Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
2.7.2015 22:47
Valmistajat ilmoittavat aina tarvittavan välyksen.
Takomännille on usein ilmoitettu sama välys kuin valumännille : 0.05mm (Wössner, Wiseco, VHM.. )
Kadulla moni laittaa 'varmuuden vuoksi' sen kokoisen männän, että välys on 0.06mm. (lähinnä hussekuskit)
2.7.2015 22:49
Miksihän sitten takomäntiä rotaxiin saa vain 53.95 kokona kun sylinterejä valmistetaan 4 kokoa ja niistä pienimpään meneen 53.98 koon valumäntä
E: Uskaltaisiko sitä pienentää välystä sen 0.01 mm ottamalla 53.98 männän ja tehdä saman kuin hussekuskit
2.7.2015 23:59
Täällä huutelee hussekuski jolla 0.07 välys ja mäntänä wössnerin takomäntä, itsellä ainakan 5 satkun välyksellä leikkas kii tokalla käynnistyksellä...
3.7.2015 0:27
@ma$$i - valmistajat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi valmistaa suurempia mäntiä, mahdollisesti liian heikon kysynnän vuoksi.
Mittojen perusteella voi löytyä Rotaxiin sopiva ylikoon takomäntä.
Esim. Yamaha YZ125.. vuosimallista riippuen 15mm tai 16mm männäntapilla.
Toki ns. puristuskorkeus pitää ottaa huomioon ja se, että YZ männät ovat "kupumäntiä."
@kelkkailija96 - ootko muuten tarkistanut, ettei sylinterin aukkojen jakajissa ollut halkeamia? Ja oliko 5 satkun välyksellä ollut mäntä myös Wössnerin, sekä sylinteri mitattu mikrometrillä sellaisen henkilön toimesta, joka osaa sitä käyttää oikein?
3.7.2015 0:59
Rotax valmistaa 4 erikokoista sylinteriä joihin orkkis männät (asso werke) ovat väliltä 53.98--> 54.01 ja näitä sylintereitä on sattumanvarausesti kaikissa erissä mitä tehtaalta lähtee, ei ole yhtä tiettyä kokoa. Joten miksi ihmeessä vertex valmistaa vain kokoa 53.97 olevaa tasalakisya valumäntää joka on valmiiksi väljempi kuin orkkis
. Myös muut valmistajat tekevät vain pienimmille sylintereille mäntiä, miksi ihmeessä, puolet ostajakunnasta menee hukkaan
Perin outoa
Ja kelkkailija 0.05 välys on valumännälle, takomäntä lämpölaajenee enemmän --> vaatii isommman välyksen
3.7.2015 18:11
@.Juho
Kyllä se sylinteri tuli sedän toimesta mikrometrilläkin mitattua...
Viimesessä kasauksessa ei mitää sellaista näkynyt, ainut mikä on niin alahelmasta puuttuu pieni pala pinnoitteesta mutta tämän jälkeen ajettu jo 3cc kisaa+ harjotukset ilmam tehohävikkiä tai muita ongelmia
4.7.2015 18:50
Juu.
Ainakin Husqvarnan ja GasGasin sylintereissä ollut kilkkaamisen aiheuttajana aukkojen (etenkin pakoaukon) halkeamat pinnoitteessa.
Aiheuttaa ylimääräistä kitkaa -> lämpöä ja normaalisti vaadittu välys jää liian pieneksi.
Että sen vuoksi halusin vielä kysäistä.
4.7.2015 23:59
Löytääkö kukaan netistä rotax 122 koneeseen tasakattoista 53.99 kokoista valumäntää
ei mitakaa . Itselleni sula mahdottomuus löytää
Apua kaivataan
E: Myös 53.97 tasalaki takomäntä käy
6.7.2015 21:05
Paljonko välystä on vakiomännällä (asso werke)? Onko se sen suositellut 0.05? Kun PJME väittää että olisi jopa 0.02
joka kuulostaa aivan liian tiukalle
7.7.2015 17:42
Joo elikkäs kävin mittauttamassa sylinterin ja koko on 54.02 ja kyselin PJMEltä siihen sopiva mäntää ja vastauksena oli valumäntä, tasalakinen vertex 53.97 jolloin välys tulee olemaan sen 0.05, takomäntä kuulemma liian tiukka. Jos vakiomännällä välys oli 0.03 tuleeko liian suuri välys sitten kun siitä tulee sen 0.05mm ?
Toivottavasti ymmärsitte
18.7.2015 12:15
Tasalakinen ja kupumäntäTuolla hyvin selitetty molempien hyvät ja huonot puolet.
5.8.2015 0:57
Mitä suuttimia, neulaa, jne. olette käyttänyt (28phbh, tyhjävakioputki)? ei millään meinaa pelittää
vanha suutin 145 ja sillä käy laihalla.
13.8.2015 17:52
ma$$i kirjoitti:Blacklake kirjoitti:Onkohan kenelläkään ideaa, mikä kaverin -12 vuoden apikassa ois vikana.
Vireinä taitaa olla 34mm lortto, vforcet, giannelli, rave1 paskana eli lyhennetty laippa pitämässä pakoaukkoa auki.
Tässä pitää tietää, että ecu porattu ja edellinen omistajakin sanoo pyörän kiertäneen n. 11tkm hänen allaan, mutta jokin nyt kaverilla mättää kun 9400/10500 rpm välillä nappaa rajoitin kiinni. Porailtiin vähän lisää, tarkistettiin liittimiä tms ja saatiin se taas vapaalla kiertämään sinne 11 tkm pintaan, mutta liikkelle lähtiessä rajoittaa taas raakasti 9500 paikkeilla ja nykii helvetisti.
Aluksi otettiin solenoidin johdot irti kun vaihdettiin lyhyempi laippa mutta sitten huomattiin että rajotin ottaa ilkeästi vastaan, laitettiin solenoidin johto takas ja se taas kiersi enemmän vapaalla mutta ajossa meni taas pilalle.
jos joku osais neuvoa ni olisin myöskin kiitollinen. Tuntuu että oma säxä tekee ihan samaa
. Tekniikka kunnossa, mäntä timmi (ajettu ~300km) ja ei kierrä kun 9400.... Mitä vittua
? Ei käsityskyky riitä
Kiertämisongelma edelleen.... Huiput vain 115
ja kiertää sen 8600 ainoastaan
. Mistä vitusta tollanen johtuu. Paikoillaan kiertäö ilman problemia mutta vauhdissa on koko ajan tasakaasulla pieni nykiminen päällään eikä kierrä siellä 8600. Aivan ku iskis rajottimelle. Kiihdyttäessä lähtee kyllä ku kiimanen hirvi mutta ylhäällä iskee katto vastaan
Syitä pohdin ajellessani. Seuraaviin tuloksiin päädyin:
-harottaako V-forcet ja voisko se aiheuttaa tollasta ? Läpät ostettu "käytettynä " mutta olivat täysin uudet, niillä ajettu sen ~3000-2000 km. 350km sitten männönvaihdon yhteydessä tarkastin läpät ja hyviltä vaikuttivat. Olisko ne sittenki ollu paskana vaikka tutkin..
-Oisko putki liian karstanen? Aiheuttasko tollasta. Vois koettaa polttaa puhtaaks lähiaikoina.
-Sytytys jotenkin vituillaan? Paikallaan kuitenki kiertää sinne 11-12k. Voiskoha tarkistaa jotenki?
-Viimeinen syy joka tuli mieleen kubn säxä avaa raven ja kierrokset nousee sinne +8000rpm, alkaa kone huutamaan aikalailla hallelujaa. Onko tavallista rotaxin piikissä vai luistaako mulla kytkin iha helvetisti? Voisko se aiheuttaa tollasta nykimistä tasakaasulla sekä sen että raven auetessa kone huutaa ja ei kierrä kuin 8600?
Jotenkin tuo kytkin homma olis eniten epäilyn alla
. Kertokaahan mitä tarkistaa tai tehdä ettei luistaisi vai pitääkö uudet levyt suoraan hommata ja mistä voi tunnistaa että luistaako kytkin?
Neuvoja, arvailuja, mutuilua, mitä tahansa otetaan vastaan
E: läpät nousseet huomion keskipisteeksi. Voisiko olla niistä kiinni..? 2T tekniikkapuolella saman kuulosia kokemuksia kuin mulla
tällasta problemaa... läpät tosiaankin eniten epäilyn alla, mutta kertokaa omat epäilynne / korjausehdotuksenne
13.8.2015 17:58
E: sori, tuplapostaus vahingossa
Viimeksi muokannut ma$$i päivämäärä 13.8.2015 22:08, muokattu yhteensä 1 kerran
13.8.2015 20:30
semmonen kysymys että tällähetkellä männän koko 53.99 niin laitanko samankokoisen wössnerin männän vai erikokoisen?