Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

25.10.2011 22:18

Kyselee purkupajoilta, niin voivat myydä myös kokoaisia koneita.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

29.10.2011 16:16

Mikäkö nelarikonetta vaivaa kun pätkii kun antaa kierroksia, kierrokset myös leijuu jonkun verran, pätkii lämpimällä koneella, kylmällä ei niinkään, kevarina sacsh xtc.

Liian pieni suutin (kuitenki vapari paikallaan)?
Venttiili säädöt pielessä? (kuuluisko olla imu: 0,10-0,20 ja pako 0,20-0,30?)
Tulppa rikki?
Pitäiskö nuo kaikki tsekata? :nörtti: Kevari tuli siis eilen pihaan, pikkuvikaisena ostin.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

1.11.2011 23:17

Tää nyt ei tänne kuulu, mutta kysynpähän silti, kun täältä kaiketi varmimmin vastauksen saa.
Eli menin hakemaan öljyjä tuohon minun 80cc nelari hondaan ja kauppias suositteli Bel Ray gear saver 80W litkua ja sen menin sitten ostamaan.

Uskaltaako tuota nyt sitten Hondaan laittaa? Kytkimet ja kaikki varmaan pelaa perfecto, mutta mites toi yläpäätä voitelee??

Kiitokset!

Re: 4-t tekniikka ja viritys

1.11.2011 23:35

Niin mikä kone oli kyseessä Hondalta? Ihme tavaraa ne on sulle kaupannu, ite oon käyttäny 10w-40:stä Valvolinea.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

2.11.2011 15:23

http://www.mc-scatter.com/belray-saver-p-3881.html

Tämmösestä kyse? Vaihteistoöljyks toi on tarkotettu ni ite en laittas nelarimopoon... :roll:

Re: 4-t tekniikka ja viritys

2.11.2011 16:12

Mitkä ovat venavälykset derbi sendassa ja onko jollain kuvaa missä se ajoitusmerkki on?
E: ilmeisesti on se nyppylä sylinterin päällä ja se viiva siinä rattaassa?? :nörtti:

Vaihdoin suuttimen takaisin vakioksi, ei käy siltikään. Kone siis toimi ennen suuttimen vaihtoa ja venojen säätöä normaalisti, paitsi että kävi laihalla, vaihdoin suuttimen ja ajattelin samaan syssyyn säätää venttiilit, enää ei sitten suostu käymään millään.mikä vittu tuossa on ? :paha:
kipinää tulee, muusta ei mitään tietoa että onko venat kunnolla säädetty ja onko yläkuolokohdassa säädetty.ei edes lupaa käyntiin.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

2.11.2011 18:46

kalleppi3 kirjoitti:Mitkä ovat venavälykset derbi sendassa ja onko jollain kuvaa missä se ajoitusmerkki on?
E: ilmeisesti on se nyppylä sylinterin päällä ja se viiva siinä rattaassa?? :nörtti:

Vaihdoin suuttimen takaisin vakioksi, ei käy siltikään. Kone siis toimi ennen suuttimen vaihtoa ja venojen säätöä normaalisti, paitsi että kävi laihalla, vaihdoin suuttimen ja ajattelin samaan syssyyn säätää venttiilit, enää ei sitten suostu käymään millään.mikä vittu tuossa on ? :paha:
kipinää tulee, muusta ei mitään tietoa että onko venat kunnolla säädetty ja onko yläkuolokohdassa säädetty.ei edes lupaa käyntiin.


imu 0.08-0.12mm ja pako 0.12-0.14mm . jep, se viiva kohillee sen kannen päällä olevan nystyrän kanssa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

2.11.2011 19:08

liike pyytää 150€ venttiilien säädöstä derbin koneeseen? onko liikaa? Itse aikoinani moposta säädin useasti venat mutta kevari ei lähde enää edes käyntiin venojen säädön jälkeen... Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi, että vien liikkeeseen. Onko siis liikaa tuo 150€?

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 16:43

Muutama kysymys ku oon kohtapuoliin siirtymässä moposta näihin isojen poikien peleihin.kiitos vastaajille: 1) saako kevareita vaihteettomia ku en oikeen oo tottunut skoballa käyttämään...?
2) lisäks toi kulutuspuoli ku oon kuullu et 4-tahtimoottori kuluttaa vähemmän nii mitä bensaa siin käytetään, dieselii vai sitä kuuluisaa ee kymppiä? entäs sit se v-poweri?
3) onks näis semmost prikkaa jonka voi ottaa pois nii kulkee paremmin? :seko:
Eiköhän näitä ajokoulussaki käydä läpi mut hyvähän se on etukätee ottaa vähä selvää nii ei oo ihan ulapalla :D

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 17:14

^Trolli vai muuten vaan pelle?

1. Kevariskoottereita saa, ja sitten mankikoneellisiin (Skyteamin 125cc:t, Masai, Polini ym...) saa vaihdettua automaattikoneen, jos niitä nyt niin isoja saa, isoin oli muistaakseni 90cc.

2. Diesel ei ole bensaa vaan polttoöljyä. Nelitahtikoneessa käytetään joko 95E10 tai 98-bensaa.

3. Riippuu täysin mitä tässä ajetaan takaa tolla prikalla, mutta yleensä nelitahtikevareita ei ole kuristettu vaan ne on alitehoisia tai sitten alitehoisiksi rakennettu.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 17:36

MB93 kirjoitti:3. Riippuu täysin mitä tässä ajetaan takaa tolla prikalla, mutta yleensä nelitahtikevareita ei ole kuristettu vaan ne on alitehoisia tai sitten alitehoisiksi rakennettu.


Väärin, 4T kevareiden moottorit on suunniteltu ja valmistettu oikean tehoisiksi A1 ajokorttiluokkaa varten.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 17:40

No, omastani löytyy rekisteriotteen mukaan 5,8kW, mikä on aika kaukana vielä siitä sallitusta 11kW:stä. Harvoista nelaripiikeistä lähtee täyttä tehoa tuohon A1-kortin sallittuun maksimiin, pääosin tehot on siinä 6-10kW tietämillä.

Mutta toisaalta ymmärrän Arskan pointin tässä asiassa.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 18:36

Paljonko sun pyörä painaa ja mikä on teho/painosuhde? Toinen mikä vaikuttaa on päästömääräyksen ja joskus voi olla että kone joudutaan näiden takia virittelemään selkeästi alle 11 walokittiseksi ;)

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 18:48

Rekisteriotteen mukaan ajoneuvon omamassa on 64kg, teho/omamassa-suhde on 0,091. Ajoneuvon kokonaispituuskin on huimat 1355mm, vanteiden halkaisija 8". Tuohon lisättynä se sallittu 11kW niin olis kyseessä täys tappokone.

Tosin sitten pihassa on tuollainen Keeway Superlight 125cc, custom-pyörä siis, painoa noin 150kg ja tehoa 7kW, ja se on oikeasti kokoon nähden alitehoinen.

Re: 4-t tekniikka ja viritys

9.11.2011 19:11

Siinäpä se tulikin, jos mun muistikortti ei petä niin kevarin teho/painosuhde sai olla maksimissaan 0,1kW/kg. Saa korjata jos lukema tuli laitettua virheellistä tietoa.