Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.1.2014 23:18

villlee kirjoitti:Minulta löytyisi muistaakseni se ketjulaahari, saat sen kympillä, jos tarvetta vielä. ;)

Lisäksi löytyisi ylimääräisenä Mikunin litteäluistinen 32 mm kaasari, detsiin käypänen 32 mm imukaula(itse tehty) sekä pipercross suodatin. Tämä paketti lähtisi 100 €, mikäli joku himoitsee lisätehoa pärräänsä. Yv:tä, jos kiinnostus heräsi.


Onko sillä kauheesti eroa onko 34 vai 32mm kaasari :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.1.2014 23:52

Isompi parempi, mutta ei yli 32mm muuten TT detsiin tai pelkän teharin kanssa. ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 10:23

antileipuri kirjoitti:Isompi parempi, mutta ei yli 32mm muuten TT detsiin tai pelkän teharin kanssa. ;)


Niin mutta 34mm vois laittaa(kko) ? Jos on madallettu kansi,pyttykoroa,ja viilattu pyttyä ! :D
Lisäksi on tietenkin tehari ja parempi Ilmanputsari ? :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 10:28

Voi siihen laittaa vaikka 2 kappaletta 45mm kaasareita ja turboahtimen. Se onko niistä yhtään mitään hyötyä onkin sitten toinen asia...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 10:54

Onhan ne Hussepojatkin laittanu WRE ja SM Husseihinsa jotain 38mm kaasareita :D

Jännä juttu muuten, oliskohan ollut TM;n 250cc ja 125cc 2t-crossit, joissa käytettiin molemmissa 38mm kaasaria. Kumma juttu sinänsä, että kakspuokin kaasari on noin pieni, kun tehoista (ja tehokäyrästä) on aina kova kilpailu valmistajilla.


Oliskos jollakin isomman kaasarin detsiin vaihtaneilla jonkin sortin speksejä siitä, kuinka mahd. huiput, kiihtyvyys ja vääntö ovat kasvaneet kaasuttimen vaihdon myötä..? Olisin kiinnostunut kuulemaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 11:02

Sama juttu on kotareissa. 125 ja 150 on 38mm kun taas 250 on 36mm. Väittäsin kyllä että virtausnopeudella, imusarjan pituudella ja kampikammion tilavuudella on suuri merkitys. Kyllä ne insinöörit on tarkkaan laskemut minkä kokoisella ja tyyppisellä kaasarilla saa moottorista halutut ominaisuudet irti

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 15:09

Mistäs johtuu, kun putsasin kaasarin tuossa eilen ja laitin takaisin paikalleen, hanan auki niin vähän ajan päästä (kun kaasari oli täyttynyt) bensa rupesi virtaamaan ylivuotoletkusta ulos (kaasarin pohjassa oleva messingin värinen putki)?
E: Enkä koskenut säätöihin missään vaiheessa

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.1.2014 15:17

Neulaventtiili kohillaan ja kunnossa? Koho oikein perin paikallaan? Siitä letkusta tulee bensat ulos jos kohokammio tulvii.

Sit voi olla sama kun mikä mulla oli eli neulaventtilin messinkisen pesän ja kaasarin rungon välinen O-rengas rikki. Selviää kun ottaa pohjan irti, sulkee neulan kädellä ja kääntää bensahanan auki

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.1.2014 23:47

Mistä sais 04- dt125 etukatteita.... mistää ei taho löytyy mut voitte kaupitella jos on ylimääräsenä :) . saisko mitää katteit mitkä menee muokkaamal sillee ettei hirveen tyhmältä näytä... :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.1.2014 0:20

Yamaha Center/ jälleenmyyjät.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.1.2014 17:37

pitääkö olla runkonumero jos haluaa kysyä yamaha centteriltä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.1.2014 18:04

Riittää DT:n malli.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.1.2014 18:08

Kiitti! :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.1.2014 14:58

Mikä ton pakoaukonsäätimen servon toimintaperiaate on. Eli minkälainen ohjausvirta sinne tulee? Jääkö säädin ala-asentoon jos servon käyttöjännitteen katkaisee? Aattelin tehä rajottimen poliiseja varten, kun tuo dt:n ostaminen vaikuttaa aika todennäköiseltä... Kiitos vastauksista!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.1.2014 16:22

Pakoaukonsäädin on yläasennossa oletuksena, servo kääntää sen kiinni sitten kun moottori on käynnissä.

Veikkaisin että voi tehdä niin, että katkaisee ypvsälle tulevan virran kun kone on tyhjäkäynnillä ja laippa jää ala-asentoon. Kytkin virta- tai maajohtoon tai muuta sellaista. Oikea johto löytyy yleismittarin tai kytkentäkaavion avulla.

Sama ilmiö tapahtuu jos katkaisee pyörästä virrat avaimesta kun kone on käynnissä, joten ei pitäisi tulla mitään ongelmia itse servolle. Kun saa virrat takaisin (ainakin kone sammuksissa) palautuu tarkistusliikkeen jälkeen yläasentoon.