Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

24.9.2009 22:08

Pappis79 kirjoitti:Millä tavalla se vähentää turboviivettä? Mun logiikan mukaan se just pidentää sitä, koska laskee paineet pois vaihdettaessa, jolloin ahdin joutuu taas kehittämään paineen uudestaan...


Ehkäpä logiikka on sitten väärä. ;)
Nimittäin kun turbo kehittää sen suuren paineen, ei olekaan enää pakokaasuvirtausta ylläpitämässä turbon nopeutta (ts. pyörittämässä turboa), jolloin se suuri paine muodostuu siivikon liike-energialla ja siivikon pyörintänopeus laskee. Ja sen jälkeen, kun siellä on se suuri paine, se paine karkaa sieltä ja hidastaa turboa vielä lisää. Tällöin kaasua painettaessa joudutaan kiihdyttämään turboa huomattavasti enemmän kuin ilman dumppia ja se taasen näkyy siihen kiihdyttämiseen tarvittavan ajan lisääntymisenä.

Imukanavan tilavuus ei ole niin suuri, että sen sisältämällä ilmamäärällä voitaisiin käyttää moottoria turboviiveen ajan, itseasiassa se riittäisi hädintuskin sekunnin murto-osan tarpeisiin.

24.9.2009 23:23

Keep it simple:
Oletetaan että kaasuläppä suljetaan vaihdetta vaihtaessa, mitä käy virtaukselle ahtoputkessa? Virtaus pysähtyy ja kasvattaa painetta putkistossa joka taasen lyö kompuran siiville (sakkaa, josta kuuluu se TURBOÄÄNI TSU TSU TSUU!) ja hidastaa täten pyörimisnopeutta. Dumppi päästää paineet pihalle, virtaus säilyy ja hyrrä pyörii iloisesti vaihdon ajan. Läppä auki, soppaa koneeseen ja taas turbiini pyöräyttää kompuraan vauhtia ja ahdot on kaakossa :eek:

25.9.2009 14:07

Näinhän se menee. Itsellä juurikin tuo sakkaus tekee pahaa (vaikka helvetin hyvältä kuulostaakin), Ja toinen isompi syy on se että kun kaasuläppä suljetaan paineilla Esim. Vaihdetta vaihtaessa kun nopeasti kaasu tarttis saada auki. Kone hyytyy koska bensanpaineen säädin ei tajua että ahdot on poissa ja syöttää kaasariin bensaa 1 barin paineella. Neulaventtiili antaa periksi, mutta kun ahdot saadaan nopeasti alas niin toimii teoriassa ainakin paremmin.

25.9.2009 18:25

Ei sulla ublert oo mtn videoo siitä turbo pelistäs?
Tekis mieli kuulla ne äänet :D

26.9.2009 11:35

Eipä oikee oo mitään kameraa millä ottaa.

28.9.2009 8:47

seX kirjoitti:Miks ihmiset muuten harvemmin laittaa dumppia mihkää moottoripyörää??
Eikös se paranna kaasun vastaavuutta ja turbon ikää jne..?

niinpä ja ei dumppia tarvitse pienille paineillle pistää :-P

30.9.2009 9:20

Olen kyllä nähnyt turbopyöriä dumpin kanssa. Mutta tosiaan, pienille paineille ei niin elintärkeä...

21.10.2009 23:22

Mites toi Wandamotorin 120€ "turbo", tuleekohan tommosen kiinanräpellyksen kanssa ees niitä kiimasia turbo-ääniä jos tommosen löyis kii 4-t kemmuun? :D

Tarkotan siis tätä:
http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... d0c9dd6949

21.10.2009 23:53

Vielä mitä...

23.10.2009 1:16

Kaverin manki menee tommosella ja 70cc pytyllä 150kmh.

23.10.2009 9:49

Sentään painottavat tuolla nykyään että vaikutukset ovat vain ulkonäölliset. Jossain vaiheessa tais olla tämä legendaarinen "väännön lisäys"...

23.10.2009 12:12

Kitaconist kirjoitti:Sentään painottavat tuolla nykyään että vaikutukset ovat vain ulkonäölliset. Jossain vaiheessa tais olla tämä legendaarinen "väännön lisäys"...


On sillä muutakin kuin ulkonäkövaikutuksia - nimittäin erittäin hyvät naurut niille jotka kyseisen kapineen bongaavat vaikkapa parkkikselta ;)

23.10.2009 12:26

Varsinpa lueskelin TM:stä eilisiltana että joku firma olisi saanut sähköahtimen nyt sitten ihan jopa oikeasti toimivaksi. Painetta puski riittävästi, heräsi muistaakseni 0,35 sekuntiin, mutta virrat aika suuria mitä se haukkaa; Tyhjäkäynnillä 1,5A ja täysahdoille kiihdyttäessä 350A. Siinäpä kun yritätte sellasia virtoja mankin akusta napata niin itku pääsee.

23.10.2009 20:25

Tume34 kirjoitti:Varsinpa lueskelin TM:stä eilisiltana että joku firma olisi saanut sähköahtimen nyt sitten ihan jopa oikeasti toimivaksi. Painetta puski riittävästi, heräsi muistaakseni 0,35 sekuntiin, mutta virrat aika suuria mitä se haukkaa; Tyhjäkäynnillä 1,5A ja täysahdoille kiihdyttäessä 350A. Siinäpä kun yritätte sellasia virtoja mankin akusta napata niin itku pääsee.


Muistatko mikä numero oli kyseessä? Pitänee kaivaa esille jostain ja tutustua, mielenkiintoiselta kuulosti!

23.10.2009 21:10

Luin saman jutun elikkä kyseessä Tm uusin lehti 19/09