Tällä hetkellä valumäntä 53.99 otettu irti ja uutta katsellut, takomäntä wisecoa saisi 53.95 koossa? Onko jo liika suuri välyksen ero noissa
On.
Lukeeko männässä 53.99mm? Vai ootko mitannut itse sen?
Jos oot itse mitannut sen.. vie sylinteri mp-liikkeeseen tai koneistamolla mitattavaksi
(mikrometrillä).
Sitten tiedät minkä kokoisen männän sylinteri tarvitsee
(0.05-0.06mm välyksellä).
Ja vielä jatkuu ongelmat
: wiseco olisi siis tasalakinen takomäntä yhdellä männän renkaalla
. Mieluumminhan sitä kahdella ottaisi mutta kun ei tuoteta sellaisena. Eli mahtaako kestää vain yhdellä m renkaalla vai onko heti kilisemässä. Kierrosteho ainakin paranee mutta kestävyys heikkenee? Eikö
?
Kestää.
M-renkaan vaihtoväli pienenee hiukan
(toki riippuen käytöstä, 2-t öljystä ja kaasuttimen säädöistä.. yms. yms.) - ei kuitenkaan niin paljoa, että olisi tarvetta vaihtaa alle 80h välein mäntää.
Useimmat 2-tahtiset 125cc crossit käyttää vain yhtä m-rengasta.
Kestää n. 30-60h, ennen kuin on merkittävää ohipuhallusta havaittavissa.
Jotkut ajaa joskus yli 80h, mut silloin ilmenee merkittävä kiinnileikkaus riski.
Niin ja crossipyörät on paljon kovemmassa käytössä kuin katupiikit.
En usko, että vedät kadulla
jatkuvasti yli 10,000rpm koneessa..
Kierrosherkkyys voi parantua ainakin 1 renkaisella männällä.
Tehot tuskin.
E: Haittaako tuo yhden pykälän muutos välyksessä mitään? Jos otankin ihan 53.98 aiemman 53.99 tilalle? Onko noin pienestä erosta haittaa?
On haittaa.
M-renkaan kesto heikkenee ja sen joutunee vaihtamaan aikaisemmin, koska liian väljällä männällä se kuluu nopeammin.
M-renkaan katkosvälys ei saa olla alle tai yli valmistajan ilmoittaman toleranssin.
Yleensä n. 0.40mm +/- 0.05mm luokkaa.Jos on enemmän.. männänrengas katkeaa erittäin nopeasti.
Jos taas on vähemmän..
- ohipuhallusta --> kiinnileikkaamis riski
- vähemmän puristuksia ja vähemmän tehoa.. lopulta voi tyhjäkäyntikin kadota liian suuren katkosvälyksen takia