Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

29.5.2015 15:02

ma$$i kirjoitti:Ota solenoidi irti sähköistä!!!! Muuten jurnuttaa itsensä paskaksi kun mikään ei oo palauttamassa sitä. Ja jos haluut laippa alhaalla ajaa niin laita kurilaippa siks aikaa ja jos ilman laippaa nii tee kuten hese sano ja tuki se kolo ja raven runko siihen päälle

Mitenkä se muka ittensä jurnuttaa paskaks? :roll:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

29.5.2015 16:06

Mikään ei palauta eikä oo vastustamassa solenoidin vetoa, jolloin se ei luonnollisesti palaudu luonnolliseen asentoonsa vaan on pohjassa koko ajan ja veto on "päällä" koko ajan. Näin mulle on aikoinaan neuvottu :D , totuudesta en tiedä mutta ainakun itellä ollu vikaa raven kanssa ni oon liittimet varmuuden vuoks irrottanu. Pieni vaiva ja mahdollisesti iso säästä :lol:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

29.5.2015 17:36

itekkin otin johon solenoidilta aina irti kun rave ei muuten ollut käytössä :D eipä siinä paljoa menetä korkeintaan pari minuuttia :lol:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

29.5.2015 17:51

Osaisko joku nyt kertoa jotain vinkkejä,mistä kytkimen ns "nylkyttäminen" voisi johtua. Kytkinkahva siis "nylkyttää" tyhjäkäynnillä ja ajon aikana, huomaa myös liikkeelle lähdössä. Öljyt on vaihdettu ja vaijeria säädetty mutta ei ollu vaikutusta... Olisiko vika kytkinlevyissä tai -jousissa?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

1.6.2015 20:35

Noniin, osaiskohan kukaan auttaa. Mulla toi raven solenoidin mäntä tulee sieltä sisältä niin paljon uloskuin vain pääsee (jousenpalauttaessa). Kuuluiskohan sen "stopata" johonkin että jäis vähän kuin vetopäälle siihen vaijeriin. Laippakin tulee sieltä sen kolosta aika pitkälle ulos. Sillain et näkyy se laipan rinkulakin. Kuuluuko tulla niin pitkälle?
http://www.motot.net/talli/osat/id4671/
Tuossa itseasiassa näkyy aika hyvin miten pitkälle itellä se laippa tulee. Tuossa kuvassahan rave irtonaisena (ofc) mut, juuri tuonverran mulla se laippa tulee pihalle sieltä sen "suojapalikasta".

Vähän hankalasti selostettu mut jos joku vastais nopee nii oisin kiitollinen :lol:

E: Ja tosiaan oon koittanu raven säädön ohjeiden mukaan säätää sitä, mutta sillä saa vain säädettyä sitä kuinka korkealle solenoidi sen laipan vetäisee, eikä niinkään sitä, että kuinka alas laippa laskeutuu. Jos oon vääräs niin voi korjata.

E2: Pistän vielä tännekkin kun tuola raven omas topicis ollaan monesti vähän unessa.

E3: Nyt kyl vastaan vähän itselleni, mutta voisko vikana olla se, että siellä kotelossa mihin se laippa laitetaan, niin se jousi olisi löystynyt ja puskisi laipan liian pitkälle? :s

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

1.6.2015 21:16

Itelläkin tulee ton verran pihalle, mutta kun lyö kiinni niin "tiivistyy". Myös tosi ulos tulee solenoidin mäntä itelläkin, mutta mitä itse oon solenoidista käsittäny niin se on vaan päällä ja pois. Eli kun päällä niin se vetää koko ajan niin paljon kun pystyy ja muuten aivan löysänä. Ei mun käsittääkseni oo sellasta "välimuotoa" että vetäis vaijeria koko ajan hiljallee.

Ja ei laippa voi laskea sylkässä liian pitkälle koska se laipan stoppari ottaa sylkkään aiemmin kuin jousi työntäny sen täysin ulos. Tästä syystä se "jännittyy" kiinni ollessaan eikä roiku niin kaukana kuin irti olossa.
paljon mutua, joku joka tietää kertokoon tosiasiat :D

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

1.6.2015 21:39

Jooh kiitoksia pikaisesta vastauksesta! Eiköhän se mahda ihan oikein toimia, aattelin vain varmistaa! ;)

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

9.6.2015 23:57

Hei!
Osaisko joku auttaa pikkuruisen ongelman kanssa?
Teho / vääntö ''kadonnut''.
Edellinen omistaja oli irroittanut kannen ja tsekannut sylinterin kunnon jostain tuntemattomasta syystä ja samalla unohtanut palotilan ja kannen välistä o-renkaan ja tästä syystä vuosi nesteet heti pihalle. Ei ollut kuulemma ennen käyttäytynyt tällälailla.

Voi saada juuri ja juuri 8k rpm ja siihenkin pitää nähdä vaivaa. Liikkeelle pääsee työntämällä + helvetinmoisella kytkimenluistatuksella.

Kuulemma vakio kunnossa. Ei ravea, poraamaton cdi, vakiputki ja kuristukset?

Onko mitään ideoita mistä lähtisin vikaa etsimään? Aattelin irrottaa putken huomenna ja katsoa minkälainen se laippa siellä on.
Ja pyörähän siis Aprilia RS125 -07!
Toivottavasti joku ymmärtää jotain. Jos joku avulias aatu haluaa tulla avittaan nii laittaa sit vaikka viestiä WA: 0400417798
^^^^^
Ostetaan rave!!

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

12.6.2015 22:03

MiQuZiX: Itelläni teki vakiona juuri tuota. Ei oikein kiertänyt ja huiput oli 90kmh tienoilla. Itselläni auttoi kaasarin perusteellinen putsaus. Ja jos raven laitat niin kannattaa sitä myöten pistää myös tyhjäputki/tehari. Pelkällä ravella ei oikeastaan muutakuin alavääntöä tule lisää jos vakioputki kiinni

Mutta sitten omaan ongelmaani jos jollakin tietoa voisi avittaa: Itellä TTräsä jossa arrowin putkisto ja rave1. Noin 10-12rpm välillä "piikki" etenee todella hitaasti ja kutosella ottaa huippuja noin 130-140. Jos en aivan vääräs oo niin pitäs kulkea vielä lujempaakin? Ja onko normaalia et kiertää teharilla vain sen 12rpm, kun tuntuu että siinä tulee ikäänkuin jokin "rajotin" vastaan ja haluaisi kiertää vielä enemmänkin?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

12.6.2015 22:10

MiQuZiX kirjoitti:Hei!
Osaisko joku auttaa pikkuruisen ongelman kanssa?
Teho / vääntö ''kadonnut''.
Edellinen omistaja oli irroittanut kannen ja tsekannut sylinterin kunnon jostain tuntemattomasta syystä ja samalla unohtanut palotilan ja kannen välistä o-renkaan ja tästä syystä vuosi nesteet heti pihalle. Ei ollut kuulemma ennen käyttäytynyt tällälailla.

Voi saada juuri ja juuri 8k rpm ja siihenkin pitää nähdä vaivaa. Liikkeelle pääsee työntämällä + helvetinmoisella kytkimenluistatuksella.

Kuulemma vakio kunnossa. Ei ravea, poraamaton cdi, vakiputki ja kuristukset?

Onko mitään ideoita mistä lähtisin vikaa etsimään? Aattelin irrottaa putken huomenna ja katsoa minkälainen se laippa siellä on.
Ja pyörähän siis Aprilia RS125 -07!
Toivottavasti joku ymmärtää jotain. Jos joku avulias aatu haluaa tulla avittaan nii laittaa sit vaikka viestiä WA: 0400417798
^^^^^
Ostetaan rave!!

no jos männänrenkaat kulunu/juminu pohjaan nii ei oo varmasti vääntöjä, kannattaa tsekata, jos vika olisi laipassa, kiertäisi kone enemmän kuin 8000rpm, vakioräsästä ei ole kokemusta nuin uudesta mutta 2000vm kulki ainakin 135km/h , kierroksia en muista.
sylinterin irroitus räsässä on melko simppeli homma mutta se keskitukirauta mikälie onkaan tuotti mulle päänvaivaa kun piti lekalla mukuttaa helsvettiin, joten suosittelen tosissaan männän kunnon tarkistamisen, mullekkin myytiin "Hyväkuntoinen mäntä ja sylinteri" 100€ ja männänrengas oli juminu uraan niin piti ostaa uus ja hoonata pytty(kevyesti koska nicasil) joten joku uuno voi sanoa kiinnileikannuttakin hyväksi jos ei ole esim ennen nähnyt :D

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

12.6.2015 22:11

itseasiassa kun tarkemmin aattelee niin läpätkin saattaa raottaessaan aiheuttaa tuon :idea:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

12.6.2015 22:19

Eipä rotaxit oikeastaa ylemmäs kierrä ku 12k rpm

Ja se puutuminen voi johtua just noista hesen sanomista syistä tai ihan yksinkertaisesti siitä että mäntä on jo liian väljä eli liikaa ajettu. Itselläni säxällä nyt samalla männällä ajeltu 12tkm ja huomaa kuinka ei kierrä kovin ylös isoilla vaihteilla tai saavuta kaikkia huipputehoja

E: Rave ei yksistään auta mitään. Vaatii teharin tai tyhjän putken kaverikseen. Tällöin tulee myös panostaa kaasarin TT settiin tai suoraan suurempaan kaasuttimeen

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

13.6.2015 14:26

Räsässä ihmeellinen ongelma... :roll: Eli, täyskaasulla booaa heti kun pääsee tehopiikille. Vapaalla kaasuttaessa ei mitään vikaa ja jos ei aja kaasu pohjassa niin pyörä kiertää. oon ajellut nyt konerempan jälkeen 500km, säädöt ollu hyvät, hieman rikkaalla. Tarkistin tänään raven ja kaikki näytti hyvältä.

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

13.6.2015 16:03

Hei!
Tästä asiasta on varmasti jo tuhannet kerrat tälläkin palstalla keskusteltu, mutta ei kymmenen minuutin selauksella osunut silmään.
Minkämoiset kaasarin säädöt olisi hyvät tällä kokoonpanolla?
-Rave1
-Tyhjennetty vakioputki
-Porattu CDI
Se on nyt vakiosäädöissä ja hetken ajon jälkeen tulppa aivan valkonen. Eli käy ihan vitun laihalla. Tietopankissa oli nuo suuttimien koot, neula, luisti yms. , mutta tahtoisin nyt kuulla omakohtaisia kokemuksia!
Aprilia RS 125 -07

Niin ongelmahan oli se että vakio putki oli tukossa... Sieltä oli katit ihan tukossa ja yksi irrallaan alkukäyrässä.. Siitä siis johtui tuo. Rälläköin auki ja kaikki kurit helvettiin --> hitsattiin kiinni ja nyt toimii. Kaasari vain säätöihin ja kovaa ajoa! Kiitoksia kuitenkin neuvoista! Ravesta kaupat sovittu jo 150€. Jos joku myy halvemmalla solenoidin ja laippahomman + vaijerin nii pistäkää viestiä!

http://www.moposport.fi/tyhjakayntisuut ... t-dellorto
http://www.moposport.fi/tyhjakayntisuut ... t-dellorto

Millä tavoin nää eroaa toisistaan? Oon vähän uusavuton juu mutta ei viitti tilailla vääriä osia sitte.
Viimeksi muokannut MiQuZiX päivämäärä 13.6.2015 17:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

13.6.2015 17:42

eddiedo kirjoitti:Räsässä ihmeellinen ongelma... :roll: Eli, täyskaasulla booaa heti kun pääsee tehopiikille. Vapaalla kaasuttaessa ei mitään vikaa ja jos ei aja kaasu pohjassa niin pyörä kiertää. oon ajellut nyt konerempan jälkeen 500km, säädöt ollu hyvät, hieman rikkaalla. Tarkistin tänään raven ja kaikki näytti hyvältä.

Voisko olla bensanpinta liian matalalla ? :roll: muuta ei tuu mieleen jos kerran muuten rikkaalla käy :P , ootko varma ettei oo liian iso tk-suutin ja liian pieni Pääsuutin ? :D