Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

17.9.2013 18:55

Sais nyt kiireenvilkkaa hoitaa ne uudistukset kuntoon, helmikuussa tulee ajettua B-kortti ja heinäkuussa korotus A2:een.

Re: A1-kortti

17.9.2013 19:18

Tuossa uudistuksessahan mättää pahasti se, että et saa A2-kortilla ajaa oikeastaan mitään yli 90-luvun kusiasta. Taitaa CBR:kin -87-90 vm olla ainoat jota saat ajaa A2-kortilla. Onko kukaan löytänyt tietoa tuosta uudistuksesta vai onko vielä edes julkistettu?

Re: A1-kortti

17.9.2013 19:31

Eikö se ollut vähän niinkuin uudistuksen idea että 18 vuotiaat ei ajelisi täystehosilla kusiaisilla... Itse en näe muuta huonoa uudistuksessa kun tuon kahden vuoden rajan.

Re: A1-kortti

17.9.2013 20:30

Aplaja kirjoitti:Tuossa uudistuksessahan mättää pahasti se, että et saa A2-kortilla ajaa oikeastaan mitään yli 90-luvun kusiasta.
Saa ajaa tietääkseni, jos siitä irtoaa tietyt tehot (max.35kw), eli kunhan pyörä on kuristettu. Sittenhän voit vaikka ottaa kuristukset pois jos huvittaa. Eikö joissain Pyörissä ole semmonen sähkönen rajoitin, että pitää vaan tyyliin piuha katkaista niin on täysitehoinen? Ainekin olen kuullu semmosesta jossain.

Re: A1-kortti

17.9.2013 20:32

Mikä estää ottamasta kuristuksia pois 35kW:ksi kuristetusta 70kW pyörästä?

Ja riksulle: pyörässä saa olla taystehoisena maksimissaan 70kW, jotta saa ajaa kuristettuna A2-kortilla.

Re: A1-kortti

17.9.2013 21:38

Juu näinhän se on. 70kw on suurin mistä saa kuristaa. Näitä pyöriä tosiaan, Honda CB 500, Suzuki GS 500, Kawasaki ER5/ER6, Honda CBF 600 jne. Ja teho paino suhde on max 0,2 kw/kg --> 35 kw tehoisena massa min 175 kg (rekisteriotteen omamassa).Niin ja Hyosungin 650cc menee myos tuohon sarjaan

Re: A1-kortti

17.9.2013 21:42

Kukas sitä kyttää löytyykö pärrästä 35kw?

Juu tuota en muistanutkaan, että saa olla max.70kw täysitehoisena. No kunhan ei mitään CBR 600RR:ää, YZF R6:sta tai mitään muuta tommosta hommaa. Eikös CBR 600F ole tuohon sopiva jos välttämättä kyykyn haluaa. Itse varmaan pysyn tuossakin vaiheessa supermotossa.

Vähän muuten mietityttää kerkeenköhän ajamaan inssin ennen kun lumet tulee.. Ensi kuun alussa saatan saada harkat jos siinä se 1-2vko menee.

Re: A1-kortti

17.9.2013 22:13

CBR 600F on aika laaja käsite. Noita kun on eritehosina ja ainoa mitä saa ajaa A2-kortilla on nuo ennen -90-lukua valmistetut. Ja noita kyykkyjä, joita sais ajaa on siis todella vähän, jos siis katsotaan +500cc. Kaikilla ei välttämättä ole varaa ostella uudempia A2-korttia varten tehtyjä pyöriä ja hyvät endurot ovat kans hintavia. Kun uudistus nyt toi pakolliset ajotunnut korotuksen yhteyteen, niin ei pitäisi nuo tehot ihan yllätyksenä tulla.

Re: A1-kortti

17.9.2013 23:00

Aplaja kirjoitti:Mikä estää ottamasta kuristuksia pois 35kW:ksi kuristetusta 70kw pyörästä?

Ei mikään, mutta lopputulos on kuitenkin se että sulla on 70kw pyörä, eikä mikään 90, tai jopa yli 100kw:n pyörä.

Ja poliisihan noita periaatteessa kyttää, mutta onhan se vaikeaa. Minähän voisin vaikka kuristaa R1:sen alle 25kw jos huvittaa, ja sitten ajella täysitehoisena... Tämä estettiin tolla 70kw rajalla, ja hyvä niin. Kyllä ne uudet A2 pyörät vanhenee joskus.

Re: A1-kortti

18.9.2013 6:19

Itse oon katellu tuota Hondan cbr 500 ABSilla olevaa. Todennäköisesti jätän ostamatta, mutta kortin käyn B-kortin kanssa samassa. Ei sille tullu muutamaa satasta kummempaa hintaa..

Re: A1-kortti

18.9.2013 9:36

riksu26 kirjoitti:Kukas sitä kyttää löytyykö pärrästä 35kw?.

Poliisi vaikkapa? Kaveri oli ajanu pari viikkoa 25kw:ksi kuristettua CBR 600RR:ää kun poliisit pysäytti ja aika kauan tutki pyörää. Kaasukahva oli rajoitettu kääntymään 8 astetta ja se luki rekisteriotteessa, sillä tavalla poliisitkin pystyi helposti toteamaan sen lailliseksi.

Tuokaan vehje ei kuristuksen takia taida kiertää kuin 9000-10000rpm eli parhaan tehoalueen alle. Kokeilin EXC 125 kotkaa ja sitä Cebaria peräkkäin eikä se CBR lähteny kyllä yhtään minnekkään.. 210km/h kulkee kutosella kaasu pohjassa mutta kotarin kaa olis tullu tiukkaa viivoilla. Kaveri siis sai vanhalla tyylillä kortin kesällä 2012

Re: A1-kortti

18.9.2013 11:48

Tulkaa A2 korotuskurssille Espooseen!!! https://www.kuljettajaopetus.fi/winauto/kurssilista.php?init=1 A1 kortti pitää olla ollut 2 vuotta. Hintaa on 450€+viranomaiskulut. Mainostan sitä siksi, jotta sinne tulisi ihmisiä, koska pelkästään minulle ne ei sitä järjestä. Muuten A2-kortin saanti menee minulla kevääseen. Kiitos jos joku tulisi sinne :).

Re: A1-kortti

18.9.2013 20:31

Oli sitten ensimmäinen ajotunti tänään.. Yllättävän perseesta ajaa tolla Dukella. Tuohan on kylläkin ihan tottumuskysymys, mutta kun itse ole tottunu ajamaan smotolla ja kun tuossa dukessa on tuo painopiste paljon matalemmalla, sekä taitaa painaakkin enemmän. Oli se sen kytkinkin kyllä ihan perseestä. Aluksi ei ota ollenkaan ja sitten yhtäkkiä ottaa. Kun vois jollain smotolla ajaa tuon niin ei siinä sitten ongelmia olisi, eikä tossa muuten paljoon mitään ollukkaan paitsi mitä nyt pujottelussa ja aluksi hidasajossa koska matala painopiste ja ärsyttävä kytkin.. siinä sitten mitään. Jarruttaa kuulemma osasin tolla pyörällä, tosin se ei kyllä mitään vaikeeta olekkaan :D Huomen aamulla sitten klo 8 kaupunki-, ja taajama-alueelle pörräämään.

Re: A1-kortti

18.9.2013 20:35

Oma pyörä on aina helpompi ajaa, ja kokemuksella voin kyllä sanoa et kyllä teknisesti duke on toimivampi kuin yamahan ilmajäähymotti (kytkin, vaihteet, kaasuvaste yms.), mutta toi on totta kytkimen osalta mut tottumiskysymys vaan.

Re: A1-kortti

18.9.2013 20:44

Jos osaa yhtään ajaa niin käsittelyt pitäs kyllä mennä ekalla melkeen pyörällä ku pyörällä :lol: Olettaen että saa pikku lenkit kokeilla pyörää parkkiksella ennen tehtäviä.