Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
1.10.2015 12:34
Älä sitä tulpan väriä tuijota.. pelkästään tulpan värin perusteella ei säädetä kaasutinta.
Todennäköisimmin neulan osalta käy laihalla (2/4-3/4 osakaasulla).
Katuajossa useimmiten kaasun asento 1/4-2/4 - eli tyhjäkäynnin ja neulan säädöt vaikuttaa silloin.
1.10.2015 14:26
Pitänee sit varmaan mennä tuolla 290ps kun toimii niin hyvin. 300ps ei auttanu neulan eikä minkään muunkaan säätäminen mitään, yleensä vaan paheni röpötys ja pätkiminen
4.10.2015 22:31
Aika erikoiselta kuulostaa, että kympin isommalla pääsuuttimella hyppää säädöt optimista aivan liian rikkaan puolelle.
Mitä itse aikoinaan detsin kanssa suutinrumbaa harrastin, niin toi kymppi oli lähinnä hienosäätöä. Toki nää on yksilöitä ja herkkiä monelle eri tekijälle.
Kuten sanottua, normaaliajossa tk-ruuvi ja tk-suutin, sekä neulan asento vaikuttaa eniten toimintaan ja kulutukseen. Pääsuutin on isomman kaasun säätöön.
Näissä Detsien vakiomikuneissa on sitten tuo powerjet-tsydeemi, joka voi epäkunnossa ollessaan aiheuttaa kummallista käytöstä isolla kaasulla. Itsella oli joskus ilmeisesti tuo systeemi tukossa, kun booasi täyskaasulla oli suutin mikä tahansa. Alkoi loppua usko kun TT-detsiin ei riittänyt nro 330 pääsuutin,
6.10.2015 9:10
Jaa-a kerkesin ajaa detsillä 70km rauhallista sisäänajua koneremontin jälkeen ja ilmeisesti kannen tiiviste meni.. Mistähän vois johtua että nuin nopeesti meni? Kansi kiero?
athenan kannentiiviste oli.
6.10.2015 9:46
Suorista aina kannen ja sylinterin ylätiivistepinnat.
Ne menee aina kieroksi, kun irroittaa kannen (jos moottori käytetty kuumaksi).
Itsellänikään ei kestänyt kannentiiviste 10km pidempää, koska en suoristanut sylinterin ylätiivistepintaa; vain kannen.
Sitten kun suoristin molemmat, on nyt kestänyt jo yli 1 000km (Athenan tiiviste).
6.10.2015 12:48
Juu, no pitää ainakiin se kansi suoristaa ja ainakiin tarkistaa pytyn suoruus, ei vain kehtais pyttyä mennä irrottamaan kun ei ole uutta pytyn alatiivistettä
6.10.2015 14:44
Suosittelen satsaamaan siihen Yamahan orggis kannentiivisteeseen, vaikka se lähes 30€ taitaa tänäpäivänä maksaa. Ei Terapia-DT:ssä kestänyt Athenalainen kuin n.1500km vaikka oli sorvissa oikaistut pinnat. Nyt on Yammulainen ja taas pelaa. Käyntivaiva korjautui vaihtamalla orggis VM26SS takaisin kiinni, alkoi taas kulkuja löytymään. En kyllä ymmärrä miksei se suostunut kiertämään sillä TM28SS-setillä.
6.10.2015 15:52
Juu! 37€ maksaa se mutta on jo varattu ja huomenna hakemaan
tänään kansi irti, toivottavasti ei löydy yllätyksiä..
6.10.2015 21:40
Pieni vinkki kannen suhteen, juurikin oikaisun, tiivisteen hinnan ja vuotamisen takia:
Älä ota kantta irti, jos ei ole pakko.
Männän / renkaiden vaihto, karstojen poisto ym onnistuu, kun ottaa pytyn kansineen irti alhaalta.
Sylinterin pinnan saa toki tarkastettua ja kiillottumien kevyt käsin hionta onnistuu myös kansi paikallaan, jos sormet riittää. "Oikea" koneellinen hoonaus ei tietenkään onnistu kansi paikallaan.
Jätteiden pesukin menee kansi paikallaan oikein hyvin.
Kannen kieroutumista ainakin vähentää, kun mutterit avaa ristiin ja hitaasti ja varovasti.
1/8 osa kierrosta per mutteri, kunnes jännitys on poissa, alkuun jopa vähemmän kuin 1/8.
Sama tietysti pytyn alapäässä.
7.10.2015 0:20
Ja kansi kannattaa kiristää momenttiin kun sylinteri on irrallaan ja kiinnitetty vaikka varovasti viilapenkkiin. Silloin saa olla mikä tahansa järkevällä asteikolla varustettu momenttiavain ja sen etummaisenkin mutterin saa vedettyä sillä kiiinni.
7.10.2015 12:48
Joo-o..
Ei taida tosiaan mikään muu, kuin OEM kestää.
Nimittäin vähän aikaa sitten Athenan n. 1tkm ajettu kannentiiviste petti ja DT alkoi nostamaan kierroksia yhtäkkiä.
Juuri kun kuvittelin, että sen saa ajokuntoon uudella kaasarilla ja imukaulalla..
Ja muutamilla muilla pikku korjauksilla.
7.10.2015 15:36
Silloin joskus RD-koneisessa HonMaha sekasikiössä mulla oli tällainen viritys:
DT:n käytetty kannentiiviste, josta putsailin vanhat tiivistemöhnät pois. Sitten muutama lisäreikä kun RD:n yläkerrassa ei reiät osuneet muuten kohdalleen vesikanavien kanssa. Sitten VHT:n Copper gasket sprayta molemmin puolin ja kasaan. Ei ole nykyiselläkään omistajalla vuotanut.
8.10.2015 11:09
Tossa eilen näpräsin alkuperästä ja athenan kannentiivistettä niin huomasin että alkuperänen ois pikkusen paksumpi (?) ja oli "kumisemman" olonen kun athena. Kyllä siinä ilmeisesti jotain eroo muihin on
kone kasattu nyt alkuperäsellä kannentiivisteellä ja pyöräytin lämpimäks, niin vielä ainakiin tuntus pitävän
kansikiin oiottiin kun se oli irti, tais se olla jonkinverran kiero. Pytty vaikutti paljon suoremmalta. No jospa nyt nuo nesteet pysys siellä missä kuuluukiin
12.10.2015 23:33
Hetkine mitenkäs detsis säädetään bensapintaa ku se tuntuu olevan liian alhaalla... Lähtee kiihdyttää kovin tai keulimaan niin alkaa booaamaan..
14.10.2015 1:48
Onko kellään tietoa, miten paljon watteja magneetto tuottaa Dt R:ssä?
Koitin etsiä tietoa, mutta eipä ole osunut silmään.
Ajatuksena olisi lyödä kahvalämppärit kiinni, mutta kulutus mietityttää.