Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.7.2013 16:39

terve mulla on dtsä tzrrän pytty ja athena 170cc kansi ja kun käynnistää niin lämpeää nopeesti onko normaalia ?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.7.2013 11:18

Atsku1 kirjoitti:Moro !

Mulla ilmeni semmonen onglema, että ajan hetken matkaa, niin pamahtaa putkesta (ihan kuin bensa palaisi vasta putkessa) pyörä pysyy tämän jälkeen käynnissä vain kytkinpohjassa tai vapaalla. Jos pistää vaihteen päälle ja koittaa lähteä liikkeelle, niin pyörä sammuu. En tiiä voisko tulpassa olla vika, tänään haen uuden tulpan ja koitan. Ajattelin kysästä täältä kun täällä on osaavaa porukkaa . Ja jos pyörän sammuttaa ja pistää käymään niin ei mene kauaa kun uudelleen tekee saman. Mitä pidemmän aikaa sen antaa olla sammuneena, sitä pidemmän matkaa sillä pääsee. (Yön yli, pääsee noin 100m)



Kiitos etukäteen vastauksistanne !


Sulla on väärän lämpöarvon tulppa tai liian rikkaat seokset. Niistä on ainakin hyvä lähtee liikkeelle ja ihmettelemään vikaa.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.7.2013 15:12

Moro.
Pitäisi tuohon omaan dtx:ään ostella kohtapuoliin uutta mäntää niin mistä saisin kaikkein halvimmalla tilattua jonkun esim.Wössnerin männän ja tiivisteet siihen päälle samalla :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.7.2013 18:36

Atsku1 kirjoitti:Moro !

Mulla ilmeni semmonen onglema, että ajan hetken matkaa, niin pamahtaa putkesta (ihan kuin bensa palaisi vasta putkessa) pyörä pysyy tämän jälkeen käynnissä vain kytkinpohjassa tai vapaalla. Jos pistää vaihteen päälle ja koittaa lähteä liikkeelle, niin pyörä sammuu. En tiiä voisko tulpassa olla vika, tänään haen uuden tulpan ja koitan. Ajattelin kysästä täältä kun täällä on osaavaa porukkaa . Ja jos pyörän sammuttaa ja pistää käymään niin ei mene kauaa kun uudelleen tekee saman. Mitä pidemmän aikaa sen antaa olla sammuneena, sitä pidemmän matkaa sillä pääsee. (Yön yli, pääsee noin 100m)

Kiitos etukäteen vastauksistanne !


Voisin kuvitella jonkinlaista sähkö vikaa. esim että sulla olis jokin pielessä sytysennakossa jos se olis menny jotenkin perselleen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

12.7.2013 23:15

sopiiko vanhan mallin yamaha dt 125r takahäkinrauta uuden malliseen eli yamaha dt 125 re?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

13.7.2013 16:29

Sattusko keneltäkää löytymään tuota YPVS:n paisarin puoleista pidikettä, eli tuosta linkin takaa osa numero 15. Itellä oli eilen tosiaan ajossa lähteny irti ja jos täältä sattuis löytymään joltain ylimääräisenä enneku menen kyselemään jälleenmyyjän riistohintoja :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2013 3:08

Moro! Tuota niin, tuli tuossa ostettua itelle Yamaha Dt -90.
Nyt tuli mieleen että pitäs perää korottaa, ilman että tarvis iskaria vaihtaa.
Niin kertokaappas kokeneemmat että miten ja minkälaisilla palikoilla sitä kannattaa korottaa.. Näyttää vähän siltä että tuohon vuosimalliin ei nuita koropaloja vissiin oikeen saa? Kiitos!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2013 3:46

Lyhemmät koiranluut

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.7.2013 22:18

Ongelmaa pukkaa. Kuuluu kilinä, kilkatus? Tietyllä kierrosalueella, kutosvaihteella n. 60km/h vauhdissa ääni voimakkaimmillaan, heti kun siitä nopeus kasvaa, ääni häviää. Tuskin männänrenkaista, ääni ollut jo 500-600kilsaa. Apuva :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2013 3:47

Jos kuuluu sylinterin läheltä nii voi olla joko: 1. Pakoaukonsäätimen laippa joka kolisee siellä, tietääkseni ei ole kovin vaarallista(?) tai 2. Männäntappi vetää settiään sielä. Itelle kävi justiin toi toinen vaihtoehto, ei kiva :( Oli jotenkin väljistynyt ja kulunut siinä samalla. No oottelen täs neulalaakeria nii saa laittaa samalla uuden männän sisälle :P Onneks ei kerinny vielä tapahtuu mitää, tappi oli jo sen näköne että ei olis enää kauaa kestäny. Onko kellään muulla käyny noin? E: Männäntapin tapauksessa ääni voimistui pikkuhiljaa, ensin ei meinannut kuulua mitenkään mutta noin 2-4viikon kuluttua kuului todella selvästi. Tyhjäkäynnillä kuului todella kova naksutus

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2013 13:33

Unohdin mainita, et nimenomaan tyhjäkäynnillä ei kuulu mitää. Männällä ajettu 1500 ja neulalaakeri uusi. Kun painaa kytkimen pohjaan, ääni häviää. Pakoaukosta ku kattelin ni näytti hyvältä..

https://www.youtube.com/watch?v=Q7EJWcV ... ata_player
Siinä video vielä.. kilinä kuuluu selviten 10 sekunnista eteenpäin.
Viimeksi muokannut Aviiton päivämäärä 17.7.2013 16:10, muokattu yhteensä 1 kerran

2005 DT R 125 hyytyi kesken ajon

17.7.2013 14:31

Heip
Poika sai juuri kortin ja lähti ensimmäsitä kertaa dt:llä kaverin mökille. . pääsi n. 13km kun alamäessä kaasun höllättyään moottori sammui, lähti käymään vaihteella ja pääsi mökin pihaan, taas tyhjäkäynti nolla . . Tämän jälkeen ei ole käyntiin lähtenyt. .
Tulppa x 2 on vaihdettu, ilmanputsari irroitettu.. on sähköstartti ja se YPV tms. surahtaa kyllä kun virran laittaa päälle. Ruiskutin bensaa suoraan männän päälle ja ei lähde.. Tulppa irti hatussaan kiinni antaa kipinää.. tosin sen laadusta en tiedä. . Nyt kun katsoin koneen alle, niin se on märkä ja ihan kuin bensalle (maistoin 8) nääs) . . Soitin MP-mestaan Jns:n ja siellä epäiltiin magneettoa tai lähinnä käämien kärähtämistä. .
Autak. Poikaa hieman :paha: :paha: ku ajohaluja ois vaikka muille jakaa!!
Suuttimista tms. virityksistä ei tietoa ole, ostin tämän Mörskästä keväällä ja tietty ed. omistajan puh.nrot kadoksissa. .
Kiitos ja kumarrus :)

t. iskä

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2013 17:26

Kyllähän se on leikannu kiinni, ei tarvi olla kuin lämmin ilma ja väärät säädöt kaasarissa niin nappasee kiinni. 2-tahtihan ei saa voitelua "moottorijarrulla", siis hidastaminen tulisi tehdä aina jarrulla eikä suinkaan kaasua hölläämällä (autokouluissa opetetaan ihan mitä sattuun näiden kanssa, kuten juurikin tuo moottorijarrutus). Helpoin on todeta männän kunto seuraavasti: pakoputki irti ja sitten lampulla katsot pakoaukosta männän ja sylinteriputken kylkeä. Sen kiinnileikanneen männän kyllä huomaa, yleensä sieltä puuttuu männänrenkaan palasia ja jopa männänlaesta saattaa osa olla hukassa.
KuvaItsekkin olen näitä kokenut jokusen, tuo on jo aika pahaa jälkeä mitä sain aikaseksi :lol:

Toinen hyvä keino on puristusten selvittäminen, jos on puristuspainemittari niin käytä sitä ja jos ei niin irrota magneeton koppa (ketjujen puolella oleva moottorin koppa jossa lukee yamaha) ja pyöritä kädellä konetta tulpan ollessa paikallaan. Jos siellä tuntuu selvästi puristuksia ei vika ole siinä. Bensa koneen alla on luultavasti vaan siitä kun on mopoa yritetty käynnistellä. Mp-mestan epäilyt kuulostaa valitettavasti rahastukselta, eikä ole mitään syytä miksi epäillä sähköjen pettämistä. Nämä kamppeet on sen verran yksinkertaisia etten näe mitään ongelmaa siinä että opettelee nämä itse huoltamaan, etenkin männänvaihdot sun muut on tehty todella helpoksi!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.7.2013 20:35

_rieska_ kirjoitti:Kyllähän se on leikannu kiinni, ei tarvi olla kuin lämmin ilma ja väärät säädöt kaasarissa niin nappasee kiinni. 2-tahtihan ei saa voitelua "moottorijarrulla", siis hidastaminen tulisi tehdä aina jarrulla eikä suinkaan kaasua hölläämällä (autokouluissa opetetaan ihan mitä sattuun näiden kanssa, kuten juurikin tuo moottorijarrutus). Helpoin on todeta männän kunto seuraavasti: pakoputki irti ja sitten lampulla katsot pakoaukosta männän ja sylinteriputken kylkeä. Sen kiinnileikanneen männän kyllä huomaa, yleensä sieltä puuttuu männänrenkaan palasia ja jopa männänlaesta saattaa osa olla hukassa.
KuvaItsekkin olen näitä kokenut jokusen, tuo on jo aika pahaa jälkeä mitä sain aikaseksi :lol:

Toinen hyvä keino on puristusten selvittäminen, jos on puristuspainemittari niin käytä sitä ja jos ei niin irrota magneeton koppa (ketjujen puolella oleva moottorin koppa jossa lukee yamaha) ja pyöritä kädellä konetta tulpan ollessa paikallaan. Jos siellä tuntuu selvästi puristuksia ei vika ole siinä. Bensa koneen alla on luultavasti vaan siitä kun on mopoa yritetty käynnistellä. Mp-mestan epäilyt kuulostaa valitettavasti rahastukselta, eikä ole mitään syytä miksi epäillä sähköjen pettämistä. Nämä kamppeet on sen verran yksinkertaisia etten näe mitään ongelmaa siinä että opettelee nämä itse huoltamaan, etenkin männänvaihdot sun muut on tehty todella helpoksi!


Kiits.. täytyy huomenna tarkastaa tuo kiinnileikkaantumismahdollisuus :s
Kiitos!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

18.7.2013 14:47

Do dii.. ensin oli magneeton koppa irti ja kun pyöritteli sitä magneettoa, nii eip. paljoa vastusta tuntunut. . No otin sitten pakoputken pois ja kurkkasin mäntää, naarmuilla on sekä mäntä että sylinteri (mitä siitä ny näkee ). Männän yläkulmassa näyttäisi olevan pieniä lohkeamia (paloja puuttuupi). . Eli meni männän vaihtoon.
Sylinteri ja mäntä siis pois, mutta mitä huomoitava purkaessa, ettei kootessa tarvitsisi osia uusia turhan päiten? :roll:
Onko Joensuussa jokin "hyvä" paikka ko. sylinterin hoonaukseen/ poraukseen tai mäntien kauppoja (onhan tuo Jokikone joka Yamahaan osia myy, mutta aikas tyyristä:( )
Ostien sieltä kaasuvaijerin hintaan 84€. .
Kiitos ja anteeks! ;)