Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

7.8.2009 4:26

henkka890 kirjoitti:sanokaas nyt että tarvisko Männät, laakerit ja kaikki muut jutut vahvistaa jos laittaisin turbon yamha wr 125 -09 meinaa aika kaliiks tulis heti korjailla ihan uutta pyörää :roll:


ei tarvi jos ei isoja ahtoja pidä, mutta vaatii paljon teknistä tietoa ja osaamista, paksun lompakon, ja sit et miten poliisit suhtautuu, koska rekisteriotteeseen turboa et tuu saamaan 3000€ ? maksavan päästötestimittausten takia.

7.8.2009 15:05

onko kukaan viä laittanu yamahan yzf r125 turboo?

7.8.2009 19:08

JyksyBoi kirjoitti:onko kukaan viä laittanu yamahan yzf r125 turboo?

Voin melkein 100% varmuudella sanoa, että ei ole.

8.8.2009 5:36

On ulkomailla.
Etsi vaikka utubesta.

8.8.2009 6:09

Decide kirjoitti:On ulkomailla.
Etsi vaikka utubesta.


http://www.utube.com/ En löytäny 8o ;)

youtuben videossa ei oo mitään muuta turboa, ku otsikko.

8.8.2009 12:33

Decide kirjoitti:On ulkomailla.

Meinasin nyt lähinnä tämän foorumin käyttäjiä tai heidän kavereitaan :)

8.8.2009 13:03

henkka890 kirjoitti:sanokaas nyt että tarvisko Männät, laakerit ja kaikki muut jutut vahvistaa jos laittaisin turbon yamha wr 125 -09 meinaa aika kaliiks tulis heti korjailla ihan uutta pyörää :roll:

Noita asioita kannattaa miettiä toki hiukka etukäteen, mutta turbottaessa kannattaa miettiä ensin kyllä miljuunaa muuta asiaa ja niistä ensimmäinen on itselleen tehtävä kysymys, "onkohan mulla varmasti tarpeeksi tietoa asiasta homman aloittamiseksi."

Tietoa kannattaa lähteä siis keräämään ja lähdemateriaalien vähyyshän ei ole mikään ongelma. Ihan ensiksi voi aloittaa vaikka maunun virittäjän käsikirjalla jos haluaa, mutta on turha kuvitella, että hommiin päästäisiin sen jälkeen. Se toiminee nyt oikeastaan vain selventämässä niitä perusteita. Sen jälkeen voi ottaa työnalle jonkin paremman teoksen. Suositeltavaa olisi aloittaa ihan heti kunnon kirjallisuudesta ja unohtaa kokonaan tuollainen maunun roskakirjallisuus.

Tässä on yksi ihan hyvä teos http://www.mediafire.com/download.php?jniz3diz0zz
(Aloittelijalle ehkä vähän turhankin kattava teos, mutta toisaalta informaatio riittää pitkälle)

Mikäli viitseliäisyyttä riittää kahlata tuo läpi ymmärryksellä, niin voinee sanoa taustatietojen olevan sillä tasolla että hommaan voi jo ryhtyä suhteellisen turvallisin mielin kestävän turbokoneen saattamiseksi aikaan. Ainakin pitäisi pystyä kokolailla selvästi hahmottamaan mitä kaikkea palikkaa tarvitsee haalia kasaan homman aloittamiseksi jne..

Se taas tarvitseeko niitä alussa mainittuja kiertokankia yms osia alkaa vaihtamaan kestävempiin riippuu paljolti nykyisten osien murtolujuudesta, pintapaineesta, termisistä syistä, jne suhteessa niihin tehoihin joita yritetään moottorista saada ulos. Kukaan täällä sitä ei pysty noin yksiselitteisesti sanomaan ja se moottoriin tehty rakennekin vaikuttaa.

Varsin usein kiertokangen yläpäitä ja mäntiä jäähdytetään turbokoneissa öljysuihkulla, mutta perinteinen rakenne saattaa olla mahdoton toteuttaa erillispaloista kootulle kampiakselille. Ellei sitten moottoriin rakenneta jostain painepuolen öljykanavasta omaa linjaa tähän tarkoitukseen ja saada vielä se sopiva suutinkin sopimaan jonnekin. Monta muutakin asiaa poikkeaa turbokoneissa vapaasti hengittävistä. Vaikka paineet ei vielä niin suuret olisikaan, että liekkirenkaat välttämättömäksi muodostuisivat, ei niiden asentaminen pienemmilläkään paineilla ole yhtään hullumpi toimenpide.

Sytytys on myös turbomoottoreissa poikkeava. Pienillä ahtopaineilla suuria ongelmia ei ole vastassa, mutta ennakoita pitäisi aina saada taas alaspäin paineen noustessa, eikä vakiosytkät anna yleensä tähän mitään muuta mahdollisuutta, kuin perusennakon säädön, joka taas tietty muuttaa koko sytytyskäyrää. Bensanpaine on myös yksi tekijä, joka aloittelijoilta yleensä aina unohtuu. Ongelmat ei silti tässä tule yleensä vastaan, sillä valmista palikkaa on saatavilla. Oma kysymyksensä on sitten se kaasutin, että saadaanko sitä koskaan toimimaan painepuolella. Imupuolelle kaasari siirrettäessä rakenne yksinkertaistuu merkittävästi ja mielestäni ensimmäistä turbokonetta rakennettaessa siitä on kaikkein paras lähteä alkuun. Rakenteena se ei ole paras, mutta onnistumismahdollisuudet ensikertalaiselle on suuremmat.

Paljon muutakin hommassa on mitä nyt tuli mainittua, mutta kun edes sen välttämättömimmän informaation kirjoittamisessa tänne ei ole minkäänlaista järkevyyden tynkää, kun se kumminkin katoaa aika nopeaan foorimin syövereihin, eikä löydy sieltä enää edes haulla, niin turbottajan on itse viisain tutustua alan kirjallisuuteen ja vielä senkin jälkeen voisi itselleen tehdä ainakin kerran jo mainitun kysymyksen. ;)

17.8.2009 17:47

Ramm kirjoitti:Sinuna malttaisin reilu pari vuotta ja turbottaisin jonku Möhkö-Kawan ilman sen suurempia ongelmia. :D Ja eikös ne turbot maksa jonkun tonnin verran, ylikin?

maksaahan ne kisaturbot autoihin sen verta :-D
onko kellään muuten kokemusta fuden/samurain virittämisestä, tai turbottamisesta. kuvia ja lisätietoja mieluusti!!

17.8.2009 21:20

jjounijou kirjoitti:
Ramm kirjoitti:Sinuna malttaisin reilu pari vuotta ja turbottaisin jonku Möhkö-Kawan ilman sen suurempia ongelmia. :D Ja eikös ne turbot maksa jonkun tonnin verran, ylikin?

maksaahan ne kisaturbot autoihin sen verta :-D
onko kellään muuten kokemusta fuden/samurain virittämisestä, tai turbottamisesta. kuvia ja lisätietoja mieluusti!!

Lue edellinen (Zonen) viesti. Siinä on lisätietoja. En usko että netistä löytyy erityistä turbotusinfoa samuraita ajatellen. Turbosamuraita löytyy mutta niiden tekijöiden tietotaidossa saattaapi olla jotain pienehköjä ja ehkäpä vähän suurempiakin puutteita. Toisinsanoen itse lähtisin mankia yms turbottaessa miettimään asiat melko pitkälle itse, näin välttyy siltä että hajottaa koneen luottaessaan vääränlaiseen infoon. :roll:

17.8.2009 21:44

On tuolla netissä ihan asiallisestikin tehtyjä turbovehkeitä, mutta tietoahan niiltä on turha heruttaa. Etenkin kun koko aihe on sellanen että mitään "turboinstallation for dummies" opusta ei voi tehdä.

17.8.2009 22:54

Tume34 kirjoitti:On tuolla netissä ihan asiallisestikin tehtyjä turbovehkeitä, mutta tietoahan niiltä on turha heruttaa. Etenkin kun koko aihe on sellanen että mitään "turboinstallation for dummies" opusta ei voi tehdä.

Totta. En siis tarkoittanut dissata jo tehtyjä projekteja enkä niiden tekijöitä. Asiallisia projekteja on joukossa mukana toki. Aloittelevalle ei vain oikein hyvälläomallatunnolla voi sanoo että ota toisten projekteista mallia - kun tietää että ne projektit saattaa olla sutta ja paskaa. Ihan käteviäkin ratkaisuja löytyy kun vähän kaivelee :)

17.8.2009 23:56

JyksyBoi kirjoitti:onko kukaan viä laittanu yamahan yzf r125 turboo?


Ei.. koska joku tzr jätättää sen oli siinä puhallin tai ei..

Ja en yleensäkkään nää mitään ideaa tuossa että te 16v ostatatte isillä jonkuu yzf-r 125 tai hondan cbr ja sitten ruvetaan haaveilemaan turbosta, jolla saataisiin yli barin ahdoilla joku 30hp..

Olisi varmaankin kannattanut tehojen toivossa ensin, joku räsä tai vaikka mito hommata ja sitten siihen kaikkea peruskilkette messiin jolla oltaisiin päästy jo lähelle tota 30hp. kustannukset n.500e <-- jo kunnon turbo maksaa ton verran.
Ja jos vielä moporahat siihen isin budjettiin lisää ni oltaisii saatu jo vaikka ktm tai husse joka potkii jo vakiokamoilla aika paljon reilummin kun joku 7000e turbo yzäri tai cebari. Onhan se toki mahdollista että tollainen 125 turbo jonkun +25v turbogurun jäljiltä saattaa sen 35hv, jopa tuottaa muttei ainakaan näiden 15-17v " Miten asennan turbon mun piikkii?" poikien jäljiltä..

Hattua nostan toki jos nää fudemiehet saa noi edes sen 15hv tuottaan.. mutta nää 09 nelaripiikkipojut voi lopettaa noi läpät haaveilut. Vitutti mopoaikana jo ne skidit jotka uhosi " Mä kun laitan mankii turbon ni kaikki deeteet ja derbit jää" yllätys tuota päivää ei nähty. Jo pelkkä ruiskunsäätö on liian monimutkaista noissa 08--> piikeissä, saati sitten turbon asennus.
Kiitos ja anteeksi oli pakko avautuu/agree

18.8.2009 0:18

Lisää kuutioita big-bore kiteillä, polttoaine vaihtoon ja pitää ne puristukset korkeella, niin homma helpottuu 200% ahtojen osalta. Eli hyvällä säkällä ne ylipäätään saadaan plussan puolelle järkevillä kierrosluvuilla teidän ahtimilla.
Tainnu aikasemminkin kirjotella saman jutun, mutta pidetään näkyvillä kun kukaan ei tunnu lukevan viimestä sivua enempää. :idea:
Hommahan on teoriapuolella 101% mahdollinen, mutta toimivia toteutuksia ei ole näkynyt internetin ihmeellisessä maailmassa esillä kuin vajaa kourallinen. Osaava koneistaisi ahtimeen esim. uuden sopivan kaliiperin pakopesän vielä suht vähäisellä tieto/taidolla, ei liene mahdoton ajatus, kun keskustellut metallialan rakentajien kanssa. Niin mitäs seuraavaksi? Ajan, rahan, tietotaidon ja sopivien koneiden omaavalle vain taivas on TEE-SE-ITSE ratkaisuille rajana. Vaan harva sellainen henkilö on ottanut nelitahtista piikkimoottoria turboprojektiksi ;)

http://members2.jcom.home.ne.jp/takao.uemura/
Kuvia ja harakanvarpaita dynolappujen kera

24.8.2009 22:09

A.S kirjoitti:
JyksyBoi kirjoitti:onko kukaan viä laittanu yamahan yzf r125 turboo?


Ei.. koska joku tzr jätättää sen oli siinä puhallin tai ei..

Ja en yleensäkkään nää mitään ideaa tuossa että te 16v ostatatte isillä jonkuu yzf-r 125 tai hondan cbr ja sitten ruvetaan haaveilemaan turbosta, jolla saataisiin yli barin ahdoilla joku 30hp..

Olisi varmaankin kannattanut tehojen toivossa ensin, joku räsä tai vaikka mito hommata ja sitten siihen kaikkea peruskilkette messiin jolla oltaisiin päästy jo lähelle tota 30hp. kustannukset n.500e <-- jo kunnon turbo maksaa ton verran.
Ja jos vielä moporahat siihen isin budjettiin lisää ni oltaisii saatu jo vaikka ktm tai husse joka potkii jo vakiokamoilla aika paljon reilummin kun joku 7000e turbo yzäri tai cebari. Onhan se toki mahdollista että tollainen 125 turbo jonkun +25v turbogurun jäljiltä saattaa sen 35hv, jopa tuottaa muttei ainakaan näiden 15-17v " Miten asennan turbon mun piikkii?" poikien jäljiltä..

Hattua nostan toki jos nää fudemiehet saa noi edes sen 15hv tuottaan.. mutta nää 09 nelaripiikkipojut voi lopettaa noi läpät haaveilut. Vitutti mopoaikana jo ne skidit jotka uhosi " Mä kun laitan mankii turbon ni kaikki deeteet ja derbit jää" yllätys tuota päivää ei nähty. Jo pelkkä ruiskunsäätö on liian monimutkaista noissa 08--> piikeissä, saati sitten turbon asennus.
Kiitos ja anteeksi oli pakko avautuu/agree



Ei kukaa jaksa mtn vajaatahti räpätystä kuunnella.
Ja mitä vittua sä valitat ihmisille ketkä mielenkiinnosta kyselee asioita foorumilla joka on siihen tarkoitettu?

24.8.2009 23:09

^^kukaan :) älä yleistä ;) todella moni pitää niistä sävelistä.

http://www.youtube.com/watch?v=roXfvm_e_Ss kuunteles näitäki säveliä, musiikkia korville ;)

en menis 125 4-t ääniä kehumaan vasta kun suhteellisen korkeaviritteisenä, jossain pitroissa yms. cebarilla aika turha tulla puhumaan.