Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

23.2.2010 13:10

Eiköhän se ole jossai turbon öljynkierrosa vuoto?
Vai minkalaista meinaat?

Lemmarit syö helposti reiän letkuihin jos on vähäkään huono laatuset.

25.2.2010 18:08

http://photos.tradeholding.com/attach/h ... r_ct20.jpg

mulla on tämäntapainen ( niinkun linkissä näkyy niin ei ole kuin tuo yksi laippa missä pieni pyöreä sisäänmeno ja ja isompi ulostulo) turpo ei sama mutta tuo öljyn lähtö ja paluu liitin samanlainen , oon tässä miettiny että miten tuohon toteutan öljynkierron ? eli yleensähän nuo ulos ja sisääntulot taitaa olla eripuolilla nyt ne on samalla tasolla , tuo minun turpo on tietääkseni 2,0l turpodiisseli toyotasta ct12
ja jos katotte kalleriasta tuon 150cc mankin kuvat nii siinähän on lauharille öljynkierto kytkimen puolelta valmiina , paluuöljy menee suoraan suodattimelle mutta taitaa ahistaa se jonkin verran..
Viimeksi muokannut julpero päivämäärä 25.2.2010 23:59, muokattu yhteensä 2 kertaa

25.2.2010 23:08

Paluupuoli ei saisi ahdistaa yhtään, muuten voi olla ongelmia luvassa. Kannattaa vähän miettiä sitä paluuta että missä se ei kohtaa vastusta. Ja ehdottomasti riittävän suurella putkella linja tehdä.

26.2.2010 11:48

Paluu vaikka tohon öljy mittatukun reikään, jos et haluu uutta reikää tehä.

26.2.2010 18:56

joo voi olla tuo öljyntäyttöreikä iha hyvä paikka , mutta mitä sanotte tuosta turpon öljyn sisään ja ulos tulon liitännästä ku siinä samassa on ne liitännät eli pitää semmonen laippa tehhä , taino taisin mää kyllä jo tajuta tuon mutta kuha varmistelen vielä ... nyt tuli mieleen myös semmosia juttuja että mitenkähän muovinen koho kestää kaasarissa vaikka 1baarin paineen ? luulis kestävän kyllä..
jos tuon tankin ja kaasarin paineistas vai onko muita parempia keksintöjä ? mitäköhän ongemia tulee ensimmäisenä

määpä laittelen tähän vähä että miten meenasin laitella :

sylinterin alle korotus pala messingistä n. 2mm männästä en ota pois koska joku pinnoite päällä ( auttaa kestoon)

turbossa on pakopuolella jo se venttiili mikä päästää ylipaineet ( nimiä en muista) kompura puolelle en meinannut laittaa ja kaasari tulee painepuolelle turbo on ct12 kuva: http://www.tercelreference.com/tercel_i ... ct12_7.jpg ja toinen


minkähänlaisia turboja teillä muilla on ollut mankintapaisissa koneissa kiinni , ja onko joku kokeillut bensapumppua käyttää , kompuran ahtopuolen reikä on kokoa 27,8mm imupuoli joku 30mm , ja pakoputken liitännän halkaisia ( vai miten se sanottiinkin ) joku 42mm ulostulo taas tietösti isompi ei tullu mitattua niitä ..

osaattekohan taas lisää auttaa näillä sekavilla tiedoilla :D ?

26.2.2010 19:19

Siipien koot ja AR luvut kertoisi hieman enemmän. Äkkiseltään vaikuttaa aika suurelta ahtimelta.

26.2.2010 19:57

Itekkin olin suunnitellut mankin turbottamista ja sanottiin että sähkönen bensa pumppu niin ei tarvii paineistaa tankkia?

Onko näin? :)

26.2.2010 21:22

Sakmund kirjoitti:Itekkin olin suunnitellut mankin turbottamista ja sanottiin että sähkönen bensa pumppu niin ei tarvii paineistaa tankkia?

Onko näin? :)


on, bensapaineensäädinki on kiva juttu.

26.2.2010 21:31

Viimeksi muokannut julpero päivämäärä 26.2.2010 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran

26.2.2010 21:34

Tume34 kirjoitti:Siipien koot ja AR luvut kertoisi hieman enemmän. Äkkiseltään vaikuttaa aika suurelta ahtimelta.


minkäs kokosia siipiä suurinpiirteen tämänkokosissa turbo moottoreissa käytetään , ja mitä meinaa AR ?

26.2.2010 21:35

Johani kirjoitti:
Sakmund kirjoitti:Itekkin olin suunnitellut mankin turbottamista ja sanottiin että sähkönen bensa pumppu niin ei tarvii paineistaa tankkia?

Onko näin? :)


on, bensapaineensäädinki on kiva juttu.


no mitenkäs sitten jos käyttää tavallista tommosta kaasaria ja on pensapumppu ja paineensäädin , siiss säätääkö se säädin sitä painetta portaattomasti jotenkin vai säädetäänkö se paine sopivaks johon se jätetään , ainakin kun ite mietin nii eikös pensapaineen pitäisi muuttua ahtopaineitten ja kierrosten/kaasun avautumisen mukaan ?

26.2.2010 23:28

Pakkohan sen on säätyä portaattomasti ahtopaineen mukaan. Eikö tankin painestaminen kuitenkin ole 2-pyöräisissä fiksumpaa? Helppo toteuttaa paine on aina oikea. Eikä bensapumppuhärvelit taida ihan ilmaisiakaan olla.

27.2.2010 0:09

julpero kirjoitti:..ja mitä meinaa AR ?

Perusasiat hallintaan enste!

27.2.2010 0:29

sumppa kirjoitti:Pakkohan sen on säätyä portaattomasti ahtopaineen mukaan. Eikö tankin painestaminen kuitenkin ole 2-pyöräisissä fiksumpaa? Helppo toteuttaa paine on aina oikea. Eikä bensapumppuhärvelit taida ihan ilmaisiakaan olla.

tullee turpoviivettä lisää ainaski jos paineistaa tankin

27.2.2010 0:51

Tankin paineistus, mutta tulee olla täysin tiivis ja siihen menevä putki vaikka 22mm, eli vakio tankin korkki ei käy.
Tuo vaatii dumpin, muuten käy niin et ku päästät kaasun niin kaasari tulvii, kun paine ei kerkiä lähteä tankista. Varsinkaan pienellä turbolla, ku siivet on niin pienet :D

Ei se viiveeseen pitäs vaikuttaa, saman tekee ku ois iso painekotelo ja se pitäs olla noin litran kokonen.
Vaikein homma on kaasarin paineistus.

Itelle aattelin laittaa bensaksi e85 ja kaasariin ruuvilla säädettävä yläkierrosten bensan syöttö :D