Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

22.12.2009 9:34

Autoissa kun haetaan tehoa pelkän isomman turbon avulla niin siitä ei paljon hyötyä ole. Sitten kun ruvetaan vaihtaan nokka-akselia,lyhempää pakosarjaa ja sen semmosta niin alkaa hyöty tulemaan. Ja autoissa on 4sylinteriä tai enemmän,toisin kun mopoissa ja kevareissa.niissä on yleensä yksi ;)

22.12.2009 10:21

Johani kirjoitti:
Ublert kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:Mihinkäs tuo väittämä perustuu ?
Varsin yleisesti muutes ahdetut kaasari-V8 on "läpiahdettuja". Mekaanisesti ahdettuja tosin, mutta silti.

Miksi autoja ei sitten ahdeta "läpi" jos teholukemat saadaan samalle tasolle kuin normaalilla Ahtamisella.

...ja tosiaan välijäähdytintä ei voi käyttää läpi turbottaessa...

Ei pidä kyllä ihan paikkansa. Joskus jo aiemmin laitoin tännekin linkkejä esim noista vesijäähdytteisistä coolereista, joita on tehty kyllä tuohon "läpihengittäväänkin" tarkoitukseen. Itseasiassa sillä ei ole juurikaan väliä, asennetaan ne kumpaan rakenteeseen tahansa. Löytyy muutes V8 imusarjaversioitakin. Hiilihappojäähän ja nestemäiseen typpeen perustuvat coolerit on nekin olemassa, joskin toiminevat järkevästi ajatellen vain kiihdytyskäytössä. Toiminta-aika kun jää sen verran lyhyeksi.

"Läpihengittävän" coolerissa rakenne tahtoo yleensä olla normaalia syyläriä muistuttava rakenne. Kun perinteisessä intercoolerissa ahtoilma kulkee jäähdytinelementin sisältä ja jäähdytysilma jäähdyttää sitä ulkopuolelta, läpihengittävän mallin ahtoilma kulkee elementin ns. ulkopuolelta, kuten normaalissa vesi-syylärissäkin auton keulilla. Rakenteesta johtuen koko jäähdytinelementti on tietysti koteloitu.

Ahtoilman suuntaan on pituus tietty lyhyt ja siten voisi ajatella ilmalla olevan varsin vähän aikaa jäähtymiseen. Hyvää asiassa on se, että ahtopaineputken pituus ei kasva välttämättä tippaakaan verrattuna pelkkään putkeen. Huonoihin puoliin lukeutuu mm. vaaditut pumppujärjestelmät ja keulille tarvittava syyläri, josta nesteeseen siirretty lämpö johdetaan taas ulkoilmaan.

Noh, joka tapauksessa.. Oli se kaasari sitten ennen tai jälkeen turbon, ahtoilmaa voidaan kyllä jäähdyttää.

http://ircfabrication.com/intercoolers.html
http://www.smreperformance.com/custom-a ... olers.html

22.12.2009 10:37

jaasu kirjoitti:Autoissa kun haetaan tehoa pelkän isomman turbon avulla niin siitä ei paljon hyötyä ole. Sitten kun ruvetaan vaihtaan nokka-akselia,lyhempää pakosarjaa ja sen semmosta niin alkaa hyöty tulemaan. Ja autoissa on 4sylinteriä tai enemmän,toisin kun mopoissa ja kevareissa.niissä on yleensä yksi ;)


Nyt on ihan pakko kysyä suoraan: Tiedätkö edes mutuilevasi? Ei sillä, viestissäsi on jopa pari pointtia mutta ne on irtonaisia. En jassa vastata yhtään enempää kuin että kyllä siinä moottorissa toimii silti samat fysiikanlait oli se ahdettu tai ei.

22.12.2009 11:07

Ihan pakko kysyä? Ootko koskaan edes turbottanu ite autoa? silleen että se toimii ja kestää? Pakosarjalla,nokka akselilla,kannen virtauksella,venttiileillä, on suuri merkitys turbotuksessa. Ero on kuin yö ja päivä vakio turbo koneeseen,ja panostettuun turbo koneeseen.

Anteeksi tume,minä en vain pidä sinusta.. ei herneitä

22.12.2009 11:26

jaasu kirjoitti:Ihan pakko kysyä? Ootko koskaan edes turbottanu ite autoa? silleen että se toimii ja kestää? Pakosarjalla,nokka akselilla,kannen virtauksella,venttiileillä, on suuri merkitys turbotuksessa. Ero on kuin yö ja päivä vakio turbo koneeseen,ja panostettuun turbo koneeseen.

Anteeksi tume,minä en vain pidä sinusta.. ei herneitä


En, olen pelannut valmiiksi turbotettujen kanssa. Tosin tietämys riittäisi kyllä turbottamaan itsekin auton mutta siitä ei enempää.

Kyllä tiesin varsin hyvin mitkä asiat siihen moottorin toimivuuteen vaikuttaa. Ilmeisesti niin tiedät sinäkin, mutta tiedätkö sinä että miksi ne palikat vaikuttaa? Koska kysymys ei nyt ole että mitkä vaan miksi.

Ja juuri tuotahan minä hain takaa sillä etä fysiikanlait pätee edelleen oli se kone ahdettu tai ei.

22.12.2009 12:02

jaasu kirjoitti:Ihan pakko kysyä? Ootko koskaan edes turbottanu ite autoa? silleen että se toimii ja kestää? Pakosarjalla,nokka akselilla,kannen virtauksella,venttiileillä, on suuri merkitys turbotuksessa. Ero on kuin yö ja päivä vakio turbo koneeseen,ja panostettuun turbo koneeseen.

Anteeksi tume,minä en vain pidä sinusta.. ei herneitä

Joskus se nokka-akselin vaihto tarkoittaa siirtymistä aika reilustikin miedompaan ja kanaviin täytöshitsausta, kun poisjyrisimisellä mennään vain huonompaan suuntaan. Tämäkin on sitä panostamista. Ilman muuta on selvää, että jos moottorin panostetaan, niin vakiosta turbomoottorista saadaan enemmän tehoa, kun siis lähtökohdat on se tehon korottaminen.

Ne moottorivalmistajat kun vaan joutuu ajattelemaan kokolailla paljon muutakin, kuin sitä moottorin tehoa. Kyllä nekin saisi ihan erilaiset teholukemat jo tehtaalla ulos (ja tuskin kovin moni tee-se-itse-mies niihin saisi enää yhtään enempää), mikäli moottorivalmistajat voisivat unohtaa kaiken muun oleellisen, kun tehdään ajoneuvoon moottoria.

22.12.2009 12:22

En kyllä saanut kysymykseeni vieläkään selvää vastausta?
Eikö isommalla turbolla siirry enemmän ilmaa. Enemmän ilmaa ahdetaan koneesee = Enemmän pakopaineita = Turbo pyörii nopeammin.
Pienellä turbolla vähemmän tavaraa siirtyy.
Tiedän että turboni malli on "helvetisti liian iso". Kuka teistä osaa sanoa kuinka paljon se on liian iso. ja missä mielessä?

22.12.2009 13:25

Ublert kirjoitti:Eikö isommalla turbolla siirry enemmän ilmaa. Enemmän ilmaa ahdetaan koneesee = Enemmän pakopaineita = Turbo pyörii nopeammin.
Jep, isommalla turbolla on mahdollista käyttää suurempia ahtopaineita ja täten ahtaa enemmän ilmaa koneeseen. Mutta tehokkaampaan ahtamiseen ja suurempien turbiinien pyörittämiseen (ja samalla suurempien massojen liikuttamiseen) tarvitaan taas suurempi määrä energiaa, joka tässä tapauksessa otetaan pakopaineista liike-energiana. Tästä aiheutuu turboviivettä, sillä pienemmillä kierroksilla pakopaineet eivät riiitä kunnolliseen ahtamiseen sillä suurempiin ahtopaineisiin tarvitaan isompi turbo/turbiinit joiden pyörittämiseen tarvitaan enemmän sitä energiaa. Pienempi turbo tietysti pyörii pienemmälläkin energialla ja täten herää aikaisin, mutta ei kykene tuottamaan yhtä suuria paineita kuin suuremmat turbot.

Kun turbo herää niin tuo "Enemmän ilmaa ahdetaan koneesee = Enemmän pakopaineita = Turbo pyörii nopeammin" alkaa osittain pätemään, joskin ne todelliset turbon pyörittäjät on ne tiheät pakopulssit, eikä jokaisen erillisen pulssin "tehokkuus", mitä suuremmat kierrokset sen tiheämmät pakopulssit. Yksipyttyisissä noita pakopulsseja ei kuitenkaan tapahdu kovin suuria määriä vaikka kone kiertäisi 15 tonnia. Kaksipyttyinen laite on jo lähes 100% tehokkaampi turbon pyörittämiseen kuin yksipyttyinen, vaikka iskutilavuus olisi molemmissa koneissa sama (tämä viimeinen lause kyllä jonkinsorttista mutuilua, joka saattaa jopa osoittautua ainakin osittain faktaksi).

22.12.2009 13:59

Murgo kirjoitti:Kyllä se turbo paremmin sillä dumbilla paremmin kaasuun vastaa vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman ;) ja jos kiskot tollase normi kartio filsun johna o vaa metallilätkä pääs nii ilma lähtee pyörteilee ja jos mukana viel maffi nii sekasi menee. sen takia niitä sienifilsuja ja kartioita johna on suppilo päässä.
Niin ja näin, prätkällä on mahdollista vaihtaa sen verran nopeeta ettei ahdin ehdi juurikaan sakkaan. Kuten mainitsin, niin turha panostaa dumppeihin kun sitä passelia ahdintakaan ei löydy.
Älä eksy aiheesta, puhe on ollut kaasaripeleistä ja eritoten videon mankista, eli voidaan unohtaa maffit ja muut anturit. Etenkään kyseisessä toteutuksessa suodattimen aiheuttamat "pyörteilyt" ei paljon hetkauta, tehokkaissakin ruiskupeleissä pärjätään ihan ilman sienifilttereitä ja suppiloita. ;)

Ublert:
Hanki ahtimestas turbokartat ja lasket kohtaako moottori karttoja millään kierrosluvulla tai tehotavoitteella.

Liialliset pakopaineet on myrkkyä moottorille ja kyllä se pulssien tehokkuuskin on merkittävässä osassa turbon pyörimiseen, hyvänä esimerkkinä paukkusysteemi, suurempi iskutilavuus ynnä muut.

22.12.2009 17:59

Yritän saada jotain tietoa tuosta ahtimesta irti.

Nyt kun olemme saaneet täällä keskustelun päälle ni kysymyksiä.
Itselläni on dumppi ja myös blow-off.
Kumpi on järkevämpi laittaa?
Vai voiko jopa molemmat laittaa?
Blow-off on bochin. Mutta se on kierrättävä malli jolloin ahtopaine pitäisi saada takaisin ilmanputsarille.

Dumppi on siis jo kiinni ja tuommoinen blow-offikin tuossa käsissä pyörisi.

22.12.2009 23:39

Mikko* kirjoitti:Niin ja näin, prätkällä on mahdollista vaihtaa sen verran nopeeta ettei ahdin ehdi juurikaan sakkaan.


Sanoppas miksi ralliautoihin laitetaan dumppia/blowia kun löytyy suorakytkentä loota millä vaihtaa helposti nopeampaa kuin prätkällä?

Mikko* kirjoitti:tehokkaissakin ruiskupeleissä pärjätään ihan ilman sienifilttereitä ja suppiloita. ;)
Mitäs meinaat "tehokkailla" ruiskupeleillä? Jos johnain kaveris ruiskusierras onki tollane powerfilsun näköne laitos ollu ei se meinaa et siinä tehoa olis :D:D

23.12.2009 0:06

Ja kyllähän ahdin sakkaa kun päästää kaasusta?
Ei se ole verrannollinen asia vaihtamiseen.

23.12.2009 1:29

Murgo kirjoitti:Sanoppas miksi ralliautoihin laitetaan dumppia/blowia kun löytyy suorakytkentä loota millä vaihtaa helposti nopeampaa kuin prätkällä?
Kerropa vaikuttaako pahemmin tavallisessa katukäytössä.

Murgo* kirjoitti:Mitäs meinaat "tehokkailla" ruiskupeleillä? Jos johnain kaveris ruiskusierras onki tollane powerfilsun näköne laitos ollu ei se meinaa et siinä tehoa olis :D:D
Just. Puhuttasko nyt muutamien satojen - tuhannen hevosvoiman laitteista, harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella.

23.12.2009 2:53

Mikko* kirjoitti:Kerropa vaikuttaako pahemmin tavallisessa katukäytössä.
Säästää turboa kun ahtoilmaa alkaa kerääntyä ahtoputkiin. paine puskee turbon kompurapesän siipiä vasten.

Murgo* kirjoitti:Just. Puhuttasko nyt muutamien satojen - tuhannen hevosvoiman laitteista, harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella.
Epäilen kans vahvasti että kukaan on "satojen - tuhannen" hevosvoiman autoon tunkenu mitää paskaa filsua ku tulis meinaan kallis paukku ku filsun palaset lähtee turboon ryminällä. "harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella" tarkotitko nyt että harvemmin niissä enää on ilmamäärämittareita vai meinasikko että harvoin enää nii paskoja ilmamäärämittareita on?

23.12.2009 15:15

Murgo kirjoitti:Säästää turboa kun ahtoilmaa alkaa kerääntyä ahtoputkiin. paine puskee turbon kompurapesän siipiä vasten.
Jota myös sakkaukseksi kutsutaan, eikä se ahtoilman kerääntyminen vaan virtauksen pysähtyminen / paluu kompuralle päin suljettaessa kaasuläppää. Pidemmän päälle ja kovassa ajossa saattaa vaikutukset tuntua, mutta jos taas palataan tälläseen 125cc tapaukseen, niin väitän ettei sakkauksella saada ahtinta hajalle. Piste.

Murgo kirjoitti:Epäilen kans vahvasti että kukaan on "satojen - tuhannen" hevosvoiman autoon tunkenu mitää paskaa filsua ku tulis meinaan kallis paukku ku filsun palaset lähtee turboon ryminällä. "harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella" tarkotitko nyt että harvemmin niissä enää on ilmamäärämittareita vai meinasikko että harvoin enää nii paskoja ilmamäärämittareita on?
En oo puhunut paskoista filsuista, vaan totesin ettei ole tarvetta sun mainitsemille sieni- ja suppilomalleille.
Tarkotin ettei tehokkaammissa ole ilmamäärä/massamittareita lainkaan, pelataan esim. MAP:n ja imulämpöjen perusteella.