Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: TURBO nelariin

9.10.2011 14:24

Jotenkin kyllä tuntuu että nykymuodin mukainen säästökuuri aiheuttaa halvimmat mahdolliset raaka-aine valinnat ja niin heikot ja halvat osat kuin vain mahdollista! Mene ja tiedä sitten....

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 2:13

Morjesta kaikille!

Funtsin näitä turbojuttuja täs koko illan.
Eikös se suurin ongelma ole se kun ei meinaa pakokaasun määrä näissä piikeissä riittää, vai mikä siinä ahistaa?

Olisiko tommone Honda CB twin parempi semmoseen? Eikös tossa tulis periaatteessa jatkuvalla syötöllä pakokaasua?(vai pyöriikö männät samaan tahtiin?)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_125
Tuohan on kanssa ihan pirtee vakionaki nelariks, 12,8 kW (17,5 hv).

Vähän pihalla oon noista jutuista, mut ajattelin rueta tommosta kokeilla jos jostain löytys tarpeeks pieni turbo ja muut kamat.

Mutta vasta suunnitteluvaiheessa tämä on. Antakaa jotain kommenttia, että olisko tämmönen projekti iha toivoton?

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 2:24

Monkeyz50 kirjoitti:Morjesta kaikille!?

Olisko siinä nyt järkee alkaa tollasta rääkkäämällä rikkomaan.. Entisöinti olis kannattavampaa noin vanhoille.

Noh, kummiskin. Mikään mahdottomuushan ei ole ahtaa totakaan, eikä se turbokaan ylipäätään ole edes mikään välttämättömyys. Voishan sen ahtaa remmilläkin, esim kuten onhan noita jenkkiautojen saastepumppujakin (smog pump) käytetty ahtimina pienissä koneissa. http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 2:35

Entisöintikin tuli mieleen mutta voihan sitä kaikkea kokeilla.

Ajattelin enemmänkin tommosta pakokaasulla pyörivää turboa, koska nuo remmiahtimet alkaa olla jo melko monimutkasia.

Pakokaasuturbo ois varmaa sinänsä aika simppeli jos sille järjestäs jonkun oman öljyjärjestelmän ja mahollisesti jonkunsorttisen "intercoolerin"?

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 3:56

Monkeyz50 kirjoitti:Ajattelin enemmänkin tommosta pakokaasulla pyörivää turboa, koska nuo remmiahtimet alkaa olla jo melko monimutkasia.

Sanoisin, että asia on juurikin päinvastoin. Jos kaasaria ajattelit painepuolelle, niin melkoista tappelua on turbon kanssa ennenkuin alkaa laitteet soimaan halutulla tavalla. Jos imupuolelle, niin homma on aika paljonkin helpompaa. Turbokoneen (siis sellaisen jolla oikeasti jotain tekee) rakentaminen on suhteellisen suuri urakka. Ahtaminen on kyllä helppoa, mutta niin on myös helppo polttaa mäntiin reijät, polttaa pakoventtiilit kannesta olemattomiin ja rikkoa montaa muutakin asiaa.

Turbokoneissa käytetäänkin usein natriumtäytteisiä pakovenoja, joita ihan joka paikasta ei mihinkään cebariin saa, eikä mäntien jäähdyttäminen alapuolelta öljysuihkullakaan ole sekään ihan noin vain tehtävissä. Sitäkin kun käytetään usein turbokoneissa. Ahtopaineen mukaan säätyvä sytytysennakko ja polttoaineen paine on nekin varsin "helppoja" ratkaista, mainitsemasi välijäähdytin on sieltä helpoimmasta päästä mutta sillekään ei aina löydy mp:stä paikkaa, kun sen ei kannata estää/vähentää ajoviimajäähdytteisen moottorin jäähtymistä, jne... jne..

Jos ihan oikeasti on turbotekniikkaa opiskeltu alan kirjallisuudesta ja sen pohjalta on tehty rationaaliset suunnitelmat ja laskelmat aina puristussuhteesta turbon A/R suhteeseen + varauduttu siihen että kaavailtu budjetti saattaa tuplaantua tai triblaantua + huomioitu että säätövaiheessa saattaa silti tulla muutama odottamaton koneen täystuho, niin miksipäs ei. Jos taas tietotaito on googlaanpa pari sivua ja päätän turbottaa, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Varsinkin jos kuvittelee vielä ahtavansa jotain museovehkeitä. Jotenkin tuo sun kysymyksesi kun haiskahtaa juuri jälkimmäiseltä.

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 14:16

Eli käytännössä ei ole kovinkaan suurta järkeä lähteä turbottamaan näillä tietotaidoilla, jos kerran osatkin ovat enemmän tai vähemmän kiven alla.

Pitää alkaa lukemaan alan kirjallisuutta, niin parin vuoden päästä saattaa olla asia erikseen :D
Mutta kiitos infosta!

Re: TURBO nelariin

12.11.2011 22:41

http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2262

Tuossa olis turbottamisesta luettavaa. Suosittelen lukemaan koko topikin läpi, vaikka nuo turbohommat alkaa vasta tuossa noin sivulla 10.

Kuva

Härski...

Re: TURBO nelariin

17.11.2011 17:39

lokitekki on kyllä pyörinyt ahkeraan tälläkin foorumilla. Kohtasi vain jonkun verran arvostelua tuon turboprojektin osalta, se kun ei ollut ihan...

Joko tuo on käynyt penkissä?

Re: TURBO nelariin

17.11.2011 20:50

Ei ole vielä edes kone kasassa, alotti uudestaan rakentamaan YX:n lohkoille koko mosaa. Ja turbo on jo myyty, kuulemma ekaks tehdään vaparina ja sit jossei teho riitä niin varmaan jossain välissä katsellaan uudestaan ahtohommia. Taitaa Lokitekillä upota rahat Skodaan ennemmin kuin mankiin...

Tosiaan, jos Tumea kiinnostaa niin turbo taisi mennä Monkeytin käyttäjälle Sekopää, tässä projutopikki. Tosin taitaa aika hitaasti rakennella...

Re: TURBO nelariin

30.5.2012 18:23

nonniiiii nyt ois EHKÄ tarkotus aloittaa yamaha yzf-r turbo projekti, tosin pyörä puuttuu toistaiseksi ja senkään ostosta ei vielä varmuutta ole koska toisaalta 2t olis kiikarissa ja sitä tekis enemmän mieli mutta taas ainahan täytyy poiketa massasta ja keksiä jotain hullua ;)

yamahaan tulossa turbon kylkiäisiksi ainakin tuollainen --> http://www.automotivespartsshop.com/pro ... ?o=terbaru

sitten lisäksi mahdollisesti turbo kitin putki gearpartsilta joka modataan turbolle tai sitten tehdään itse.. lisäksi välijäähy, ehkä pai pässi tai dumppi ja toki konetta vahvistetaan sisuksiltaan :)

eli nyt tarvittaisiin ehdotuksia turbosta sekä välijäähystä :) kauhean isoja paineita ei toki haeta vaan pientä tehon lisäystä eli jos tuolla sylinteri sarjalla+kannella+ruiskulla ymsyms.. saadaan n.30hp mitä tuossa luvataan(toki se on aina alhaisempi mitä luvataan) ja siihen kylkeen turbo jonka seurauksena ehkä joudutaan uusi ruisku ja suuttimet vielä hankkimaan... tehotaivoite olisi siis noin 35-40hp eli haaveena olisi 4t kotarintappaja ;) jos projekti ottaa tuulta siipiensä alle niin tulee oma blogi ehkä tai muuta mukavaa :) joten järkeviä ehdotuksia kiitos!! :)

Re: TURBO nelariin

30.5.2012 19:18

Nyt kuullostaa erittäin mielenkiintoiselta! Minkälaista turboa ajattelit laittaa?

Lokitekkihän koitti muistaakseni laittaa jossakin vaiheessa Audin 1.6l moottorin turboa, mutta toimimaan hän ei sitä koskaan saanut. Tarvitsee siis ilmeisesti ihan näihin pieniin koneisiin tehdyn turbon, että edellytyksiä toimimiselle on?

Ajattelitko myös kilvissä "pitää"? Saattaa nimittäin "hieman" pistää setä sinisen silmiin tuollainen turbotettu "piikki" :lol:. Jään innolla odottamaan lopputulosta, jos vain projektin saat aluille! Pistä projetkitopicci tuonne kevaripuolelle ylös, kun aloittelet, enemmän niitä seurataan kuin näitä mototin blogeja.

Re: TURBO nelariin

30.5.2012 21:32

tarkoituksena olisi jostain todella pieni turbo löytää sillä isoja paineita ei haeta ja toivomus olisi että saadaan turbo heräämään sopivan alhaisilla kierroksilla ja kyllä kilvissä olisi tarkoitus pitää ainakin niin kauan kuin virkavalta ne irti ruuvaa :D:D

Re: Turbo nelariin

6.8.2012 17:47

Mulla taas uutta kokeilua..
Turbo on aika rankasti modattu smartin kkk kp31, 22 ja 25 siivet.
Kone on yx 160cc 53x62mm 4v kannella jossa palotila modataan melkosen isoksi.
2 öljypumppua, 2 öljyjäähyä, männälle öljyruisku.
Männän vein koneistamolle ja käskin tehä vähä öljyuraa ja reikiä, ja pytylle vähintään 07 välys
Jäillä jäähytettävä välijäähy ja 30mm powerjet kaasari isoon koteloon.
Kotelon yläpuolelle luukku ja tankkiin joku pikakiinnitys.
Tankin paineistus tietenkin jollakin tapaa.
Niin ja itsetehty hukkaportti, jotta saa enemmän tehoa kuin turbon vakiolla.
Kuva
2mm suuntaansa vielä isonee tuo palotila, tai siis tuo muokattu puoli, toinenpuoli varmaan 4mm.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Turbo nelariin

9.8.2012 0:23

no ei enää hirviästi pienempi turbo voi olla, että tuo saattaa jo ahtaakkin soppevasti, taitaa vaan ahtojen nousu olla hitaahkoa?? tuonkokosella "kotelolla" (tai sitte se vaan näyttää isolta) ite paineistaisin ehkä kuitenkin kaasarin, mene ja tiedä kumpi parempi, sais ahtoputkien tilavuuden ainaki pienemmäksi, konehuoneesta "siistimmän". tuleeko dumppia ? nimittäin ku tuollasessa kotelossa ku on baarin ahdot ja löysätään kaasu niin se monta litraa paineistettua ilma pyrkii aika väkisin jonnekkinpäin.

Re: Turbo nelariin

9.8.2012 18:33

En usko että tuo kotelon koko vaikuttaa paljoakaan. Se kaasarin paineistus ei oikein toimi niinkuin elokuvissa, ainakaan noissa perus kaasareissa. Jotkut moottoripyörän kaasarit onkin jo liika isoja.
Tuo kotelo on 12.5cm leveä, mutta isohan se on, helpomman säädön takia.
Ei se nyt mikään diisseli tule olemanaan, mutta luulen että ihan hyvä tehoalue.
Kuutioita voi aina kasvattaa, mutta pitää eka kokeilla vähä pienemmällä.

Tarkotus on just saaha konetila mahollisimman tiiviiksi, eikä jättää turhia aukkoja.
Tulee siihen dumppi, aattelin myös laittaa sähköt jossa on säädettänä kierroksenrajoitin, jos vaikka sattuis tulemaan tehoja, niin pystyy säätään ettei ulvo liikaa.