Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.9.2015 21:46

Jos nelaria harkitset nii kannattaa kattoa betoja, nelari husseja ja riejuja :) . Sama luotettava kone ku yammun wr mutta noissa on paljon parempi alusta ja ajettavuuus kuin mitä WR:ssä

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.9.2015 22:25

Kiitos vstauksista! :)
Eli täytyyki tsekata sitte se huoltokirja. Jotenkin vain sain käsityksen, että absit toisivat turvaa, mutta se kyllä rajaa aika paljon vaihtoehtoja ainakin käytetyistä pois, joten täytynee katsella ilmankin olevia. Ja pitääkin tutustua noiden muidenkin merkkien tarjontaan, niitä en ole ollenkaan katsellut. Kiitos vinkeistä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.9.2015 6:59

ABS:hän estää ettei jarrut mee lukkoon jarruttaessa...? Ei sitä oikeastaan tarvi jos sen verta ymmärtää että jarruttaessa ei lyödä jarruja lukkoon vaan lisäämällä painetta jarruissa pikkuhiljaa. Eli aloitetaa painamalla jarrua ja koko ajan kasvatetaan voimaa jolla jarruja käytetään. Ei kerralla pohjaan!!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.9.2015 7:38

Juu. Itse ajattelinkin että jossain hätätapauksessa niistä voisi olla hyvötyä, jos vain refleksinomaisesti pamauttaa jarrut lukkoon.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.11.2015 19:21

Kumpikohan olis parempi hussen sm/wre vai aprilian mx/sx? (oletan ettei tuota sx:ää ole kummemmin muokattu mx:stä? :nolo: ) Onko palon eroa tehoissa ja ajo-ominaisuuksissa? Entä kulutuksessa ja huollontarpeessa? TT:nä luonnollisesti :D

Husse kiinnostais kun siitä on tota katuenska malliaki saatavilla vähän paremmin ku apriliasta.. Rahaa ei kuitenkaan oo ihan loputtomasti niin ei tekis mieli käyttää kaikkia bensarahoja johonki yllättävään remonttiin sitte. Budjettia pyörään käytettäväks löytyy noin 2500...

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.11.2015 19:42

Sivulta 4 löytyy mun tarinointia säxästä, joka muuten poikkeaa mäxästä melkein kaikin muin tavoin paitsi tekniikaltaan :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.11.2015 21:57

Joo siellä olikin hyvää juttua. Eli husse taitaa kuluttaa pikkusen enemmän, mutta huoltovälit aikalailla samat?
On kyllä elämä hankalaa kun en osaa päättää ees että kumpi olis mulle parempi 2 vai 4 tahtipeli. (katu)enska sen olla pitäis tahdeista riippumatta, kun teitten ulkopuolellekkin olis tarkotus sillontällöin mennä.
Kilometrejä varmasti tulis ja reilusti, ehkä muutamia hieman pidempiäkin lenkkejä, joten 4-tahti olisi varmasti parempi tältä kannalta? Perus huollot öljyjen vaihdosta mäntien vaihtoon tekisin ainankin itse, siitä jos menee paljon monimutkaisemmaksi niin olisi jo pakko viedä liikkeeseen :nolo:
Nelari olisi siis huomattavasti halvempi pitää, mutta onko se nelarin ja tt 2-tahdin tehoero nyt niin maailmaa mullistava?? Jos ei niin saa ehdotella jotain hyviä 4t (katu)enskoja

Niin ja vielä siitä että pysyykö nelarilla vielä kuinka hyvin liikenteen mukana motarilla?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.11.2015 22:18

Osta 180cc nelari, vaikka hussen smr, yamaha wr tai rieju marathon ;) ja ongelmasi on ratkaistu :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.11.2015 23:14

Osta husse tai apikka jos haluut tehoo, kestää kyllä kun huoltaa säännöllisesti. Jos tulee enemmän kilometrejä maantiellä niin kyllä suosittelen 4t koska kulutus ja huoltovälit. Ei se 180cc oo mikään tykki, kyllä perus tt hussekin vie helposti viivoissa. Ja kyllä nelarilla liikenteen mukana pysyy :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.11.2015 0:27

mutta onko se nelarin ja tt 2-tahdin tehoero nyt niin maailmaa mullistava?

On. Esim. DT125RE/X n. 20hv | WR125R/X 12hv -ja tehoa on 125cc 2-t moottorissa enemmän koko kierrosalueella, vrt. 125cc 4-t.

DT125 ei vie paljoo bensaa, etenkään matka-ajossa. Kulutus 5-6l/100km luokkaa.
Ja tehoa on ihan kiitettävästi vrt. nelareihin.

Erittäin luotettava ja kestävä, kunhan oikein huollettu.
Kulutusosat kestää pitkään, kunhan pitää kaasuttimen säädöt kohdillaan ja lämmittää koneen ennen kovempaa ajoa.

Pikku virityksillä saa paljon lisää tehoa, eikä kulutuskaan nouse.
Paras viritys siihen on palotilan sorvautus järkevämpiin mittoihin, heti kuristamattoman putken ja YPVS:n jälkeen.

Jos tykkää ajaa enskapoluilla, kannattaa ehdottomasti hankkia joku vähän tehokkaampi pyörä.
Nelarilla ite joskus yritin ajaa metikössä.. eihän siitä tullut mitään.
Tehot ei riittänyt alkuunkaan ja painoa oli ihan liikaa.

Nykyisellä Detsillä sen sijaan pystyy ajamaan yllättävän kovaakin.
Johtunee pääosin hyvistä renkaista (Michelin Cross Competition, jotka tosin kuluvat asfaltilla todella nopeasti loppuun), sekä tehokkaasta X -mallin etujarrusta.
Pyörän painoa (n. 130kg) ei edes huomaa.. vaikka sellainen "matkalehmä" onkin. Todella ketterä niin kadulla, kuin enskapoluilla.

Maantiellä ajokin on omasta mielestä nelarilla varsin epämiellyttävää..
Mutta se on kuskista kiinni, että miten sillä pyörällä haluaa ajaa, ja mitä siltä vaatii.

Nelari ehdottomasti silloin, jos ajelee kaupungissa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.11.2015 8:19

Juholta täyttä asiaa.
Edellinen pyörä oli rieju marathon. Oli 183cc, virinokka ja melkein kaikki hilppeet nuitten lisäks :D ja ollessaan nelari niin osat maksaa aivan älyttömästi jos vertaa 2t osiin. 125cc nelarilla matka-ajo on yhtä tuskaa. Ohittaminen 80+ km/h alueilla todella hankalaa ja hyytyy pieniinkiin mäkiin ja jos on vastatuulta. Mutta tuolla 183cc oli kohtuu mukava ajella pitempääkin matkaa lisäväännön takia. Nykyinen pyörä on piikkinen dt ja olen ollut todella tyytyväinen. Kestävä, kulutus ei päätä huimaa ja on suhteellisen tehokas. TT husse jäi viivoissa. Pääsee maastossakin tosi hyvin :) Matka-ajo mukavempaa kuin nelarilla imo. ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.11.2015 19:15

Kaipaisin apua/kokemuksia. Täytän keväällä 16. Omistan mopokortin ja pösö xps joten ajokokemusta jonkin verran on. Olen miettinyt kevarin hankkimista. En ole mikään bensalenkkari eli toisinsanoen en osaa juurikaan rassata koneita. :D Mutta asiaan siis. Olen tehnyt listan (alempana) kiinnostavista kevareista joista jonkun saattaisin hankkia. Ajan yleensä kaupunkiajoa, melko lyhyitä matkoja, jtn kilometrejä. Kesäsin päivässä tulee ajettua max 60km, joskus tulee käytyä metsäpolulla/rällättyä jossain muualla kun tiellä, en mikään keulija ihminen ole mutta joskus tulee jostain oikastua :D. Ja jos joku haluais kertoa mitä eroa on vakio ja tt kevarilla ja onko tt laillinen ajaa a1 kortilla?

Husqvarna sm 125
Yamaha Wr 125
Yamaha Yzf-r 125
Aprilia RS
Aprilia Mx/Sx 125

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.11.2015 20:40

Allupp_ kirjoitti:Kaipaisin apua/kokemuksia. Täytän keväällä 16. Omistan mopokortin ja pösö xps joten ajokokemusta jonkin verran on. Olen miettinyt kevarin hankkimista. En ole mikään bensalenkkari eli toisinsanoen en osaa juurikaan rassata koneita. :D Mutta asiaan siis. Olen tehnyt listan (alempana) kiinnostavista kevareista joista jonkun saattaisin hankkia. Ajan yleensä kaupunkiajoa, melko lyhyitä matkoja, jtn kilometrejä. Kesäsin päivässä tulee ajettua max 60km, joskus tulee käytyä metsäpolulla/rällättyä jossain muualla kun tiellä, en mikään keulija ihminen ole mutta joskus tulee jostain oikastua :D. Ja jos joku haluais kertoa mitä eroa on vakio ja tt kevarilla ja onko tt laillinen ajaa a1 kortilla?

Husqvarna sm 125
Yamaha Wr 125
Yamaha Yzf-r 125
Aprilia RS
Aprilia Mx/Sx 125


A1 kortilla saat laillisesti ajaa ainoastaan vakiota kevaria, jonka suurin sallittu teho on siis 11kW(15hv). Nelitahti kevarit ovat ns. täysitehoisia jo valmiiksi, niistä ei ole helposti otettavissa yli tuota 11kW tehoa toisin kuin kaksitahtivehkeissä.

2-tahtisessa täysteho kevarissa teho saattaa olla jopa yli 22kW(30hv), mutta laillisesti tuollaisen ajaminen vaatii sitten jo A2-kortin ja pyörän rekisteröimisen suuremmalle teholle. 2-tahtinen vakiokevari on reilusti rajoitettu, joka muuttaa esimerkiski moottorin luonteen laiskan tuntuiseksi, koska jopa puolet tehoista on rajoitettu jotenkin. Toki vakiosta 2-tahdistakin se 11kW tehoa siis löytyy.

Itse pyöriin en osaa ottaa sen tarkemmin kantaa, ei ole kevareista omakohtaisia kokemuksia. Henkilökohtainen valintani noista ehdottamistasi olisi varmasti nelitahtinen supermoto eli Yamaha Wr 125.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.11.2015 12:22

Missäs vaiheessa noi detsit alkaa olla loppuunajettu? Ei varmaan vielä tämmönen ainankaan http://m.nettimoto.com/yamaha/dt/191474 ... vifNav=Y#1 Ei ole tuo teknikkapuoli (vielä) ihan hallussa, että mitä remppaa tohon olis lähiaikoina tulossa?

Sitten löyty yks tämmönen vähän 'törkeempi' yksilö http://m.nettimoto.com/derbi/drd/192247 ... 18vifNav=Y heittäkääs jotain kommenttii tosta? Pitäs tehojen puolelta painia suunnilleen samassa sarjassa tt 2 tahtien kanssa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.11.2015 13:52

Kyllä nuo Detsit kestää yli 50tkm, jos huollettu ajallaan.
Samoilla lohkoilla siis.

Linkin Detsi vasta rempattu. Eli ei tarvitse tehdä varsinaista remonttia pitkään aikaan.

Kyllä niissäkin alkaa vaihteensiirtäjät ja kytkin olla melko kuluneet.
Kytkimellä tarkoitan nyt kytkinkruunun, kytkimen keskiön ja painelevyn kuntoa.
Ensimmäiset kaksi mainittua kuluuu urille ja kytkinkruunun vaimennuskumet väljistyy (-> tärinää, alkaa mahdollisesti kolisemaan kun vapauttaa kaasun korkeilta kierroksilta).

Kuluneet vaihteensiirtäjät huomaa siitä, kun kiihdyttää täydellä kaasulla ja vaihtaa nopeasti vaihteita (ylöspäin).
Jos vaihde lähtee hyppimään, silloin todennäköisesti joku vaihteensiirtäjä reilusti kulunut.

Pahasti urille kuluneen kytkinkruunun ja kytkimen keskiön siitä, kun paikallaan laittaa vaihteen päälle (kytkin päällä) ja pyörä pyrkii liikkumaan tai tyhjäkäyntikierrokset laskee merkittävästi.
Mutta kannattaa kiinnittää huomiota kytkinkahvan 'vapaaliikkeeseen', ettei arvioi väärin kytkintä.

Vanteissa voi olla myös heittoa jonkin verran.
Enskapoluilla ne ei haittaa juuri ollenkaan (ja rengaspaineet 0,8bar luokkaa, niin ei pahemmin täristä asfaltillakaan).

Jos pahasti täristää asfaltilla ja ajon aikana huomaa heittoa vanteissa, niin silloin ne on viimeistään vaihtokunnossa.
Ja olettaen tietenkin, ettei ole liian suuret rengaspaineet.

Paikallaan voi kokeilla, onko pyöränlaakereissa klappia (=vaihtokunnossa) sekä ohjausakselin laakereissa, painamalla etujarrua voimakkaasti ja nopeasti tönimällä eteenpäin.

Myös jarrulevyjen kulutuspinnat kannattaa tarkistaa.
Levyissä useimmiten lukee minimi paksuus.

Samoin takajarrusatulan liikkuminen, koska se on ns. kelluva jarrusatula.
Jos se ei liiku jarrupoljinta painaessa, tod.näköisesti liukutapit on jumissa (olettaen, että jarru kuitenkin toimii).

Etujarrusatula taitaa noissa R/RE Detseissä olla ihan tavallinen..

Takahaarukan ja linkkusysteemin laakeroinnin kunto on helppo todeta.
Katsot takahaarukkaa, samalla kun jalalla painat jalkatapista pyörää alaspäin ja nostat jalan pois.
Jos se ei palaudu nopeasti, laakereita ei ole vaihdettu ja rasvattu tai edes puhdistettu ja rasvattu.
Jos tuntuu välystä linkkusysteemissä tai takahaarukassa, silloin laakerit ovat vaihtokunnossa.