Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
19.10.2012 19:43
No nyt löyty syy kui ei nost kiekkoi kutosella... eli mulla oli joku leikelty vaahtomuovi ilmasuodatin joka oli täyn öljyy ja kaikkee muut kivaa
jote minkälaine välipala mun pitäs ostaa et saan vakio suodattime 35 mikunii kii
21.10.2012 18:28
Totatota, vertexin mäntäsarjan kun laitoin cagivaan niin onko männänrenkailla muuta väliä kun että tekstit ylöspäin?
Sitten jos joku tarvii Mitoonsa kaasarin tt-kittiä, niin täältä löytyy halvalla !
22.10.2012 0:11
Mitäs mäntää suosittelisitte mitoon? Mietin tossa kans että paljonkohan tosta kannesta viittis raapasta poies lisätehojen mielessä. budjetti ei iha riitä 200h kanteen, kun ulkonäköön menee vähän enemmän ku tekniikkaan
Voitteko myös kertoo mistä tää squish lasketaan ja valottaa muutenkin mitä pitää ottaa huomioon?
22.10.2012 9:47
Ihan sama minkä männän sinne koneeseen lykkäät, erot on niin pieniä eri mäntä merkkien välillä, että et edes huomaa eroa. Varmista kuitenkin että on kannelle sopiva mäntä, eli 200C kannen kanssa kaksirenkainen kupumäntä.
Squish on etäisyys männän ja kannen palotilaa kiertävän paljealueen välillä, kun mäntä on yläkuolokohdassa. Kun mittaat squishia kannen laskemista varten varmista, että sylinterin alapääntiiviste on keskikokoinen ja sylinterin pultit on kunnolla kiinni. Keskikokoinen tiiviste sen takia, että voit säätää squishia kun vaihdat uuden männän, niissä on kuitenkin hieman valmistustoleransseja. Hyvä squish on noin 0.7mm, pienemmäksi ei kannata mennä jos ei jaksa putsata karstoja aina kun niitä on sinne kertynyt sen muutaman millin kymmenesosan. Kilpakäytössä olen kuullut käytettävän Mitoille 0.5mm squishia.
Kannen laskemiseen tarvitset sorvin. Kansi sorviin tulpan reijästä ja sorvaat niin paljon tiivistepintaa kuin haluat laskea kantta. Lopuksi syvennät kannen O-rengas urat alkuperäiseen syvyyteen. Tässä hommassa pitää olla tarkkana, että syvyys tulee oikeaksi ja että ne eivät levene syvennettäessä. Liian syvät tai leveät O-rengas urat eivät tiivistä ja kansi on entinen. Liian matalat urat taas polttavat O-renkaat.
Niin ja squishin mittaaminen sujuu kätevämmin sulattamalla juotostinaan päähän noin millin kokoinen pallo, laittamalla sen tulpanreijästä paljealueen kohdalle kun kone on muuten kasassa ja pyöräyttämällä starttia. Juotostina on niin pehmeää, että se ei vahingoita mäntää tai kantta vaan startin pyöräytyksen jälkeen tinan paksuus on sama kuin squishin paksuus.
3.11.2012 16:42
Heissan
Anteeksi jos kysyn väärästä paikasta tätä asiaa täällä kun kysyn ensimmäistä kertaa.
Eli juu asiani koskee Cagiva raptor -07 pyörää. Aloitin tossa pyörän purkamisen ja tarkoistuksena olisi ottaa kone irti ja laittaa sinne uutta osaa ja muutenkin vähän putsailla ja puunata pärrää. Niin tuossa purku vaiheessa en saa mitenkään tuota koneen takaosaa ja takahaarukkaa pitelevää tappia poies.
Olen yrittänyt lyödä vasaralla ja löyntitapilla mutta ei mitenkään meinaa lähte? Niin olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä ?
5.11.2012 20:10
Sen saattaa joutua jyrsimään koko tapin irti ja hankkimaan uuden. Jos tuolle tielle lähtee kannattaa sitten olla helvetin tarkkana ettet runkoa hajota, muuten alkaa akseli falskaamaan.
7.11.2012 12:16
Mitkä on -05 miton vakiovälit? Mitkä välitykset ois parhaat jotta kiihtyvyys ja nopeus olis suhteelliset? Vireinä jollymoto ja teholäpät
7.11.2012 16:27
-06 on ainakin 14-43, en ole ihan varma oliko jo -05. Jos ei niin ne on 14-38.
14-45 tykkäsin ite eniten, mutta ainakin joku aika sitten noi nelivitoset oli aika kiven alla niin 13-41 taitaa olla aika lähellä.
7.11.2012 18:05
lazzer kirjoitti:Heissan
.... en saa mitenkään tuota koneen takaosaa ja takahaarukkaa pitelevää tappia poies.
Olen yrittänyt lyödä vasaralla ja löyntitapilla mutta ei mitenkään meinaa lähte? Niin olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä ?
hei !
aikojen saatossa parhaaksi ja turvalliseksi konstiksi on havaittu liuku/vetovasara, johon/jonka adapteriin laitetaan M8 kierretanko pää. vastaavasti Mito'n akselin päähän tehdään vastaava M8 kierre.
Järkevää on sitten ostaa uusi akseli ja rasvata se kunnolla.
wd40 tms liotus rungon ja akselin väliin, ja lämpöpuhallin pistoolilla voi sitten runkoa akselin ympäriltä varovasti lämmittää. paras on jos runko on kyljellään kun wd40 ja lämpökäsittely on tekeillä, jonka aikana vetovasaralla vedellään...
Mito'n alumiiniseos rungon / teräksisen akselin elektrokorroosio on niin voimakas.....että näitä akseleita on jumissa joka vuosi "huoltamattomissa" ja / tai "vanhoissa yksilöissä" ja jopa jo uudemmissa, lisävaikutusta korroosioon syntyyn määrään on jos ajoneuvoa on säilytetty kosteissa olosuhteissa tai kosteasta lämpimään ees taas...
t.m
9.11.2012 19:59
jos suomee puhutaan nii mitossa hakkasin tasasella lyönti kärjellä sen ulos ja sama akseli sisää
mut kertokaa miksi mito lyö tyhjää ku painaa kaasuu ku eka se vetää iha nätisti ja tasasesti mut sit ku ottaa piiki nii se kestää ain kakkos vaihteel asti ja ei mee melkee mihinkää ja sit ku o kolmone pesäs nii alkaa pooaa ja vauhtii tulee lisää?
18.11.2012 15:28
Mikä voi aikaansaada max 1/2h tyhjäkäyntiä käyneeseen mäntään tuollaiset jäljet? Kone naputti koneremontin jälkeen, ja nyt sain aikaiseksi ottaa uudestaan auki. Yläpään neulalaakeri mahdollisesti naputti mutta miten tuo mäntä?
Mitään ylimääräistä ei neppiksestä kuitenkaan ole irronnut, pinnat voitelin 2t-öljyllä kasatessa, tankissa 1% seos+ pari tuntia ilmattu tuorevoitelu.
Jos jotakin kiinnostaa projekti niin halvalla lähtee. Harmaa -06 mito, ajettu 22k xenoneilla ja ledivilkuilla yms. Pyörä on Joensuussa
18.11.2012 21:19
CTS-laippa lämmetessä hipaisee mäntää?
Koita säätää kauemmaksi laippaa.
18.11.2012 21:52
Mm, voisi olla mutta noita jälkiä oli muutama myös imupuolella. Taitaa mennä osina myyntiin tämäkin vehje. Ihan kiinnostus loppu 2t kanssa.
18.11.2012 22:54
Mäntä on liian suuri tai voitelu on pettänyt. Voitelun puutetta itse veikkaisin.
19.11.2012 17:47
mull ei ainakaa
meinaa mull sylkee vitusti öljyy putkee
meinaa olin hyväl mielel ajelees kotio päi pienil kierroksil ja kattelin muikkeleit pyöräilees ja sit yht äkki kuulu kauhee kilahdus ja alko savuttaa niin maan perk**eesti ja se haisi iha motulin tts:ältä
ja sit aloin pistää mitoo palasiks nii otin putke pois nii se ihme tiiviste siin oli täyn öljyy ja nii oli laippaki ja tulppa... jote tietääks ketää mist alkaa ettii vikaa? löytyy 34, jolly ja vitu tuning auto turbo ilma putsari jonka voi men kattoo mun kuvist