Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
2.7.2014 20:59
Ostin tossa muutama päivää sitten -00 räsän ja aluksi toimi ihan hyvin muutaman päivän. Sitten vaihdepoljin meni huomattavasti jäykemmäksi kun yritti vaihdetta vaihtaa. No siitä huolimatta jatkoin ajamista kunnes yhtäkkiä löi takarenkaaan lukkoon just piikin jälkeen n.80kmh vauheista. Pysähdyin ja aloin ihmettelemään mitä tapahtui, kun kytkin kahvaa paino niin mitään ei tapahtunut. Kytkin otti hetkellisesti jos työnsi vaihde silmässä ja kytkinpohjassa ensin taakseppäin ja sitten eteenpäin, mutta sitten kun työns muutaman metrin niin ei kytkin enään pelannut. Tämän jälkeen avasin koneen ja kytkinpuolella näytti olevan kaikki kunnossa, mutta se jäi ihmetyttämään miksi kytkinkruunu ei ollut mitenkään kiinni akselissa? Ja siis mitään ei ainakaan kytkinpuolelta hajonnut. Ja jos vika ei ollut tuossa kruunun kiinnityksessä niin missäs sitten? Pikaista vastausta kaipaisin. Kiitos jo etukäteen
Edit: ei leiponut koska vapaalla toimi normaalisti
3.7.2014 13:40
Mulla on aprilia rs vm 08. Kun sain pyörän, ei ottanut tehopiikkiä ollenkaan, vaikka ecuun on porattu reikä ja pyörä on ollut täystehoinen. Nyt siis vakio-osissa ja niillä kulki nuhasesti 104 kmh. Muutama viikko sitten alkoi ottamaan tehopiikkiä joka vaihteella ja kiihtyi hyvin 126kmh. Nyt ei ota piikkiä 5 vaihteella ja muilla ottaa. 4-vaihteella kertyy vauhtia 118kmh ja noin 10000 kierrosta. Joten missä on vika kun enään ei ota 5 vaihteella piikkiä ja tehopiikit eivät aina tulleet. Onko huonosti porattu reikä vai mikä on? Kiitän jo vastauksista
3.7.2014 18:17
Jumittaako rave?
gilerasmttt kirjoitti:Ostin tossa muutama päivää sitten -00 räsän ja aluksi toimi ihan hyvin muutaman päivän. Sitten vaihdepoljin meni huomattavasti jäykemmäksi kun yritti vaihdetta vaihtaa. No siitä huolimatta jatkoin ajamista kunnes yhtäkkiä löi takarenkaaan lukkoon just piikin jälkeen n.80kmh vauheista. Pysähdyin ja aloin ihmettelemään mitä tapahtui, kun kytkin kahvaa paino niin mitään ei tapahtunut. Kytkin otti hetkellisesti jos työnsi vaihde silmässä ja kytkinpohjassa ensin taakseppäin ja sitten eteenpäin, mutta sitten kun työns muutaman metrin niin ei kytkin enään pelannut. Tämän jälkeen avasin koneen ja kytkinpuolella näytti olevan kaikki kunnossa, mutta se jäi ihmetyttämään miksi kytkinkruunu ei ollut mitenkään kiinni akselissa? Ja siis mitään ei ainakaan kytkinpuolelta hajonnut. Ja jos vika ei ollut tuossa kruunun kiinnityksessä niin missäs sitten? Pikaista vastausta kaipaisin. Kiitos jo etukäteen
Edit: ei leiponut koska vapaalla toimi normaalisti
Vapaalla ei kone pyöri, joten siitä ei voi päätellä onko leiponut vai ei. Testaa pyöriikö kytkin pyörän tai magneeton mukana tai saatko pyöritettyä kytkimellä konetta. Eli katso, että kytkin toimii/pyörii oikein sekä sylinteriin, että vaihteistoon päin. En ole räsän kytkintä purkanut niin en osaa oikein parempia neuvoja sen suhteen antaa
Mutta jos sieltä on jotain tippunut ajossa, niin voisi selittää pyörän lukkiutumisen. Tällöin kyllä luulisi jälkiä olevan. En tiedä miten kytkinkruunu on tässä kiinnitetty, mutta jonkunlainen lukkorengas tai mutteri sitä varmaan pitää paikallaan. Tai ehkä se pysyy kiinni vain kun koko kytkinpakka on kasassa? Vetohan välittyy boorien kautta, joten kovin kummoista kiinnitystä se ei vaadi.
Perinteinen leipaisu voi olla hyvinkin mahdollinen. Tsekkaa pakoaukosta tai tulpan reiästä mäntää tai pyörittele vaikka vauhtipyörää (tuntuuko puristukset?) ennen purkamista.
4.7.2014 13:33
No tänäänhän räsä sitten otti ja leipo kunnon pullat. Meinasin tilata Pjme:stä mitakan kitin. Onko toi mitakan mäntä ihan ok vai kannattaako suosiolla valita männäks vaikka vertexin? Vai onko näissä edes mitään huomattavaa eroa. En tiedä mikä mäntä oli nyt ollut, vanhan omistajan toimesta liikkessä asennettu. Pytty ainakin mitaka.
Edit: Tietääkös kukaan täältä että onko Markus Ojatalo (cagiva4ever) luotettava myyjä? Myy mm. uusia mitakan sylinterisarjoja täällä. Ei tekisi ihan mieli heittää 315e tuntemattoman jätkän tilille ennakkoon.
4.7.2014 21:44
Älä osta tuolla tavalla. Osta postiennakolla. Maksat sitten pakettia hakemassa, sitä ei sitten tiedä onko sielä paketissa minkälaista tavaraa...
4.7.2014 21:46
ja eI mun apriliassa ole ravea ja on vakio-osat kaasarissa ja vakioputki, jostain syystä ei vain tule tehopiikkiä enään 5 vaihteella. Tai no, ei aina tule
4.7.2014 22:42
apriliarspoeka kirjoitti:ja eI mun apriliassa ole ravea ja on vakio-osat kaasarissa ja vakioputki, jostain syystä ei vain tule tehopiikkiä enään 5 vaihteella. Tai no, ei aina tule
Tarkista sytytysboxista hyppylanka
5.7.2014 0:53
apriliarspoeka kirjoitti:sitä ei sitten tiedä onko sielä paketissa minkälaista tavaraa...
Tietääpäs, jos myyjä kirjoittaa lappuun lisätietoja -kohtaan "saa avata ennen maksamista"
Itse kirjoitan noin joka kerta kun lähetän jotain, kysyi ostaja tai ei ja jos jotain tilaan yksityiseltä niin pyydän aina kirjoittamaan tuon..
5.7.2014 14:21
Ojatalo ei taida myydä postiennakolla. Tai ainakin näin hänen ilmoituksissa.
Entäs PayPal??
Onks näissä Räsissä miten tehokas etujarru? Meinaan, ajattelin sellaisen hommata piikkiseen Derbiin, ku ei riitä vakiojarrut...
Ei saa edes endottua tolla vakio Ajp:llä.
Ja onks nää '06--> Räsät miten luotettavia hyvin huollettuina, esim. pidemmille matkoilla eli 80-120km suuntaansa tietenkin tauoilla jne. Ajattelin ehkä hommata 2. pyöräksi Räsää, jolla pystyis ajamaan matkaakin ja vähän kovempaa kuin vain sitä ~100km/h.
1. pyörä kun tulee olemaan hieman enemmän huoltovaativa ja huonosti matka-ajoon soveltuva pärrä, niin tarttee 2. pyörää..
Näitä Räsiä kun irtoaa n. 600-1200€ hintaluokassa jo ihan kohtuullisesti, niin sopii täydellisesti 2. pyöräksi.
5.7.2014 15:12
Onhan nuo räsän jarrut hyvät. Kyllä niillä pitäis ainaki perä saada nousemaan
ja kyllä ovat myös luotettavia. Normaalit 2-tahdin arkistukset kyllä pystyy ajamaan satoja kilsoja päivässä!
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 6.7.2014 20:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä
5.7.2014 15:57
viewtopic.php?f=100&t=83335&start=1020Tuolla olen kirjoitellut omia murheitani ja huomioitavia asioita räsän (vanhemman mallin, mutta eiköhän kone ole pitkälti sama) ostossa. Jos kilometrit ja huollot on kohdillaan niin kyllä pitäisi kestää. Huoltovapaaksi kakkospyöräksi en tätä välttämättä hommaisi, mutta hyvin huollettu ei todennäköisesti aiheuta murheita. Liian halvat pyörät ovat usein liian halpoja syystäkin...
Ja matka-ajoa ajelin joskus reippaammin (ennen leipomista) parisataa kilometriä murheetta, taukoja yksi ja keskinopeus pitkälti yli toistasataa.
5.7.2014 21:25
riksu26 kirjoitti:Tietääpäs, jos myyjä kirjoittaa lappuun lisätietoja -kohtaan "saa avata ennen maksamista"
Itse kirjoitan noin joka kerta kun lähetän jotain, kysyi ostaja tai ei ja jos jotain tilaan yksityiseltä niin pyydän aina kirjoittamaan tuon..
Ongelma on enemmänkin se että lähettäiskö jätkä ollenkaan mitään.
5.7.2014 22:13
^^ erittäin heikkolaatuista arviointia... perustuen ilmeisesti täyden nollan taustatyö tutkimuksiin.
osoita esim joku muu edes kivijalka liike joka olisi oman 125cc harrastuksen ohella lähes 18vuotta myynyt 125cc osia, etenkin täällä mototissa sen 18vuotta, Omalla kaste nimellään..Siis ajoilta kun motot.net/ forum oli nimeltään jotain "50ccmopot.net" , melkein Beta versio siis...
Miksi nykynuoriso ei osaa tai malta tai kykene tutkia taustoja, kysellä ympäriinsä Asiallisesti eikä Harhaanjohtavasti, esim tapasi musta maalaa kohdetta.
Viimeisen 3-vuoden kuluessa Suomen lähes koko nuoriso sukupolvi on täysin rappeutunut mitä tulee maalaisjärkeen, eli asioiden Tutkimiseen. on mitä parhaimmat vimpaimet käytettävissä, mutta ollaan Tiedonhaun kehitysmaa tasolla yksilöinä.
Ei kyetä edes lukemaan Myynti ilmoitusten tekstejä loppuun.
Tämän 3vikan vuoden aikana ja etenkin Tablet aikakauden seurauksena saan täysin ala arvoisia typeriä lonkalta heitettyjä Textari kyssäreitä osista, joita tulee 8/10 kysyjästä nykyään. Kuka ammattilainen haluaa myydä osia Tekstareilla ollen päivät pitkät vain puhelin kädessä Chattaillen, kun Vastapuoli eli Kysyjä kysyy ja kirjoittaa 3~5sanan sekavia "lauseita".
Olen ottanut jo 2012 käyttöön Raa'an linjan että en vastaa txt, enkä vastaa Asiattomiin @ tai jos harvoin vastaan niin annan kuulua takaisin surkeimmille.
vielä 5-vuotta sitten piikki ikäiset osasivat käyttäytyä 99% porukasta asiallisesti ja etenkin oikeilla työvälineillä (puhelin soitto ja tai s-posti) ja Dialogilla jossa oli asiaan paneuduttu ennen kysymysten tekoa.
olen esiintynyt täällä Aina omalla nimelläni, kaikkialla suomessa, myös ulkomailla Nimimerkkini ohella joka on ns tavaramerkkini.
jos käytät internetin Aikakonetta tai edes ajantasaista Google hakua, löytyy nimelläni ja nimim kymmeniä sivuja tuloksia.
ns. "Hälytyskellojen" soimisen tunnuspiirteet ovat jotain aivan muuta, kuin se mitä minusta netistä löytyy.
Jos nyky sukupolvet on näin heikkoja tekemään salapoliisi työtä, OMG että eläke ikä pelottaa kun nämä nykyiset nuoret johtavat pitävät suomea "pystössä".
se nyt vain on niin että minun CV on ollut julkinen sen 18v, mutta miten on näiden jannujen CV't.... aivan ala arvoista.
"maailma muuttuu ja tavat muuttuu, ja niihin sopeudutaan". Ei päde kyllä perus asioihin kuten Yhteydenottojen protokolliin, dialogiin ja käytöstapoihin. on tietyt periaatteet miten toimitaan, jotka eivät muutu. Ne jotka eivät niitä noudata, ovat niitä Yksilöitä ihmisinä jotka eivät Ensivaikutelmalla luottamusta herätä, Huom ! aloitteen tekevä yht ottava Osapuoli on se joka ensivaikutelman LUO.
Aprilia aiheista kysyttävää:
onko kellään ehjän vääntymättömän Etukatteen-mittariston putki kehikon muutamia perusMITTOJA ? vm '99~'05
omani '04 jota korjaan, on ex-o kaatumavaurioinen ja kehikko on vääntyneen näköinen pikku riikkisen.....Purkaamolla ei ole ollut ehjää ja Muutama perusmitta auttaisi paljon työtä...
ongelman tulkinnassa aiheuttaa Aprilian kirveellä veistetty laatu ja viimeistely. näyttää jopa siltä kuin hitsi jigi olisi ollut tehtaalla "kierossa"....
Samaten, kuka tunnistaa ja tietää '99~'05 ja '06-> Mittarinpyörittäjien eri mallit ? eBay listauksissa on paljon virheitä eikä sieltä voi kunnolla asioita tutkia... Purkaamolta kaikki pyörittimet loppu...
5.7.2014 22:28
S.posti viestini taisi silti olla ihan asiallinen kun silti vastasit siihen.
En tarkoituksella ollut loukkaava, kysyin vain että onkos täällä ketään joka olisi sulta jotain tilannut, henkilökohtaista kokemusta. Aina pitää olla hieman varuillaan kun puhutaan parin sadan euron summista yksityiselle myyjälle etukäteen. Vaikuttaa kuitenkin nyt siltä että olet täysin luotettava, saattaa olla että pistän lähipäivinä tilausta tulemaan.
6.7.2014 3:40
Juu en minäkään luota keneenkään 100%:sti jos netin välityksellä kauppoja tehdään, joten se on melkeinpä aina postiennakko ja "saa avata ennen maksamista" tai kauppoja ei synny. Huom! Puhun siis yksityisistä kaupoista!
Jos myyjä postiennakolla lähettää, mutta ei suostu kirjoittamaan tuota tekstiä lisätietoihin niin sitten on kyllä jotain mätää.
Minun mielestä on ihan ymmärrettävää kysyä muilta mielipiteitä ja mahdollisia kokemuksia kauppojen tekemisestä jonkun henkilön kanssa varsinkin jos kyse on noin suuresta summasta.
Toki ymmärrän sen tilisiirto --> paketti postiin periaatteen, kun joillain henkilöillä on tapana jättää paketit noutamatta, jolloin myyjälle tulee maksettavaksi postikulut kahteen suuntaan. Itselläni on tuon suhteen käynyt hyvä tuuri kun aina on tähän asti paketit noudettu.
Mutta jos nyt siirrytään takaisin aiheeseen?