Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.9.2013 23:16

https://www.facebook.com/stappovehje

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.9.2013 0:11

Kazzu97 kirjoitti:Mistä saisi ostettua etukatteita Yamaha DT:seen? Linkatkaas nettisivuja tai kauppoja. Mieluiten Suomesta.

Yamaha Centeriltä ja muilta Yamahan jälleenmyyjiltä pitäs saada. Aika kalliita tosin, oisko ollu jotain 30€/kate + etukatteiden tarrat about 20€/kpl

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 13:16

Mikähän mahtaa olla detsissä vikana kun kylmällä koneella saa työntää vähänaikaa että lähtee käymään. Tulppa vaihettu ja ei auttanut. Lämpimänä lähtee heti sähköstartilla. Puristuksia on, ainakin ykkösellä kun työntää niin ei rengas pyöri, kakkosella pyörii.. Ajossa iha normaalin tuntuinen.
Ennen aina lähtenyt sähköllä ryypynkassa heti käymään.

Onko sytytyksessä jotain vai missähän?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 17:03

Kokeile ensiksi ainakin ilmanputsarin ja kaasuttimen putsausta. Vaikuttaa vähän siltä että saa liian vähän bensaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 17:33

Ras3lle varmaan auttais vähän isompi tk-suutin, neulaa ylemmäs ja psuutin pykälän isompi, talvi tulee. ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 20:01

Ps 330 ja tk 27.5. Putsasin kaasarin ja lähti hyvin käyntiin startilla. Lämmitin konetta ja sitten laskin tyhjäkäynnille niin sammui vähän ajan päästä. Koitin käynnistää mutta ei lähtenyt. Vähän hörähteli mutta ei... Ollut nuo samat suuttimet jo useamman vuoden ja hyvin on pelannut keväällä, kesällä, ja syksyllä. Voisko muualla olla syy?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 20:05

Unohditko avata bensahanan?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.9.2013 22:04

HateCrew kirjoitti:Unohditko avata bensahanan?

bensahana kiinni ja kaasari tyhjä, tuskin starttaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.9.2013 9:36

Kokeile isompaa tk:ta ja varmista ettei läpät raota.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2013 13:00

Maekine kirjoitti:
AkSuZZ kirjoitti:No en tiiä miten se siihen liitty :D kunhan kerroin... Joo mutta kyllä se vika siinä kytkimessä oli. Mutta sit kun lähin ajamaan niin ei ota kierroksia ja paikallaan kun kääntää kaasua niin se kiertää johonki 4500-5500 ja ei nouse enää tossa vaan pätkii sillein että ensin olevinaan nostaa kierroksia ja sitten mooooo. Oliko tarpeeks selvästi selitetty? :D saako toi liikaa bensaa? Kun ei lopu vaikka seosruuvia mitenkä vääntää. Ottaa myös lämpöjä aika ilosesti. Kiitän näin etukäteen jo.

Jeps.

Tässä pieni kaasuttimen säätöön liittyvä tiivistetty teksti aksulle ja muillekkin;

Eli kaasutinta voi säätää muutamista eri paikoista ja ne vaikuttavat hieman eri kaasun alueella ja eri asioihin.
Nämä muutamat paikat ovat ilmaruuvi (oikeanpuoleinen), tyhjäkäyntiruuvi (vasemmalla), Tyhjäkäyntisuutin, neulan korkeus, neulan muoto, bensapinta, pääsuutin ja tehosuutin eli "powerjet".

Ilma-/seos-ruuvilla ja TK-suuttimella säädetään tyhjäkäynnin ja PINTAkaasun seokset. TK-suutinta vaihdetaan isompaan/pienempän silloin, kun ilma(/seos-)ruuvin säätö ei enää riitä.
Nämä vaikuttavat käynnistyvyyteen. Ilmaruuvi=auki on laihemmalle ja seosruuvissa toisin päin. Mikuneissa ilmaruuvi yleensä.

Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään vain luistin avautumaa, kun kaasuun ei kosketa, eli tyhjäkäynnin kierrokset.

Neulan korkeutta muuttamalla vaikutetaan yleisesti ottaen keskikaasun (1/4-3/4 kaasun avautuma) seoksiin. Jos pieniltä kierroksilta reilummin kaasua käännetäessä booaa/tukehtuu, niin paras apu neulan korkeuden muuttaminen.
Neulaa ei kannata vaihtaa eri leikkauksella varustettuun, koska vakiokin riittää yleensä aika pitkälle, varsinkin perussäätäjälle...



Pääsuutin ja powerjet vaikuttaa täyskaasuun. Powerjetin kokoa ei näissä pysty muuttamaan, joten pääsuutin on ainoa säätömahdollisuus isolle kaasulle/täysikaasulle. Sopiva koko TT/viridetsille vakiomikunissa löytyypi yleensä sieltä 240-300 (mikuni kuuskantti) tuntumasta.

Kohon korkeudella säädetään bensapintaa ja yleensä siihen ei tarvitse koskea, ellei bensapinta ole pielessä. Jos kaasari tulvii, joko neulaventtiili vuotaa, neulaventtiilissä on roska tai bensapinta on liian korkealla. Bensapinta kantsuu säätää ohjearvoon.


Sun tapauksessa vaihtaisin uuden tulpan, puthdistaisin kaasuttimen ja ilmanputsarin. Kattoo sitten uudestaan..


Tuota noin, missäs kohtaa se tyhjäkäyntiruuvi on 2005 125cc TDRE:ssä..

-paavo-

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.9.2013 14:30

Kaasuttimen kyljessä vasemmalla puolella. Iso ruuvi jota voi kääntää sormin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.9.2013 20:16

Meneekö DT 125 X malliin fatbar ja raiserit ilman muokkaamista :D ?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2013 20:29

Missä mahtaa olla vikan ku dt sammui kesken ajon eikä lähde enää käyntiin?
Tulppa antaa muutaman kipinän kun painaa startti nappulaa ja kun lopettaa sen painamisen mutta jos starttaa vähänkin pidempään niin kipinää ei tule siinä välissä. Koitettu myös uudella tulpalla mutta tekee silti samaa.
Kyseessä siis -04 RE malli.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

2.10.2013 20:36

Mulla oli samaa vikaa kun oli huono akku. Tietenkään omassa ei ollut starttia, mutta tulpanhatun ja johdon putsailu ja uusi kunnollinen akku auttoi asiaan.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

3.10.2013 18:13

ilee^ kirjoitti:Missä mahtaa olla vikan ku dt sammui kesken ajon eikä lähde enää käyntiin?
Tulppa antaa muutaman kipinän kun painaa startti nappulaa ja kun lopettaa sen painamisen mutta jos starttaa vähänkin pidempään niin kipinää ei tule siinä välissä. Koitettu myös uudella tulpalla mutta tekee silti samaa.
Kyseessä siis -04 RE malli.

Nyt kipinä tulee koko ajan mutta ei silti lähde käyntiin. Koitettu myös laittaa bensaa tulpanreiästä ja startata mutta ei auttanut. Eli oisko ideoita viasta?