Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.10.2013 19:01

Tarkista puolan johot, jos ne on huonossa kunnossa, kipinä ei välttämättä synny paineessa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.10.2013 15:13

Alkaa jo pikkuhiljaa mennä ymmärrys tuon säätämisen kanssa. Eli ostin tuossa jokuaika sitten vm-giannellin arrowin tilalle ja nyt ei meinaa toimia sitten millään vaikka miten säätäis. Alunperin arrowin kanssa kiinni oli 30tk, 300ps ja sokka ylimmässä lovessa, toimi erittäin hyvin ja kiersi puhtaasti ylös. Kaverilla oli samat säädöt, paitsi 25tk giannellin kanssa ja toimi erittäin hyvin. Kummallakin oli putsarina pipercross. No laitoin sitten giannellin kiinni entisillä säädöillä ja ei sitten toiminut yhtään. Kävi ylhäältä liian laihalla kun pätki, iski liekkiä ja kuumeni niin pirusti. Vetoja ei ollut yhtään. No kokeilin sitten isompaa ps ja 35tk kun kävi alhaaltakin laihalla. Ei toiminut vieläkään. Kävi edelleen alhaalta laihalla. Vaihtelin aikani siinä suuttimia eestaas eikä vaan alkanut toimiin. Laitoin sitten vakioputsarin avarrettuna kiinni ja 300ps 35tk sokka keskelle. Toimi vähän paremmin mutta alhaalta laihalla eikä vaan jaksanut kiertää ylhäältä. Nyt 310ps 40tk sokka keskellä ja käy vieläkin alhaalta laihalla. Ylhäältä kiertää puhtaasti ilman ryyppyä ja kun ryypyn pistää päälle niin alkaa selvästi käymään rikkaalla. Mutta ei niin ei, kierrokset vaan loppuu kesken, vääntöalue vaan loppuu aikasemmin ylhäältä mitä arrowissa. Ei vaan kierrä. Mistä tää vois nyt johtua? Männällä 2-3tkm ajettu, ei yhtään ohipuhallusta ja pytyssä näkyy hoonausjäljet, kaasari ja putsari puhdistettu lukuisia kertoja, bensapinta tarkistettu (18mm nakkilan mukaan), ypvs toimii, eri tulppia kokeiltu. Voiko pyttykoro aiheuttaa ylhäältä toimimattomuuden vaikka eihän sen pitäisi mahdollista olla kun arrowin on alavääntösempi putki ja sekin veti ylempää... Eli siis viriä pyttykoro ja kansi laskettu. Läpätkään ei raota eikä oo imuvuotoja.

e: siis kiertää puhtaasti, eli ei jää röpöttämään/pätkimään mut loppuu vaan yhtäkkiä kesken.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.10.2013 21:34

Männästä tosiaan puuttui pala ja rengas oli poikki ja nyt onkin vähän epäselvää että menisköhän pytty pelkällä hoonauksella kun pakoaukon alapuolella on joitakin pitkittäisiä naarmuja mutta ei toidellakaan mitään syviä. Ja mikä on suurin koko johon pytyn voi porauttaa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.10.2013 21:40

58,00mm on suurin koko johon itse lähtisin porauttaa. Proxilta löytyy mäntiä tuohon kokoon asti. Tuon kokoinen mäntä ottaa kiinni YPVS-akseliin ja sitä joutuu hiomaan jonkun verran että mahtuu pyörimään. Itse sylinteriputkessa kyllä riittäisi porausvaraa yli 60mm asti, mutta tulee tosiaankin YPVSn kanssa ongelmia

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.10.2013 21:47

Settis, miten putki yhistyy änkkään? Jos on huono/epätiivis väli niin tekee turbulenssia siihen->yläkiekoilla loppuu veto kesken.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.10.2013 22:52

HateCrew kirjoitti:58,00mm on suurin koko johon itse lähtisin porauttaa. Proxilta löytyy mäntiä tuohon kokoon asti. Tuon kokoinen mäntä ottaa kiinni YPVS-akseliin ja sitä joutuu hiomaan jonkun verran että mahtuu pyörimään. Itse sylinteriputkessa kyllä riittäisi porausvaraa yli 60mm asti, mutta tulee tosiaankin YPVSn kanssa ongelmia

58,9mm on ihan hyvä poraus, ypvesaa nyt joutuu vahtimaan muutenkin jokaisen porautuksen yhteydessä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.10.2013 8:58

Putki yhistyy 10cm matkalta kumiletkulla koska arrowin änkkä, vois kyllä kokeilla kaverin giannellin omaa änkkää jos tosissaan se liitos voi nui paljoki vaikuttaa o:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.10.2013 21:30

Mikähän mahtais olla hyvä suutin näin alkuun josta sitte lähtis oikeeta säätöä kokeilemaan kun avartaa tota ilmanputsaria? Kaasarina on mikunin 34mm ja putkena arrowi.. pyttyä viilattu !Sitten toinen Probleema että mikähän vois olla vikana kun ei oikee taho kulkee ku 100-110 eikä vedä vitosella eikä kutosella yhtään? välit on 520 ketjuilla 13-41 ja pyörä on DT125R

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.10.2013 21:41

Jos puuttuu vääntöjä yli 7k kierroksissa, varmaan YPVS on jumissa ala-asennossa. Kannattaa tarkistaa toimiiko se.

Ja nuo sun välityksetkin vaikuttaa liian pitkiltä. Vakiovälityksiä vastaavat välit 520-ketjulla olis 13/47 ja 46 välillä. Vakioväleilläkin pystyisi menemään yli 140 km/h niin ei minusta ole järkevää ruveta laittamaan pitempiä välejä siitä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

7.10.2013 22:15

Joo välitykset on jotain aivan kuraa! Mutta siis kun lähtee ajaamaan vetää kunnolla piikille asti ykköseltä neloselle sitte vitosella ei tapahu mitään ja jotenki laiskan olonen on.. ja unohtu vielä että onko tosta suutin jutusta mitää tietoa? :P :nolo:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.10.2013 20:35

Noh eipä toimi giannelin änkälläkään kummoisemmin, vähän parani mutta vedot uupuu vieläkin. Alhaalta toimii paremmin ryyppy päällä vaikka 40tk ja sokka keskellä, yläkierroksilla loppuu veto kesken. Vaikka alhaalta käy hieman laihalla niin siltikään ei pysy ryypyn kanssa käynnissä. Eli ryypyn puolesta käy vähän rikkaalla kun ei KYLMÄNÄ pysy päällä ryypyn kans vaan tukehtuu selvästi vaikka lämpimänä käy alhaalta laihalla vaikka tk40 joka on aika suuri verrattuna siihen että viimetalvena 27.5tk niin kävi vähän rikkaalla alakierroksilla :/. Loppuu pian ymmärrys kun vakioputkellakin enemmän vetoja... Onko se nyt vaan säädöistä kiinni vai aiheuttaako pytyn korotus tämän vaikka kaiken jörjen mukaan ei pitöisi.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.10.2013 21:05

Ettei ole liikaa laskettu kansi, eikös kannen palotilan madaltuminen aiheuta kanssa vaivoja?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.10.2013 21:26

antileipuri kirjoitti:Ettei ole liikaa laskettu kansi, eikös kannen palotilan madaltuminen aiheuta kanssa vaivoja?

Pieni squish bandi voi heikentää seoksen palamista, jolloin squish bandin kohdalla oleva seos voi jäädä kokonaan palamatta, varsinkin korkeilla kierroksilla, jolloin palamiseen on vähemmän aikaa.
Teoriassahan tämä menee näin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.10.2013 21:42

Squish on tarkalleen 1.1mm, liian matala? Ihmeellisintähän tässä on että arrowin putkella toimi erittöin hyvin ja kiersi puhtaasti ja pidemmålle mitä giannelli, vaikka arrowissa vähemmän huipputehoa onkin. Eli tuntus että ei se voi pytystä tai kannestakaan johtua kerta toisella putkella veti tehoalueen laajemmasti ja tehokkaammin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.10.2013 21:58

Onko karstanen putki?