Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.12.2013 22:32

Ostin paikalliselta fixuxelta DT:seen tulpan. Tulppana oli BR9ES. Kun avasin paketin tulpassa luki made in france? Onkos nämä ranskalaiset tulpat ihan huonoja? Kun minusta tuon tulpan valmistusmaa on Japani. Voinko viedä tulpan takaisin ja sanoa että haluan japanilaisen tulpan?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.12.2013 23:21

Ihan turha lähtee vaihtamaan, jos valmistaja on NGK. Jos meet Yamaha-liikkeeseen ja pyydät alkuperäistä tulppaa, tyrkkävät sulle saman paketin kouraan. Jos ihan välttämättä Japanilaista haluat, niin kaikki BR9E -alkuiset tulpat käyvät DTseen. Tiedä vaikka jos noista löytyis joku Japanissa valmistettu.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.12.2013 17:38

http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/fake/

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.12.2013 19:28

http://imgur.com/a/cVVcY

Ranskasta löytyy tehdas: http://en.wikipedia.org/wiki/NGK#European_operations

Lisäksi en usko että Fixuksen kaltaiset isot yritykset möisi piraattitavaraa

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

14.12.2013 21:09

Noniin nyt on aika piristää vähän detsiä olisko tässä hyvä paketti?
-Athenan 170cc (vinkkejä tehojen perässä olevalla)
-Kaasariksi joku 34-36mm?
-Parempi ilmanputsari?

Pientä vinkkiä säätöihin sun muuta voi kertoa ja voi linkata jos tietäää mistä kyseisiä osia saa edullisesti :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.12.2013 16:36

Tietääkös kukaan mihin momenttiin menee DTeen takarengas?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.12.2013 19:25

85 Nm Haynesin mukaan

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.12.2013 16:52

Kuinka jäykkää öljyä etuiskareissa on? Pyörä -06 mallin dt125x.
Pitäs jäykemmäksi saada, öljyn vaihto mahtaa olla vaiva/hyöty suhteella paras?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.12.2013 18:24

Mikähän mahtaa aiheuttaa sen, että pakoaukosta tulee pelkkää 2t öljyä?
Aloin ihmettelemään kun alkoi ensin hikoilemaan maahan vähän. Pyöräytin magneetosta konetta nii männän päältä tulee pelkkää ölppää ja vielä suhteellisen paljon. :roll:
putki ollu irti koko ajan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.12.2013 12:06

-Wilsson kirjoitti:Mikähän mahtaa aiheuttaa sen, että pakoaukosta tulee pelkkää 2t öljyä?
Aloin ihmettelemään kun alkoi ensin hikoilemaan maahan vähän. Pyöräytin magneetosta konetta nii männän päältä tulee pelkkää ölppää ja vielä suhteellisen paljon. :roll:
putki ollu irti koko ajan.

Onko sulla tuoreöljyvoitelu päällä? saattaa olla jotenki auki se.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.12.2013 23:51

lareeee kirjoitti:Noniin nyt on aika piristää vähän detsiä olisko tässä hyvä paketti?
-Athenan 170cc (vinkkejä tehojen perässä olevalla)
-Kaasariksi joku 34-36mm?
-Parempi ilmanputsari?

Pientä vinkkiä säätöihin sun muuta voi kertoa ja voi linkata jos tietäää mistä kyseisiä osia saa edullisesti :)


Tiettääkö kukaa :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.12.2013 23:54

noni nyt on käyny silleen että sylinterinkansi on ottanut osumaa sen verran että pitäis uusia sekin, männän lisäksi :D Niin kannattaako suoraan ostaa tuo athenan 170cc vai vakiokansi- ja mäntä vaan :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.12.2013 14:27

Suomenpaskin kirjoitti:Kuinka jäykkää öljyä etuiskareissa on? Pyörä -06 mallin dt125x.
Pitäs jäykemmäksi saada, öljyn vaihto mahtaa olla vaiva/hyöty suhteella paras?


Kirja taitaa suositella kympin litkua, mutta W15;sta jäykempää en laittaisi, ominaisuudet nimittäin kärsivät.

Jos jäykennystä haluaa, paras tapa on laittaa holkit keulaan, ohjeet löytyy netistä (linkki R DT,n tietopankista).
Toinen tapa on laittaa W15 öljyä pikkusen vakiota reilumpi määrä. Sillä ainakin jäykkenee.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.12.2013 19:18

Kannattaa kokeilla sitä öljymäärän lisäystä esim. puolella desillä ja sitten fiilistellä tuliko keulasta yhtään parempi. Holkeilla muutetaan esijännitystä, siis jos keula tuntuu ajossa veltolta muttei pohjaa niin silloin sitä lähdetään jäykistämään niillä holkeilla. Luultavasti detsiin saa tehdä tosi pitkät holkit ennenkuin keula muuttuu pintakovaksi. Jos taas keula pohjaa herkästi (enskaaminen tms.) niin silloin lisätään/vaihdetaan jäykemmät öljyt. Mulla oli aikonaan 10 ja 15w:sta tehty sekoitus jota oli melko reilusti enemmän kuin ohjearvon määrä, mutta keulapa ei sitten pohjannut saati muutenkaan liiemmin niiaillut. Kokeilin sopivan määrän testaamalla, sittenkun ajossa keula muuttui kovaksi öljyn takia, niin vähensin jne. Vie aikaa, mutta tulee luultavasti parempi kuin ohjearvoilla.

lareeee kirjoitti:Noniin nyt on aika piristää vähän detsiä olisko tässä hyvä paketti?
-Athenan 170cc (vinkkejä tehojen perässä olevalla)
-Kaasariksi joku 34-36mm?
-Parempi ilmanputsari?

Pientä vinkkiä säätöihin sun muuta voi kertoa ja voi linkata jos tietäää mistä kyseisiä osia saa edullisesti :)

Sitten lisäät tuohon listaan kanavien työstön kuutioille ja tavoitetehoille sopiviksi ja custom-pakoputken. Muuten tuo 170cc on ihan yhtä tyhjän kanssa, kanavat on käytännössä samat kuin pienemmässä 125cc pytyssä ja nuo detsin teharit ja vakioputki toimii pullonkaulana. Vääntöä tuolla bigborella lähinnä saa vakiokuntoisena ja jossain määrin egopippelin venytystä. Jos kuitenkin päädyt hankkimaan tuon 170cc, niin saattasin olla kiinnostunut vakiopytystä ja kannesta (yv:llä tavoittaa).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.12.2013 23:42

Rieska mitä meinaat Kyseisellä "Custom" pakoputkella?
Ja eli pytty viilautukseen (170cc)
Olisiko silti parempi ostos ostaa ihan athenan 125cc?
Ilmeisesti sitäkin pitää viilata jos on tehojen perässä ? :D