Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

20.3.2006 23:26

Tai sitten vois kokonaan lopettaa turbotuksesta puhuminen, uskaltasin väittää että kukaan tähän topikkiin kirjottaneista ei saa sitä aikaseks.

20.3.2006 23:34

iikka88 kirjoitti:Tai sitten vois kokonaan lopettaa turbotuksesta puhuminen, uskaltasin väittää että kukaan tähän topikkiin kirjottaneista ei saa sitä aikaseks.


Äläs nyt, onhan tässä topikissa tullut monta hyvää ideaa, ja tuo turbojinkku sekä mikroauto ovat varsin hyviä esimerkkejä.

21.3.2006 0:34

Ideoita on kyllä, ja ihan hyviä, mutta sitä että joku ne toteuttas toimivasti epäilen vähän..;)

24.3.2006 1:45

väittihän ne siinä pv 2x18mm kaasari topic etä ei tuu toimii, seokset menee sekasi mutta sitte joku teki sen ja laitto todistus aineistoo.

tuntuu vaan että jätkät höpöttää taas että ei tuu onnistuu. ei niitä paineita tartte katossa pitää. kyllä se on mahollista. antaa poikien yrittää :P

24.3.2006 10:25

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:34, muokattu yhteensä 1 kerran

24.3.2006 20:41

Garfield kirjoitti:Vaanku googlella en löytäny ja ei ainakaa Kuopios oo purkaamoita.Ja en ole tyhmä :D

EDIT:Siis en ainakaa pikasella googletuksella löytäny.Pitää kai ettii tarkemmi :D Voisko joku pistää linkkii jos on
?

24.3.2006 20:46

Garfield kirjoitti:
Garfield kirjoitti:Vaanku googlella en löytäny ja ei ainakaa Kuopios oo purkaamoita.Ja en ole tyhmä :D

EDIT:Siis en ainakaa pikasella googletuksella löytäny.Pitää kai ettii tarkemmi :D Voisko joku pistää linkkii jos on
?


Vastauksena tulee todennäköisesti jonkun Inoan tai vastaavan yritysinfoja, niitä alat katselemaan niin johan alkaa löytyä. Joillain yrityksillä ei ole sitten nettisivuja, että katsele itse nyt vain.

26.3.2006 11:22

tos mikro autos on muistakseen fiiat unon turbo eiks tollanen olis hyvä manas???

26.3.2006 13:25

Saa kyllä mankissa olla perkeleen pieni turbo, että toimis kunnolla, siltikään sitä ei varmasti saa kovin herkäksi, eli viivettä tulee reippaasti (turboviive). Mulla on tuolla tallissa TDI-auton turbo, tollanen pieni Garretti, mutta uskosin olevan mankiin vielä liian ison, jos haluaa kunnolla toimivan.

Aijaa, teillä on siinä noin vähän kuutioita... Ajattelin että joku 110-125cc mosa kiinni, siinä varmaan pyöriskin jo jonkunlainen turbo :D

En tiiä minkä kokonen tuon Unon turbo on, mutta se voisi olla tutustumisen arvoinen kapine. Mutta sen sanon, että mitään jättimötikkää ton kokoseen koneeseen ei kannata yrittää, kun tuokin Garretti on peräisin 2,0 diiselistä (niissä on kyllä muutenkin yleensä pienet puhaltimet)

Joo ja nyt vasta tajusin, että laitatte sen remmiahtimella... Voipi olla ton kokosessa koneessa niin , että ahdin syö vaan puolet tehoista, nimittäin se todellakin ottaa ison osan tehosta siihen pyörimiseen. Kyllä luulis tuon 40k - 100k rpm riittävän, kun se on normaalinkin turbon pyörimisnopeus yleensä. Semmoisiin kierroksiin vaatii kyllä niin pitkät välitykset, että alkaa mankista loppumaan vääntö sen pyörittämiseen :D Niin ainakin uskosin, mutta mielenkiintoseltahan tuo projekti kuulostaa, vaikka mopo onkin kyseessä :D

Öljynkierron voi tietääkseni ottaa siitä kannen sivusta, mistä laitetaan lauharinkin kierto. Paluuputki vaikka "öljypohjaan", eli tässä tapauksessa öljyntyhjennystulpan tilalle banjopultilla ja banjolla letku kiinni. Todellakin on hyvä parantaa öljynkiertoa jos ahtimen pistätte, se jos mikä vaatii kunnon voitelun. Eli mahdollisimman suurella tuotolla oleva pumppu kiinni, ja hyvät öljyt koneeseen... Ei muuten pyöri kauaa se puhallin :D


Onnea projektiin ja pahoittelut epäselvästä tekstistä :D

27.3.2006 8:03

kuppila kirjoitti:
mizgu! kirjoitti:Kaks tahtiin sais remmiahtimen, eikä olisi mitää ongelmaa paisarin kanssa.
2t koneissa se ongelma on se että sitä seosta ei pysty ahtamaan sinne palotilaan koska karka pakoaukosta ulos joten se kannatta unohtaa.
Kyllä kakstahtisen saa turbotettua, googlettamlaa löytyy kyllä ohjeet.. en voi taata onko se vain teoreettinen onnistuminen vai onko se oikeasti onnistunut.. en muista sivua.

27.3.2006 8:07

johani kirjoitti:väittihän ne siinä pv 2x18mm kaasari topic etä ei tuu toimii, seokset menee sekasi mutta sitte joku teki sen ja laitto todistus aineistoo.

tuntuu vaan että jätkät höpöttää taas että ei tuu onnistuu. ei niitä paineita tartte katossa pitää. kyllä se on mahollista. antaa poikien yrittää :P
hyvä johani :) jotkut sentään vielä jaksaa kannustaa muita eteenpäin virittämisen asteikolla. tsemppiä vaan

29.3.2006 13:34

Suiza-88 kirjoitti:En tiiä minkä kokonen tuon Unon turbo on, mutta se voisi olla tutustumisen arvoinen kapine. Mutta sen sanon, että mitään jättimötikkää ton kokoseen koneeseen ei kannata yrittää, kun tuokin Garretti on peräisin 2,0 diiselistä (niissä on kyllä muutenkin yleensä pienet puhaltimet)


Ainakin sanotaan, että se unon vakio IHI merkkinen turbo ahdistaa uunon 1,3 koneessa, että ei hirmu suuri ole! Ja jos kerran diesel vehkeissä on pienet turbot niin onhan nykyään turbodiesel ruohonleikkureita ja varmaan bobcattejakin, että niistä vois löytyä pikku turbo..

31.3.2006 22:08

Jani3112 kirjoitti:hyvä johani :) jotkut sentään vielä jaksaa kannustaa muita eteenpäin virittämisen asteikolla. tsemppiä vaan


Oon samaa mieltä. Aina löytyy porukkaa jolla on ylimäärästä rahaa ja öhh... taitoa. no ainaki yritys/erehdys konstil oppii :)

31.3.2006 22:20

Sergey kirjoitti:
Jani3112 kirjoitti:hyvä johani :) jotkut sentään vielä jaksaa kannustaa muita eteenpäin virittämisen asteikolla. tsemppiä vaan


Oon samaa mieltä. Aina löytyy porukkaa jolla on ylimäärästä rahaa ja öhh... taitoa. no ainaki yritys/erehdys konstil oppii :)


Nyt kun Sergeykin on taas täällä, niin olisinpa utelias kuulemaan tuosta teijän turbomankista lisää? Saattaisi itsekin vaikka jotain oppia ;).

1.4.2006 11:08

haaveilkaa vain.