Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
20.5.2018 15:23
Pyöriikö tuo kone ihan normaalisti? En oo ennemmin koittanut pyörittää, niin en oikeen tiiä kuinka sen kuuluu pyöriä
https://www.youtube.com/watch?v=7qYLteUDefk
20.5.2018 19:07
Terve! Riejussa hieman säädöissä ilmeisesti ongelmaa? Käy hyvin tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun mainiosti mutta ajettaessa kun kierroksia on enemmän niin alkaa pätkiminen ja putkeen paukkuminen. 125cc, scalvinin koko putki, tk 40 ja pääsuutin 135. Mitä mun kannattaisi tehdä että saisin kyseiset ongelmat loppumaan? Kiitos jo etukäteen
20.5.2018 19:16
Ihan normaalilta vaikuttaa. Startin kytkimen kuoleentuneet jouset aiheuttaa joskus tuollaista "takapotkua" käynnistäessä, kuulostaa just siltä että nyt tää kone kajahti. Varsinkin 180 pytyllä tekee sitä herkemmin kun 125:lla.
20.5.2018 19:19
Mirippa kirjoitti:Mitenkä onnisttiu runkolaakerien vaihto ja kiertokangen alapäänlaakerin vaihto
Kiertokangen alapään laakeria ei kannata pelkästään vaihtaa vaan koko kiertokanki vaihtoon. Toinen runkolaakeri on rikottava että saa kiertarin tapin prässättyä pois joten samalla vaihtuu runkolaakerit. Osaava koneistamo suoriutuu tehtävästä, meidän kampura kävi GT-Motorsilla kiertarin vaihdossa.
20.5.2018 19:21
Jezze12300 kirjoitti:Terve! Riejussa hieman säädöissä ilmeisesti ongelmaa? Käy hyvin tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun mainiosti mutta ajettaessa kun kierroksia on enemmän niin alkaa pätkiminen ja putkeen paukkuminen. 125cc, scalvinin koko putki, tk 40 ja pääsuutin 135. Mitä mun kannattaisi tehdä että saisin kyseiset ongelmat loppumaan? Kiitos jo etukäteen
Voisi kokeilla pienempää pääsuutinta, saattaa auttaa. Onhan kaasarin kalvo ehjä ja rypyttömästi paikallaan? Ryypyn kotelon mikkihiiri O-rengas paikallaan?
22.5.2018 20:09
Hetken jo luulin, että pyörä toimi, mutta ei... Putsasin tosiaan sen kaasarin ja vaihdoin öljyt ja suodattimen. Oli muuten aivan pikimustaa ja vetistä tavaraa ja vielä varmaan puoli litraa ylimääräistä. Öljyn vaihdon jälkeen pyörä toimi suht normaalisti. Kävin ajamassa sillä jonkun verran ja ei ongelmaa. Pidin hanaa kiinni aina kun sammutin pidemmäksi aikaa. Nyt kuitenkin alkoi taas oireilla samallalailla. Mikä voi olla vikana? Tulppakin oli kyllä aivan musta, että voiko tuo johtua vaan liian suurista suuttimista?
23.5.2018 5:51
Kuulostaa siltä että saa bensaa liikaa jos tulppa on musta ja öljymäärä oli lisääntynyt, tai kaasuttimessa jotain muuta vikaa jonka takia se antaa liikaa bensaa. Viallinen tai huonosti paikallaan oleva kalvo tai ryyppyvaijerin kotelon alta puuttuva mikkihiiri O-rengas tekee juuri noita oireita.
23.5.2018 9:43
Ryyppyvaijerin O-rengas on ainakin paikoillaan, ja kalvoa en kyllä itse halua yrittääkkään katsoa. Pitäisiköhän vaan taas avata kaasari ja putsailla sekä ehkä vaihtaa suuttimia? Voisiko muuten johtua tyhjäkäyntisuuttimesta, kun aina kuumalla koneella pyörä käy noin 2000 rpm paikkeilla tyhjäkäyntiä, välillä vähän yli ja välillä vähän ali. Jos ruuvaa tyhjäkäyntiä ruuvista pienemmälle, niin sillä ei ole mitään vaikutusta? Käykö se sitten liian rikkaalla että "leijuttaa" kierroksia vähän?
23.5.2018 15:40
Hmmm, onko kaikki letkut paikallaan myös imukaulassa? Kuulostaa siltä että seokset on todella pahasti metsässä tai imuvuoto jossain joka sekoittaa seokset.
23.5.2018 15:58
Letkut on paikallaan, ja suuttimina tosiaan nyt ps 125 ja tk40. Imuvuoto voi toki olla mahdollinen...
23.5.2018 19:17
Imuvuodon löydät kun laitat pyörän käyntiin ja suihkutat vaikka jarrukliineriä kaasuttimen kaulan ympäristöön, jos kierrokset ei juurikaan muutu niin vuotoa ei ole.
Sanoit että on mennyt hiekat väärälle puolelle, voi olla ettei ole mitään hätää mutta mahdollisesti hiekka on syönyt venttiilien pintoja ja venttiilivälykset on liian pienet, tämä tekee myös jänniä oireita.
Mulla alkaa neuvot loppumaan, etänä on paha arvailla mistä vika voi johtua. Voi olla joku ihan simppeli pieni juttu joka ei nyt vaan aukene.
23.5.2018 21:16
Joo kiitoksia sulle vaan todella paljon, että jaksat vastailla!
Avasin tosiaan kaasarin uudestaan ja vaihdoin kokoa 38 olevan tyhjäkäyntisuuttimen. Nyt tyhjäkäyntiä saa paremmin säädettyä, ja muutkin oireet katosivat... Ainakin hetkeksi. Voi olla että laitan vielä taas öljyt vaihtoon, ja katsotaan sitten jos bensat pysyisivät siellä missä kuuluukin ja moottori kävisi normaalisti
Viimeksikin toimi hetken ja sitten alkoi taas sama alusta. Mutta joo ei oikein oo enää mitään hajua miksi pyörä tekee noin, mutta ei kai siinä auta kun yrittää kaikkea ja toivoa parasta
25.5.2018 15:47
Onko kampiakselissa siinä rattaassa mihkä nokkaketju tulee nii joku kiilaura tai boori vai miten sen saa takaisinlaitossa oikeeseen kohtaan
26.5.2018 11:20
Ja muka tua nokkaketjun ratas on kireässä ,hyvä ettei maanteille ollu tippunu, helposti lähti kotitallissa irti lämmöllä ja ja ulosvetäjällä ilman mitää laakerin rikkomisia.
26.5.2018 14:19
Moottoripajalla oletus oli että on tiukassa ja joutuu rikkomaan laakerin että saa vedettyä ulos, usein on kuulema tiukassa. Hyvä jos lähtee irti noinkin helposti.