Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
20.12.2016 0:22
Paljo porukan suurin teho näil aprilioil on ollu? Kävin pari päivää sitten paikallisella ammattikoululla dynomas apikan ja pukkashan se 35,7 villihevosta
tekniikkana "kisaportattu" 156 polini, v-force 3, madallettu (polinin oma) kansi, keihin 40 soppatykki, rave 2, jolly putki.
Alakerran laakerit vaihettu C4 tyypin laakereihin (myös kampuran). Viime dynotestis alakerta nappas kiinni jo 12 500 kiekan kohalla
niin varmuuelta tuikkasin C4 sisää...
Ecua "säädetty" paikallisen ammattilaisen toimesta. Kyllä, tietokoneella saa aikaan vaikka mitä
Kuulostaako tää mun korvaan "hyvältä" lukemalta vai kehtaako tällasia summia kertoa tänne?
Innolla odotan kritiikkiä ja keskustelua
-Sankari Laine
20.12.2016 2:40
35hv takaselta on aika avuton lukema ''kisaportatulle'' polinille kyllä. Sulla ei taida todellakaan olla ''kisaportattu'' vaan tyypillinen imupuoli avarrettu porttaus. Tietty polinissa on paljon rajottavia tekijöitä ja se on enemmän vääntöpytty kun huipputeholle suunniteltu. 40mm kaasarilla on taas korkeintaan negatiivinen vaikutus tehoihin, edes kaikki GP tason pyörät eivät käyttäneet noin suuria kaasareita. C3 laakereilla myös pärjää ihan hyvin ei tartte C4 alkaa miettimään etenkään noin pienillä tehoilla. VF3 on myös jopa huonompi kun vakio läppärunko, ainakin jos verrataan adigen PWR-2 runkoon VF3 ei ees pyöri samassa mutalammikossa.
Tosiaan tuo on aika ''tyypillinen'' lukema rotaxin motille. Samoja lukemia saa tosin jo tuotettua 125 OEM pytyllä, ja oikeilla porttauksilla. Italkitti on taas sitten sitä varten jos haetaan absoluuttista maksimitehoa. (+40hp lukemat ei ole mitään mahdottomia eikä ennenkuulumattomia myöskään)
Pro tips
-heitä keihini vittuun ja tilalle joku 34-38mm kaasari(vastaa kaasuun paremmin ja kaasari vastaa paljon paremmin moottorin hapenottokykyä)
-lisää porttausta
Ja tosiaan en tiedä mitä tarkotat ECU:n säädöllä ilmeisesti kyseessä uudempi EFI:n sähköillä oleva RS/SX/RX. Omien tietojeni mukaan sitä ei voi säätää ja ainut ''säätö'' siinä on boxin poraus jotta rave1 alkaa toimimaan.
20.12.2016 11:00
Anteeksi, selvennys 35,7hp @7000 rpm kohdalla. Kierrokset rajoitettu 14 000. Tuo dynopenkki näyttää vain tulokset kohdissa @2500 rpm, @5000 rpm ja juuri tuo 7000 rpm. En tiedä miksi ei rekisteröinyt paperiin 11 000 rpmään kun sinne asti väännettiin... En kyl jotenki ymmärrä miten muka 40mm aiheuttais vain negatiivista vaikutusta
koska kyllähän noissa ktm SX 144 on juuri tuo 40 soppatykki...
Sinänsä oon tehoihin tyytyväinen, tappaahan tuolla jo ja saa noilla tehoilla SX:n puun ympäri kiedottua...
Älysin juuri että eikö tuo rave 1 oo sähkönen? Tarkoittaen sitä että sitä sais ecun kautta muokattua
Mutta jos rötääxin motti vaa antaa vielä enemmä potkua ja se kestää niin suunta ylöspäin.
20.12.2016 18:13
Vertausleikkiin jos lähtee mukaan niin voinet huomata, että ktm on ottanut pienempiä kaasuttimia käyttöön kuin aiemmin, sillä kaasuunvastaavuus ja terävyys ovat niillä parantuneet. Ylisuuresta kaasuttimesta vain haittaa. Ja polini on vielä aika "vääntöpytty" johtuen niin ahtaasta pakoaukostaan.
Pytyn porttauksesta olisi mukava saada kuvaa jotta näkee mitä sinne on tehty
Penkit tietty aina heittää jonkin verran, mutta ei tuon suuntainen hp lukema ole ollenkaan huono
. Onnittelut siitä!
Jos parannusehdotuksia pitäs antaa niin kaasarin vaihto vähän pienempään, vauhtiksen kevennys, vhm kannen teettäminen polinille yms.
Hifistelynä toiset sähköt ja se adigen oikeen saatanan kallis läppäsetti (eri kuin vakio vaikka senkin nimi adige on)
20.12.2016 19:46
Joo tuo 35,7hp@7000rpm selittääkin kaiken. Sulla on pakopuoli jätetty koskemattomaksi ja sen ajoitus on aivan saatanan lyhyt vakiopyttyyn verrattuna. Tässä tulee taas 40mm kaasari turhuus esille, isommista kaasareista on eniten hyötyä jos sen moottorin saa kiertämään korkeammalle. Otetaan esimerkiksi RSA125 moottori joka on aprilian virittämä 126 rotax, ratakäytössa se puskee ulos 54hp@13000rpm takapyörältä ja näissä käytettiin viimeisintä tekniikkaa olevia VHSD/G sarjan kaasareita (38-41mm).
Myös uusimmissa kotareissa taitaa olla 36mm kaasari tätä nykyä joten on vähän turha verrata sellaista pyörää tuohon sun jonka sylkkä on käytännössä kun ajais PA-säädin ala-asennossa.
Sulla tulee jo tuossa esille myös Um apikoiden sähkösysteemin paskuus, niissä on sytkäkäyrä rajoitettu sinne ~11,5k rpm alueelle yleensä, vrt vanhemmissa joissa pystyi helposti 12,5k rpm.
20.12.2016 20:13
plaine kirjoitti: .
Lyös numeroo yv jos rötäx wappiryhmä kiinnostaa
20.12.2016 22:39
MX_125 olen isontanut hieman pakopuolta. Suurta eroa ei kyllä ole "vakioon" verrattuna. Ei tienny missä menee ns. kohtuus
Imupuoli on avarrettu tappiin sieltä ei voi enää ottaa mitään pois, mutta tuo pakopuoli rupes kiinnostaan... Paljon kestää ottaa vingulla pois? Puhutaanko milli vai sentti koko luokkasta? Turhia riskejä en alkanut ottamaan kun tuo imupuoli jo hirvitti sen verran. Maksaahan tuo Polini uutena 450e?
Tuo sytkä ongelma ilmeni jo siinä vaiheessa kun tätä kisapyörää aloin värkkäämään. Eräs kaunis päivä, kaverin sanoja lainaten: "se otti ja sanoi itsensä irti" ja tämän jälkeen tais metsähallituksen perille lentää. Ostin säädettävän puolan alku kesästä jolla saa nyt tietokoneiden kanssa tehtyä vaikka mitä... Sähköt on mallia omavalmiste. Sen verran johdotusta oon vapaamaks tehny että perävalo palaa, ledi työvalo tuikkii keulassa ja säätömittariston saa toimimaan.
Ma$$i minkälaista porukkaa ryhmässä on? Mieluiten keskustelua käyn tässä muodossa kun tuo puhelin on jo töiden takia turhankin suuressa roolissa...
20.12.2016 22:54
~160hlö nuorisoa, joten ehkä asiallisen keskustelun käyminen on tässä helpointa
Minkähän puolan(?) mahdoit ostaa? Sillä näissä um sähköillä olevissa puola on tavallaan integroitu ECU boksiin, jota on paha alkaa vaihdella aftermarket kamaan, sillä se ohjaa käytännössä kaikkea (mm. rave sytkän ohella). Ellei hanki sitä zeeltronicin vai HP yksikköä. Toinen noista oli +07 ja toinen 07- mutta kun ei vaan muista
Polinin pakoa voi aika huolella suurentaa, mutta tässä mx125 osaa neuvoa enemmän omakohtaisella kokemuksellaan
joten en siihen puutu
21.12.2016 13:53
Saksasta ostin säädettävän puolan... Saa tuon sytytksen oiken jne. Tarkoituksella en alunperin lähtenyt sitä ostamaan muttakun tuoteselosteessa luki että jos kone rikkoutuu puolaan liittyvien ongelmien takia (tietenkin pitää todistaa että se on oikein asennettu ja säädetty AMMATTILAISEN OHJEISTAMANA) niin tuotteen oma takuu maksaa kone remontista 30%
Tietenkin taas törmätään siihen että mistä tiedetään että oli esim liian aikaisen sytytyksen takia mäntä sulanut jne. Mutta odotan "innolla" sitä päivää kun myyjän kanssa päästään vääntämään kättä
Ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä vaihtaako ecua vai ei jos on ammattitaitoinen kaveri taustalla joka nuo osaa "säätää". Tästä en lähde enempää lurittelemaan, ei ole minun ammattialaani...
MX_125 nakkaa tänne jottai viestii paljo pakopuolta avarran... Pyörä huutaa jo lisää tehoja
21.3.2017 21:56
Mitäs tuo ecun poraaminen täysteho ohjelmaan tekee näissä um räsissä?
21.3.2017 22:17
Jos sulla ei oo rave 1 niin ei mitään. Poraamisen jälkeen solenoidille menee sähkö ~7800rpm kohilla.
24.3.2017 20:13
Poistaahan se myös kierrosten rajoittajan.
24.3.2017 20:27
Ei näissä mitään kierrostenrajoitinta ole kyllä. Suurin rajoittava tekijä on itse tuo EFI:n paska sytytysjärjestelmä. Käyrä on sellanen että oikea teho loppuu jo siel 11,5krpm, vanhemmissa aprilioissa missä ei ole ''ECU'' sytkää moottorin voi helposti saada kiertämään 12,5k-13k. Voit varmaan kuvitella paljonko sieltä motista löytyy vielä jenkaa sen 11,5k jälkeen, jos siis putkisto ja kaasari on riittävät. Um sähköillä varustetut laitteet on lussuimpia ja hankalimpia virittää verrattuna esim -98 ja vanhempiin joissa ei oo mitään kureja ja sähköt on tasoa analoginen.
24.3.2017 22:39
Kyllä siellä semmonen on.
25.3.2017 16:09
Faktaa tiskiin ja todisteita?