Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T viritys ja tekniikka

24.8.2013 10:17

Ei jumalauta :lol: samalla tavalla ne siellä liikkeessäkin poraa ne popparit pois :D poppariterällä vedät eka popparit pois, sitten vaan purat vaimentimen, vaihat villat ja sitten sama toisinpäin. Ei voi olla niin vaikee homma että pitäs liikkeeseen viedä :D

Re: 2T viritys ja tekniikka

24.8.2013 19:36

Onkos ideoita, näsäri sammu ajossa, kipinä katos ---> vaihdettiin puola, kipinä löyty mutta ei millään käymään, ei edes lupaa. Puristukset tallella, kaasari+ilmanputsari pesty, läpät tarkistettu ja bensaa tulee kerran kastelee tulpan kun aikansa koittaa lykkiä käyntiin :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

27.8.2013 8:29

Voikos liian väljä mäntä aiheuttaa leipomisen? Pääsi nimittäin leipasemaan toi husse ja ennen sitä alko kuulumaan sirinää yläkierroksilla ja väännöt katoamaan alta piikin. Tulppakin oli semmonen hiirenharmaa/tummahko ja reunoilta mattamusta. Ei ollut mitään jälkiä laihalla käynnistä,leipas ~30-40min kikkailun jälkee(ei kylmänä) että mikäs tossa nyt mahto olla...

Re: 2T viritys ja tekniikka

27.8.2013 10:39

Kyllä voi ja tuo sirinäkin johtuu kuluneista männänrenkaista joka sekin johtaa usein kiinnileikkaamiseen. Sylinterin palopaine painaa männänrenkaat uransa alareunaan ja sama paine puskee renkaan takapuolelta renkaat tiivisti sylinteriä vasten. Näin siis moottoreissa männänrenkaat toimii.

Kun mäntä käy yläkääntökohdassa iskeytyy uraansa kulunut rengas rengasuran yläreunaan ja palopaine ei näin pääse renkaan taakse. vaan se painaa männänrenkaan ulkopuolelta sen uraansa. Näin palopaine polttaa sylinteriltä öljykalvon ja lämmittää mäntää rajusti renkaiden alapuolelta. Mäntä tietysti pyrkii lämmityksestä laajenemaan ja leikkaamaan kiinni. Voitelevan öljykalvon palaminen tietysti lisäksi pahentaa ongelmaa.

Tuota joka kierroksella tapahtuvaa renkaan iskeytymistä uran yläreunaan kutsutaan renkaan lepatukseksi ja se on kuultavissa sirityksenä. Ilmiö alkaa juurikin korkeilla kierroksilla ensin ja mitä enempi renkaat uriinsa kuluu, sitä alemmillakin kierroksilla alkaa sirinä kuulumaan. Myös väljässä sylinterissä palopaine pääsee tietysti renkaiden ohi helpommin vaikka renkaat ei lepattaisikaan ja tapahtumaketju kiinnileikkaamiseen on sama. Kummassakin tapauksessa on kyse ohipuhalluksesta. Ohipuhalluksen jäljet on nähtävissä männästä kun mäntä tummuu renkaiden alapuolelta.

Reilua ohipuhallusta nähtävissä: http://www.freeimagehosting.net/uploads/b77b0e7445.jpg

Re: 2T viritys ja tekniikka

27.8.2013 18:00

Nojuu tolle ei kyllä oikeen muutakaan syytä tuu mieleen kun et oli vaan väljä :) Toi ei tosin oo kyllä ruskettunu oikeestaa yhtää ja siinä on melkee kokonaan jäljellä se grafiittipinnote mut ei se aina kai tarkota ettei ois paljo ajettu? :s Toi on leikannu pahemmin vasemman puolen männäntapin takaa pahemmin kun pakopuolelta,jossa on poratut öljyreiät,joka kyllä viittais siihen..muutenkin näyttäs nimenomaan voitelun puutteesta kun oli aika kuivan tuntunenkin kun otin pois,castrol 2t racingia siellä oli.noh,eikös ollut niin että pinnotetun pytyn voi hoonata,porata ei ainakaa voinu ilman uutta pinnotetta?

Re: 2T viritys ja tekniikka

5.9.2013 12:52

Hoonata voi yrittää mutta ei joo porata.

Kelläkään tietoa kotkan depin putken tehoalueesta?

Re: 2T viritys ja tekniikka

9.9.2013 11:41

Tää ei nyt välttämättä tänne varsinaisesti kuulu mutta kuitenkin.

Eli, onko kukaan kokeillut koskaan näitä "lämpötilatarroja", jotka laitetaan käsittääkseni pytyn kylkeen ja siitä sitten se tarra näyttää pytyn lämpötilan.

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 31465.html

Tuossa on esimerkiksi tuollainen tarra. Olisi kyllä kätevä katella tuollasesta lämpöjä jos nyt toimii. Kiinnostaisi nyt lähinnä, että näyttääkö oikeaa lämpötilaa ja onko kuinka kestäviä tuollaiset?

Re: 2T viritys ja tekniikka

11.11.2013 11:33

Paljon ois hyvä olla välystä pytyn ja männän välissä? :s

Re: 2T viritys ja tekniikka

18.11.2013 1:00

0.6-0,7mm

Re: 2T viritys ja tekniikka

7.12.2013 12:06

Jos sen 0.06mm kuitenki laittais..

Re: 2T viritys ja tekniikka

9.12.2013 16:23

Takomännän kanssa sama? :roll:

Re: 2T viritys ja tekniikka

10.12.2013 1:39

Ite laitoin takomännän kanssa 0.07

Re: 2T viritys ja tekniikka

20.1.2014 22:01

Onko kukaan teistä ikinä mitottanut ja tehnyt 2t kevariin putkea?

Re: 2T viritys ja tekniikka

5.2.2014 11:43

Kysymyksesi on vähintään 25 vuotta myöhässä. Jotakuinkin tuon verran on aikaa ensimmäisestä mitoittamastani piipusta.

Re: 2T viritys ja tekniikka

25.2.2014 20:58

Kuva

Tuleeko kestämään? Riittääkö pyöristykset, ei oo hiottu loppuun vielä.