Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
17.3.2015 1:53
Uskon että moni on kuullut noista Scalvinin äänenvaimentimista ja siitä tuli mieleenkin, että onko esim. tällaiseen änkkään mahdollista tehdä itse db-killeriä?
21.3.2015 12:37
Kyllähän sinne jonkinnäköisen DB-killerin saa päähän, mutta pitäisi itse alkaa väsäämään sopivaa ja useampia kappaleita jotta saisi mukavimman äänen
2-t Scalvini (täyshiilikuituinen) oli ainakin niin tiukka ettei sinne olisi mitenkään järkevästi mahtunut, tosin äänet muuttui vakioänkkään verrattuna jopa pehmeämmäksi ja hiljaisemmaksi.
21.3.2015 15:47
Mites on ku kaveri kyseli et voisinko jonku näkösen mökäpöntön rakentaa sen crossisuizaa (250cc 4-t) nii kannattaaks tollasta koittaa väsätä/ oisko millane oltava rakenteeltaa?
22.3.2015 17:38
Mitä se aikoo hakea sillä äänenvaimentimella? Hiljaisempia ääniä, rikkinäisen tilalle uutta vai tehoa? Vakiovaimennin ei ole kuristava krosseissa, ellei joissain ole tietyille äänirajoitetuille radoille tarkoitettua irroitettavaa DB-killeriä.
Mikäli huonosti mitoitetaan uusi vaimennin, saattaa äänet olla törkeät ja tehoa kadota. Muutenkin siihen vaaditaan kokonaan uusi putkisto alusta saakka jos pyörän käyttäytymistä (vääntöaluetta) aletaan muuttamaan. Yksinkertaisimmillaan reikäputkea jonka ympärille vaimenninvillaa ja tämä päälikuoren alle ei kuitenkaan liian tiiviisti. Sitten vielä laipat väliputken kiinnitykselle ja vaimentimen päätyyn. Reikäputki rosterista/teräksestä ja loput alumiinista. Jos kopioi alkuperäisen kokoja niin ei mene niin helposti metsään. Jos reikäputken halkaisijaa kasvattaa, pitää myös lisätä vaimentimen pituutta jotta vastapaine olisi samalla tasolla.
7.4.2015 12:15
Mistä olette ostaneet näitä putkia nelareihin?
Olisi tarkoitus ostaa esim scalvinin putkisto hussen smr 125 : seen.
Jos jollain jäänyt putkia ylimääräiseksi niin saa tarjota.
Edit: Putki tilattu Italiasta.
6.6.2015 5:19
Saako sliparin jollain patentilla kiinni putkeen jossa käytetään ruuvattavaa kiinnike (Oheinen linkki) Pitääkö sahata jousen pidikkeet pois ja hiota, pilliin tehdä joku patentti vai mitä? Ei kauheesti löydy änkkiä ruuvikiristimellä.
http://www.bikermart.co.uk/prodimages/e ... amps-l.png
6.6.2015 22:42
masi72 kirjoitti:Mistä olette ostaneet näitä putkia nelareihin?
Olisi tarkoitus ostaa esim scalvinin putkisto hussen smr 125 : seen.
Jos jollain jäänyt putkia ylimääräiseksi niin saa tarjota.
Edit: Putki tilattu Italiasta.
Minkä putken tilasit?
8.6.2015 16:30
Täytyy muuten tähän väliin sanoa että useimmiten saa Scalvinin halvemmalla kun soittaa Suomen maahantuojalle Race ready Oy:lle, sain hemmiin änkän lähemmäs 40€ halvemmalla kuin suoraan Italiasta tilaamalla. Scalvinilta Suomeen tilattaessa yksityishenkilöille postikulut yli 50€. Toimitusaikakin melko lailla sama molemmista paikoista tilaamalla, saattaa olla Suomen päässä varastossa valmiina.
12.10.2015 10:25
Cr3ator kirjoitti:Täytyy muuten tähän väliin sanoa että useimmiten saa Scalvinin halvemmalla kun soittaa Suomen maahantuojalle Race ready Oy:lle, sain hemmiin änkän lähemmäs 40€ halvemmalla kuin suoraan Italiasta tilaamalla. Scalvinilta Suomeen tilattaessa yksityishenkilöille postikulut yli 50€. Toimitusaikakin melko lailla sama molemmista paikoista tilaamalla, saattaa olla Suomen päässä varastossa valmiina.
Itse tilailin samaa putkea Race Readyltä. Muutama viikko kulunut eikä putkea tunnu tulevan. Ainoa asia mitä löysin firmasta on FB-sivu. Tuliko sulle ihan normaalisti sieltä toi hemmin putkisto? Mitään en oo vielä maksanu eikä laskua oo tullukkaa. Ja vaihoitko suutinta, koska ainakaa ton jätkän mukaan scalvinin saa hemmiin pelkästään kokoputkistona.
15.10.2015 14:39
2t hemmiin saa erikseen änkän ja paisarin, mutta nelariin todennäköisesti pitää ostaa koko setti kerralla, eli alkukäyrä ja änkkä.
Tietysti riippuu mihin hemmiin putki on tulossa mutta omani tuli Rotax-koneelliseen 2t hemmiin. Suuttimen vaihto tietysti riippuu siitä mikä putki on ollut aiemmin kiinni, jos on ollut Maestron ennen Scalvinia niin ei välttämättä tarvitse suutinta suurentaa, jos taas vakiosta vaihtaa Scalviniin niin ehdottomasti isompaa suutinta. Itse vaihdoin samalla isomman kaasarin niin täytyi joka tapauksessa säätää uudestaan. Putki saatiin hyvin kiinni, mutta täytyi uusi kiinnike väsätä ensin, että sain sen suoraan.
Jos taas on 4t hemmiin putki tulossa niin en osaa sanoa varmaksi, mutta ehkä vähän suurentaisin suutinta. Ainakin olen kuullut että kävisivät jo vakiona vähän laihalla?
Loppujen lopuksi putki tuli noin 6-7 viikkoa siitä kun tilasin. Firmasta tosin väitettiin, että toimitusongelmat johtuivat itse Scalvinista, ei tästä Suomen päästä. Hyvittivät sitten tätä viivästelyä sen verran, että toivat putken kotiovelle henkilökohtaisesti ja hyvittivät vielä 50€ kokonaishinnasta. Eli kokoputkistolle(halvimmalla 2t-änkällä) kotiin kannettaessa maksoi noin 375€, mikä oli silloisia hintoja noin 125€ halvempi. Nykyään hintaero ei ole niin suuri, koska Scalvini lupaa yksityisille asiakkaille ilmaisen toimituksen.
Firman toiminta vaikuttaa vähän hämärältä, Facebookissa oleva osoite on vanha ja jostain yritysrekisteristä kaivettu osoite johtaa omistajan kotiovelle. Väitti kuitenkin, että on halli jossain päin Nokiaa. Puhelimeen vastaaminen tuntui olevan loppujen lopuksi melko vaikeaa, syyksi väitettiin lomamatkaa. Tälläisistä olisi varmaan ihan fiksua ilmoittaa jossain.
Itse odotin uutta putkea vanhan Scalvinin tilalle, joka oli jo edellisen omistajan takia aivan ruosteessa(ei lakkaa uutena) ja vähän vuosi sieltä täältä. Eli jos nyt tilaisin putken, niin tilaisin sen talvea vasten ja ehdottomasti postiennakolla! Talvella sitä ei kuitenkaan mihinkään tarvitse niin ei kovinkaan paljoa haittaisi tuo suorastaan naurettava toimitusaika(normaalisti kuulemma 3-4 viikkoa) ja jos putkea ei kuuluisi niin ei ainakaan haittaisi se, että olisi jo laskun maksanut.
11.11.2015 22:43
pystyykö weeraan laittaa isompaa suutinta korvaamaan laihalla käynnin kun kuulemma käy tehtaalta tullessaan jo laihalla? ja kuristaako vakio putki noita slip-on vaimentimia vai onko vaan ns. pörinöitä varten???
12.11.2015 7:55
Wr on ruisku joten ei pysty suutinta vaihtamaan
potikalla pystyy huijaamaan ruiskua että se syöttää vähän enemmän ainetta koneeseen. Ja et sää nuista slipareista saa muuta kun ääntä, ainakaan jos ihan vakio on koneeltaan
13.11.2015 20:02
19jonsku kirjoitti:Wr on ruisku joten ei pysty suutinta vaihtamaan
potikalla pystyy huijaamaan ruiskua että se syöttää vähän enemmän ainetta koneeseen. Ja et sää nuista slipareista saa muuta kun ääntä, ainakaan jos ihan vakio on koneeltaan
no siis suunnittelin ens vuodeks tiger RS-780 putken ja power commanderin.
niin kävi mielessä että pystyiskö siihen ruisku järjestelmään vaihtaa suutinta/vaihtamaan koko järjestelmää korvaamaan power commanderin?
15.11.2015 23:52
onko tossa husse smr ja sms4 millasii eroi esim onko moottorissa mitään eroja? ja voiko noiihin hankkia jostai sivustolta esim feikki acra ja moda ta se kiinni ni toimisko? ja mitä siin sit pitäis tehä et se menis siihen? kiitos vastauksista valmiiksi.
16.11.2015 0:06
Nelitahtihusset 2010-2011 on sms4 ja 2012-2014 ovat smr. Erot ainoastaan kosmeettisia. Jos haluut laittaa jonkun änkän joka on tarkotettu toiseen pyörään niin siihen änkkään pitää rakentaa väliputki joka sopii alkuperäiseen alkukäyrään.
Ja tietenkin kaikkien imu- ja / tai pakopuolen muutosten jälkeen polttoaineensyöttö pitää säätää kohdilleen jotta kone ei käy liian rikkaalla / laihalla.