Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
30.5.2013 21:57
Kyllä mää ny sentään tiiän miten kaasari toimii mutta nyt loppuu ymmärrys kun ei toiminta muutu yhtään vaikka ois 250 tai 400ps...
30.5.2013 22:07
Meneekö detsin runkoon suht vähillähommilla yz:tan koneet jotka on semmosista putkirunkosista pyöristä ?
31.5.2013 12:47
mikähän tossa omassa dt ssä o ku ajaa muutama sata kilometriä niin sammuu ku seinää eli kipinä katoo antaa olla hetken niin käy taas kaverilla sama ja on kai käämissä vika
1.6.2013 17:33
Oisko kellään tietoa että missäs vika kun ei meinaa saada detsiä toimimaan ollenkaan. Käy rikkaalla vaikka kokeiltu suuttimia 400-165. Muuten kyllä toimii ihan hyvin 3/4 kaasuun asti kun 50tk, neula keskimmäisessä lovessa, mutta ongelmahan on siinä kun ei piikillä pysty ajamaan kun alkaa pätkimään ja röpöttämään. Kaasarihan on 32mm mikuni vakioläpillä ja en usko että vika on enää edes kaasarissa kun ei vaikuta paljoakaan täyskaasun käytökseen vaikka ps oisi 400 tai 180. Joten mistä etsiä vikaa?. Putsarina piper, läpät vakiot (ei raota), kaasari puhdistettu, kokeiltu parilla tulpalla, saa kipinää. Mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa?
E: joo-o, vika oli kaasarissa kun 28mm alko toimimaan, mutta nyt ilmeni uusi vika. Elikkä kiihdytin suht rauhallisesti ja juurikun pääsin piikille ni vaimea kolahdus kuului ja suht ärsyttävä tärinä alkoi. Tasapainoakselissa vika ei ole, että oisko kampuranlaakeri menny... Kone rempattu 300km sitten ja nyt kun magneettoa heiluttaa ylösalas niin tuntuu ihan kiitettävä välys... Toisessa detsissä ei tunnu. Ei rohise eikä mitään mutta silti tärisee piikille päästyään. Eli kone irti ja laakerit vaihtoon vai?.
7.6.2013 7:41
Tehot katosi eilen hiekkamontulla. Kävely vauhtia ajelin kantoja väistellen ja lähdin siitä kiihdyttämään niin kuulu vaan humina ei ottanut piikkiä.
Olisikohan lämmennyt liikaa kun syylärin ylivuotoputkesta tiputteli nestettä?
Onkohan näissä kierrosten rajoitinta ettei anna ottaa täysiä kierroksia keittämispisteessä? Vai lämpesiköhän niin että mäntä tai renkaat meni, tai kannentiiviste? Mäntäsarjalla ajettu alle 10h Miten muilla on käynyt?
Kokeilin 15min jälkeen uudestaan, tuntui että olisi paremmin ottanut kierrosta muttei kunnon piikkiä.
7.6.2013 7:44
renek96 kirjoitti:mikähän tossa omassa dt ssä o ku ajaa muutama sata kilometriä niin sammuu ku seinää eli kipinä katoo antaa olla hetken niin käy taas kaverilla sama ja on kai käämissä vika
Varmaan hapettunut(neita) liitin, itsellä katosi virrat ja kipinä hapettuneiden liittimien vuoksi. Myös uus tulppa on jees.
7.6.2013 12:21
Kasaka kirjoitti:Tehot katosi eilen hiekkamontulla. Kävely vauhtia ajelin kantoja väistellen ja lähdin siitä kiihdyttämään niin kuulu vaan humina ei ottanut piikkiä.
Olisikohan lämmennyt liikaa kun syylärin ylivuotoputkesta tiputteli nestettä?
Onkohan näissä kierrosten rajoitinta ettei anna ottaa täysiä kierroksia keittämispisteessä? Vai lämpesiköhän niin että mäntä tai renkaat meni, tai kannentiiviste? Mäntäsarjalla ajettu alle 10h Miten muilla on käynyt?
Kokeilin 15min jälkeen uudestaan, tuntui että olisi paremmin ottanut kierrosta muttei kunnon piikkiä.
Kyllä se itellä ainakin kun lämpenee liikaa niin tehot häviää. Voihan tietenkin tulpastakin olla kiinni jos oikein kuumana käy niin tulppa ei halua kunnolla toimia ja se näkyy sitten tehoissa.
10.6.2013 11:19
No kyllä sen huomaa, jos tulppa ei anna kipinää. Esiinty mm. paukkumista pakoputkessa.
Kävelyvauhdissa näitten ei kyllä kuuluisi lämmetä liikaa, koska löyty nestejäähdytys *:) Jos nesteet kiertää ja termari toimii, niin ei pitäisi hirveästi kuumentua.
10.6.2013 16:03
Moikka, kyselisin että mistä sais tilattua uuden pakoaukonsäätimen laipan ja akselin, tai olisko jollakulla kenties käytettynä mulle myydä..? Mieluusti nopeaa, kun pitäis ajelemaan päästä jollakin..
Oma näyttää tältä:
Ja laipan sisällä pitäis vissiin olla kuusiokolopultille kierteet, mutta mulla ei kyllä siellä näy yhtään mitään, akseli myös jälkiä täynnä ja käyttökelvoton..
10.6.2013 22:03
mitäs tämä "johtokikka" oikeen tarkoittaa? mikä johto pitäisi maadoittaa ja mitä siiitä hyötyy? rupeaako pakoaukonsäädin toimimaan jotenkin eritavalla sitten? ja itsellä detsistä löytyy paljon enemmän ylätehoja silloin kun säätimen vaijerit ovat "väärimpäin" eli menevät ristiin, tällöin kyllä alhaalta ei vedä niin hyvin mutta piikki on aivan tajuttoman suuri dt:lle!!!. ja kuuluuko pakoaukon laipan mennä vira-avaimesta kääntäessä auki asennosta kiinni ja taas auki???? siinä parit kysymykset ja toivottavasti osaisitte auttaa!
11.6.2013 1:45
Johtokikka maadoittaa ypvsn joten se alkaa toimimaan oikein eikä enää ole lukittu kuristusasentoon, eli aukeaa yläkierroksilla. Virta-avaimesta käännettäessä ypvs laipan pitäisi olla kokonaan auki.
13.6.2013 22:19
Eli pitää nyt kysyä täällä kun sillon tällön DT osottaa oikuttelemisen merkkejä. YPVS ei siis ilmeisesti toimi niin kuin pitää. Eli virrat päälle kytkiessä servo kiekko tärisee viitisen sekuntia, ei siis tee "tarkastuskierrosta" ollenkaan. Että onko siitä haittaa? Ja vaikuttaako huono akku siihen? Vaijerit oon öljynny. Ajossa silloin tällöin hyytyy kiihdyttäessä, vauhti siinä 90 tuntumassa ja siihen jää. Hiljentää ja kiihdyttää uudelleen niin aivan normaalisti piikkiä ottaa ja kierroksia. Onko mahdollisesti jokin kontaktihäiriö jossain johtoliitoksissa vai mitä. Edellinen omistaja johtokikan tehnyt ja ittelle siis aivan vierasta tekniikkaa nää servot ja sähköjärjestelmät muutenkin. Ja mistä löytyy oleellisemmat johtoliitännät YPVS servoon liittyen, jotta voisin tarkistaa ne. Ja pyörä on säädöissä oikeen hyvin, ei booaa eikä röpötä, käy tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun juuri oikealla tavalla. Ensviikolla tarkotus kaverin kanssa lähteä pidemmälle reissulle niin ois ollu mukava saada toimintavarmuutta pyörään, ettei siellä tarvii mitään kenttäasennuksia tehdä. Ja taitaa Detsin tyyppivika olla nämä YPVS häiriöt, että jos joku viittis sen huollosta ja kunnossapidosta kertoa niin kiitosta vaan.
13.6.2013 22:28
Miten -04 DT:n koneeseen vaihdetaan startin hiilet?
13.6.2013 23:00
Kiinnostais muakin..
14.6.2013 13:28
Koivune_ kirjoitti:Eli pitää nyt kysyä täällä kun sillon tällön DT osottaa oikuttelemisen merkkejä. YPVS ei siis ilmeisesti toimi niin kuin pitää. Eli virrat päälle kytkiessä servo kiekko tärisee viitisen sekuntia, ei siis tee "tarkastuskierrosta" ollenkaan. Että onko siitä haittaa? Ja vaikuttaako huono akku siihen? Vaijerit oon öljynny. Ajossa silloin tällöin hyytyy kiihdyttäessä, vauhti siinä 90 tuntumassa ja siihen jää. Hiljentää ja kiihdyttää uudelleen niin aivan normaalisti piikkiä ottaa ja kierroksia. Onko mahdollisesti jokin kontaktihäiriö jossain johtoliitoksissa vai mitä. Edellinen omistaja johtokikan tehnyt ja ittelle siis aivan vierasta tekniikkaa nää servot ja sähköjärjestelmät muutenkin. Ja mistä löytyy oleellisemmat johtoliitännät YPVS servoon liittyen, jotta voisin tarkistaa ne. Ja pyörä on säädöissä oikeen hyvin, ei booaa eikä röpötä, käy tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun juuri oikealla tavalla. Ensviikolla tarkotus kaverin kanssa lähteä pidemmälle reissulle niin ois ollu mukava saada toimintavarmuutta pyörään, ettei siellä tarvii mitään kenttäasennuksia tehdä. Ja taitaa Detsin tyyppivika olla nämä YPVS häiriöt, että jos joku viittis sen huollosta ja kunnossapidosta kertoa niin kiitosta vaan.
Avaa koko YPVS ja puhdista ja tarkista että kaikki on kunnossa, juuri pari viestiä aiemmin lähettämässäni viestissä ypvs teki tarkistuksen just tuolla lailla että se vaan junnas viitisen sekunttia paikallaan, eikä kiertänyt ollenkaan kierrosta, tuossa tulos.
Pyörä kuitenkin toimi jopa tehokkaammin kuin ennen vaikka tarkistusääntä ei tehnytkään oikein, joten jotenkin on ypvs ennen ollut jumissa, tai väärin säädetty, mutta tuurilla menty ettei ole mitkään ypvs:stä irronneet palaset rikkoneet mäntää tai muuta, joten kannattaa tarkistaa se ypvs