Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

24.5.2010 0:09

[quote="volvomies760"]nyt on semmonen onkkelma että vuotaa jäähdytinnestettä moottorin alakiinnikkeen viereisestä reijästä edestä katsottuna oikealla puolella pyörää...Tiputtelee hissukseen mut kuitenkin liikaa! Kuitenkaan moottoria en ole saanut yli 80*c vaikka olen välillä ilman vesiä ajanut. Elikkäs kuuluuko se reikä olla siinä? Miksi vuotaa? Onko vesipumpun stefat/o-renkaat huonossa hapessa? Minulla on myös varaosa pyöränä 123 apriliia ja siinä tämä reikä on tukossa ja taas varaosalohkossa on reikä...
Mistä ekaksi otan selvää onko 122 vai 123 kun missään ei lue noita lukuja ...



Joo itellä oli justiin sama ongelma tuon räsän kans että sieltä tulee pikkuhiljaa nesteet pihalle joka on suojatoimi sille että jäähdytin nesteet eivät pääse valumaan öljyjen kanssa sekaisin. sulla on menny vesipumpusta stefa hajalle tai siinä vieressä olevat o-renkaat.. vaihto on helppo. otat vaan kytkinpuolen auki ja otat muovirattaat pois jolloin näät vesipumpun edessä. se on 1 pultilla kiinni ja sen nyppäät irti (tätä ennen muista valuuttaa öljyjen lisäksi myös jäähdytinnesteet pois mikäli on vielä koneessa) sitten vaan stefa+ o-renkaat vaihtoon ja kasaan.. ;)

24.5.2010 16:20

kiitos anttius. Jees eli tiivisteet vaihtoon,itellä oli toisessa AF1:ssä sama vika mutta öljyt meni jäähdytysjärjestelmään joten homma on simppeli ja kokemusta löytyy...

24.5.2010 17:15

volvomies760 kirjoitti:kiitos anttius. Jees eli tiivisteet vaihtoon,itellä oli toisessa AF1:ssä sama vika mutta öljyt meni jäähdytysjärjestelmään joten homma on simppeli ja kokemusta löytyy...


hieno homma !

mikä mäntä ?

24.5.2010 17:20

Kertokaappas mulle onko nuos männis kuinka paljon eroja kun nuota merkkejä on niin helkkaristi.. kävin tuos jokiniemes kysymäs niin proxia sais 100e ja athenaa 115e. ja wisecoa tilattua 160e.. niin tuota atheenaa meninasin niin eikös kyseessä aivan laatu mäntä joka kestää? kokemuksia ?

24.5.2010 18:03

Jokasen noista uskaltaisin laittaa pyörääni. ;)

24.5.2010 21:44

Onks vakioa af1 muilla semmonen että tahtoo vähän tökkiä eteen päin meneminen jossain puolessa välissä kaasua? Ja jos tulee mäki ja on vähä isompi vaihde ja kaasu pohjassa ni alkaa taas jossai välissä tökkiä? Suutin vai mikä lie ahdistaa? Millasissa kierroksissa teidän vakio apriliiat on normaalissa ajossa? itellä 7000-8000 on paras,onko liikaa? reilut 9000 saa olla suht hyvässä kiihdytyksessä et jaksaa mennä seuraavalla vaihteella. Auttaako se yhtään jos laitan tehoputken tuohon enkä tee muuta? ravea ei vielä ole

24.5.2010 23:19

volvomies760 kirjoitti:Onks vakioa af1 muilla semmonen että tahtoo vähän tökkiä eteen päin meneminen jossain puolessa välissä kaasua? Ja jos tulee mäki ja on vähä isompi vaihde ja kaasu pohjassa ni alkaa taas jossai välissä tökkiä? Suutin vai mikä lie ahdistaa? Millasissa kierroksissa teidän vakio apriliiat on normaalissa ajossa? itellä 7000-8000 on paras,onko liikaa? reilut 9000 saa olla suht hyvässä kiihdytyksessä et jaksaa mennä seuraavalla vaihteella. Auttaako se yhtään jos laitan tehoputken tuohon enkä tee muuta? ravea ei vielä ole


onko laippa alhaalla vai ylähällä ? jos ylhäällä niin aivan normaalia että lakkaa vetämästä...

25.5.2010 16:19

saaks sen laipan jotenki säädettyy sielt? ja mist tietää et olis ylhäällä? täytyy kattoo illemmal jos selviis

25.5.2010 22:03

volvomies760 kirjoitti:saaks sen laipan jotenki säädettyy sielt? ja mist tietää et olis ylhäällä? täytyy kattoo illemmal jos selviis


vakionahan se on alhaalla ja ahdistaa korkeilla kierroksilla, mutta jos sinne on tehty ns:"koropala" että laippa on nostettu yläasentoon, jaksaa pärrä mennä PALJON iloisemmin korkeilla kierroksilla mutta vääntö häviää pieniltä kierroksilta jonka johdosta ns: tehoalueelle on vaikea päästä ilman että pyörä nykii ja miettii hetken ennnen sen alkamista ;)

olipas sekava viesti taas 8)

26.5.2010 15:58

nyt kun aloin tekee tätä vesipumppu remonttia niin huomasin että öljyt on aika pahasti harmaantuneet vaikka uudet öljyt on ollut sielä vasta about 2viikkoa... eli voiks ne stefat kusta jäähdytinnestettä sinne vai onko nyt kannentiiviste mennyt? Mitä luulette kannattaako jos lyön öljypumpun letkut kiinni ja jatkan ajamista vai pitääkös ilmailla tms sitte kun oon saanu vesipumppu homman valmiiksi? toisessa apriiliassa jatkoin suoraan ajamista ja kaikki oli ok

26.5.2010 18:41

volvomies760 kirjoitti:nyt kun aloin tekee tätä vesipumppu remonttia niin huomasin että öljyt on aika pahasti harmaantuneet vaikka uudet öljyt on ollut sielä vasta about 2viikkoa... eli voiks ne stefat kusta jäähdytinnestettä sinne vai onko nyt kannentiiviste mennyt? Mitä luulette kannattaako jos lyön öljypumpun letkut kiinni ja jatkan ajamista vai pitääkös ilmailla tms sitte kun oon saanu vesipumppu homman valmiiksi? toisessa apriiliassa jatkoin suoraan ajamista ja kaikki oli ok


vesipumpun stefa varmaan hajonnu vaan kerralla kunnolla että ei oo kaikki nesteet kerenny tulla sieltä ylivuoto reiästä pihalle vaan osa on päässy kytkin puolelle jolloin sekottuu öljyyn ja harmaantuu...ja jos sulla kannentiiviste menee niin eihän ne nesteet alakerran öljyjen kans mee sekasin vaan bensan ;)

kun oot vaihtanu vesipumppuun ne osat ja koonnu + kaatanu jäähdytin nesteet ja öljyt sisään. niin kato häviääkö jäähdytinneste säiliöstä nestettä ja ajele pari tankillista ja ota öljyt pihalle ja kato onko päästäny vielä nestettä sekaan..

ja kun nestettä laitat koneeseen niin ilmaamiseen riittää että kun rupiat kaatamaan nesteitä koneeseen niin lyöt letkun sitten vasta kiinni kun sieltä tulee tuutin täydeltä nestettä, EIKÄ heti kun pikku hiljaa rupiaa valuuttamaan.. ja näkeehän sen lämpömittarista sitte jos ei jostain syystä kierrä niinkun pitää tai on jääny ilmaa johonkin välihin :)

tulipahan taas tekstiä =)

26.5.2010 21:05

Tsouni- kirjoitti:Ite just laskeskelin samaa, kun tarvis omaankin alkaa tekemään koneremonntia nyt piakkoin. Laskin et osat maksaa ~350€ riippuu mistä tilaa ja minkä laatusia osia (tossa 350€ on vertexin mäntä ja koyon laakerit). Tohon tulee vielä lisäks pakollin 50€ kiertokangen tasapainotuksesta. Ja jos loput tekee ite niin laskin et jää mulla toohon ~400€, mutta jos viet liikeeseen niin se on ~40-50€ tunti ja niitä menee helpostin 3-4 tossa hommassa niin se äkkii semmonen 600€
Niin ja vaihtaa kannattaa: Mäntäsarja, kiertokanki, runkolaakerit, tiivisteet, stefat ja vesipumpun muovirattaat. Tota öljytpumpun ratasta ei vissiin tarvi vaihtaa. :|


Eiks se kytkimen painelaakeri ja jouset kannattas kans ainaki vaihtaa, entäs kytkinlevyt? Mäntää mun ei tarvi vaihtaa ku sen just vaihdoin... Mä teetän kyl koko rempan liikkees, mut taidan kyl viedä johonki muual ku nakkilaa, voi tulla hiukan halvemmaks. Perkele mut on kallista!

26.5.2010 21:46

Painelaakeri, jouset ja levyt ihan kunnon mukaan. Ne on helppo vaihtaa itekkin jälkeenpäin. ;)

27.5.2010 8:21

Kiitos viel anttius avustasi. Eilen illalla sain työn tehtyä ja vuoto loppui,muutama tippa oli jostain tosin tullut pakoputken päälle mut seurataan,ainakin väheni ja paljon tuo vuoto.

27.5.2010 17:12

avasin äsken sen vakio palan sielt pakoaukosta ... eli sieltä löyty semmonen pieni palikka joka oli sillä keskimmäisellä kuusiokoloruuvilla kiinni... eli se palikka oli tavallisen laipan levyinen mutta meni sinne sisään vain noin puoli senttiä. Onko siis asiat hyvin?
Ottaa suht hyvän piikin mutta alavääntöä aika minimaalisesti ja alkaa tökkiä aina välillä meneminen.
Tarkoitus olisi pitää suht vakiona eli ei ravea mutta saada alavääntöä lisää onko keinoja? tt putki olis tuolla auttaako? Jos laitan raven laipan sinne tuon pienen palasen tilalle mitä sitten käy?
kyselee avuton