Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 11:47

Jaahas tummuneen männän päällähän on nummerot 56.4 onko jo ns. ylikoon?Männän sisäpuolella sellainen stanssattu "neliapila" jonka sisällä kolme "A"-kirjainta kolmionmuodossa päällekkäin. . mikä lienee männän merkki?
Niin ja tuo ylempi männänrengas on juminut uraansa. :paha:
Hitsi kun pääsee vasta torstaina koneistamolle Jns:n, työt häiritsee pahasti pojan harrastuksia. . :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 12:09

pojandt2005 kirjoitti:Jaahas tummuneen männän päällähän on nummerot 56.4 onko jo ns. ylikoon?Männän sisäpuolella sellainen stanssattu "neliapila" jonka sisällä kolme "A"-kirjainta kolmionmuodossa päällekkäin. . mikä lienee männän merkki?
Niin ja tuo ylempi männänrengas on juminut uraansa. :paha:
Hitsi kun pääsee vasta torstaina koneistamolle Jns:n, työt häiritsee pahasti pojan harrastuksia. . :)


BTW vielä :) oiskoon tuosta paljon haittaa jos tuon termostaatin jättääpi pois kokonaan..? :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 12:53

Termostaatin voinee ottaa pois, mutta kone pitää huolellisesti lämmittää koska nesteet kiertävät jatkuvasti.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 14:28

;)[/quote]


Tuota kaasuvaijeri hommaa epäilen. Itse kävin pariviikkoa sitten sieltä vaijerin, ja niitähän ei myydä kuin kokonaisena hintaa sille tuli 44e ja kytkinvaijeri oli muistaakseni 40e. Kaveritkin käyneet sieltä vaijereita ja hinta ollut alle 50e. Eli joko sulle on sattunut vittumainen myyjä tai tuli näppäily virhe. :D[/quote]

No miulla on kuitti tallessa tuosta vaijerin hinnasta.. täytyy kommentoidan kun seuraavan kerran liikkeessä käyn :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 15:00

pojandt2005 kirjoitti:;)



Tuota kaasuvaijeri hommaa epäilen. Itse kävin pariviikkoa sitten sieltä vaijerin, ja niitähän ei myydä kuin kokonaisena hintaa sille tuli 44e ja kytkinvaijeri oli muistaakseni 40e. Kaveritkin käyneet sieltä vaijereita ja hinta ollut alle 50e. Eli joko sulle on sattunut vittumainen myyjä tai tuli näppäily virhe. :D[/quote]

No miulla on kuitti tallessa tuosta vaijerin hinnasta.. täytyy kommentoidan kun seuraavan kerran liikkeessä käyn :)[/quote]


Huhhuh :eek: . Joo kannattaa mainita asiasta. Termostaattia en ehkä lähtisi ,ottamaan pois. Varsinkin jos takomäntää olet ostamassa. Tuolleen voit testata termostaattisi toiminnan. http://www.youtube.com/watch?v=TrUPpZxeP-M .


Jos termostaatti on sökö, kannattaa kysellä autoliikkeistä jos sattuisi olemaan ,sopivan kokoinen termari siihen. Myös Honda nsr termostaatti käy ,kuhan siitä ottaa sen kumi renkaan pois. http://www.mc-scatter.com/moottoripyori ... -4444.html
Toisaalta alkuperäinen on aika samoissa hinnoissa. Muistaakseni jotain 44e ,kun joskus itsekkin sen uusin.

Kannattaa käydä siellä mp-mestalla tuon sylkän kanssa. Mäntiä on heti hyllyssä ,tai jos ei ole niin saat ne seuraavana aamuna. Tekevät koneistamon kanssa yhteistyötä eli porautus ja hoonaus onnistuu samalla.

Dt std koko on 56.00mm. Nikasil pytyn vakiokokoa en tiedä voipi olla hyvinkin 56.40. En silti usko ,että on nikasil pytty ,muistaakseni TDR 125 on nikasil pyttyä enimmäkseen käytetty.

sylinterin kyljestä

4FU00 ei voi porata

3MB00 voi porata

2RH00 voi porata

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 15:42

Yamaha DT80 LC 2, sylinteristä kuuluu kilinää käydessä ja sylinteri nyt purettuna:
Mäntä, männänrenkaat ja sylinteri näyttäisivät olevan ok.
Kuinka paljon tuon kiertokangen laakereissa saisi olla välystä?
Alapään laakerissa on vähän (kiertokanki liikkuu noin yhden millin sivusuunnassaan
ylhäältä mitattuna)
ja yläpään neulalaakerissa sitten vähän enemmän.

Koko konetta ei hontsittais repiä auki tuon hintaisesta romusta.
Eli mitä ootte mielipuolta? Riittäisikö pelkkä neulalaakerin vaihto?
Vai kannattaisiko vain antaa kilinän kuulua ja ajaa hymy huulilla kone loppuun ja
pistää sen jälkeen romu-roopen kyytin?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 20:13

Kiertokangen kuuluukin liikkua vähän sivuttaissuunnassa, kokeileppa vetää ihan ylöspäin sitä kiertokankea jos liikkuu paljon niin sitten vaihtoon. Varmaan kannattaa kokeilla sillä yläpään neulalaakerin vaihdolla jos sillä loppus kilinä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.7.2013 8:26

"sylinterin kyljestä

4FU00 ei voi porata

3MB00 voi porata

2RH00 voi porata"

Kiitos! 3MB00- siis voi porata :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.7.2013 23:25

Synthetic kirjoitti: ...muistaakseni TDR 125 on nikasil pyttyä enimmäkseen käytetty...

Se ja TZR RR.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.7.2013 21:23

Mikähän mahtais olla DT125R -94vm kun kipinä katosi ja koitettu toista puolaa johdot näyttäis olevan kunnossa ja polkaistaessa puolalle menevä johto näyttää 4-9.6v että onko liian pieni vai mistä kiikastaa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.7.2013 9:10

Nyt vittu joku myy mulle sen pakoukonsäädinsysteemin vasemmanpuolisen kiinnityskopan, joka tulee siihen pyttyyn kiinni 1 pultilla!!! :x

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.7.2013 16:45

pojandt2005 kirjoitti:
pojandt2005 kirjoitti:Jaahas tummuneen männän päällähän on nummerot 56.4 onko jo ns. ylikoon?Männän sisäpuolella sellainen stanssattu "neliapila" jonka sisällä kolme "A"-kirjainta kolmionmuodossa päällekkäin. . mikä lienee männän merkki?
Niin ja tuo ylempi männänrengas on juminut uraansa. :paha:
Hitsi kun pääsee vasta torstaina koneistamolle Jns:n, työt häiritsee pahasti pojan harrastuksia. . :)



Do dii mäntä uus ja porattu sylinteri sekä kansi oiottu, hintaa tuli 187. jotain € :(
Mäntä olikin sitte tzr:n tai jnk sellaisen? ny siin lukkee 50 siinä männän päällä...
Mistä tietää kumpi männän rengas tulee ylemmäksi tai vastaavasti alemmaksi..?
Näkyy olevan vähän eroa renkaiden välillä. .

:roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.7.2013 16:54

Mrenkaita asentaessa kyllä huomaa onko ne oikein päin, eivät saa takuta urissaan ja niiden pitää painua uraansa kunnolla. Tetsarin männän ero on vaan porauksessa, eli vakiokoko on 56,4 kun taas detsissä 56mm.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.7.2013 17:10

_rieska_ kirjoitti:Mrenkaita asentaessa kyllä huomaa onko ne oikein päin, eivät saa takuta urissaan ja niiden pitää painua uraansa kunnolla. Tetsarin männän ero on vaan porauksessa, eli vakiokoko on 56,4 kun taas detsissä 56mm.


Ok. Kiitos, takaisin pajalle :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.7.2013 17:44

pojandt2005 kirjoitti:
_rieska_ kirjoitti:Mrenkaita asentaessa kyllä huomaa onko ne oikein päin, eivät saa takuta urissaan ja niiden pitää painua uraansa kunnolla. Tetsarin männän ero on vaan porauksessa, eli vakiokoko on 56,4 kun taas detsissä 56mm.


Ok. Kiitos, takaisin pajalle :)

Ei helekatti, ylempi männänrenkaan ura on kyllä niin ahdas, että laitampa kumman tahansa m-renkaan, niin kyllä takkuaa.. ei painu yhtään. Ei kyllä mene sylinterin sisään tuolleen. Miten tästä etenen?. Alempaan menee kuin sukkaan :) Laitoin ns. jousirenkaan alemman m-renkaan alle uraan, tarviiko tai pitääkö :) .?
Kiits.. ps. tämä nyt jää huomiselle tämän kasaaminen :(
Poikaa harmittaa . .