Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

30.8.2015 16:56

Helpoin, joskin ei ehkä pyörälle paras tapa hidasajossa on:
Reippaasti kaasua, ja annat kytkimen luistaa kunnolla ja takajarrulla säädät nopeuden. Muista pitää katse kaukana edessä.

Re: A1-kortti

30.8.2015 21:10

Kiitoksia vinkeistä. Mulla juurikin meinas tuossa olla ongelmana se, että kaasua tuli välillä omasta mielestä liikaa, ja sitten kun sen helläsi edes vähän, niin menikin jo tyhjäkäynnillä.

Tietty samahan se on antaa kunnolla kaasua, kun ei oma pyörä ole. :lol:

Re: A1-kortti

31.8.2015 1:00

Hidas ajossa tosiaan katse kauas, takajarruunbhtvin kevyt laahaus. Sitten vaan jotku kierrokset ja kytkimellä luistattamalla vauhtia. Kunhan ajo alkaa sujua voi kierroksetkin halutessaan pujottaa sinne tyhjäkäynnin tuntumaan ja silti homma sujuu.

Pitää vaan oivaltaa, ettei pysty tekemään alkuvaiheessa montaa asiaa yhtä aikaa, eli jarru, kytkin ja kaasu pitää aktiivisesti säätää, vaan kaksi onnistuu jotenkin järkevästi ilman harjoittelua. Yksi pitää siis kytkeä aluksi ns vakioksi niin muihin kohtiin pystyy keskittymään edes jotenkin.

Re: A1-kortti

2.9.2015 1:33

Pumppaat kaasua eli pidät hieman kierroksia koneessa. Kytkin n. puolessa välissä ja kytkimellä pienillä liikkeillä säätelet vauhdin. Vauhti hidastuu-> nosta hieman kytkintä, vauhti kiihtyy-> vedä kytkintä hieman sisään. Pienet rauhalliset liikkeet on avain onneen, mitä aikaisemmin reagoit vauhdin muuttumiseen sitä parempi, älä siis odota viime hetkeen asti ja heitä kytkintä ylös ja yritä pelastaa itseäsi. Kaasu ja kytkin molemmat tekee omaa juttuansa.

Jalka takajarrulla valmiudessa jos sitä tarvii, eli jos meinaa lähteä ryntäämään tai tarvit nopeasti vauhtia pois niin varovasti takajarrua. Mutta aluksi suosittelen keskittymään pelkästään kytkimeen ja kaasuun, sitä takajarrua ei siinä todellakaan tarvi laahata. Jos inssisetä siittä iniseen niin kysy häneltä että tuleeko hän henkilöautollakin liikennevaloihin kaasun kanssa samalla jarrulla jarruttaen.

Kädet ja hartiat rentona ja tankoa puolelta toiselle niin saat haettua tasapainoa. Katse kaukana ja puristat jalat tankkiin.

Re: A1-kortti

9.9.2015 10:24

Teoriakokeen harjoittelu
Onko kokemuksia, mikä netistä löytyvistä teoriakokeen harjoittelu paikoista on paras kevarikortin teorian harjoitteluun?

Harjoittelulupa
Entä jos nyt lähiaikoina saa harjoitteluluvan ja talvi tuleekin jätti aikaisin, voiko sen harjoitteluluvan keskeyttää talven ajaksi?

Re: A1-kortti

9.9.2015 12:11

Ite ainaki harjottelin vaan muutaman kerran autokoulussa teoriakokeeseen ja meni virheittä läpi :) mopokortti oli kylläkin jo ennestään mutta mopokorttiin sain tunnukset autokoululta johonkin sivulle missä sai harjotella

Re: A1-kortti

9.9.2015 17:59

Harjottelulupaa ei voi keskeyttää. Kannattaa miettiä haetko luvan nyt vai ensi keväänä. Jos etelässä asut ni ei liene ongelma ajaa jo tänä vuonna.

Re: A1-kortti

6.10.2015 16:08

Huomenna olisi käsittelykoe ja inssi edessä. Kuumottelee lievästi. Ajotunnit mennyt omasta mielestä suht. hyvin ja huomenna vielä yksi tunti ennen kokeita.

Mahtaako olla kuinka tiukkaa ajolinjat ja ryhmittymiset? Jotenkin meinaa liikenteessä välillä unohtua aivan nuo, kun kaikkeen muuhunkin tulee keskittyä. :)

E: Ajattaako tutvot yleensä jotain tiettyä reittiä kaupungilla vai riippuukko tutvo:sta? Jyväskylässä siis ajan.

Re: A1-kortti

6.10.2015 22:29

Yksisuuntasilla teillä kattovat aika tarkkaan ajolinjat ja ryhmittymiset. Ja muistaa vaan aina ryhmittyä sinne reunaan mihin on kääntymässä. Ja jos tulee virhe ni älä lyö hanskoja naulaan koska kokonaisuus ratkaisee! Itekki kuumottelin inssiä mutta yllätävän helppohan tuo oli ja nopeasti ohi :D Oulussa ainaki vakioreittiä ajattaa, tiiä sitten miten sielläpäin.

Re: A1-kortti

7.10.2015 15:55

nipznapz kirjoitti:Huomenna olisi käsittelykoe ja inssi edessä. Kuumottelee lievästi. Ajotunnit mennyt omasta mielestä suht. hyvin ja huomenna vielä yksi tunti ennen kokeita.

Mahtaako olla kuinka tiukkaa ajolinjat ja ryhmittymiset? Jotenkin meinaa liikenteessä välillä unohtua aivan nuo, kun kaikkeen muuhunkin tulee keskittyä. :)

E: Ajattaako tutvot yleensä jotain tiettyä reittiä kaupungilla vai riippuukko tutvo:sta? Jyväskylässä siis ajan.

Läpite meni, vaikkakin aika tiukasti. Sammui pyörä pari kertaa ( :nolo: ) ja nopeudensäätely oli kuulemma heikkoa. Varmaan sen verran kuumotteli tuo tilanne kuitenkin. :lol:

Re: A1-kortti

11.2.2016 12:33

Ite oon ajatellu ajavani kortin tuol Pasilan Autokoulu Frendit nimises mestas. Onks kellekkää tuttu?

28.6.2016 15:28

a
Viimeksi muokannut khgkg321 päivämäärä 22.4.2017 1:41, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: A1-kortti

1.7.2016 20:22

Tomsaa kirjoitti:Kattooko ne inssin valvojat sitä, onko pyörässä virityksiä? Kun pitäis mennä pian inssi ja käsittelykoe ajamaan tolla omalla hussella, jossa kiinni mm. fmf:n putki, bud kansi ja 36mm keihin. Onko kenelläkään lähtenyt valvoja esim. testaamaan pyörää? Että toivottavasti riittää kun vaan sanon että on kuristettu.


Vaihtaisin kyllä vakioputken jos sellanen löytyy. Ei ne muuten ala tutkimaan,ei se mikään katsastus oo mut putki voi kiinnittää huomiota...

Re: A1-kortti

4.9.2016 12:51

Oon tässä suunnitellut hankkivani A1-kortin harjoitusluvalla mut sellanen asia askarruttaa et mitäs jos teoriat suoritettuani onkin jo lunta maassa? Voinko siis tehdä teoriakokeen ennen talvea ja sitten kysellä ajo-osuuksien ja harkkalupien perään vasta keväällä, vai pitääkö koko kurssi suorittaa putkeen?

Re: A1-kortti

26.11.2016 13:38

Millon tuon käsittelykokeen saa suorittaa? Saako ennen syntymäpäivää suorittaa?