Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.6.2013 14:52

Jos jollakulla olis 06 detsiin sopivaa servomoottoria tai sitä sisälmyksien isointa ratasta jouten, niin laittakoon YV jos haluaa maksua vastaan päästä eroon siitä! :s :(

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

24.6.2013 16:48

nipsuuu1 kirjoitti:Viittiskö joku kattoo mihi noi kaasarin 2 letkua (ryypyn takana) menevät? En muistanu painaa mielee ku purin tota yläkertaa.
E. Kaasarina toimii Mikuni


Toinen tulee suuhun ja toinen perseeseen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 13:51

Mikähän mahtaa olla detsissä(tyhjä vakioputki, avarrettuputsarinkoppa, tk25,ps 280, tulppa maitokahvin värinen) vikana kun kiihtyy hyvin 100kmh ja siitä ylöspäin kiihtyy hitaasti ja kulkee vain 110kmh. JA ypvs on juuri säädetty (pakoaukko pykälöttämäksi) ja vanhan omistajan(serkku eli on varmasti tehty) toimesta tehty remontti sain kuitit yms siinä vaihdettiin koneeseen: kaikki laakerit, stefat, kampura, pyttyhoonattiin, alkuperäismäntä, uusi kansi ja vähä kaikenlaista. mut silläkää ei oo ikinä kulkenu lujempaa ku 110kmh. ite oon koittanu eri suuttimiaki ja mikää ei auta. multa tosiaan loppuu keinot ku kaverienki detsit ottaa vakioputkella 130kmh ja joillaki jopa 140kmh.
välit tosiaan 15/57.. toivon saavani täältä apua :roll:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 16:48

Nyt tuli semmonen ropleema, että ei oikein käynyt kone ja kaasari vuoti joka ylivuotoletkusta bensaa, noh. Vaihdoin 32mm kaasarin, ja nyt kone käy nätisti tyhjäkäynnillä, mutta heti kun lyö vaihteen silmään, niin sammuu... Mikäköhän voisi olla vikana? Se ei edes nykäise yhtään, vaan ihan kuin virrat katkeis, voiko siinä sisomajalka varmistussysteemissä olla jotain vikaa? pyörä on siis -01 125DT R. Ois ihan kiva jos pääsis baanalle kun keliäkin on : D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 17:34

Vilhobooy kirjoitti:Mikähän mahtaa olla detsissä......silläkää ei oo ikinä kulkenu lujempaa ku 110kmh. ite oon koittanu eri suuttimiaki ja mikää ei auta. multa tosiaan loppuu keinot ku kaverienki detsit ottaa vakioputkella 130kmh ja joillaki jopa 140kmh...


Pakoaukko voi olla säädetty oikein, mutta se ei tarkota että se toimisi oikein ;)
Kannattaa aloittaa sillä, että irroittelet vaijerit ja servon piuhat, lukitset laipan ylä-asentoon (hahlo merkin/reijän kohdalle) ja testailet sitten.

Siitä se vika löytyy.



AkSuZZ kirjoitti:.. Mikäköhän voisi olla vikana? Se ei edes nykäise yhtään, vaan ihan kuin virrat katkeis, voiko siinä sisomajalka varmistussysteemissä olla jotain vikaa...


Miten se kaasarin vaihtaminen liittyy tähän vikaan? :lol:
Vastaus kysymykseen; voi, ja luultavasti onkin vika siellä.

Kytkinkin luultavasti irroittaa, jos se ei edes nykäise...

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 17:50

No en tiiä miten se siihen liitty :D kunhan kerroin... Joo mutta kyllä se vika siinä kytkimessä oli. Mutta sit kun lähin ajamaan niin ei ota kierroksia ja paikallaan kun kääntää kaasua niin se kiertää johonki 4500-5500 ja ei nouse enää tossa vaan pätkii sillein että ensin olevinaan nostaa kierroksia ja sitten mooooo. Oliko tarpeeks selvästi selitetty? :D saako toi liikaa bensaa? Kun ei lopu vaikka seosruuvia mitenkä vääntää. Ottaa myös lämpöjä aika ilosesti. Kiitän näin etukäteen jo.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 20:51

AkSuZZ kirjoitti:No en tiiä miten se siihen liitty :D kunhan kerroin... Joo mutta kyllä se vika siinä kytkimessä oli. Mutta sit kun lähin ajamaan niin ei ota kierroksia ja paikallaan kun kääntää kaasua niin se kiertää johonki 4500-5500 ja ei nouse enää tossa vaan pätkii sillein että ensin olevinaan nostaa kierroksia ja sitten mooooo. Oliko tarpeeks selvästi selitetty? :D saako toi liikaa bensaa? Kun ei lopu vaikka seosruuvia mitenkä vääntää. Ottaa myös lämpöjä aika ilosesti. Kiitän näin etukäteen jo.

Jeps.

Tässä pieni kaasuttimen säätöön liittyvä tiivistetty teksti aksulle ja muillekkin;

Eli kaasutinta voi säätää muutamista eri paikoista ja ne vaikuttavat hieman eri kaasun alueella ja eri asioihin.
Nämä muutamat paikat ovat ilmaruuvi (oikeanpuoleinen), tyhjäkäyntiruuvi (vasemmalla), Tyhjäkäyntisuutin, neulan korkeus, neulan muoto, bensapinta, pääsuutin ja tehosuutin eli "powerjet".

Ilma-/seos-ruuvilla ja TK-suuttimella säädetään tyhjäkäynnin ja PINTAkaasun seokset. TK-suutinta vaihdetaan isompaan/pienempän silloin, kun ilma(/seos-)ruuvin säätö ei enää riitä.
Nämä vaikuttavat käynnistyvyyteen. Ilmaruuvi=auki on laihemmalle ja seosruuvissa toisin päin. Mikuneissa ilmaruuvi yleensä.

Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään vain luistin avautumaa, kun kaasuun ei kosketa, eli tyhjäkäynnin kierrokset.

Neulan korkeutta muuttamalla vaikutetaan yleisesti ottaen keskikaasun (1/4-3/4 kaasun avautuma) seoksiin. Jos pieniltä kierroksilta reilummin kaasua käännetäessä booaa/tukehtuu, niin paras apu neulan korkeuden muuttaminen.
Neulaa ei kannata vaihtaa eri leikkauksella varustettuun, koska vakiokin riittää yleensä aika pitkälle, varsinkin perussäätäjälle...



Pääsuutin ja powerjet vaikuttaa täyskaasuun. Powerjetin kokoa ei näissä pysty muuttamaan, joten pääsuutin on ainoa säätömahdollisuus isolle kaasulle/täysikaasulle. Sopiva koko TT/viridetsille vakiomikunissa löytyypi yleensä sieltä 240-300 (mikuni kuuskantti) tuntumasta.

Kohon korkeudella säädetään bensapintaa ja yleensä siihen ei tarvitse koskea, ellei bensapinta ole pielessä. Jos kaasari tulvii, joko neulaventtiili vuotaa, neulaventtiilissä on roska tai bensapinta on liian korkealla. Bensapinta kantsuu säätää ohjearvoon.


Sun tapauksessa vaihtaisin uuden tulpan, puthdistaisin kaasuttimen ja ilmanputsarin. Kattoo sitten uudestaan..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

25.6.2013 23:30

Maekine kirjoitti:
Vilhobooy kirjoitti:Mikähän mahtaa olla detsissä......silläkää ei oo ikinä kulkenu lujempaa ku 110kmh. ite oon koittanu eri suuttimiaki ja mikää ei auta. multa tosiaan loppuu keinot ku kaverienki detsit ottaa vakioputkella 130kmh ja joillaki jopa 140kmh...


Pakoaukko voi olla säädetty oikein, mutta se ei tarkota että se toimisi oikein ;)
Kannattaa aloittaa sillä, että irroittelet vaijerit ja servon piuhat, lukitset laipan ylä-asentoon (hahlo merkin/reijän kohdalle) ja testailet sitten.

Siitä se vika löytyy.

koitin lukita sen meni vitosella sen 110kmh mutta ei jaksanu pysyä siinä kutosella

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.6.2013 0:35

Mikä järki ruveta purkamaan vaijereita irti ?. Sen voi lukita yksinkertaisesti silleen auki ,että ajon jälkeen laittaa vielä virrat päälle "Servo tekee tarkistusliikkeen,ja menee aukiasentoon" kappas otat tässä vaiheessa kaikki piuhat pois servosta ja avot näin sinulla on pa säädin lukittu yläasentoon eikä karkaa siitä. Ja pa säädin ei ole välttämättä täysin auki vaikka vaijerimuovikiekko osuisi hahloon. Itselläni jäi vielä 2mm kuoppa siihen.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.6.2013 9:09

Noniin, elikkäs mikä "osa" on pytyn oikealla puolella, samassa kohtaa periaatteessa kuin pakoaukonsäädin mutta oikealla puolella putken takana, lensi nimittäin viuh mäkeen ja halkes... yhdellä ruuvilla näyttäis olevan kiinni? Paha mennä ostamaan uutta jos ei tiedä mitä ostaa 8) Kiitos jo etukäteen.
Edit: Dt rupes kuulostamaan kun ajaisi ilman putkea kun kyseine osa irtos.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

26.6.2013 16:56

Jauh kirjoitti:Noniin, elikkäs mikä "osa" on pytyn oikealla puolella, samassa kohtaa periaatteessa kuin pakoaukonsäädin mutta oikealla puolella putken takana, lensi nimittäin viuh mäkeen ja halkes... yhdellä ruuvilla näyttäis olevan kiinni? Paha mennä ostamaan uutta jos ei tiedä mitä ostaa 8) Kiitos jo etukäteen.
Edit: Dt rupes kuulostamaan kun ajaisi ilman putkea kun kyseine osa irtos.


Ei sillä nimellä niin väliä, kun ei niitä mistään saa :lol:

No ei vais. Saa niitä OEMmotorpartsista mietoon hintaan 41,78e ja postikulut päälle. Nimi on ihan vaan suomennettuna "pidike".

Mulla on se korvattu jollain itse hitsaillulla läpyskällä, joka kiristettäessä jää aivan kenoon ja vuotaa välistä.
En suosittele kauhiasti ajelemaan ilan sitä, laihentaa nimittäin seoksia jonkin verran. Voi hyvinkin leikata. Lisäksi sieltä vuotaa töhnää, joka sotkee kaikki paikat.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

27.6.2013 22:54

Joo se tosiaan lähti siis tuolta toiselta puolelta mikä tuollakin maksoi 110e. Jokiniemeltä makso semmoset sopivat 187e ja hollannista lähti tulemaan ... Toivotaan ettei tuu mitään ongelmia asentelun kanssa. :D

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.6.2013 0:28

Jaa sinäkin oot Sjoelta? :D
on tuo leiponu athenan pytty varastossa ja siinä on koko YPVS systeemi, laippa vaa sellases kunnos niinku ois mäntään ottanu

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

28.6.2013 19:02

Noniin ny kaikki auttaan!!!
Mikä voi olla detzis ku vuotaa nesteet pihalle ylivuodosta
seuraavat tehty:

-kannentiiviste vaihdettu ( Ymahan alkuperäisiä, tarvike, kaikkiakoitettu)
-kansi ja pytty ollut koneistamolla suoritettavana
-vesipumppu käytyläpi kaikki toimii
-syyläripuhdistettu
-termostaatti poistettu
-paisuntasäiliökin koitettu poistaa
-koitettulaittaa tiivstemassaakin kannentiivisteen kanssa

Mutta mikään ei auta :OO
Vuotaa silti?!?!

Hyviä ideoita otetaan vastaan!!

Ja Dt on vm-06 ja ajettu n.16tkm.
NOPEASTI VASTAUKSIA KIITOS :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

29.6.2013 1:27

Vilhobooy kirjoitti:
Maekine kirjoitti:
Vilhobooy kirjoitti:Mikähän mahtaa olla detsissä......silläkää ei oo ikinä kulkenu lujempaa ku 110kmh. ite oon koittanu eri suuttimiaki ja mikää ei auta. multa tosiaan loppuu keinot ku kaverienki detsit ottaa vakioputkella 130kmh ja joillaki jopa 140kmh...


Pakoaukko voi olla säädetty oikein, mutta se ei tarkota että se toimisi oikein ;)
Kannattaa aloittaa sillä, että irroittelet vaijerit ja servon piuhat, lukitset laipan ylä-asentoon (hahlo merkin/reijän kohdalle) ja testailet sitten.

Siitä se vika löytyy.

http://www.youtube.com/watch?v=ORhUB42_CIk <- siinä videota, mielestäni se toimii ihan oikein, ja pako-aukko on säädetty pykälättömäksi... kertokaa te viisaammat :roll: :lol: