Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T viritys ja tekniikka

18.10.2014 15:13

http://aprilia125.com/torque_settings_r ... ax_123.php

Elikkäs kansi: -Type 123 engine (nuts) 20 Nm

Re: 2T viritys ja tekniikka

18.10.2014 18:59

Täälä jollain vissii kokemusta tuosta rave 2:sesta.. Nii mite tuota raven laippaa säädetään niinkö kiinni asennossa matalemmalle? pyöritetään sitä laipaa vaan siinä kierretangossa löysemmälle? Jos kiristi kierretangon molemmat päät ihan tappiin niin laippa jäi turhan korkealle..

Re: 2T viritys ja tekniikka

19.10.2014 5:28

https://www.youtube.com/watch?v=cSHD9tI2vWM

Näin oikastaan paisarista lommo ilman hitsaamista tai rälläköintiä! ihan BTW :D

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.11.2014 20:05

Sanokaas joku paljon viitsisi maksaa käytetystä 32mm lortosta detsille tehdyn imukaulan kanssa?? :D

Re: 2T viritys ja tekniikka

20.11.2014 14:22

Moro. Minulla on husqvarna sm 125 2010 pyörä. Pyöräni kävi liian laihalla, joten vaihdoin suuttimen 165--->185. Pyörä siis kävi silloin jo liian laihalla ja kierrokset leijjuivat. No nyt siellä on 185 suutin jonka pitäis olla tarpeeksi iso suutin. Taitaa olla liian iso, mutta kuitenkin kierrokset leijuvat vieläkin entist pahemmin. Pyörä käy kyllä muuten rikkaalla koska ei ota edes kunnolla piikki kun röpöttää vaan. Imuvuoto siellä taitaa olla kyyllä. Tulppa on karstanen ja musta. Pyörä leijjuu varsinkin sillon kun laittaa kytkimen pohjaan. Muuten käy ihan nätisti ajossa. On katsottu että mikän ei hirtä tms. Voisiko syynä olla esimerkikse kampuran stefa kun se on vuotanut jo yli kuukauden? Tai sitten imukaulassa (?) Imukaulassa ei ole ainakaan näy mitään isompaa vuotokohtaa mutta tottakai sie voi olla. Ja ihmettelen miten pyörä jäi huutamaan täysille kierroksille yksi päivä vaikka otin virrat pois, tappokatkasimen pohjaan sekä tulpanhatun irti niin siltikin jäi käyntiin ja huutamaan täysille kierroksille. Kunnes lopulta taisi lämpöleikatakkin ja sammui. :)

Re: 2T viritys ja tekniikka

20.11.2014 15:44

Pate14 kirjoitti:Voisiko syynä olla esimerkikse kampuran stefa kun se on vuotanut jo yli kuukauden?

Kyllä.

Pate14 kirjoitti: Ja ihmettelen miten pyörä jäi huutamaan täysille kierroksille yksi päivä vaikka otin virrat pois, tappokatkasimen pohjaan sekä tulpanhatun irti niin siltikin jäi käyntiin ja huutamaan täysille kierroksille. Kunnes lopulta taisi lämpöleikatakkin ja sammui. :)

Itsesytytys, eli hehkusytytys.

Re: 2T viritys ja tekniikka

22.11.2014 13:31

Tuo hehkusytytys on kyllä varmasti kuumottava tilanne livenä, ei auta vaikka kuinka repisi tulpanhattua ym. irti. Helpoin / ehkä ainoa tapa saada pyörä sammumaan lienee yrittää tuupata iso vaihde sisään ja jarrut pohjassa kytkimellä stumpata?

Re: 2T viritys ja tekniikka

10.12.2014 2:03

Yritin täältä kalastella tietoa vauhtiksen kevennyksestä mut en nyt sattunu tarvitsemaani tietoa saamaan joten kysäisenpä nyt tässä.

Eli 125 Hva sm -06 vauhtiksen kevennyksestä sen verran et kuinka paljon suurinpiirtein maksais ja montako milliä kehtaa silpoa pois? mites sitte pitääkö se jotenki tasapainottaa vai onko se siinä ku silpoo vaa pois?

Re: 2T viritys ja tekniikka

13.1.2015 12:15

Voi maksaa paljonkin jos se magneetto räjähtää kasseille kun on sorvattu liikaa. Harvemmin noista saa niin paljoa pois, että tulee jotain tuntuvaa hyötyä kestävyyden kärsimättä.

Re: 2T viritys ja tekniikka

13.1.2015 18:41

Eipä noista millejä oteta.. seinämävahvuus mieluiten 1,85-2,25mm.

Käyttäjä Sellyoursoul.90 on joskus kokeillut, että miten paljon vauhtipyörästä kärsii ottaa.
Taisi olla Suzuki PV:n vauhtipyörä.. ja seinämävahvuus oli 1,5mm luokkaa - en muista miten siinä kävi, mutta ei se ainakaan kestänyt.

PV-Foorumilta löytynee tuo juttu hänen projektitopikista.

Tasapainotusta ei tarvitse tehdä, ellei sitä ole sorvattu vinoon.
Ja se tasapainotuskin tehdään sorvaamalla heitot pois.

Omasta mielestä paras ja varmin tapa tehdä vauhtipyörän kevennys sorvissa, on leikata vanhasta kampiakselista akseli pois ja kiinnittää vauhtipyörä mutterilla siihen toiseen päähän, sitten se akseli kiinni sorviin.

@Suikkanen - Jo 100g kevyemmän vauhtipyörän huomaa kierrosherkkyydessä.. ei siitä tarvitse satoja grammoja sorvailla jos haluaa jotain hyötyä siitä.

Re: 2T viritys ja tekniikka

13.1.2015 22:55

Varmasti huomaa juu ja jokaisella on oma mielipide siitä milloin se on ollut hyödyllistä. Tuollaisessa 100 mm halkaisijaltaan olevassa rauta magneetossa jossa leveys 39 mm tarkoittaa sadan gramman kevennys millin lastua, eli 2 mm pois halkaisijassa. Tarkoitukseni on tässä se, että se paja missä sitä magneettoa aletaan sorvaamaan pitää olla semmoinen jossa ymmäretään mitä tehdään. Jos itse sorvaa magneetostaan pommin niin se on aivan ok, kukaan muu ei ole silloin vastuussa.

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.2.2015 11:47

Onko kellään kokemuksia scalviniracing sivusta?

Re: 2T viritys ja tekniikka

2.3.2015 14:18

Kuva
Normaalia kulumaa? Ensimmäinen ja toistaiseksi ainut pinnoitetulla pytyllä oleva laite niin en näistä osaa sanoa. Kynnellä ei tunnu uria yms.

Re: 2T viritys ja tekniikka

2.3.2015 18:03

Yhtäkkiä ihan normaalilta näyttäs.

Re: 2T viritys ja tekniikka

8.3.2015 14:30

Löytyskö täältä apua.. Vaihdoin pyörääni kaasarin (Hm Crm Rotax). Ja muutaki remppaa tehty, vaan pyörä sammuu kun kallistaa oikealle? Siis mitä v*ttua? :D Että kaasarissa kai jotain, kun muutenki säädöissä vielä hakemista?