Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

2.7.2010 19:06

Hei jätkät! Nyt ois semmosta kysyttävää, että tietääkö kukaan TZR:n rungon ja moottorin sivukoppien värikoodeja?

2.7.2010 21:06

ite sain oikeeta maalia, ku vein takahaarukan näytille maalikauppaan niin katsoivat semmosesta värikartasta ^


ja sitten kellään ideoita mikä tossa mahtas nyt olla. sain pyörän pitkästä aikaa kasaan, oli ollu ilman tankkia ilmanputsari paljaana, niin oli menny putsariin vettä. pätki piikiin alussa jumalattomasti. kuivasin putsarin ja toimi sitten vähän aikaa, kunnes alkoi taas. pesin kaasarin ja vaihoin tulpan, mikä helpotti hieman, mutta alkaa pätkimään silti siinä melkein 9k rpm ja tuntuis että ei jaksa enää isommilla vaihteilla vetää. ajattelin yläkerran aukasta ja kahtoo et mitä sieltä löytys, mutta onko mitään muita ideoita? kiva ku maanantaina olis inssi

E: tuli mieleen et voisko vika olla staattorissa?

3.7.2010 7:55

kannattaa sekin vilkaista.

3.7.2010 22:45

Nonii ekat tyypit otettu projekti tzr:llä. Jonkun verran sai polkea, että sai käyntiin, kun ensin unohdin antaa ryyppyä ja sen jälkeen unohdin painaa kaasua, kun tyhjäkäyntiruuvi oli aivan auki :D Ilman ryyppyä kävi huonosti tyhjäkäyntiä ja viaksi selvisi tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin, jäänyt puhdistamatta, koko muu systeemi on tankista kampikammioon asti puhdistettu. Alkoi käydä paremmin. Sitten kävin koeajamassa ja tuntui omasta mielestäni omituisen tukkoiselta, käynti hivenen röpröttävää, siinä 1000 - 6500 rpm paikkeilla ja sitte, kuin veitsellä leikaten ääni muuttuu täysin puhtaaksi ja sittenhän tuntui tehoa löytyvän siitä eteenpäin luultavasti aina sinne jonnekkin vissiinkin 11k rpm asti. En ole aiemmin tällaista tzr:ää ajanut tai muutakaan täystehois'ta 2t kevaria, joten en tiedä oikein miltä sen pitäisi tuntua.
Ajelin korttelia ympäri ja vaihtelevilla kierroksilla ajelin, sisäänajo menossa. Tulin takas pihalle ja yritin säätä tyhjäkäynnin varmemman oloiseksi, kun moottorikin oli lämmin, muttei onnistunut, aina ne kierrokset lopulta putoaa siihe 1000-1500 paikkeille vaikka kuinka ruuvaa ruuveja. Tarpeeksi kun kiristää tyhjäkäyntiruuvia ja jos ei muuten niin kaasua hieman nykäsemällä se nostaa ne joksikin aikaa niin korkealle, kuin ruuvista on säädetty. Seosruuvi ei vaikuttanut mitään vaikka käänsi kiinni tai auki. Ryypyn kun painoi päälle niin kierrokset nousi jonkin verran. Outoa käyttäytymistä. Olisko joku imuvuoto, lisää kakulia kaasarissa tai liian pieni pääsuutin? Edellä tässä ketjussa mainitsinkin, vakio muuten mutta pakoaukonsäädin siis pois käytöstä ja lukittu auki asentoon, laskettu kansi, Boyesen-teholäpät ja vapaavirtaussuodatin(ei mikään powerfilter vaan vaahtomuovi). Tällä hetkellä 200 suutin, tyhjäkäyntisuutin vakio eli 22,5. Löytyisi hyllyssä itellä vielä 240 pääsuutinsuutin varaosakaasuttimesta. Sytytystulppana mulla on lämpöarvoltaan 9 olevan NGK.

EDIT: galleriassa kuvaa kyseisestä vehkeestä

4.7.2010 8:03

jos sulla on se YPVS lukittu auki asentoon, niin se käynti on aika takertelevaa just sen takia, että se ypvs on auki. Tuo tyhjäkäyntihommakin voi johtua tuosta ypvs:n aukiolemisesta. Silloi kun itellä oli ypvs lukittu auki, niin ei käyny tyhjäkäyntiä kunnolla

4.7.2010 16:50

Hyvä pointti. Itselläni kävi ohimennen mielessä myös, että sillä voi olla tosiaan vaikutusta. Jos sitä koittais vaikka kääntää vähän pienemmälle vaikka puoleenväliin ja katsois mitä se sanoo sitten.

4.7.2010 23:39

Mikäs tohon omaan TZR:ään mahto tulla kun meni mäntä paskaks ja vaihdettiin uus tilalle. Pytty hoonattiin ja YPVS säädetty niinkuin pitääkin. Nyt ~200km sisäänajoo takana ja paikalla kiertää tappiin sen verran mitä uskaltanut koittaa, mutta ajossa ei sitten millään meinaa nousta edes sinne 10krpm asti. Onko tämä ihan normaalia käyttäytymistä vai miten? YPVS säädöissä ja toimii. Bilteman vaparisuodatin, ennen toiminu ainakin samalla suuttimella (mikä sitten kaasarissa mahtaakin olla). Voisko olla tulpassa vikaa vai missä? Mäntänä on siis Made in Taiwan mäntä suoraan moposportista.

5.7.2010 6:01

Hei minkäslaisilla bensa/2t-öljyseoksilla ootte tavannu ajaa näillä vehkeillä te joilla on tuorevoitelu poissa käytöstä? Ite muistan mopoajoilta seoksista vain sen verran, että pv:llä ajoin jollain 2-3% bensalla..

5.7.2010 18:24

Itse olen ajanut 3 rosentin seoksilla ja hyvin on ainakin vielä toiminut ei savuta paljoa

Masuli laita nyt isompi suutin siihen jos on kerta 180 kiinni ja vapaavirtaus suodatin!

5.7.2010 21:36

Ehkä offtopic, mut pitää valasta ihmisiä, että tosiaan se että jos EI ole männän päällä numeroita nii välttämättä tarkoita sitä, että, se olisi vakiokoko :DD tulipa väärä koko tilattua, joo eikä ollu mittaa :nolo:

5.7.2010 22:51

toi mun ongelma muuten ratkes. oli vissiin kampikammioon menny sitä vettä, niin se sitten höyrysty ja ssen takia sytytys pätki. nyt ongelmaa ei enää ole, kun kaikki vesi oli jo höyrystyny sieltä pois

6.7.2010 0:37

Agua kirjoitti:Itse olen ajanut 3 rosentin seoksilla ja hyvin on ainakin vielä toiminut ei savuta paljoa

Masuli laita nyt isompi suutin siihen jos on kerta 180 kiinni ja vapaavirtaus suodatin!


Nyt otin kaasarin auki ja #190 suutinhan sieltä löytyi. Eli tuskinpa on laihalla käynyt... :roll:

6.7.2010 4:17

Masuli- kirjoitti:
Agua kirjoitti:Itse olen ajanut 3 rosentin seoksilla ja hyvin on ainakin vielä toiminut ei savuta paljoa

Masuli laita nyt isompi suutin siihen jos on kerta 180 kiinni ja vapaavirtaus suodatin!


Nyt otin kaasarin auki ja #190 suutinhan sieltä löytyi. Eli tuskinpa on laihalla käynyt... :roll:


Itte vaihdoin vakioputsarin piperiin dt:ssä niin sai laittaa 250 -> 300 joten voi hyvinki käydä vielä laihalla.

6.7.2010 15:59

Masuli- kirjoitti:Mikäs tohon omaan TZR:ään mahto tulla kun meni mäntä paskaks ja vaihdettiin uus tilalle. ajossa ei sitten millään meinaa nousta edes sinne 10krpm asti. Onko tämä ihan normaalia käyttäytymistä vai miten? YPVS säädöissä ja toimii. Bilteman vaparisuodatin, ennen toiminu ainakin samalla suuttimella (mikä sitten kaasarissa mahtaakin olla). Voisko olla tulpassa vikaa vai missä? Mäntänä on siis Made in Taiwan mäntä suoraan moposportista.


Oliko vanha mäntä sulanut keskeltä ja kyljistä kunnolla jumiin, vai pelkästään imupuolelta, ja mennäänkö pyörän kanssa seosvoitelulla?

Jos pyörä ei saa öljyä ottaa ensimmäisenä osumaa imupuoli sylinteristä+männästä, ja tehoista häviää ajon aikana oikeesti n. 5heppaa kun mäntä hieroo tuttavuutta sylinterin kanssa.

Mulla ei ollut öljypumppu ilmaantunut rempan jälkeen kunnolla niin tehot hävisi kiihdyttäessä täysin, pyörä toimi kyllä ajaessa kotiin mutta pytty irrotettuna löytyi hienot naarmut :eek:

Roskakin saattaa katkaista öljynsaannin jos pumppua ei ole muuten sorkittu. Jos vanha mäntä meni tosta syystä menee taiwanilainen aika varmasti samalla tavalla/pahemmin jos ei vikaa korjata.

TZR 91' CDI boxi

6.7.2010 20:28

Tietääkö kukaan mistä saisin tessukkaan uuden cdi lootan ja se anturin joka tulee magneeton viereen?