Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
11.9.2016 23:30
nahkahissi kirjoitti:Kyllä niissä reunoissa oli jo ihan hyvän kokoset urat eikä tahdo irrottaa ollenkaan. Ongelma on että SX/MX kruunuja ei saa käytettynä kovin helposti ja uutena ovat aika kalliita
Paljonko maksoit tuosta RS:n kruunusta ja mitä meinaat sille tehdä?
13.9.2016 11:34
notreal911 kirjoitti:nahkahissi kirjoitti:Kyllä niissä reunoissa oli jo ihan hyvän kokoset urat eikä tahdo irrottaa ollenkaan. Ongelma on että SX/MX kruunuja ei saa käytettynä kovin helposti ja uutena ovat aika kalliita
Paljonko maksoit tuosta RS:n kruunusta ja mitä meinaat sille tehdä?
60e maksoin. Aion nyt kaverin kanssa kattoa et millaset niitit siellä on että onnistuisko pohjalevyn vaihtaminen.
13.9.2016 14:16
Moi!
Olisiko kenelläkään kuvia tai tietoa miten vaihteensiirtäjä (vai miksikä tuota sanotaan, se mihin tulee vaihdepolkimen akseli) kasataan Rotax 123:een? Lähinnä mietityttää se alempi jousi, että miten se tulee?
Eli tässä räjäytyskuvassa tuo numero 8.
13.9.2016 18:19
Rotax 122:ssa tuo jousi osan nro:6 kanssa tulee kiinni omalla ruuvilla eikä vaihdepolkimen akseliin... Outoa jos 123:ssa olisi erilainen? Tosin tuo kuvasi kyllä antaa niin ymmärtää mutta silti.
14.9.2016 18:32
osaks ketää sanoo paljon kustantais rotaxi 122 koneremppa eli vaihtais kaikki laakerit stefat tiivisteet kytkinlevyt ja kiertokanken
25.9.2016 22:32
Mistä mahtaa johtua kun kytkinkahvassa on pieni alue, jolla kahva liikkuu erittäin kevyesti. Ei taida olla vain välystä vaijerissa, koska kun sen kiristää niin alkaa kytkin luistamaan heti. Tällä alueella kahvassa tuntuu myös pientä nykimistä.
26.9.2016 14:59
Vaijerin toisessa päässä on kytkimen jousikuormitteinen painelevy. Painelevyn ja kytkimen välissä pitää olla pieni välys, jottei kytkin "kanna". Tätä välystä säädetään kopan keskellä olevasta tulpatusta reiästä ( lukitusmutterin kiristys varovasti ettei painelevyn kierteet korkkaa ). Kun painat kahvasta, alun kevyt liikevara on tämä välys ja kun painelevy koskettaa kytkimeen, tunnet ehkä kytkinkruunun pyörimisen aiheuttaman värinän kahvassa. Jos jatkat painamista, alkaa kytkin luistamaan, ihan niinkuin kuuluukin. Siltä osin kaikki on siis niinkuin kuuluukin. Jos kahva liikkuu takerrellen, on vaijerisi luultavasti alkanut purkautumaan ja irto säikeet haraavat vaijerin kuoreen liikettä vastaan.
28.12.2016 21:55
Morjesta!
Tässä ajattelin koneremppaa alotella, talvikin kun on...
Tartteekos vesipumppua vaihtaa vai riittääkö pelkät muovirattaat ja mites tasapainoakselin muovirattaat? Mitään vikaa ei siis ole missään, mutta varmuuden vuoks
Ja mistäs kyseiset osat kannattaa tilailla? Kiitos jo etukäteen.
28.12.2016 22:50
Vesipumppu ei ole kuluva osa, stefojen+o-renkaiden vaihdolla selviää aina jos itse pumpun akseli/juoksupyörä on vaurioitunut siinä vaiheessa on hyvä harkita uusimista.
Muovirattaat on hyvä vaihtaa kerralla, jos kunto ei ole erityisen huono ulkoisesti niillä voi ajaa hyvin ainakin seuraavat 10-20tkm. Tietty jos varmanpäältä haluaa tehä niin on tosiaan hyvä vaihtaa kaikki muovirattaat kerralla niin säästyy ikäviltä yllätyksltä. Vesi ja öjypumpuilla on myös omat muovirattaat, nekin kannattaa vaihdella.
Mitä muita juttuja meinaat konerempan aikana tehdä?
29.12.2016 20:39
Kiitos!
Laakereiden kuntoa täytyy kattella. Ei ainakaan ulospäin rohistele niin eiköhän niillä vielä ajele. Mäntä on vaihettu 5000 kilsaa sitte nii ei sitäkää tarttee ja pytyn kunto on hyvä...
Mitähän pjmeltä maksaa rahti nykysin
?
31.12.2016 4:27
PJME on vähän kallis vieläkin vaikka punnan arvo on tippunut paljon, motoracingshopilta saa paljon halvemmalla noita yleisimpiä osia. Kartingkaupoista saa taas kaikki muovirattaat, stefat ja laakerit kannattaa tilata suoraa laakerikaupasta esim ekugellager.
26.1.2017 20:48
Morjes!
Sain tänään pyörän kasattua ja käymäänhän se lähti vieläpä ilosesti
Kuitenkin heti ilmeni normaalista poikkeavaa "vinkunaa"
melkeen ku olis turbo
kuuluu sivuäänenä jo tyhjäkäynnillä ja luonnollisesti kasvaa kun antaa kierroksia....
Onko kellään kokemusta aiheesta? Tosiaan mihinkään muuhun ei koskettu kuin vesipumpun muovirattaisiin ja tasapainoakselin rattaisiin
Kiitos vastauksista.
26.1.2017 21:03
Mitäs remonttia tässä on nyt siis tehty? En oikein pääse ajatuksesta perille
.. Eli siis avasitko vain kytkinpuolen, otit pakan irti ja vaihdoit muovirattaat? Kylki läjään, öljyt sisään, kone käyntiin ja vihelsi?
Mitä kaikkea on ollut auki?
27.1.2017 21:03
Auki oli kytkinkruunu, vesipumpun muovirattaat sekä tasapainoakselin rattaat.. mielestäni laitoin rattaatkin ihan oikein ... no katsellaan kun avaan kytkinpuolen
Tuli mieleen että voisko kuulua läppäventtiileistä ja ilma saa sen viheltämää?
28.1.2017 0:21
Veikkaisin että tasapainoakselin muovirattaat kohdistettu väärin kenties..? Mutta joo avaamalla taas selviää
Tuskin läppien suunnalta kuuluisi jos niihin et ole koskenut. Ja jos sieltä vetäisi ilmaa niin kierrokset leijuisi.
Sellanen vinkuna voi sitten myös kuulua paskaksi menneistä petilaakereista
, tietysti paha sanoa kun ei ole ääntä kuullut. Myös männänrenkaat voi pitää "siritystä" jos ovat päässeet lepattamaan