Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
1.5.2018 17:50
Mitenkäs noissa dellorton kaasareissa neulojen merkinnät menee?nimimerkillä 34mm vhsb:n sisältä löyty mallia k24 oleva kun vakio ilmeisesti k57. Aivan perseellään tuon säädöt siis onkin, niin meinaako vaikka toi K57 rikkaampaa neulaa vai miten?
1.5.2018 23:48
Dellorton neulat ei mee missään järjestyksessä, tarvii oikeastaan tulkkausohjelman että niitä voi järkevästi edes verrata keskenään. Eli haet siihen vakiosäädöt ekana (dellorto.co.uk) vaikka ja siitä säädät. Rotax/aprilia wappiryhmään pääsee myös kun laittaa numeron mulle YV.
28.5.2018 23:34
Oisin ostamas italkitin kisasähköi mut niis ei oo sitä valopuolaa ni onks joku keksiny jonku tava ladat sitä akkuu paitsi ku koton akkulaturil. Esim. vaik jollai rosvoliittimel??
3.6.2018 20:32
Onko kukaan vaihtanut Rotax 122 tasapaino akselin muovirattaita metallisiin? Jos on kertokaa kokemuksia, mistä ostitte ja onko jokin kitti joka sisältää kaikki raittaat. Kuulin myös että Rotax MAX 50T rattaat sopisivat suoraan 122 koneeseen.
4.6.2018 2:02
Hyvä päivitys ne metalliset, itsellä ollut pari vuotta nytten jo. Karting kaupat myy niitä rissoja, settiä ei taida mikään mesta myydä. MPT racing esim.
Tosiaan noissahan on se juttu että ajoitus pitää kattoo muulla tavalla, ne ajoitusmerkit ei sovi 122/123 koneeseen vaan rotax maxiin. Helpointa asettaa muovirattailla TP+kampura oikeaan asentoon ja sitten heittää metalliset päälle.
4.6.2018 11:33
Kiitos vastauksesta. Pystyykö siis kaikki muoviset rattaat korvaamaan? Niitähän on oman ymmärryksen mukaan neljä muovista eli kaksi keltaista isoa ratasta ja yksi keskikokoinen ja yksi pieni? Korjaa toki jos olen väärässä. Eihän kone muuta muovia pidä sisällään? Olen siis uusi rotaxien parissa.
4.6.2018 21:40
Vain tasapainoakselin rattaat eli ne isommat muoviset, tosin ei ne pienemmät yleensä hajoa kovin herkästi. Välittävät niin vähän voimaa kumminkin, ja suurimassa osassa moottoreista on öljy+vesipumput muovirattailla muutenkin. Onhan siellä muovikehikkoisia laakereita vaihteistossa mutta ne nyt ei oo ongelma jos ei ilman öljyjä aja.
4.6.2018 21:45
Selvä homma. Kiitos vastauksesta!
18.6.2018 2:52
Osaisko kukaan kertoa että minkä takia mx sylkee öljyä huohotinletkusta? Öljyä on koneessa 8dl ja toimii muuten ihan normaalisti eikä öljy haise bensalta.
12.7.2018 12:26
Kenelläkään jäänyt 123 ehjää staattoria nurkkiin pyörimään?
8.8.2018 20:17
Hei, otti ja meni laatikko jumiin ja jätti kakkosen päälle. Siirtorumpu ei pyöri eli lohkot levälleen siis. Onko näissä joku tyypillinen paikka joka porsii, haarukka?, sen urassa kulkeva nasta tms.?
Koko murhe johtunee huonosti irrottavasta kytkimestä. Kaikki liike kytkinvivusta, molemmista päistä, on käytössä eli lienee kytkinkorin urat pykälillä tai ne kytkinvivun kuulien "rampit" kuluneet. Vai tuleeko mieleen jotain muuta?
8.8.2018 22:38
Vaihteensiirtäjä poikki/vääntynyt todennäköisemmin. Merkki huonosta käyttäjästä useimmiten, kyllä nuo normaalilla vaihteenvaihdolla kestää ikuisuuden. Miettii että 250cc rotaxeissa on saman kaliiberin palikat vaihteistossa.
Kytkimen irrotus tod näk johtuu väärin säädetystä kytkimestä tai kulumasta, joka on taas merkki huonosta käyttäjästä.
9.8.2018 11:45
Eli todennäköisimmin siirtohaarukoita pääsee tilaamaan.
Jykevältähän tuo rumpu kuvien mukaan näyttääkin.
Juniorimotoristi ei välttämättä ihan juu samanlailla pärjää huonosti irrottavan kytkimen kanssa kuin 30 kautta ajanut.
Kytkin tosin on täysin oikein säädetty mutta kitkalevyt jumii kruunuun tai välilevyt keskiöön. Pitää kattoo kun avataan.
M6 ja M8 pultit mieltää moni aikalailla lähes yhtä kestäviksi.
Maksimi kiristysmomenttien suhde on kuitenkin tyypillisesti luokkaa 1:2.5 vaikka halkaisijaa ei ole kuin 2mm enemmän.
Sama pätee leikkauslujuuteen eli näissä tuo "sama kaliiperi" hämää kyllä tehokkaasti.
10.8.2018 20:31
Ulostuloakselin 1. vaihteen ratas halki ja muruina, siirtohaarukoiden akseli poikki, siirtorummussa jälkeä jne.
Ts. täystuho
10.8.2018 22:49
Useimmiten jos rattaat hajoaa se johtuu siitä että voitelu on pettänyt jotenkin, liian vähän tms. Kaikkien vaihderissojen alla on kumminkin muovikehikkoiset laakerit jotka ei oikeen nauti liikkumisesta ilman öljyä. Useimmiten ongelma alkaa tuosta ja paikat hajoo kun ratas pääsee liikkumaan vapaasti akselilla, huono vaihteenvaihto kuluttaa myös paikkoja ja aiheuttaa rasitusta.
Itselle tullu myös vähän samalla tavalla räjähtänyt moottori vastaan. (huomaa akselin varassa roikkuvat rattaat ja metalli+muovisilppu)