Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
13.10.2011 23:35
Jos joku on innokas myymään Jollymoton std putken, nii nakkaa yv:tä, tarve olisi
14.10.2011 18:22
Rieju_poika kirjoitti:Eli siis jos vaikka kannesta lähtee 1mm kamaa pois, niin silloin tasapäämäntä??
Mutta jos taasen pyttyä korottaa niin kupumäntä käy, vaikka kansi olisi laskettu??
Jos se kannen squish band on suorassa kulmassa kannen tiiviste pintaan nähden, niin silloin tasapää mäntä. Eli 200H tai 200C, josta squish band on sorvattu suoraksi. Muokkaamattoman 200C, 200E tai merkitsettömän kannen kanssa kupumäntä, koska siinä kannen squish band on vinossa kulmassa, joka on yhtä suuri kuin männän kuvun kulma.
15.10.2011 13:25
Aramid kirjoitti:Rieju_poika kirjoitti:Eli siis jos vaikka kannesta lähtee 1mm kamaa pois, niin silloin tasapäämäntä??
Mutta jos taasen pyttyä korottaa niin kupumäntä käy, vaikka kansi olisi laskettu??
Jos se kannen squish band on suorassa kulmassa kannen tiiviste pintaan nähden, niin silloin tasapää mäntä. Eli 200H tai 200C, josta squish band on sorvattu suoraksi. Muokkaamattoman 200C, 200E tai merkitsettömän kannen kanssa kupumäntä, koska siinä kannen squish band on vinossa kulmassa, joka on yhtä suuri kuin männän kuvun kulma.
Okei, homma selvä, thanks!
17.10.2011 18:45
Mitoon olisin vaihtamassa Mikunin TM35, 200H kannen ja mahdollisesti V-Force rungon + läpät. Pitääkö myös mäntä vaihtaa yksirenkaiseksi tasapäämännäksi? Miten tämä vaikuttaa huoltoväleihin?
Käykö vakiosylinteri näiden kanssa, vai olisiko jostain saatavilla suht. helposti tehokkaampaa 125cc sylinteriä? Ja vielä viimeinen kysymys, mulla on nyt kiinni Cagivan oma kuriton putki, ja ajattelin vaihtaa siihen ei-kuristavan änkän. Pitäisikö tälläisten viritysosien kanssa olla erilainen putki, vai käykö tämä hyvin? Olisin kiitollinen mikäli joku jaksaisi vastailla =D
17.10.2011 21:40
tuomol kirjoitti:Mitoon olisin vaihtamassa Mikunin TM35, 200H kannen ja mahdollisesti V-Force rungon + läpät. Pitääkö myös mäntä vaihtaa yksirenkaiseksi tasapäämännäksi? Miten tämä vaikuttaa huoltoväleihin?
Käykö vakiosylinteri näiden kanssa, vai olisiko jostain saatavilla suht. helposti tehokkaampaa 125cc sylinteriä? Ja vielä viimeinen kysymys, mulla on nyt kiinni Cagivan oma kuriton putki, ja ajattelin vaihtaa siihen ei-kuristavan änkän. Pitäisikö tälläisten viritysosien kanssa olla erilainen putki, vai käykö tämä hyvin? Olisin kiitollinen mikäli joku jaksaisi vastailla =D
Mäntä pitää vaihtaa tasapäämännäksi ton kannen kanssa ja koska tasapäiset männät ovat 1-renkaisia niin huoltoväli on hiukan pienempi. Vakiosylinteri käy hyvin. Kuriton putki ja vapaasti virtaava vaimennin on oikein hyvä vaihtoehto noiden "viritysten" kanssa, tulee laaja tehoalue jolla on mukava ajaa.
17.10.2011 22:02
Tasapäämäntiä saa myös 2-renkaisena.
Onko muurahaiskarhussa muka kuriänkkä? Tamburiinissa ei vielä ainakaan ollut.
17.10.2011 22:40
Okei kiitoksia. Vielä, mitä tuon mikunin asentamisessa tulee ottaa huomioon? Miten poistaa miton tuorevoitelu käytöstä, ja käyvätkö vaijerit suoraan vai pitääkö hankkia uudet?
17.10.2011 23:39
Tm35 vaijerit käy luonnollisesti suoraan, lorton ei.
18.10.2011 19:00
Mitoon tulee joko dellorto 34 tai mikuni 35 kaasari.. Pitääkö noihin askarrella itse kaasu- ja ryyppyvaijerit, vai saako niitä jostain valmiina?
EDIT
Voisiko joku, jolla dellorto 34 mitossa kertoa hyvät säädöt kaasarille? Itse löysin netistä seuraavat, jotka ovat ilmisesti aika suoraan vanhan Cagiva Super Cityn säädöt:
MAIN JET 152
ATOMISER 266DQ
STARTER JET 60
LOW SPEED JET 40
NEEDLE K43 (clip on 2nd from top,IIRC)
AIR SCREW 1 & 3/4 TURNS OUT
25.10.2011 20:38
Moro!
Tämmönen kaasaria koskeva kyssä olis. Löysin tallin perältä tommosen 32mm Mikunin kaasarin.
Ollut vissiin jossain kelkassa ennen, ken tietää, mutta hyödyttäisikö tuota laittaa tuon orkkiksen 28mm lorton tilalle? Vääntöähän tuo vissiinki tuo? Pitäs varmaankin sitten ostaa isompi imukaulakin kaveriksi, ellen aivan väärässä ole? Minkalaisia säätöjä tuolle kannattas hakea?
Lorton säädöt: Pääsuutin 150, TK 65 ja neulan sokka alimmassa lovessa.
Mikunissa oli nämä setit kiinni: Pääsuutin 125, TK ??? neulan sokka alimmassa lovessa.
Osaisko kukaan antaa tolle Mikunille mtn suuntaa antavia säätöjä?
Kiitän!!
Edittiä: Mistä tuohon sitten sais suuttimia hommailtua? Mallia kun ei tiedossa ole. Joku Mikunin pyöreäluistinen kassu kuitenni.
26.10.2011 9:31
Rieju_poika kirjoitti:Moro!
Tämmönen kaasaria koskeva kyssä olis. Löysin tallin perältä tommosen 32mm Mikunin kaasarin.
Ollut vissiin jossain kelkassa ennen, ken tietää, mutta hyödyttäisikö tuota laittaa tuon orkkiksen 28mm lorton tilalle? Vääntöähän tuo vissiinki tuo? Pitäs varmaankin sitten ostaa isompi imukaulakin kaveriksi, ellen aivan väärässä ole? Minkalaisia säätöjä tuolle kannattas hakea?
Lorton säädöt: Pääsuutin 150, TK 65 ja neulan sokka alimmassa lovessa.
Mikunissa oli nämä setit kiinni: Pääsuutin 125, TK ??? neulan sokka alimmassa lovessa.
Osaisko kukaan antaa tolle Mikunille mtn suuntaa antavia säätöjä?
Kiitän!!
Edittiä: Mistä tuohon sitten sais suuttimia hommailtua? Mallia kun ei tiedossa ole. Joku Mikunin pyöreäluistinen kassu kuitenni.
Moikka
Tuohon on vähän vaikea lähteä kylmiltään hakemaan säätöjä, mikäli ei ole cagivan pyörissä vakiokaasarina ollut kuten Mikuni 35 tai lortto 34. Eli kannattaa lähteä vain kokeilemaan jostain kylmiltään sopivan tuntuisista säädöistä.
Eikös pienemmällä kaasarilla alaväännöt parane ja kaasaria suurennettaessa tehoa tulee korkeammille kierroksille? Mutta ei tietenkään liian pienellä tai liian suurella. Vai puhunko ihan puuta heinää?
26.10.2011 11:41
Menee päinvastoin eli isolla kassulla saahaan enemmän vääntöä ja pienellä enenmmän huippukierroksia. Tietenkin se kaasarin koon vaikutus riippuu aika paljon siitä kuinka paljon pärrä vetää menovettä. Eli kohtuus kaikessa ja tuo vääntöjuttu siis meinaa sitä ku aletaan muuttamaan kaasutinta optimaalisesta koosta. Toivottavasti joku nyt tosta jotain tajusi
27.10.2011 12:49
Osaako kukaa sanoa että miten cagivasta saa äänenvaimentimen auki kun karstat pitäs polttaa? Ei oikee viittis ruuvarilla ihan täydellä voimalla kammeta ennenkun tietää että lähteekö se edes auki sillä tavalla.. Ittelläni cagiva planet vm 2000 mutta eiköhän niissä kaikissa cagivoissa aikalailla sama änkkä oo..
27.10.2011 13:17
_rieska_ kirjoitti:Menee päinvastoin eli isolla kassulla saahaan enemmän vääntöä ja pienellä enenmmän huippukierroksia. Tietenkin se kaasarin koon vaikutus riippuu aika paljon siitä kuinka paljon pärrä vetää menovettä. Eli kohtuus kaikessa ja tuo vääntöjuttu siis meinaa sitä ku aletaan muuttamaan kaasutinta optimaalisesta koosta.
Eipäs, hieman yli isolla kaasarilla voidaan saada yläalueelle vielä lisää tehoa, mutta ala-alue kärsii rankasti. Esimerkkinä rr piikit, kaasarit kokoa +40mm, alaalueella ei voi ajaa ollenkaan, johtuu myös muustakin kuin kaasuttimen koosta. Mutta yleensä optimaalinen koko esimerkiksi mitossa 34mm tuo koko alueelle vetoja, kun laitat siihen vielä tuosta isomman niin saatetaan saada yläalueelle lisää paukkuja. Mutta en siis väitä että vakiokaasarilla vääntäisi paremmin kuin 34mm, koska vakio on liian pieni.
27.10.2011 15:29
Aivan liian isolla kaasuttimella tuskin saavutetaan mitään järkevää tehonlisäystä, sillä noilla 40mm kaasareilla kulutus nousee varmasti aivan karmeisiin lukemiin.