Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Turbo 2-tahtiseen

9.4.2014 10:47

Vai että polttoainehintojen takia... Mites se E85 sitten? Sen kanssa et tarvi turhia patentteja, kun kerran halusit pitää viritelmät yksinkertaisina.

Re: Turbo 2-tahtiseen

9.4.2014 16:19

Sitte joskus jos innnostuu (ja ennenkaikkea budjeetti venyy) niin microsquirt, suorasuihkutus ja flexfuel anturi. (ei kotipaikkakunnalta saa E85) ei tuu sitä voitelu ongelmaakaa ku pelkästään männänpäälle ruiskutetaan sitä öljyjä liuottavaa viinaa.

Kaasari äärimmäisen hankala saada säätöihin lisäksi E85, bensalla vähä ku ollaan sielläpäin nii sehän toimii :)

tässäki normi tuoreöljyvoitelu toiminnassa.
https://www.youtube.com/watch?v=uzbSsYh8Z9w

E: mietiskelin staattori kädessä tänää tuota ennakon säätöä ja tuntu että loppujenlopuksi naurettavan helppo muuttaa painesäätöseksi mikäli vaan sopiva kello löytyy sopivalla liikeradalla ja jousen jäykkyydellä :)

E2:Mietiskelin enne tilausta että minkämallinen bensapumppu sitä menis pienimmällä virrankulutuksella, ku se näin pyörässä on kuitenki kohtuu rajotettu (Maksimi ~200W, ajovalo 55W xenon, parkki 5w, takavalo led ~1w, jarruvalo 1w, vilkut 1w/kpl)

löysin sitte tällaset käyrät
tankin sisäinen http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... ppu-52260/
Kuva

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... ppu-52250/
Kuva

Jos mietitään että ajetaan maksimissaan 1bar ahdoilla +0.3bar bensanpaineen lisä niin 1.3bar/18.85psi tankin sisäsellä pumpulla 5-6amppeeria ja ulkoisella se on jo 11amppeeria x 12volttia = 132Wattia :eek:

Re: Turbo 2-tahtiseen

11.4.2014 17:14

Tein jotai "ostoslistaa" mitä tosiaan tarvii

-Turbo (Ostettu)
-Ilmansuodatin (Ostettu)
-Blow off valve (Ostettu)
-polttoaineletkua teräspunos (Ostettu)
-Polttoainesuodatin (Ostettu)
-Polttoainepumppu (Ostettu)
-Polttoaineenpaineensäädin (Ostettu)
-pakolämpömittari (Ostettu)
-ahtopainemittari (Ostettu)
-bleederi (ahtopaineensäädin) (Ostettu)
-Öljypumppu & paineletkut (omastatakaa)
-polttoaineenpaine mittari (säädön ajaksi lainataan ahtomittaria)
-painekello 2kpl (turbo, sytytys)
-Painesäiliö ~0,5l kaasarin taakse (väännetään alumiinista itte)
-silikonijatkoja, Klemmareita ahtoputkille & polttoainepuolelle (eikä niitä sinisiä "kertakäyttösiä")
-Säätösuuttimia, portaaton powerjet suutin
-Ahtoputkia (joihin pitää muistaa tehdä "muhvit" etteivät poksu)
-Välijäähdytin

Tämänhetkinen budjetti mitä menny on 327€

Joku tämmönen simppeli paketti ois tarkotus kasata, dumpista tulee "kierrättävä" eli puhaltaa painesäiliöstä turbon imuputkeen.
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

14.4.2014 6:15

Kuva

Kuva

öljypumppu "ongelma"ki oli loppuunsa todella helppo ja painemittariki sattu löytymään tallin roippeitten seasta, vielä ku M10x1mm kierretapin sais halvalla.
Katotaa jos huomenna sais raaka alumiinia niin pääsis työstää letkulähöt ja lohkon pistää puoliksi että saa vaihteiston pohojaan porata imureijjän.

Osia tulee läjäpäin postiin loppuviikosta ja turbon saan ~3viikon päästä ja välijäähyttimenki löysin 30x 20x 4cm, päädyt tehdään uudet, virtaavat mallit :D tuossa kuvan putkenpäässä on "muhvi" eli pullistus, minkä yli kiristetty klemmari ja täten slilikoniletku ei pääse "liukumaan" pois putken päältä eli sitte ei poksu ahtoputket.

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

16.4.2014 13:44

Bleedi on surkein ratkasu ahtopaineen säätöön, rajapaineventtiili toimintavarmempi ja nostaa myös ahdot nopeammin.
Ahtoputket tuskin tarvii "muhveja" vielä kilon ahdoilla, mutta jos sellaset helpolla saa pyöriteltyä, niin ei niistä haittaakaan ole. :)
Ootko kokeillut, että koho ja neulaventtiili toimii kaasarin ollessa noin kenollaan, eikä kaasari tulvi?
Mites öljyn imu tyhjennyspropusta, ilman ylimääräisiä porauksia?

Re: Turbo 2-tahtiseen

16.4.2014 18:04

Kuva

Kuva

Siinon ikäänku molemmat.

Tarkotus tehdä sellane DIY sikkikone ja sillä pyöräyttää muhvit

ennoo vielä testiny, testitää sitte ku polttoainepuoli rakennettu ja paineenalasena pääsee testii.

jos keula osottaa kohti taivasta nii imaseeko se tyhyjää jos tyhennysropusta ottaa, se ku on tuossa takajarrupolkime takana..

kävin tänää hakee ahtopukia 1,5m 40mm, 11.17€. toivottavasti ei pullonkaulana toimi ku 45mm ei ollu. Todennäkösesti yhteenlaskettu ahtoputken pituus on jotain alle metrin luokkaa ku välijäähytintä ei lasketa, ja ku kaasari on 38mm, ja riittävän suuren painesäiliön tekee kaasarin taa niin luulisin että tuo 40mm:kin riittää tosi pitkälle. Tarkotus ois mahollisimman suorat ja loivilla mutkilla tehä ahtoputket, ihan tehojen ja hyötysuhteen kannalta ja sillä silmällä että jos tämän setin heittää 250cc koneen kylkeen niin on bolt on säätöjä lukuunottamatta, ei jää mikään ahistamaan..
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 16.4.2014 21:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä ;)

Re: Turbo 2-tahtiseen

18.4.2014 5:09

Mittailin tänää rungon etuosaa että kun sen välijäähdyttimen KENNON (ei päätyjä) koko on 30cm leveä, 20cm korkea, 4cm paksu että rupiaa olemaan aika maksimi, ei pitäs ahtolämpöjen puolee olla ongelmia :D Eikä tarvi hirveitä ahtaa ku teholisä on jo merkittävä, koska viritetty jo ennen ahtamista + virtaava kokonaisuus + matalat imulämmöt

Kuva

Ja sen välijäähdyttimen hinta: 10€ +8€ postit 8) kattelin niitä kiinanjäähdyttimia ja kaikki oli vähän turhan paksuja. olin melkeen jo tilaamassa niin tupsahti eteen.

Kaikki osat rupiaa olemaa kasassa ja Budjetti alle 400€ 8) enää puuttuu silikonijatkot ahtoputkiin + klemmarit. säätösuuttimet ja turbon hukkaportin painekello (mikäli tuosta yhestä puretusta saa sytytyksen säätöön kalun mikä sain kaverilta)

aattelin kokeilla sellasta DIY säädettävää pääsuutinta, saas nähä mitä tuleman pitää :D turbonki saan todennäkösesti jo tänäviikonloppuna :)

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

19.4.2014 11:20

Johani kirjoitti:kävin tänää hakee ahtopukia 1,5m 40mm, 11.17€. toivottavasti ei pullonkaulana toimi ku 45mm ei ollu. Todennäkösesti yhteenlaskettu ahtoputken pituus on jotain alle metrin luokkaa ku välijäähytintä ei lasketa, ja ku kaasari on 38mm, ja riittävän suuren painesäiliön tekee kaasarin taa niin luulisin että tuo 40mm:kin riittää tosi pitkälle.


Kui saatanasti nää meinasit tehoa kuvitella repiväs irti jos luulet ettei 40mm putki virtaisi tarpeeksi? Johan tuota paksun putken lävitse virtaa 1 kilon ahdoilla niin pirusti ilmaa ettei detukka koskaan tule tarvitsemaan sitä määrää, oli piikkinen tai puolikas.

Että ei, älä huolehdi. 40mm putki ei tule jäämään pieneksi, varsinkin kun mukana on vielä kaasari joka on sitäkin pienempi.

Laskeskelin parilla laskurilla netissä pikaiseen ilmantarpeen 250cc turbodetsille, jos huipputehon kierrokset olisi jossain 9k kieppeillä. Tarve on saada n.80 CFM sisään, ja 40mm putken lävitse virtaa (oletuksena huono hyötysuhde, paska cooleri jne jne.) sellaset 185CFM. Eddä eddäh...

Re: Turbo 2-tahtiseen

20.4.2014 4:15

Iisisti. Hyvä niin, ei käyny mielessä että netistä löytys laskuri jolla pystys putken sisäsiä virtauksia laskemaan. ja vaikka tästä ei otettas ku 5hp enemmän ku vaparista niin silti hyötysuhteen kannalta putkisto kannatta aina rakentaa pienellä virtausvastuksella.

tässä 110hp husabergissäki näyttää olevan 40mm luokkaa, välijäähdyttömyys ihmetyttää.
Kuva

ostoslistasta puuttu muuten turbon jälkeinen pakoputki, tällasista "putkimiehen kulmista" ja suorasta putkesta tietty halvalla helpolla pääsee ku vain leikkaa&liimaa. http://www.taloon.com/terasputken-liittimet/4517/dg

Tarkotus ois myös jossain vaiheessa heittää musta lämpönauha putken ympäri.

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

20.4.2014 11:49

Minkäslainen polttoainepuoli tähän on nyt tulossa? Minkälainen polttoainepumppu ja paineensäädin hommattu? Hiukan tuo kaasarin asennuskulma arveluttaa.

Laita ihmeessä enemmän kuvia siitä omasta projektista.

Re: Turbo 2-tahtiseen

20.4.2014 11:59

Aika moni turboprätkä on rakennettu ilman välijäähdytintä, koska ensinnäkin tila on rajoitettu ja tarve ei ole välttämätön maltillisilla ahdoilla (avaamattomia korkeapuristeisia moottoreita). Cooleri, ahtoputkien lisätty mitta, sekä halkaisija (=tilavuus) heikentää kaasuunvastaavuutta huomattavasti, huomaa ainakin autoissa, joissa putkille voi kertyä mittaa äkkiä yli parikin metriä.
Miksi edes pohdit jotain hyötysuhteita, kun voisit kokeilla vaikka tuota sun kaasariratkaisun toimivuutta ensin.. :|

Re: Turbo 2-tahtiseen

20.4.2014 16:20

Kuhan saan tanki hitsailujen jälkee pumpun ja paineensäätimen asennettua niin testaan samotein kuinka kenollaan tuon saa toimimaa, säästäs tilaa hirviästi tuossa asennossa. taakseppäin pystympään viedään tarvittaessa.

Tällaset pumppu & säädin tuli ostettua.
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... ppu-52260/

http://moposport.fi/fi/paineensaadin-1x ... 1PEPKJFWOc

Kuvia tulee kuhan saan turbon ja se on löytänyt paikkansa.

Re: Turbo 2-tahtiseen

23.4.2014 18:57

Mitenkähän tuo muutoskatsatus menee, paperit jossa teho, ahtopaine, turbon malli, välijäähdyttimen koko ? Jarruja ei tarvi muutella varmaa niille tehoille mille muutoskatsastan, mutta tuolle etujarrulle teen kyllä jokatapauksessa jottai että saan sen tunnokkaammaksi. takajarru menee kyllä tunnokkaasti tilanteessa ku tilanteessa lukkoon, pyörä pitänee viiä konttorille näytille ??

Re: Turbo 2-tahtiseen

24.4.2014 18:58

Johani kirjoitti:...pyörä pitänee viiä konttorille näytille ??

"Ilmoitusasia näin puhelimitse: pyörässäni on nyt turbo, voitte laittaa rekisteriotteen postitse" :D

Re: Turbo 2-tahtiseen

25.4.2014 15:23

:lol: Periaattees jos dynolapussa lukee tehdyt muutokset niin sikäli ei tarvetta oo, siinäpähä päällistelköön sitte :D

Paripäivää vanhat kuvat, ku uusimmat oli tärähtäneet. Turbon imupuoli vingutettu nykyää uuten muotoon ja pakopuoli rupiaa olemaan muodossaan, huomasin kans että saahan ne turbon öljybanjot niistä normi kilopultista ku poraa vaan siihe M10 reijät, testin jo ja hyvin puri terä.

motot2 1

motot 2