Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
12.7.2017 17:39
Ensimmäisenä tarkistaisin mitkä suuttimet on kiinni sekä paljonko seosruuvi on auki. Vikakoodista en osaa sanoa muuta kun ei pitäisi ainakaan kaasarista tulla.
12.7.2017 17:50
Kiitos vastauksesta! Pitääpä yrittää katsoa.. seosruuvia koitettiin jo käännellä mutta ei silti toiminut normaalisti..
12.7.2017 20:14
Olisiko kenelläkään mitään muita veikkauksia..? Ei iskä nyt suostu tohon hommaan koska siellä on vakiosuuttimet joilla se on ennenkin toiminut, eli vian ei pitäisi olla siellä.. näin kyllä itsekkin ajattelin ja kaiken järjen mukaan sen pitäisi toimia, mutta en kyllä ymmärrä mistä tämä laihalla käyminen aiheutuu. Unohdin muuten mainita viimeksi että kone käy myös todella kuumana eli vika on selvästi liian laiha seos...
EDIT: Ja vielä siitä "vikavalosta" että voisiko nämä ongelmat ja se valo liittyä toisiinsa? Mistähän se vain ottaa sen vikakoodin.. huollossakaan ei tiedetty koko valosta. En tiedä saako sitä luettua jostain. Penkin alla akun vieressä oli joku liitin jonka päässä oli tulppa ja kannessa luki isolla "MCD" onko se joku jonka kautta saa luettua vian?
12.7.2017 20:25
Jostain syystä tuntuisi käyvän laihalla, jos vika ei ole suuttimissa niin sitten jossain on vuoto. Onhan kaikki letkut kiinni, myös saastevärkin letkut vai onko se poistettu? Onko imukaulassa letkun paikkoja? Jos on niin onko ne tulpattu tai letku niissä kiinni? Seuraavaksi alan epäilemään kaasuttimen kalvoa joka on huonosti asennettu, ryyppykotelon tiivistettä, imuvuotoa kaulassa tai tehtaalla laitettu syystä tai toisesta väärät suuttimet.
Jos kaasarissa on vakiosuuttimet niin ne kannattaa kyllä vaihtaa suurempiin että kone alkaa toimimaan kunnolla, kannattaa ainakin tarkistaa mitä suuttimet siellä on. Tehtaalla laitetaan liian pienet suuttimet että saadaan menemään päästöistä läpi, toimii se niillä jotenkuten mutta huomattavasti paremmin isommilla suuttimilla. Niistä on juttua ekalla sivulla.
12.7.2017 20:30
Kiitos. Kaikki letkut jne pitäisi olla kiinni eikä vuotoja pitäisi olla. Ryyppy on kyllä ollut irti, että sen tiivisteen voisin vielä tarkistaa uudestaan.. Nyt kun ruvettiin selvittämään niin kaasariin on ilmeisesti vaihdettu myös neulaventtiili? Voisiko se vahingossa muuttaa säätöjä?
EDIT: Ja niistä suuttimista. Olen kuullut myös että niitä kannattaisi suurentaa, ainut ongelma on että iskä ei kauhesti anna mun tehdä enää pyörälle mitään, eikä hänen mielestä niitä luultavasti tarvitse vaihtaa koska pyörä on "vakio". Katsotaan nyt kuinka tässä käy..
12.7.2017 22:33
konstau kirjoitti:Kiitos. Kaikki letkut jne pitäisi olla kiinni eikä vuotoja pitäisi olla. Ryyppy on kyllä ollut irti, että sen tiivisteen voisin vielä tarkistaa uudestaan.. Nyt kun ruvettiin selvittämään niin kaasariin on ilmeisesti vaihdettu myös neulaventtiili? Voisiko se vahingossa muuttaa säätöjä?
EDIT: Ja niistä suuttimista. Olen kuullut myös että niitä kannattaisi suurentaa, ainut ongelma on että iskä ei kauhesti anna mun tehdä enää pyörälle mitään, eikä hänen mielestä niitä luultavasti tarvitse vaihtaa koska pyörä on "vakio". Katsotaan nyt kuinka tässä käy..
Hmm, kiinnostaisi hieman että miksi se kaasari siellä italiassa oli, voisi olla hieman helpompi päätellä mitä olisi voinut tapahtua? Olettaen siis että toimi aiemmin hyvin.
Itse varmaan tutkisin ensin että onko kaikki letkut, imukaulat jne kunnolla kiinni. Jos ei auta, niin sitten kaasaria auki. Ilmanputsarin reiästä tutkailisin ennen kaasarin lopullista irroittamista että luisti liikkuu oikein. Jos liikkuu niin kaasari kokonaan pois ja suuttimien putsaus. Samalla näet suuttimien koot, ja helpompi sitten vaikka kysyä täällä että minkä kokoisia suuttimia porukalla yleensä on.
Kuten Murska mainitsi niin usein tehtaalla laittavat liian pieniä suuttimia.
Eikä todellakaan siksi että "tämä on oikea suutin pyörään" vaan siksi että "saadaanpahan päästöistä läpi", ja ovat siis tottakai sidotut laittamaan myös takaisin lähetettyihin korjaus-kaasareihin samat suuttimet.
Useinhan homma menee niin, että kun mopot/moottoripyörät tulee tehtaan laatikossa liikkeeseen, niin ne liikkeessä samalla kun kasaavat pyörän niin laittavat isompaa suutinta.
Ja se mitä kysyit neulasta, niin kyllä se voi hyvinkin olla että se on nyt vahingossa eri asennossa.
12.7.2017 23:12
Kiitos kaikille vastauksista! Pyörä on nyt toivottavasti kunnossa. Yksi tuttu automekaanikko tuli käymään ja hän sai sitä tyhjäkäyntiruuvia säätelemällä niin ettei kierrokset enää leijjannut ja pysyi käynnissä. Kokeiltiin vielä ottaa yöksi akku irti jos se merkkivalo sammuisi. Käyn huomenna koeajamassa ja toivottavasti kaikki on nyt vihdoin kunnossa! Ja siis siitä kaasarista tai koko pyörästä voin selittää tänne paremmalla ajalla, mutta lyhyesti: pyörästä hirtti kaasu pohjaan kesken ajon noin 1.5kk sitten. Avasin itse kaasarin kannen (kaasariin ei oltu koskettukkaan ennen tätä!!!) koska kaasuvaijeri liikkui normaalisti jossa kansi vähän vaurioitui. Vietiin pyörä merkkiliikkeseen. Eivät suostuneet tekemään mitään, sanoivat vaan että tarvii uuden kaasarin joka maksaa 570€ + työt 200€. Väittivät että kaasun hirttäminen johtui kun olin avannut kannen (jonka tein hirttämisen jälkeen) ja sanoivat että pyörää on yritetty virittää. Haettiin pyörä pois, tutkittiin asiaa ja Italian Keihinin "jälleenmyyjä" tai joku semmoinen lupasi korjata sen joten lähetettiin se sinne. Jälkeenpäin huomasin kun avasin ilmanputsarinkotelon että ilmanputsari ei ole kiinni, vaan makaa kotelon pohjalla jossa on myös sen prikka. Kiinnitysruuvia ei ole vieläkään löytynyt. Kerrottiin huollolle tästä, koska oli siellä 1000km huollossa ja huolto-ohjelmassa lukee että ilmansuodatin on vaihdettava. Emme saaneet selvitystä mitä huollossa oli tehty. He sanoivat ettei ole vaihtaneet tai edes irrottaneet tai putsanneet ilmansuodatinta, vaan tarkistanut sen peilillä. Kyseessä siis paperinen suodatin. "Puhdasta suodatinta ei tarvitse vaihtaa, kysykää vaikka maahantuojalta" oli vastaus kun kysyimme miksei ole toimittu huolto-ohjelman mukaan. Nyt olemme itse maksaneet kaasarin huollon ja ostaneet uuden ilmansuodattimen. Kaasari tuli tänään Italiasta ja nyt pyörä ehkä toimii. Koko kesä meni pilalle taas tuntemattomasta syystä. Pyörä hajosi vielä heti lukion kevätjuhlan jälkeen.
EDIT: Galleriassa kuvia!
13.7.2017 4:40
Murska kirjoitti:Kestävyyden ja järkevyyden kannalta 183cc pytty (WR:ään ruiskuboxi) sekä kannen porttaus on melko riittävä viri näihin nelareihin. Toimii, vääntää ja kestää.
Saastevärkit toimii parhaiten varaston hyllyllä, siellä ne ei saastuta ilmastoa
Alright! Mites toi kannen porttaus? Ihan vakioon vai? Missä semmosia tehdään?
13.7.2017 6:17
Kannen porttauksessa muotoillaan imu/pakokanavat ja kohdistetaan imukaula/pakokäyrä. Moottori on alunperin tehty 11kw koneeksi ja kanavat on tämän moottorin "kuristukset".
Se miten kanavat muotoillaan, onkin toinen asia. Niiden muotoilussa on huomioitava monia eri juttuja koska pelkkä kanavien koko ei ratkaise vaan niiden muoto, pitää osaa ottaa tavaraa pois oikeista kohdista. Lisäksi pitää muistaa että kannessa kiertää vesi ja ja jos kairaa kanavaa liikaa niin kanava puhkeaa vesitilaan ja siten ollaan kusessa.
Hommassa menee helposti ilta, jos ei tiedä mitä on tekemässä niin ei kannata aloittaa vaan vie kannen sellaiselle joka on näitä tehnyt, koneistamoista kannattaa kysellä.
14.7.2017 20:33
konstau kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista! Pyörä on nyt toivottavasti kunnossa. Yksi tuttu automekaanikko tuli käymään ja hän sai sitä tyhjäkäyntiruuvia säätelemällä niin ettei kierrokset enää leijjannut ja pysyi käynnissä. Kokeiltiin vielä ottaa yöksi akku irti jos se merkkivalo sammuisi. Käyn huomenna koeajamassa ja toivottavasti kaikki on nyt vihdoin kunnossa! Ja siis siitä kaasarista tai koko pyörästä voin selittää tänne paremmalla ajalla, mutta lyhyesti: pyörästä hirtti kaasu pohjaan kesken ajon noin 1.5kk sitten. Avasin itse kaasarin kannen (kaasariin ei oltu koskettukkaan ennen tätä!!!) koska kaasuvaijeri liikkui normaalisti jossa kansi vähän vaurioitui. Vietiin pyörä merkkiliikkeseen. Eivät suostuneet tekemään mitään, sanoivat vaan että tarvii uuden kaasarin joka maksaa 570€ + työt 200€. Väittivät että kaasun hirttäminen johtui kun olin avannut kannen (jonka tein hirttämisen jälkeen) ja sanoivat että pyörää on yritetty virittää. Haettiin pyörä pois, tutkittiin asiaa ja Italian Keihinin "jälleenmyyjä" tai joku semmoinen lupasi korjata sen joten lähetettiin se sinne. Jälkeenpäin huomasin kun avasin ilmanputsarinkotelon että ilmanputsari ei ole kiinni, vaan makaa kotelon pohjalla jossa on myös sen prikka. Kiinnitysruuvia ei ole vieläkään löytynyt. Kerrottiin huollolle tästä, koska oli siellä 1000km huollossa ja huolto-ohjelmassa lukee että ilmansuodatin on vaihdettava. Emme saaneet selvitystä mitä huollossa oli tehty. He sanoivat ettei ole vaihtaneet tai edes irrottaneet tai putsanneet ilmansuodatinta, vaan tarkistanut sen peilillä. Kyseessä siis paperinen suodatin. "Puhdasta suodatinta ei tarvitse vaihtaa, kysykää vaikka maahantuojalta" oli vastaus kun kysyimme miksei ole toimittu huolto-ohjelman mukaan. Nyt olemme itse maksaneet kaasarin huollon ja ostaneet uuden ilmansuodattimen. Kaasari tuli tänään Italiasta ja nyt pyörä ehkä toimii. Koko kesä meni pilalle taas tuntemattomasta syystä. Pyörä hajosi vielä heti lukion kevätjuhlan jälkeen.
EDIT: Galleriassa kuvia!
No hyvä! Mutta kuinkas koeajo sujui?
Toimiiko siis nyt?
Tuo kyseinen liike kuulostaa aika p*****lta...!
16.7.2017 11:57
Moro! Olis semmonen ongelma että hussesta on tehot alkaneet tippua, vaikka männällä ajettu vasta 22tkm, voiko johtua vain yksinkertaisesti kaasarista tai ilmanputsarista? Puristuksiakin voisi tietty kokeilla niin paljonko pitäis näissä nelareissa olla?
16.7.2017 13:11
Vaihda ensin ilmanputsari jos on paperisuodatin, tai vaahtomuovisuodattimeen pesu ja öljyäminen. Paperinen putsari kannattaa vaihtaa 3000-5000km välein ja vaahtomuovisuodatin pestä samoilla kilsoilla.
Ja muistutuksena, paperista ilmansuodatinta ei saa missään tapauksessa pestä vaan se vaihdetaan aina uuteen!!!!!!!!!
Puristuksia on turha mittailla ellei ensin pura automaattista puolipuristinta pois käytöstä, yleensä näissä ei ole tarvetta mittailla puristuksia koska mäntä ilmoittaa vaihtotarpeesta öljynkulutuksella, 1-2dl/1000km ja mäntä vaihtoon.
Venttiilien säädöt voi myös tarkastaa, jos ei ole säädöissään niin sekin voi vaikuttaa koneen tukkoisuuteen mutta yleisin syy on ilmansuodatin.
29.7.2017 10:43
Hei mulla rupes hussen kone nakuttamaan ja polttamaan öljyä niin jos jollakin on ollu sama ongelma tai tietää mistä se johtuu niin arvostaisin jos voisi kertoa
29.7.2017 14:54
Kuulostaa siltä että moottorin sisuksissa jollain osalla on tullut tunnit täyteen, pytty irti ja mäntä tarkasteluun sekä myös alakerran laakerointi, erityisesti kiertokangen alapään laakerointi.