Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

7.6.2013 22:22

Mitäpä jos vaihtasit tk-suutinta pienemmäksi... Nii ja isompaa pääsuutinta, jos kerran paukkuu!

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

28.8.2013 0:36

Tulipahan aiheeksi TZR 125 -90 täysi jarruremontti ja tiivistesarjat. Ei muuten isompaa ongelmaa, mutta Suomesta tiivistesarjoja saa ko. mopoon "listatavarana" vain Yammulta, mietoon yli 260eur hintaan / kaikki tiivisteet.
Esim. Englannista tilaten hinnasta putoaa äkkiä satasen verran.

Noh, hetken sopivuustaulukoita kattellessa selvis, että tessun tiivisteitä löytyy myös isommista ja uudemmista.
Toinen hetki Stormin myymälässä, ystävällisen myyjän kantaessa lapullani olleita tiivistesarjoja tiskiin ja lopulta yhdessä hyllyjä penkoen löytyi tarvitsemani tiivisteet 142eur hintaan. Eli pääsylinterit + satulat eteen ja taakse. Ja on made in Japani, ei kiina.
Tosta hinnasta putois vielä ehkä parisen kymppiä, jos hyllyssä olleissa sarjoissa ei olis ollut pakattuna ylimääräistä tavaraa. Kaikkea kun ei aina ole hyllyssä ja hyvin mahtollisesti tohon löytyis sarjat, joissa on vain tarvittavat osat.

Jos ketä kiinnostaa, niin ainakin näistä saa tessuun tiivisteet, Stormin tuotenumeroilla:
Takapääsyl: MCI-MSR-213, mukana myös tanko ym. pientä (mm. DT125R 91-05, XT660R/X 04-09)
Takasatula (38mm): MCI-BCF-207, sarjassa tiivisteet 4 mäntään (mm. XV1100 Virago 86-89 etu)
Etupääsyl: MCI-MSB-204 (mm. DT125R/X 98-07, TZR125RR 94-95, XT600/E 84-98)
Etusatula (43mm): MCI-BCF-406 (mm. Kawa GPZ600R 85-90 etusatula)

Käsittääkseni vm. 1987-1989 etusatula on 38mm männillä??? eli kun takana on rumpujarrut. Jos/kun on, niin niistä tiivisteistä en tiedä. Toi mun on -90 eli molemmat levyillä.

Ylimääräistä tavaraa noissa oli etusatulan sarjassa jotain liukujen kumihaitareita ja takasatulan sarjassa tuplat liikaa tiivisteitä.

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

28.8.2013 14:08

hei !

kiitos erittäin paljon noista tiedoista ja koodeista. ovat erittäin tärkeitä. oma '90 tzr (2kpl) pysyy kokoelmassani, joten nuo infot eivät itselle vanhene koskaan.

Aiemmin tänä kesänä tilasin UK'sta tukusta uudet tiiviste/mäntä sarjat molempiin satuloihin, joiden hinta oli veroineen ~20euroa per setti. ovat "MF" kauppanimikettä, alkuperää en ole tarkistanut.....
Jälleenmyynti hinta oli muistaakseni jotain 30£ sis alv per setti Uk'ssa.

Tuota "Tourmax" tuotetta / Kauppanimikettä löytää muistaakseni myös UK'sta.

kiitos vielä kerran tuosta hyvästä työstä :)

t.m

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

17.12.2013 11:37

Sattuukos joku tietämään, sopiiko Yamaha RD:n YPVS:n ohjainlaite muokkaamallakaan tetsariin?

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

2.1.2014 23:44

Sopiiko yamaha tzr -93 runko -91 malliin?

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

30.4.2014 22:07

Loppuun poratun pytyn putkitus on hyvä keksintö, mutta miten siinä saattaa aukot jäädä pajan jäljiltä, ei välttämättä ole hyvä. Putkessa kun aukot on "esityöstetyt", ei lähellekään mitä pitäis.
Edellisen omistajan putkittamalle 2RH pytylle piti siis tehdä jotain.

Hommassa ei ollut kyse virittämisestä, vaan aukkojen laittamisesta johonkin tolkkuun.
Pakoreikää ja kanavaa karkeasti muotoon:
Kuva Kuva
Kuva Kuva

YPVS-venttiili on uusi, koska vanha oli muokattu julmasti ylikokoiselle männälle.

Ja muotojen viimeistely. Viisteet puuttuu kuvista, muuten tuo kai täyttää kauppakassin laatuvaatimukset symmetrisyyden osalta... kuvasarja männän kanssa katseltuna:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Huuhtisten aukot pytyn päässä ei vastanneet tippaakaan tarvittavaa. Pystysuuntaukset kaikissa viidessä tasan vaakasuoraan ja aukot aivan liian matalat, eikä aukkojen reunat muutenkaan olleet kunnolla kohdallaan. Noi viivat oli viitteelliset, lopulta A+B samalla tasolla ja boosti (C) hiukan alempana. Jos ei piisaa/ei toimi, niin lisää voi nostaa. Kauheat naarmut pytyssä ennen porausta, muissa kuvissa pytty on porattu 0,25 ylikokoon.
KuvaKuva

Tollaset niistä sitten tuli:
KuvaKuva

Alapäässä oli myös korjattavaa. Boostille kuuluvaa koloa ei putkessa ollut, joten se piti tehdä. Jätin hiukan orkkista kapeammaksi, koska päähuuhtisten kolojen takaosasta otin hiukan pois. Näin männälle jäi reilusti tukipintaa.
Ensin rälläkällä putkesta enimmät, sitten dremelillä siistien:
KuvaKuvaKuva

Huuhtisten lähtöjen sovittaminen lohkoon meinasi 1-1,5mm materiaalin poistoa, jolloin kanavien ulkopuolet piti laittaa niin, että taipuvat juoheasti:
Kuva

Jos näillä pienillä blueprinttauksilla sais laitumella olleet/tehtaalta lähteneet hevoset edes suunnilleen takaisin.

Mutta... myös kansi närästi kovasti. "Paljealue" on lähinnä vitsi tuon kumman kuopan kanssa...luultavasti tarkoituksena rajoittaa riemua, koska ei ne tehtaalla kuitenkaan tyhmiä ole.
Kuva

Kolo piti siis täyttää.
Eräälle tutulle kuuluu kiitokset siitä, että järjesti hitsauksen tässä lähinurkilla.

Hitsattu kansi kainalossa lainaamaan naapurin sorvia, koska omaan ei ton kokoista palikkaa saa kiinni:
KuvaKuva

Pienen hetken koitin sauman oikaisun jälkeen shimmailla kantta keskelle, ei jaksanu pelleillä vaan päätin tehdä koko palotilan käsipelillä. Viimeistely ois kuitenkin pitäny hinkata itte sopivan terän puuttuessa. Eli ajan ja hermon säästämiseksi...

KuvaKuva

Jesarit oli suojana, jos terä nappaa ja lipeää, niin ei käynyt. Kun palotila alkoi olla karkeasti muodoissaan ja millin verran lopullisesta halkaisijasta, niin pääsi tekemään paljealuetta ja viimeistelemään palotilaa:
KuvaKuvaKuva

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

26.7.2014 2:28

http://www.motot.net/talli/osat/id65661/

Siitä jollekkin tzr osia ;)

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

4.4.2015 13:34

Miksi tzr 50 8000 rpm jälkeen eli piikin jälkeen kulje kunnolla. Suutin ei auta

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

10.4.2015 9:57

Kyseleppä ihan mopopuolen mallikohtaisella alueella TZR 50-topikissa. Osaavat varmasti auttaa myös DT 50-topikissa.

viewtopic.php?f=106&t=80056

Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

25.4.2015 19:16

Homma jatkuu Täällä