitenkaan tinkimättä kestävyydessä
-Helmat teen sitten itse tarkasti, samoin myös muut aukot + jäähdytysreiät

Polinin aion siis etsiä käytettynä (ulkomailta tai Suomesta).
Sekin on harkinnassa, että porautan vain tuon nykyisen sylinterin ja sitten teetän uuden nicasil-pinnoitteen.

Mites muuten kampiakselin stroukkaus..? Mahtaa olla melko hintavaa, joten sen vuoksi en ole sitä edes harkitsemassa.

Iskusuhteista:

Pelkällä Polinin sylkkäsarjalla iskusuhde on 63x50,5mm = 157,4cm3.
+4,0mm stroukkikampuralla ja 160cc pytyllä kuutiotilavuus olisi silloin 169,9cm3.
Todennäköisesti järkevämpää olisi kuitenkin käyttää pienempää sylinterin kokoa, mutta sitten korvaa ne menetetyt kuutiot +4,0mm stroukkikampuralla.. eli esim.
58x54,5mm (=144,0cm3).


Eikös teoriassa tuo 58x54,5mm iskusuhde olisi kestävämpi/parempi ratkaisu, kun haetaan korkeita kierroksia (vrt. 63x50,5mm)? Tai näin ainakin itse siis päättelen asian.. vähemmän rasitusta laakereille ja kiertokangelle, pienemmän männänkoon vuoksi.

Mut mie kyselen Ojatalolta näistä 'vaikeimmista' asioista, eli esim. alakerran kestävyyden parantaminen.

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

5.9.2014 17:00

Kuva
Kuva
Kiinniolleen iridium tulpan oon ennen kuvia ehtiny vaihtaa tavalliseen ennen kuvia.
Tää tuli ajettua 25km himaan, loimi putkeen kun työnti käyntiin siellä 25km päässä kotoa kun tuli tankille pysähyttyy.
Viimisillä 5km matkalla piikkikää ei enään erottunu muista vedoista ja huiput tasasella max 50-60kmh..
Mitää selkeetä ilmottamista ei oikeen ollu, ainoastaan laiskistu ja laiskistu ikäänku petarit alkais menemään enempi ja enempi jumiin, mitä enemmän ajo.
Ylempi männänrengas kadonnu johonkin, alempi muutamas osassa mutta paikallaan. Pari selvää tuntuvaa skraidua männässä ja pytyssäki. Petarit käsin pyörittelemällä vähän kohisee mutei klappia, kiertarin alapää ehkä vielä hyvä, tai jossei se ollu bensa+2t seoksen jämä mikä "litisi" välissä niin seki lähimain vaihon tarpeessa.
Hmm pjme.co.uk:sta vois vertexin 2 renkaisella kupumännälllä ottaa mitakan setin.
Sillä ton sais taas ajoon, mutta ajan kysymys milloin petarit ja kiertarin alapää alkais antautumaa :roll:

24kw papruissa niin houkuttais naittaa tuohon joku 250cc 2t kone tai joku muu isompi, johon vielä sais edullisemmin kilkettä kun toho 7-pykäläiseen omaan moottoriin...
Laskeskelin että saisin sen 630-670€ menemään kun hommaisin tuohon koneesee osaa sillä silmällä että se ei porsisi pitkään aikaan. Hommais ton pytty+mäntä setin, läppärungon läppinee, "kisa"kiertarin laakerin kans, petarit, koneen stefasarjan, koneen tiivistesarjan, etupään stefat, jos sai ni kantee myös lämpöanturi.
Ehkä päässä naksahtais ja tilaisin jtn muuta vielä päälle.
Mutta nyt aika vakavissaan mietitään mieluummin tuota koneenvaihtoa, mikä sitten menis pienellä vaivalla?

Re: Cagiva Mito viritys/tekniikka

7.9.2014 16:06

Ite laskin omien viripalikoiden yhteishinnan ja samalla hinnalla saisi remontoidun RZ/RD LC 350:sen moottorin + pakoputket (itsetehtynä) ja Briteistä kiinnityssarjan.. :eek:

Briteissä aika suosittuja 350cc Mitot ja nimenomaan 350cc RD:n nestejäähy koneella.. mm. Bansheessa (<'06) käytetään samaa konetta, joita löytyy n. 500-1 000€ Jenkeistä.

Noissa RD:n koneissa on aika paljon virityspotentiaalia.. 70 heppaa irtoaa jo melko kevyesti ilman isompia pyttyjä. Suurin dokumentoitu teholukema on n. 95hp, josta löytyy siis YouTubesta penkitysvideo.

eli wrozi, kato ebaysta ja Motomasterilta noita purku RD:tä tai pelkkiä moottoreita.. saattaa tulla vastaan hyviäkin löytöjä! ;)

Itse ainakin aion toteuttaa tämän, jos en päätä vaihtaa Mitoa Suzuki RM 125:seen, jonka "laitan kilpiin."

Motivaatiota 350cc Miton rakentamiseen..
Mito RD 350

PS. Jos haluat pitää 125:sena, miulta saat kohtuu hintaan 125 moottorin tosta omasta Mitosta! ;)