Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2013 16:24

pojandt2005 kirjoitti:Do dii.. ensin oli magneeton koppa irti ja kun pyöritteli sitä magneettoa, nii eip. paljoa vastusta tuntunut. . No otin sitten pakoputken pois ja kurkkasin mäntää, naarmuilla on sekä mäntä että sylinteri (mitä siitä ny näkee ). Männän yläkulmassa näyttäisi olevan pieniä lohkeamia (paloja puuttuupi). . Eli meni männän vaihtoon.
Sylinteri ja mäntä siis pois, mutta mitä huomoitava purkaessa, ettei kootessa tarvitsisi osia uusia turhan päiten? :roll:
Onko Joensuussa jokin "hyvä" paikka ko. sylinterin hoonaukseen/ poraukseen tai mäntien kauppoja (onhan tuo Jokikone joka Yamahaan osia myy, mutta aikas tyyristä:( )
Ostien sieltä kaasuvaijerin hintaan 84€. .
Kiitos ja anteeks! ;)


Kantsuu purkaessa huomioida, että pitää osat tallella :D Se on varmaan kaikkein paras tapa välttyä ylimääräisten osien ostamiselta.

Täällä Jyväskylässä koneistamo kantasella maksoi porautus ja hoonaus 45e. Aika lailla samaa luokkaa ne muuallakin on, kannattaa katella koneistamoja googlella (*paikkakunta* koneistamot).

Vaihtoon siis menee ainakin mäntäsarja, tiivisteet(~25e) ja kiertokangen yläpään laakeri(~15e) olisi hyvä vaihtaa myös. Kannen oikaisukin (itse tehty; ~5e/koneistamo;20-25e) on hyvin suositeltavaa, se pitäisi tehdä jokaisen kannen aukomisen yhteydessä.

Mäntäsarja maksaa - riippuen minkälaisen ja mistä sen haluaa
50-160 euroa. 50 euroon saa halpismännän ebaysta, satasella saakin jo takomännän samasta osoitteesta, prox maksaa suomessa n. 90e ja takomäntä suomesta 160e.

Takomäntä on kestävämpi ja parempi kuin normaali valumäntä, mutta vaatii hiukan enemmän "huolenpitoa".


Osia irti ottaessa kannattaa pitää huoli, että paikat ovat puhtaita, ettei kampikammioon pääse mitään moskaa. Pahimmassa tapauksessa kampikammioon joutunut sälä aiheuttaa hieman isommat vauriot, niin kuin itselleni tässä tannoin kävi (tosin syy oli rikkoontunut alapään laakeri). Vaihtoon meni kiertokanki, kampiakseli, pytty poraukseen, uusi mäntä yms.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2013 19:16

Tilaa saksasta wössneri. Hinta oli postien kanssa siihen satasen pintaan. Se laakeriki tietty tuli mukana. Vertaa proxiin jos suomesta ostat nii maksaa aikalailla samanverran ehkä vähän halvempi. Oulussa makso hoonautus 50e.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.7.2013 12:51

tuli viikko sitten ostettua tommone dtr 170 pytyllä ja athenan putkella, mikähän on vikana kun liikkuu aika laiskasti eikä kierrä kutosella 8k enempää alamäkeenkään :eek:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.7.2013 13:21

pojandt2005 kirjoitti:Do dii.. ensin oli magneeton koppa irti ja kun pyöritteli sitä magneettoa, nii eip. paljoa vastusta tuntunut. . No otin sitten pakoputken pois ja kurkkasin mäntää, naarmuilla on sekä mäntä että sylinteri (mitä siitä ny näkee ). Männän yläkulmassa näyttäisi olevan pieniä lohkeamia (paloja puuttuupi). . Eli meni männän vaihtoon.
Sylinteri ja mäntä siis pois, mutta mitä huomoitava purkaessa, ettei kootessa tarvitsisi osia uusia turhan päiten? :roll:
Onko Joensuussa jokin "hyvä" paikka ko. sylinterin hoonaukseen/ poraukseen tai mäntien kauppoja (onhan tuo Jokikone joka Yamahaan osia myy, mutta aikas tyyristä:( )
Ostien sieltä kaasuvaijerin hintaan 84€. .
Kiitos ja anteeks! ;)


Kannattaa käydä mestalta siihen proxin ,mäntä. Hinta on noin 90e. Halvempi kuin stormilla...yms. Ja joensuunmoottorikoneistamo hoitaa Sylinterin t-mittaukset ,hoonautukset ja porautukset. Hintaa on jotain 40-50e. Jokikoneelta saat alkuperäismäntiä 56.5mm kokoon asti hintaa tulee renkaineen ja yläpään neulalaakerin kanssa +150e siihen tarviit vielä ylätiivistesarjan.

Ensin kyllä kannattaa selvittää ,minkä takia leipas kiinni. Onko säädöt ollu vituillaan ,vedet ei kierrä, väärän lämpöarvon tulppa, pelaako voitelu ?

Tuota kaasuvaijeri hommaa epäilen. Itse kävin pariviikkoa sitten sieltä vaijerin, ja niitähän ei myydä kuin kokonaisena hintaa sille tuli 44e ja kytkinvaijeri oli muistaakseni 40e. Kaveritkin käyneet sieltä vaijereita ja hinta ollut alle 50e. Eli joko sulle on sattunut vittumainen myyjä tai tuli näppäily virhe. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.7.2013 22:38

Aviiton kirjoitti:Unohdin mainita, et nimenomaan tyhjäkäynnillä ei kuulu mitää. Männällä ajettu 1500 ja neulalaakeri uusi. Kun painaa kytkimen pohjaan, ääni häviää. Pakoaukosta ku kattelin ni näytti hyvältä..

https://www.youtube.com/watch?v=Q7EJWcV ... ata_player
Siinä video vielä.. kilinä kuuluu selviten 10 sekunnista eteenpäin.

Anyone? Huomionkalastelua.. sentään videonki otin!! :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.7.2013 14:27

No jos kytkintä painaessa ääni häviää, niin vikaa ei sitte kannata ettiä pytystä vaan jostain kytkimen puolelta. Mutta tuo naputus on aika varmasti pakoaukonsäätimestä kuuluvaa naputusta jos sulla on ne pronssihelat kuluneet / joku siellä löysällä, pura, putsaa ja kasaa huolella jos ääni häviäisi :) En usko että mitään vaarallista, itelläkin tahto ennen naputtaa tuolla lailla, ja monet muutkin on kehunu että ypvs:stä kuuluu.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.7.2013 14:57

-JJari- kirjoitti:Moro.
Pitäisi tuohon omaan dtx:ään ostella kohtapuoliin uutta mäntää niin mistä saisin kaikkein halvimmalla tilattua jonkun esim.Wössnerin männän ja tiivisteet siihen päälle samalla :)


Laita wössnerille Saksaan s-postia, eti niitten kotisivulta (oliko se ny wössner.com tai de) oikeen kokone mäntä ja laita sinne postia. Sen männän tuotenumero ja kysy hintaa. Itellä makso postien kanssa jotai 100-110. Ainii ja kokoja löytyy jonnekki 60.00 asti :lol: Ja tulee suoraan kotiovelle pitää maksaa ennakkoon lähettävät sitten. Mutta hyvin tuli perille. Sori vähä myöhäne vastaus.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.7.2013 15:16

Mikä on vikana kun jos täyttää syylärin ja paisuntasäiliön ja lähtee sen jälkee keulimaan niin vuotaa kaikki ylivuodon kautta ulos :o ja sit pitää taas täyttää ja sit jos taas lähtee keulimaa niin vuotaa syylärin ihan kuivii? vai onko tuo normaalia?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

21.7.2013 16:34

detsileipoo_ kirjoitti:
-JJari- kirjoitti:Moro.
Pitäisi tuohon omaan dtx:ään ostella kohtapuoliin uutta mäntää niin mistä saisin kaikkein halvimmalla tilattua jonkun esim.Wössnerin männän ja tiivisteet siihen päälle samalla :)


Laita wössnerille Saksaan s-postia, eti niitten kotisivulta (oliko se ny wössner.com tai de) oikeen kokone mäntä ja laita sinne postia. Sen männän tuotenumero ja kysy hintaa. Itellä makso postien kanssa jotai 100-110. Ainii ja kokoja löytyy jonnekki 60.00 asti :lol: Ja tulee suoraan kotiovelle pitää maksaa ennakkoon lähettävät sitten. Mutta hyvin tuli perille. Sori vähä myöhäne vastaus.


Tilasin jo männän pjme:ltä :) kiitos infosta kuitenkin:)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.7.2013 9:51

Synthetic kirjoitti:...Kannattaa käydä mestalta siihen proxin ,mäntä. Hinta on noin 90e...


No ei kannata, kun ulkomailta saa muutaman kolikon kalliimmalla kunnon männän.

Mulla oli vanhassa proxissa jo halkeeman alku helmassa, eli voi ne helman halkeamispuheet ym. pitää paikkaansakkin.

Wössner ja Wiseco takomäntiä, Vertexi on laadukkaampi valumäntä.


Kannattaa puhaltaa myös kampikammio paineilmalla, ettei sinne jää palasia männästä/männänrenkaista!
Voivat haluta poraukseen myös uuden männän mukaan, joten kannattaa varautua siihenkin. Seuraava ylikokokaan ei sitten välttämättä riitä, jos on hiukka syvempääkin narmua...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.7.2013 17:25

Maekine kirjoitti:
Synthetic kirjoitti:...Kannattaa käydä mestalta siihen proxin ,mäntä. Hinta on noin 90e...


No ei kannata, kun ulkomailta saa muutaman kolikon kalliimmalla kunnon männän.

Mulla oli vanhassa proxissa jo halkeeman alku helmassa, eli voi ne helman halkeamispuheet ym. pitää paikkaansakkin.

Wössner ja Wiseco takomäntiä, Vertexi on laadukkaampi valumäntä.


Kannattaa puhaltaa myös kampikammio paineilmalla, ettei sinne jää palasia männästä/männänrenkaista!
Voivat haluta poraukseen myös uuden männän mukaan, joten kannattaa varautua siihenkin. Seuraava ylikokokaan ei sitten välttämättä riitä, jos on hiukka syvempääkin narmua...



No eipä nuo proxit, muita valumäntiä huonompia ole. Vakio mäntäkin on valumäntä.
4-Kaverilla on proxi sisässä (3dt 1tzr) Eipä noilla ongelmia ole ilmennyt.

Yksikään mäntä ei kestä laihaa seosta,voitelunpuutetta, Vedet ei kierrä, väärän lämpöarvan tulppa yms. Kyllä ne wisecot ja wossneritkin lähtee sulamaan. Kaverilla on tuosta wossnerin sulamisesta Nsr:ssä ihan kokemusta imukaulan haljettua. Imuvuoto on näissä vajaatahtisissa aika ilkeä vika.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.7.2013 20:31

Tuolta löytyy murtokoekuvat valumäntä vs. takomäntä:
http://forums.everything2stroke.com/thr ... Shop/page4

Ja tuolta on tullut vastaan laajin Wössner valikoima. Tilauskokemuksia ei ole:
http://www.geiwiz.de/index2.php?linkid= ... ausgabe=OK

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.7.2013 21:09

Veikkaan että ihan tuolla laajin valikoima wössnereitä:
http://www.wossnerpistons.com/home

Tilasin ja oikea mäntä tuli suoraan kotiovelle.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.7.2013 23:25

Onks kellää mitää tietoo ku painan kytkimen niiku pohjaa.. ni se ei silti pidä vaan ku iskee vaihteen päälle ni sammuu :D jos on käynnissä sitte tuntuu et lämpösellä koneella ei tuu tollasta ongelmaa ! Ja kyseessä on DT 125r en oo varma onko uuempi kone runko on aineki siitä.. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.7.2013 10:23

Sylinteri ja mäntä vihdoin irti, oli hiukkasen sylinterin mutteri juminu kiinni, mutta rost-offi ja 24h liotus tuotti tulosta.
Alempi männänrengas poikki about puolivälistä, ja alemman männänrenkaan uralta lohjennut palasia jotka naarmutelleet mäntää ja hiukka sylinteriäkin :(
Sylinterin helmaan kaiverrettu teksti: 4RG-928 ? Työkaveri sanoi, että taitaa olla kromattu sylinteri ja ettei taida pystyä hoonailemaan/ porailemaan??? TÄ?
Jos ei niin, mistäs uus/ vähän käytetty?

Btw, ei helpolla aukea tuokaan luukku tuosta pakoauton säätimestä sylinterin kyljestä.. se täytyneen purkaa pois ennen koneistamolla käyntiä!!
Yritin etsiä sitä wösnerin tms. mäntää, mutta pitää vissiin mittuuttaa tuo sylinteri ensin, ennen kuin mäntiä ostelee.. :roll:

kiitos jo kommenteista etukäteen. :)