Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.5.2015 17:44

cdi vaihtuu mutta en tiiä onko sillä merkittävää tehoeroa jos asteen kaks sytytyksessä eroa, pieniä eroja on mutta suurempi ero tulee varmasti siinä onko pyörä säädöissä ja timmillä männällä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2015 13:20

Noniin, nyt olis sitten vihdoinkin kone kasassa ja rungossa kiinni odottamassa bensatankkia (kokeilen värjätä mustaksi tekstiilivärillä) :D

Tuossa kun pyörittelin konetta hieman (tietenkin öljyt sisällä), niin huomasin että poljin jää välillä alas, jolloin se pitää nostaa kädellä takaisin ylös. Sen jälkeen toimii kuitenkin normaalisti vähänaikaa. Tuota ei kuitenkaan tapahdu jos hiljempaa polkasee, tai jos ei alas asti polkase..

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin :D

NiItä ypvs servon rattaita tarvitsen vieläkin! :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2015 19:03

Tuskin väri pysyy kun tankki hikoaa läpi niin bensa toimii aika tehokkaasti liuottimena siihen.. Ja voisko olla että kiksin jännitys perseellää? Eikös siellä se joku jousikin ole niin että se olis kuoleentunu tai väärin siellä ?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2015 20:03

Tuo on kuulemma ainut menetelmä miten tankin saa värjättyä. Väri imeytyy muoviin ja näin ollen myös pysyy siinä, eikä liukene/kulu pois.


Siitä jousesta.. Kone oli talven pöydällä ilman yläkertaa ja kytkinkoppaa. Polkimen mekanismiin en ole koskenut. Vika tuli kuin tyhjästä kun polkasin polkimen muutaman kerran alas asti.

Ei kai se jousi rikkikään voi olla kun välillä vaan tekee noin? Muuten siis paluttaa ihan normaalisti.

Ei kyllä huvittaisi heti valuttaa uusia öljyjä pihalle...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2015 20:38

En näistä tiedä niinkään, mutta esim rotax koneissa tulee poljin jännittää jos kone ollut auki enemmän kuin yläkerta siis tai oireet ovat juuri kuvailemasi kaltaiset ja poljin on suht löysähkö. Onko detseissa tällaista jännitystä, joka kuuluisi suorittaa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.5.2015 23:28

Jaa-a :D

Mulla ei tosiaan ollut kuin kytkinkoppa sekä yläkerta auki. Kytkinkopan aukaisin, koska vesipumpun stefa vuoti sekä öljypropulle piti tehdä uudet kierteet.

Ei tuo poljin mitenkään löysähkö ole. Jumittuu vaan välillä jos polkasee alas asti.

Saattaa olla ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta miten se jännittäminen tapahtuu?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2015 16:25

Onko kellään tietoa käykö vanhan liiton DT125LC Sylinteri+Mäntä---> DT125LC YPVS alakertaan suoraan eli onko alakerroissa hirveästi eroa kiertokanki, huuhtelun lähdöt, sylinterin pinnapultit ?

Wanha--> http://classic-motorbikes.net/wp/wp-content/uploads/2012/04/Yamaha-RD125LC-002.jpg

YPVS Malli--> http://www.macdizzy.com/images/yfsdt_right.jpg/

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2015 17:00

Nyt olis hyvä kysymys guruille ja muutenvaan nippelitietäjille: Käykö dt:seen muutkin kuin 1990 yz kone lähes suoraan tai pienillä kiinnityspaikkojen muokkauksilla?

Kaverille meni kyseisen crossin kone laittamalla vain pari väliprikkaa etukannakkeeseen ja eikuin kovaa ajoa.

Isompaahan tässä tekisi mieli jos tuota vekotinta laittaa takaisin ajoon mutta en välttämättä tarvi toista pyörää ja budjetti on alle 2tonnia :D

Haaveissa olisi toisaalta joku 650dr tai muu enduro mutta dt:n kanssa pääsisi halvemmalla. Päässä pyörii vaan ajatus että taaskohan tuo vekotin leviää jos sinne uudet hilut tai moottorin laittaa :lol:

Pyörästä pitäisi vaihtaa kampiakseli virheettömän kuntoiseen, vaihtaa mäntä ja porata pytty sekä hommata pidemmät pinnapultit tzr kannelle joka multa löytyy (vanha dt kansi on plaanailtu entisiltä omistajilta liian ohueksi), tehdä uudet tärinänvaimennuspalikat, ja oikoa etuvanne + vaihtaa etupään stefat.

Toimivalla moottorilla säästyisi mäntä+poraus+kansi hässäkältä mutta saattaisi joutua muokkailemaan runkoa. Toisaalta olisi hauska nähdä muiden piikkimiesten ilmeitä kun DT vie kotareita 8)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2015 21:53

Mopotuning 92 kirjoitti:Onko kellään tietoa käykö vanhan liiton DT125LC Sylinteri+Mäntä---> DT125LC YPVS alakertaan suoraan eli onko alakerroissa hirveästi eroa kiertokanki, huuhtelun lähdöt, sylinterin pinnapultit ?

Wanha--> http://classic-motorbikes.net/wp/wp-content/uploads/2012/04/Yamaha-RD125LC-002.jpg

YPVS Malli--> http://www.macdizzy.com/images/yfsdt_right.jpg/


Muistaakseni tuossa vanhassa 10W-pytyssä on erilainen sylinterin kiinnitys vrt. YPVS-sylinteriin. Taisi olla iskunpituudessakin eroa.

Höspö kirjoitti:YZ horinaa..

Itse en oikein ole ollut koskaan innokas noiden YZ-moottorien perään. Lyhyillä välityksillä pelaava ylhäältä soiva kone. Ei miellytä.

DT alakertaan ainakin teoriassa pitäisi istuvan aika nätisti muistaakseni '86-'88 YZ125 sylinteri, iskunpituus ainakin oli sama näissä malleissa. Joskus sellaista pyttyä eBaysta katselinkin, niistä vain tahtoo olla aina hukassa YPVS-helyt. DT alakerta/YZ sylinteri yhdistelmällä saisi jo varmaan ihan ajettavankin koneen, jossa olisi jopa hieman vääntöä ja katukäyttöäkin ajatellen fiksummat välitykset laatikossa.

Sitten on se mistä olenkin useasti hekumoinut eli DT:n alakertaan toteutettu stroker. Kampikammioon pitäisi ainakin teoriassa olla mahdollista istuttaa pienellä koneistuksella se YFS200 mönkijän kampura, jossa on 56mm isku (DT:n vakio taisi olla 50.6mm). Vakioporauksella koneesta saisi muistaakseni reilu 140cc:n, Athenalla lähes 200cc:n. Tässä videon DT:ssä on hyvin vastaava setti, 54.4mm iskulla oleva kampura, Athena, 36mm PWK ja DIY putki:
https://www.youtube.com/watch?v=--DNttFUXJ0
Tälläsessähän pitäisi olevan sitä voimaakin jo ihan kiitettävästi. Jostain löytäisi vain sikahalvan paperillisen Detsin niin alkaisin itse kehittelemään tuollaista.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.5.2015 23:20

Höspö kirjoitti:Nyt olis hyvä kysymys guruille ja muutenvaan nippelitietäjille: Käykö dt:seen muutkin kuin 1990 yz kone lähes suoraan tai pienillä kiinnityspaikkojen muokkauksilla?

Kaverille meni kyseisen crossin kone laittamalla vain pari väliprikkaa etukannakkeeseen ja eikuin kovaa ajoa.

Isompaahan tässä tekisi mieli jos tuota vekotinta laittaa takaisin ajoon mutta en välttämättä tarvi toista pyörää ja budjetti on alle 2tonnia :D

Haaveissa olisi toisaalta joku 650dr tai muu enduro mutta dt:n kanssa pääsisi halvemmalla. Päässä pyörii vaan ajatus että taaskohan tuo vekotin leviää jos sinne uudet hilut tai moottorin laittaa :lol:

Pyörästä pitäisi vaihtaa kampiakseli virheettömän kuntoiseen, vaihtaa mäntä ja porata pytty sekä hommata pidemmät pinnapultit tzr kannelle joka multa löytyy (vanha dt kansi on plaanailtu entisiltä omistajilta liian ohueksi), tehdä uudet tärinänvaimennuspalikat, ja oikoa etuvanne + vaihtaa etupään stefat.

Toimivalla moottorilla säästyisi mäntä+poraus+kansi hässäkältä mutta saattaisi joutua muokkailemaan runkoa. Toisaalta olisi hauska nähdä muiden piikkimiesten ilmeitä kun DT vie kotareita 8)


suosittelen lukemaan projekti puolelta yz projuista ;) ja vaikka kysymäön sieltä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.5.2015 21:44

Kiitoksia vastauksista :D

Tässä koitin hakea lähinnä vaihtoehtoja jos ei sikahalpaa dt:n omaa konetta löydy.

Tai miksei vaikka isompaakin mottia tuohon laittaisi kun ei ne poliisit ole niiden piikkivuosienkaan aikana kyselleet kuristuksista vaikka tuli vahingossa kaahattua tuppi nurin maija perässä (ne ei päässeet tarpeeksi lähelle että olisivat näyttäneet valoa :lol: )

Muistan kyllä hyvin ettei siitä yz koneessa ollut oikein mitään, ala eikä ylävääntöä eikä myöskään tehoa.

Toisaalta kun kyseisen kaverin ex dt:n varusti kotarin fmf:llä, 34mm kaasarilla ja muuten vakiokoneella alkoi tapahtumaan jänniä, gepsiin hurahti 143km/h ennenkuin suora loppui kesken :eek:

Se oli tosiaan mielenkiintoista kun dt otti niin repivän piikin ykkösellä että keula nousi kun tyhjikseltä asti kiihdytti kaasu pohjassa ja pyörä otti piikkiä. Täysin ilman taakse nojailua tai nykimistä tangosta 8)

Tossa dt:n omassa koneessa on potentiaalia kunhan putki ja ajoitukset on kohdallaan. Varmasti antaa hussepojille vastinetta rahoille ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.5.2015 22:15

Eihän tuohon keulan nostamiseen ihmettä tarvitse..

Mulla nous keula valoista lähtiessä heti kun laskin kytkimen, vaikken mitään pommia antanut(nojasin myös hieman eteenpäin). Kakkoselle kun vaihdoin niin keula laski ja nousi uudestaan kun kytkimen päästin. kolmosella ei oikein ollut enää paukkuja nostaa keulaa..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2015 0:51

Paljon nesteitä yamaha dt 125 r vm 1991 pumppuihin?

Voisiko joku kertoa / ottaa hahmottavan kuvan saman ikäisestä pyörästä ja näyttää mistä kohdasta lähtee sähköiltä piuhat akulle. Kiitos jo etukäteen :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2015 11:28

Kannattaa katsoa allright:n sivuilta.

Mikäs detsin kytkintä vaivaa kun vaijeri niin tiukalla kun vaan voi ja ykkösellä saa työntää kaikin voimin kytkin pohjassa. Kone ollut pöydällä talven ja nyt pari päivää öljyt koneessa.

Tiedän että kytkin saattaa aluksi hieman takertaa jos pärrä on seisonut, mutta illalla ja nyt aamulla olen työnnellyt tallissa ja aina kun kytkimen laskee, niin saa alottaa alusta (ei irroita ollenkaan).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.5.2015 17:47

riksu26 kirjoitti:Eihän tuohon keulan nostamiseen ihmettä tarvitse..



Tuokin varmaan riippuu aika paljon takaiskarista.

Vaihdoin joskus löysän iskarin uuteen joka oli jäykempi niin piti opetella tekniikka keulimiseen uudelleen kun ei enää noussukkaan samalla tavalla :)

Nykyisellä iskarilla jos nostaisi keulaa pelkällä kaasulla niin jäisi kyllä samalla kotarit ja muut kisaenskat jälkeen :lol:

Ajoin esimerkiksi joskus kakspuolikkaalla gasgassilla eikä sekään keulinut normaalisti kaasu pohjassa kiihdyttäessä kakkosella mutta pienellä nojauksella lähti kolmosella helposti :lol: