Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

28.7.2013 14:48

MUlla on viimenen teoria 22.8. vasta.. :paha: Sitte teoriaan ja synttäreitä odottamaan, mutts itte pääsee sentään ajotunneille :P

Re: A1-kortti

29.7.2013 18:32

Onko tänä vuonna opetusluvilla kortin hommanneet käyneet sen autokoulun turvallisuustunnin? :nörtti:

E: Täytyyhän se näköjään käydä...
Viimeksi muokannut Helvetinhedelmä päivämäärä 30.7.2013 16:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Vs: A1-kortti

30.7.2013 0:31

Haatsi kirjoitti:
A1-, A2- ja A-luokan ajokokeessa moottoripyöräilijältä edellytetään pakollisina varusteina:
• tieliikennekäyttöön hyväksyttyä suojakypärää asianmukaisesti kiinnitettynä, sekä tarvittaessa ajolaseja
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja polvisuojilla varustettuja tai nahkaisia ajohousuja
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettua kyynärpää- ja olkapääsuojilla varustettua tai nahkaista ajotakkia
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja suojilla varustettuja tai nahkaisia ajokäsineitä
• ajojalkineiden on oltava tukevat tai suojilla varustetut
Vanhahko viesti jo, mutta kysytään silti. Osaako kukaan kertoa minkä lain nojalla täysiä ajovarusteita voidaan vaatia ajokokeessa? Laki ei vaadi niiden käyttämistä päivittäisessä ajossa ja harkkaluvillakin saa tietysti pelkkä kypärä päässä ajella.

Re: A1-kortti

30.7.2013 10:00

Sellaista tässä mietiskelen, että saako A1 kortilla ajaa mopoa? Tällä hetkellä vielä harkat, joten mietin saanko ajaa sitten virallisella A1 kortilla myös mopoa?

Re: A1-kortti

30.7.2013 10:56

A1-luokan ajo-oikeus sisältää myös M- ja T-luokan ajo-oikeudet.

Re: Vs: A1-kortti

30.7.2013 12:00

AceFin kirjoitti:
Haatsi kirjoitti:
A1-, A2- ja A-luokan ajokokeessa moottoripyöräilijältä edellytetään pakollisina varusteina:
• tieliikennekäyttöön hyväksyttyä suojakypärää asianmukaisesti kiinnitettynä, sekä tarvittaessa ajolaseja
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja polvisuojilla varustettuja tai nahkaisia ajohousuja
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettua kyynärpää- ja olkapääsuojilla varustettua tai nahkaista ajotakkia
• moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuja suojilla varustettuja tai nahkaisia ajokäsineitä
• ajojalkineiden on oltava tukevat tai suojilla varustetut
Vanhahko viesti jo, mutta kysytään silti. Osaako kukaan kertoa minkä lain nojalla täysiä ajovarusteita voidaan vaatia ajokokeessa? Laki ei vaadi niiden käyttämistä päivittäisessä ajossa ja harkkaluvillakin saa tietysti pelkkä kypärä päässä ajella.


Ajo-opetuksessahan tarvii olla kaikki ajovarusteet, joten ajokoe varmaan rinnastetaan ajo-opetuksen antamiseen

Re: A1-kortti

30.7.2013 17:22

http://www.trafi.fi/filebank/a/1358589822/4e49c0ddb4c7174c35436440bc326409/11088-Kuljettajantutkinnon_ajokoe_.pdf

Ajokorttilaki §53 mahdollistaa sen että:

Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä teoriakokeen, ajokokeen, käsittelykokeen ja ajonäytteen toteuttamisesta.


Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä teoriakokeen, ajokokeen, käsittelykokeen ja ajonäytteen toteuttamisesta.


Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut määräyksen että ajokokeessa tulee olla kyseinen varustus.

Re: A1-kortti

30.7.2013 20:32

Asia selvä, askarruttanut tämä asia jo jonkun aikaa mutta aina unohtunut kysyä.

Re: A1-kortti

1.8.2013 23:19

Kun ton A1-kortin hankkii harjoitusluvalla, niin miten se maksu menee? Pitääkö se (tässä minun tapauksessa) 750€ maksaa heti kun menee ensimmäiselle tunnille vai maksetaanko se osissa vai miten? Olen nyt vähän pihalla tuosta. Ja mun varmaan kannattaa vaihtaa tuo takarengas ennen inssiä, kun alkaa olemaan aika kulahtanut? Eli siinä varmaan katotaan kaikki renkaat yms. ?

Re: A1-kortti

1.8.2013 23:23

Täällä Roissa lasku maksettiin ennen teoriakoetta tai käsittelykoetta. Kysy autokoulultasi.

Re: A1-kortti

1.8.2013 23:45

Eiköhän se nyt riipu ihan autokoulusta ja heidän laskutuspolitiikastaan. Kysymällä selviää ja ainahan voi yrittää neuvotella tai etsiä joku toinen autokoulu mikä sopii maksusuunnitelmaasi..

Re: A1-kortti

2.8.2013 0:00

itse maksoin osissa, mutta ennen ennen kuin suoritin inssin, juttelemalla saa selville, taitaa nimittäin olla niin autokoulu kohtasta.

Re: A1-kortti

2.8.2013 23:03

Heei mitenkäs mulla menee tää jutska, saanko minä ajaa alle 25kw sitte 18 vuotiaana suoraan a1 kortilla, ku alotin suorittamisen 2.1.13. autokoulussa sanovat että saan ajaa, googlesta ymmärsin että ei saa, vähä ristiriitasta.! kertokaa joku !

Re: A1-kortti

2.8.2013 23:49

18 vuotta kun täytät niin voit mennä autokouluun parille ajotunnille ja teoriatunnille joilla "päivität" A1 kortistasi A2 kortin jolla saa ajaa max 35kw pyörää joka saa olla kuristettu enintään 70 kilowattisesta. Vai olisko ollu niin että kun on ollu A1 kortti 2 vuotta taskussa niin pääsee niille tunneille, en nyt muista. Mutta sehän on melkeinpä sama asia jos 16v ajaa A1 kortin.

Re: Vs: A1-kortti

3.8.2013 0:07

sorjoska kirjoitti:Heei mitenkäs mulla menee tää jutska, saanko minä ajaa alle 25kw sitte 18 vuotiaana suoraan a1 kortilla, ku alotin suorittamisen 2.1.13. autokoulussa sanovat että saan ajaa, googlesta ymmärsin että ei saa, vähä ristiriitasta.! kertokaa joku !

Et. Sulla olis tarvinnut olla pikku-a -kortti taskussa ennen 18.1.2013.