Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

23.10.2009 22:52

Muistaisin lukeneeni jostain että autopuolella toimivia sähköahtimia olisi ollut jo pitemmänkin aikaa, herää kysymys että mitä järkeä kun turbojakin löytyy. Onhan niissä lämpötilat tietty matalammat, mutta kurissa ne turboissakin pysyy...

25.10.2009 14:35

Tume34 kirjoitti:Varsinpa lueskelin TM:stä eilisiltana että joku firma olisi saanut sähköahtimen nyt sitten ihan jopa oikeasti toimivaksi. Painetta puski riittävästi, heräsi muistaakseni 0,35 sekuntiin, mutta virrat aika suuria mitä se haukkaa; Tyhjäkäynnillä 1,5A ja täysahdoille kiihdyttäessä 350A. Siinäpä kun yritätte sellasia virtoja mankin akusta napata niin itku pääsee.

Tuo virtaongelmahan näissä se ikuinen kysymys onkin. Aika paha paradoksi koko hommassa muutoinkin on kun ajatellaan, että se ahdin haukkaisi useita Kw, niin pitäähän se energia jostain myös ottaa. Eipä se energia muissakaan turboissa ilmaiseksi tule, mutta pakokaasuahtimessa nyt sentään hyödynnetään pakokaasujen liike-energiaa, joka normaalisti menee haaskoon.

Jos sähköahtimella on tosiaan saatu teho nousemaan, taitaa polttoaineen kulutus olla ihan hervotonta. Loppupeleissähän se moottorista ulos saatava energia on peräisin polttoaineesta ja mikäli sähköahdin käyttää moottorin jo olemassa olevasta energiasta ahtamiseen useita (ja mahdollisesti jopa kymmeniä) kilowatteja, niin polttoainetta pitää virrata jo valtaisat määrät, ennen kuin päästään alkuperäisen vertailuarvon yli. Tietty pakokaasuahdinkin tunkee moottorille suuremman määrän polttoainetta, mutta se sentään hyödyntää muutoin hukkaan menevää energiaa ahtamiseen, joten en oikein ymmärrä edes, miksi sähköistä ahdinta pitäisi alkaa edes kehittämään.

1.11.2009 19:00

Mitenkä jos ajatellaan että ihan tavallinen keihinin 26mm kaasari ois mankin turbokoneessa , ja painekotelo tehhään kaasarin ympärille , mitenkäs tehhään ylivuotoletkuille ? ja tarkotus olis varmaan saaha painekotelon tilavuus mahollisimman pieneks sen viiveentakia .

Entäs mitä luulette että pitääkö ahtoputken mennä suoraan kaasarinkurkuun , vai voiko se painekotelo olla vaan neliönmuotonen-kotelo ja sinne ahetaan se paine ? paremmin varmaan toimis jos ahtoputki meni suoraan kaasarinkurkulle ja siinä olis parireikää että laatikkoon tulis sama paine ? ja pensatankkiin sais samanpaineen kun vetäs ahtoputkesta letkun tankkiin , mutta eihän se näin yksinkertasta oo

4.11.2009 16:58

Ensinäkään ei oo mitää järkeä lähteä kaasarin kans ahtamaan ku et saa toimimaan sadan prosenti varmuudella, suosista vaa megascuirtti kiinni. Ja jos ny jostai syystä haluaa lähteä kaasarilla ahtamaan nii mieluite että kaasarista imetään turboon. Ja tohon sun bensatankki juttuun nii miksei bensapumppua? syöttäis tarpeeks kovalla paineella eikä tarttis ryöstää sitä ahtoilmaa.Ookko kuullu että monet vetäis ahtoputkesta paineita tankkiin? Ja sille turbolle tottakai jonkilaine jäähytys oli sitte vesi tai öljy tai sitte vaikka molemmat.

4.11.2009 17:20

Täällä taas tulee kokeneilta konkareilta faktaa tiskiin :D

6.11.2009 0:49

Murgo kirjoitti:Ensinäkään ei oo mitää järkeä lähteä kaasarin kans ahtamaan ku et saa toimimaan sadan prosenti varmuudella, suosista vaa megascuirtti kiinni.


Oon kyllä nähny ruiskulla varustetun ahdetun polttomoottorin hajoavan. Jos sitä nyt meinasit 100% varmuudella.

6.11.2009 14:25

Veikkaan hän tarkotti että ruisku olisi helpompi ahtaa.

6.11.2009 19:35

WPWW kirjoitti:
Murgo kirjoitti:Ensinäkään ei oo mitää järkeä lähteä kaasarin kans ahtamaan ku et saa toimimaan sadan prosenti varmuudella, suosista vaa megascuirtti kiinni.


Oon kyllä nähny ruiskulla varustetun ahdetun polttomoottorin hajoavan. Jos sitä nyt meinasit 100% varmuudella.

100% varmaa moottoria ei oo olemassa aina se joskus hajoaa jos ei nyt niin joksus tulevaisuudessa. :roll:

6.11.2009 20:32

Mahtoi kuitenkin tarkoittaa että on 100% varmaa että et saa toimimaan kaasarilla ;) .

6.11.2009 22:27

Meinasin kyll tolla iha et sen kaasarin kans turbottamisen toimintavarmuutta ei saa 100 prosenttiseks. Ja ei se ruisku vaikuta mitenkää sen mottorin hajoamiseen ellei oo pensanpaineet tai seokset päi vittua ja heittää full cuttia ;) Kai se turbokone ny lahoo jos ei oo mitää vahvistettua vaikka se ruiskulla olisikin, tässä se pointti.

8.11.2009 12:34

Jälleen lentää niin asiantunteva ja varma tieto.

8.11.2009 13:01

Joo ja kannattaa muistaa sekin, että jos alkaa alkujaan kaasarikoneesta ruiskua väsäämään, niin se tarvii kyllä aika paljon muutakin, kuin sen pelkän ohjainboksin vaikka sen kohtuu hinnalla nyt saisikin. Autojen ilmamäärämittarit ei oikein tässä kokoluokassa tule kysymykseen eikä ihan joka paikasta sopivan pieniä saa. Map-anturilla voi tietty vaihtoehtoisesti rakentaa ja epäilenpä, että esim ruisku-mopot on tällä rakenteella suurimmaksi osaksi toteutettuja.

Lisäksi tarvitsee läppärunkoa, bensapumppua, ruiskusuuttimen, Lambda, jne.. ja nekin saisi mielellään olla edes vähän konstruktioon sopivaa kokoa. Kokonaishintaa tahtoo sille ruiskullekin tulla aika roimasti ja olen sitä mieltä, että alkujaan kaasarikoneen muuttaminen turbo-ruuttakoneeksi on huomattavasti vaikeampaa, kuin ahtaa se kone kaasarilla. Menee ihan takuulla viikko jos toinenkin säätäessä ohjainboksia, että koneen saa ensin käymään ilman turboakin.

21.11.2009 19:31

Ei ollenkaan mahdotonta turbottaa Nelari piikkiä kaasarilla.Kaasarin tulee kestää painetta,eli se pitää paineistaa hyvin,yksikin vuotava O-rengas tulee aiheuttamaan toimimattomuutta.Puristusuhteiden on oltava sopiva,Nokka-akseli on hyvä vaihtaa jos haluaa turbon heräävän hyvin ja puskevan painetta hyvin.Isommat venttiilit ja kanavat,pakosarja turbolle,tästähän se muodostuu. Turboksi voisi olla sopiva joku 1.9 tdi turbo joka on pieni.(mitä pienempi,sen parempi tämmöseen. nyrkin kokonen on hyvä, passateista löytyy semmosta. mitään Garretin t3 tai holsetin hx40 ei kannata suunnitellakkaan :lol: ) ja noita turboja saa suht edukkaasti 100-300e. Öljynkierto pitää saaha pelaamaan,jotta turbo saa riittävän voitelun,myös öljyn paluu oon oltava. mikäli Kevari on nestejäähdytteinen,voi turbolle laittaa myös nestejäähdytyksen joka parantaa käyttöikää. Cooleri viilentää ahtoilmaa ja täten parantaa suorituskykyä ja kestävyyttä. Sytytys on oltava oikein,jotta ei pääse nakuttamaan. Ja Sähköinen bensapumppu ja ahtopaineiden mukaan säätyvä bensanpaineen säädin on oltava,voi muuten loppua bensan saanti nopeastija särkeä koneen.Tietenkin myös ahtoputket,mikä on itsestään selvää jo. Minusta tuntuu että ruiskulla tommosta on niin vaikea tehdä,että voi unohtaa koko homman,kaasarillakin onnistuu kun tekee HUOLELLA eikä hätiköiden "pakko saaha äkkiä valmiiksi niin voi käydä kylän tytöille esittelemässä" ei noin. Vaan hyvin rauhassa,miettimällä ja tekemällä huolellisesti,voi turbotus onnistua,ja mitä luultavammin onnistuukin! Tuossa myös linkki nettimotossa olleeseen Honda monkeyn turbokoneeseen,joka on kaasarilla tehty: http://www.nettimoto.com/764373

21.11.2009 22:44

500 EUROA turbotetusta skytarin koneesta joka ei edes toimi?! Niin no, eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa...

22.11.2009 1:25

Kitaconist kirjoitti:500 EUROA turbotetusta skytarin koneesta joka ei edes toimi?! Niin no, eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa...

Ei sen tekokaan varmaan ilmanen ole ollut. Laskeppa huviksesi mitä nuo osat maksaa mitä koneessa kiinni tai tulee mukaan ;)