Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
17.5.2004 19:25
_Teme_ kirjoitti:Mitäköhän kuristuksii tossa uudessa Aprilia MX 125:ssa oikein on... kiinnostais tietää, ku omistan sellasen
eikös siinä apriiliassa ollut joku kiekkarajotin 9k kohdalle (näin taisi TM:ssä lukea), vai paljon sulla ottaa kiekkoja? ja on siinä varmaa putkessakin jotain, ja sitten kaasarissa ja putsarissa, tyypilliseen aprilian tyyliin, kureja joka kolossa
mutta aivan 100 varmaks en mee mistään noista, ne oli vaan hyviä(?) arvauksia.
20.5.2004 15:41
Eikös Mitossa pitäisi olla hukkaputki kuristimena? Mulla on Mitosta nyt kaikki katteet irti, enkä löydä hukkaputkea mistään.
Ja vuosimalli on -04
24.5.2004 23:09
Eikös tossa Cagiva Planetissa ole muita kuristuksia kuin se suppilo alkukäyrässä.. Tuli tänään otettua kaverilta se poies, mutta ei siinä tuntunut suurta eroa olevan.. Auttaakos tuo suutinten vaihto paljon?
24.5.2004 23:17
Dolbi kirjoitti:Eikös tossa Cagiva Planetissa ole muita kuristuksia kuin se suppilo alkukäyrässä.. Tuli tänään otettua kaverilta se poies, mutta ei siinä tuntunut suurta eroa olevan.. Auttaakos tuo suutinten vaihto paljon?
Auttaa sen sen verran että ei leikkaa kiinni.
26.5.2004 12:28
Honda Shadown kuristuksista jos joku tietäis??? et mis on ja millaset on poistaa..?
26.5.2004 14:49
laurirkl kirjoitti:Honda Shadown kuristuksista jos joku tietäis??? et mis on ja millaset on poistaa..?
Sulla kävi tuuri, siinä ei ole uutena kuristuksia lainkaan, eli se on jo täysitehoinen!
31.5.2004 21:34
ai on??
se kulkee sen 130-135kmh... mites sitä sais vähä kulkemaa lisää?? eli minkälaisii "virityksii" joitai helppoi ois??
2.6.2004 18:11
Siamoto SX-1 125
Rakennettu alle yksitoista kiloWattiseksi. Teho rekisteriotteessa (ainakin minulla) 7,6 kW. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa moottorin tehon edellytyksistä.
Pyörä on kumminkin kuristettu ahtamalla alkukäyrän paksu kohta täyteen aaltopahvin näköistä ohutta peltiä ja äänenvaimentimessa taitoskohdan jälkeen perimmäisenä on erikoinen onneton mehupilli systeemi joka rajoittaa pakokaasujen virtauksia rankasti. Myös alkukäyrän loppuosan reilusti ohuempi kohta joka kiinnittyy vaimentimeen, voidaan laskea kuristukseksi, mutta sen vaikutus ei ole yhtä suuri kuin edellämainittujen kuristimien. Myös ilmanpuhdistaja on tukkoinen ja sen imureikää voi suurentaa, mutta tällöin on suurennettava ainakin kaasuttimen pääsuutinta. Kaasutin on 16mm Keihin ja sillä on varmasti kuristava vaikutus tehoihin. Muita tehonrajoittimia ei ole tiedossani, mutta kerron kyllä jos löytyy.
Samat rajoittimet pätevät edellämainitun pyörän lisäksi ainakin seuraaviin: Skyteam ST 125 SM, Skyteam ST125 OFFROAD sekä Siamoto ST 125 SM.
Siinä oli sit muutamaan nelitahtienskaan ohjeita.
Olisko tätä saanu höystää jollain kuvilla kun niitä sattuis olemaan?
8.6.2004 23:27
Cagiva Mito I
En tätä vielä löytänyt, joko olen väsynyt tai sitä ei ole, joten kirjoitimpas sitten.
Kuristettu maahantuojan myymällä kuristussarjalla. Kaasuttimen luistin kansi on vaihdettu ja siitä tunnisteena m11k ja kansi on alumiiniä. tällä on rajoitettu luistin liikettä. Pakouakon säädin on lukittu kiinni-asentoon 5mm ruuvilla ja säädinmoottori ja vaijerit on poistettu.
Eli tilalle on hankittava uusi kaasuttimen kansi, mallia kuristamaton. Pakoaukon säätimen moottori ja vaijerit laitettava paikoilleen. sitten pyörä onkin tt. suuttimiin ei tietääkseni tarvitse koskea, jos tarvitsee voisi joku siitä mainita.
edit. vinkkinä, jos mito mennään kuristamaan edellä mainituin keinoin, pitää kaasutin säätää rikkaammalle, muutoin se leikkaa kiinni
Viimeksi muokannut Laakeri päivämäärä 10.6.2004 14:07, muokattu yhteensä 1 kerran
9.6.2004 23:46
Rekisteriotteessa seuraavaa:
Erik. Ehdot: Moottorin teho voidaan alentaa 9 KW:iin asentamalla imusarjaan 1mm:n paksuinen alumiininen supistuslevy, jossa reikä halkaisijaltaa 23 mm, sekä vaihtamalla pakoputkisto tunnisteperkiltään HI KY4 D1.
Teho rajoitettu hitsaamalla pakoputkeen metallinen läppä. Läppä hitsataan n. 1-2 cm pakoputken ja sylinterin liitoskohdasta pakoputken sisään poikittain. Läppä on valmistettu 1-1.5 mm vahvuisesta metallilevystä.
Tunniste pakoputkessa stanssattuna EKI 98 H 038.
Tuommoista oli omassa rekisteriotteessa, pyörä on Honda NSR vm. 1992
10.6.2004 22:18
Tuosta Honda NS125R:stä vuosimallia 1988 vielä sen verran, että mulla lukee rekisteriotteessa:
"Moottorin teho voidaan alentaa 9 kW:iin poistamalla pakoputken tilavuutta muuttava, pakosarjassa oikealla puolella oleva ATAC-venttiili ja asentamalla tilalle tulppa sekä vaihtamalla pakoputken paisuntakammio tunnistemerkinnältään HI KRIS. Moottorin teho alennettu 11 kW:iin rajoittamalla kaasuttimen luistin liikettä. Moottorin suurin teho todettu mittaamalla."
Minun mielestä äänenvaimenninkin rajoittaa menoa, koska se ei ole läpihengittävä. Ainakin kun porasin reiän äänenvaimentimessa olevaan välilevyyn, niin kiihtyvyys parani. Pitää vielä tehdä uusi läpihengittävä änkkäri, tai no ostaa samantien tehari...
11.6.2004 11:15
No, niin ! Lisää tämänlaisia tietoja niistä rekisteriotteista vaan esille!
Täydennän sitten tuonne varsinaiseen listaan.
11.6.2004 20:11
kuristukset ainakin pakoputkessa (ne ovat sellaisia "ripoja" jotka ovat pantu sinne sikinsokin) (v-mäisiä ottaa pois) suosittelen teharia niin ei mene putki paskaksi..
12.6.2004 11:30
lisätäänpäs tänne sitten Yamaha RDn kureista vm. -87... vaikka rekisteri otteessa ei ole mainintaa mahdollisista kureista niin löytyihän noita silti. tehoksi oli rekkariin merkitty 17kw eli käytössä YPVS.
kaksi kuristusta löysin eilen ja otin pois. ensimmäinen on ilmanputsarin ilmanotto aukossa oleva kaksiosainen kuminen putki. se vaan revitään pois eikä ainakaan mulla tarvinnut minkäänlaista seoksen säätöä sen jälkeen. kiihtyvyys paranee huomattavasti.
toinen minkä eilen katoin niin oli äänenvaimentimen alussa oleva putki joka jakautui kolmeen osaan. se liittyy vaimentimen reikäputkeen. tämän voi sahata tai vain paukutella taltan ja vasaran kanssa pois. äänetkään tämän poiston jälkeen eivät kovene juuri lainkaan ja tehopiikki alkaa lopulta tuntua.
EDIT: myös RD:n putkesta löytyy kuristimia. ennen putken loppukartiota löytyy ainakin kaksi kuristelevyä. nämä ovat hankalia irrottaa mutta lähtevät oikeilla työkaluilla.
Viimeksi muokannut hJ päivämäärä 21.7.2004 18:26, muokattu yhteensä 1 kerran