Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Mikä aiheuttaa unettomuutta?

31.1.2025 15:25

Minulla on ollut univaikeuksia yli vuoden ajan; Viimeiset kuukaudet ovat pahentuneet entisestään, nukun öisin vain 30 minuuttia syvään, herään keskellä yötä, ilmaisen mielipiteeni, etten nuku ollenkaan, en ymmärrä mitä tapahtuu. Päätin kokeilla tsopliclonia, mutta edes puoli tablettia (3,75 mg) ei auttanut minua. Ja en halua jäädä koukkuun unilääkkeisiin. En vain tiedä mitä tehdä!

Jotain on varmasti meneillään syvemmällä tasolla, luulen sen olevan hermosto-ongelma, koska minulla on unettomuutta, ahdistusta ja adrenaliinia pumppaavia tuntemuksia. Aivoni eivät toimi, koska en nuku.

Mitä tehdä?

Re: Mikä aiheuttaa unettomuutta?

31.1.2025 16:02

Oi, kuulostaa kovin tutulta. Olen itse kamppaillut unettomuuden kanssa, jossa uni ei tule, vaikka tiedät, että kehosi tarvitsee sitä kipeästi. Muistan erityisesti yhden ajanjakson, jolloin unettomuuteni paheni stressin ja epäsäännöllisten rytmien takia. Heräsin keskellä yötä enkä saanut unta, vaikka kuinka yritin rentoutua. Lopulta aloin etsiä ratkaisuja ja yksi tehokkaimmista asioista, joita kokeilin, oli valoterapia.
Joka aamu aloitin valoterapialasit käytön heti heräämisen jälkeen ja kehoni alkoi reagoida positiivisesti. Kehitin päivittäisen rutiinin, ja minun oli helpompi nukahtaa ja nukahtaa syvemmälle. Varsinkin talvella, kun luonnonvaloa ei ole riittävästi.