25.9.2009 16:53
Tume34 kirjoitti:Perkele, ei ole olemassa mitään "a1-säätöjä" eikä "tt-säätöjä", on vain säädöt jotka on joko pielessä tai vähemmän pielessä.
25.9.2009 17:19
Rossoneri kirjoitti:Tume34 kirjoitti:Perkele, ei ole olemassa mitään "a1-säätöjä" eikä "tt-säätöjä", on vain säädöt jotka on joko pielessä tai vähemmän pielessä.
Näin ollen A1 säädöt ovat pielessä ja tt-säädöt ovat vähemmän pielessä.
"A1 ja TT säädöillä" meinaan nyt siis tehtaan suosituksia (A1 tks 55, ps 100, TT tks 65, ps 125).
25.9.2009 17:23
25.9.2009 18:12
Rossoneri kirjoitti:Tao ihmeessä jos siltä tuntuu. Se on ihan totta että mäntä kuluu enemmän A1 tehoissa kuin TT:nä. Jos et usko voit ostaa miton ja kokeilla itse.
25.9.2009 19:00
25.9.2009 19:33
Tume34 kirjoitti:Siis vittusaatana, kyllähän se on niin että pyörä kuuluu säätee niinkun sille hyväs on
Palexd kirjoitti:Tuo Tumen pointti on kyllä aivan totta, eli ei ne tehtaan suositukset suuttimien osalta todellakaan ole useinkaan parhaat mahdolliset..
25.9.2009 22:48
Rossoneri kirjoitti:Tume34 kirjoitti:Siis vittusaatana, kyllähän se on niin että pyörä kuuluu säätee niinkun sille hyväs on
Yleensä pyörälle ei tee erityisen hyvää kun pakoputken alkukäyrään hitsataan metallinen suppilo ahdistamaan.
26.9.2009 12:25
26.9.2009 12:56
12.10.2009 8:09
24.10.2009 14:19
24.10.2009 17:36
Sten kirjoitti:Ei kone ainakaan hyvää tykkää jos sinne laitettaan pakoputkeen kureja+ imukaulaan rurilevyjä, ei tarvi olla ruudin keksiä!
Kaasari on esim 28mm ja sen on kuristettu levyllä vaikka 24mm. Siihen tulee pykällys joka haittaa virtauksia.
Putki on 40mm /saman kokoinen kuin pakoaukko ja se on kuristettu vaikka 30mm-->pykällys/ahdistus.
25.10.2009 11:43
Tume34 kirjoitti:Sten kirjoitti:Ei kone ainakaan hyvää tykkää jos sinne laitettaan pakoputkeen kureja+ imukaulaan rurilevyjä, ei tarvi olla ruudin keksiä!
Kaasari on esim 28mm ja sen on kuristettu levyllä vaikka 24mm. Siihen tulee pykällys joka haittaa virtauksia.
Putki on 40mm /saman kokoinen kuin pakoaukko ja se on kuristettu vaikka 30mm-->pykällys/ahdistus.
Imupuolta kuristettaessa ne "pykälät" tosiaan haittaavat vain virtausta, ja tästä on seurauksena ainoastaan tehonlasku koneen saadessa vähemmän seosta sisäänsä kuin sen olisi mahdollista ottaa. Jos seos on oikein säädetty, tapahtuu vain tehonlaskua eikä siis mitään muuta. Ei se moottori ole elävä otus joka "ei tykkää" kun sitä kuristetaan.
Pakopuolen kuristaminen on asia erikseen, kuten sanoitkin. Rankka kuristaminen pakopuolella voi saada lämpöä aikaan. Mutta toisaalta jos kuristus on vähänkään fiksumpi, on jälleen suurin seuraus lähinnä tehonlasku, siis edelleen jos seos on oikein säädetty.
25.10.2009 13:50
Sten kirjoitti:Ja sillä imupuolen kuri levyllä hain takaa sitä elinikää tt:n kannalta.
Itse olen sitä mieltä että se kurilevy kuluttaa konetta enemmän kuin ilman, oli säädöt sitten kuinka kohdallaan molemmissa tapauksissa.
Sten kirjoitti:Mutta jokatapauksessa se kone on suuniteltu niille vakio kaasareille ja putkille jolloin saavutetaan paras kestoikä ilman ylimääräistä rasitetta ja mitä enemmän siellä on sitä seosta sen parempi voitelu, kohtuuden rajoissa tietty.
25.10.2009 15:02
Tume34 kirjoitti:Pakopuolesta ei jauheta siis enempää mutta:Sten kirjoitti:Ja sillä imupuolen kuri levyllä hain takaa sitä elinikää tt:n kannalta.
Itse olen sitä mieltä että se kurilevy kuluttaa konetta enemmän kuin ilman, oli säädöt sitten kuinka kohdallaan molemmissa tapauksissa.
Oleppa sinä ihan mitä mieltä tahansa, mutta väärässä olet silti. Sinulla ei ole tarjota MITÄÄN perustetta miksi se imupuolen kuristus kuluttaisi konetta enemmän. Vai onko?Sten kirjoitti:Mutta jokatapauksessa se kone on suuniteltu niille vakio kaasareille ja putkille jolloin saavutetaan paras kestoikä ilman ylimääräistä rasitetta ja mitä enemmän siellä on sitä seosta sen parempi voitelu, kohtuuden rajoissa tietty.
Ei ole mitään rasitetta, kun puhutaan imupuolesta. On vain kuristus, joka pudottaa tehoa mutta ei se nyt konetta rasita. Mikään kohta ei rasitu siitä yhtään enempää, vaan todellisuudessa vähemmän juurikin siitä syystä ettei moottori kykene tuottamaan yhtä suurta tehoa.
Kyllä, mutta samalla siellä on sen seoksen mukana enemmän voimaa, eli sitä joka särkee ja kuluttaa. Ja voiteluunkin voidaan vaikuttaa.
Ei, moottori ei ole elävä otus, vaikka sen vointia tuleekin tarkkailla. Luojan kiitos se ei ole elävä, jos sattuisi naispuolinen yksilö kohdalle niin elämästähän voisi tulla hankalaa.