Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Kolarit/kaatumiset

30.6.2013 20:16

Ite sain näsärin toissapäivänä ja harjottelin ajamista kyykyllä ku kokemusta vaan crosseista. sitte eilen lähin kiihyttää ykkösellä nurmikolla jossa oli soratie vieressä nii perä lähti alta ja kylelleen siihe soralle :s tuli vasemmalle puolelle alimman tarran kohalle ja siitä vähä ylöspäin naarmuja. onneks suurin osa naarmuista tarran kohalla nii ei tarvii ku uus tarra ja vähä kynsilakkaa/maalia :)

Re: Kolarit/kaatumiset

1.7.2013 19:51

smotot + märkä nurmikko on oikein ansa itse karsastan smotoilla nurmikolla ajamista vaikka olisikin kuiva nurmikko, lähtee äkkiä käsistä.

Re: Kolarit/kaatumiset

15.7.2013 23:47

Tänää auto kääntyi eteen ja 60 km/h vauhdista suoraa kylkee repsikan puolelle. 10 metrin ilmalento ja ambulanssilla pois. Pyörästä kaikki katteet paskaks ja mittari ja valot ja kaikki eli lunari kuntoon. Onneksi mitään suurempia murtumia ei tullut mutta kyllä kesän pyöräilyt vähiin jää

Re: Kolarit/kaatumiset

22.8.2013 23:44

Tää ei oo kyllä ollu mun paras kesä, toinen kolari 3kk sisää :x Olin tos koulul keulii nii kaveri tulee mopolla suoraan päin mua (myös hytti pystyssä). Kerittii molemmat laskee mut silti rysähti aika häjysti. Deetees meni taas lokari vaihtoon mut ei muuta. Derbi ei taaskaan ollu niin onnekas, keula meni siitäkin solmuun :D Mulle tuli nenään suoraan luuhun asti menevä viilto kypärästä ja kaveri löi päänsä johonki niin et tuli about 4-5cm pitkä ja todella syvä viilto päähän. Kypärä ei tainnu olla kiinni. Ambulanssil molemmat sairaalaan. Kaverille pistettiiin tikit päähän ja mä sain liiman :D Tultii takas koululle nii maija odotteli siel pihas, mutta kiitos eepisten puhetaitojeni kummallekkaan ei tullut sakkoja tai mitään, sentään jotain positiivista tähänkin päivään. Tos kans huomas ketkä välittää kavereistaan oikeesti. Itellä oli vertä silmis ja ympäri naamaa nii suurin osa vaa vahtaa vierestä ja nauraa/ilkkuu. Yks autto mua pysyy pystys ja pyyhki verta pois naamalta + infos vähän siitä minkälaista jälkeä tullu (Inna <3). Toinen taas soitti lanssin meille ja laitto pyörät niin et nillä jotenki pystyy ajamaan (Miika :P). Annoin sille jonka kans kolaroin nii mun derbin keulan ilmatteeks :)

Re: Kolarit/kaatumiset

27.8.2013 22:34

Eilen kävi hieman harmillinen tilanne itselläni.

Juuri olen kevarilla ajon oppinut (ei ollut koskaan mitään mopoja/skoottereita ynm.) Ihan kokemattomana opettelin ajamisen taidon, ja todella hyvin on sujunut. Vähän ylinopeuttakin on tullut ajeltua ja ihan hyvin pysyy pyörä hallinnassa (alle 2 viikkoa olen
ajanut!) Pyöränä siis Aprilian RS125, 2007 malli.

Noh, siitä menin itsevarmana hieman vähän kokeilemaan ajamista, ja ihan hyvin sujui, kunnes tulin takaisin kotimäkeäni päin (hiekkainen, korkea mäki, todella paljon irtohiekkaa), liian suurella nopeudella (50-60km/h). Ihan hyvin meni, kunnes tuli mäen pää vastaan, ja tajusin nopeuteni. Siitä vedin etujarrun ja takajarrua hieman, etupyörä meni lukkoon ja siinä se sitten kaatui autokatoksen eteen. Liukua oli sen metri. Kaatumisen aikana nopeus oli n. 20 KM/H.

Ei siinä onneksi kovin pahasti käynyt. Kuski selvisi ongelmitta, ja pyörästäkin vain vasen kate vaurioitui. Sivukatteesta lohkeili pari palaa ja meni naarmuilla, lisäksi halkesi parista kohtaa. Sivupeili selvisi pienillä jäljillä hiekasta, samoin myös vasen takakate selvisi pienillä jäljillä. Oli muuten ensimmäinen kaatuminen, ja kyllä siitä oppii järjettömän paljon. Tottakai harmittaa rahan meno kun kate joutuu korjattavaksi ja uudet tarrat pitää tilata, mutta onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt :)

Re: Kolarit/kaatumiset

28.8.2013 18:35

Tän päiväsen TM:n perusteella pitää varoa ajamasta pyörää lunastuskuntoon. Nykyään kuulemma 80% lunastetuista pyöristä tarkistetaan, että ovatko tehoiltaan laillisia. Jos ei ole laillinen niin maksat kortotetut vakuutukset vähintään kolmen kuukauden ajalta. Tieto menee myös Trafille ja tulevaisuudessa poliisille. Eli jos joudut syyttömänä osapuolena kolariin, tuloksena voi olla korotetut vakuutusmaksut, autovero, sakko, ajokielto ja suorituskielto. Ja jos viritysten katotaan vaikuttaneen vahingon syntyyn niin voivat vielä perua korvauksen :| . Mutta kyllä sitä tietää mihin ryhtyy kun ajaa laittomalla pelillä

Re: Kolarit/kaatumiset

28.8.2013 20:59

quacksnooze kirjoitti:Eilen kävi hieman harmillinen tilanne itselläni.

Noh, siitä menin itsevarmana hieman vähän kokeilemaan ajamista, ja ihan hyvin sujui, kunnes tulin takaisin kotimäkeäni päin (hiekkainen, korkea mäki, todella paljon irtohiekkaa), liian suurella nopeudella (50-60km/h). Ihan hyvin meni, kunnes tuli mäen pää vastaan, ja tajusin nopeuteni. Siitä vedin etujarrun ja takajarrua hieman, etupyörä meni lukkoon ja siinä se sitten kaatui autokatoksen eteen. Liukua oli sen metri. Kaatumisen aikana nopeus oli n. 20 KM/H.

Vastaisuuden varalle varoituksena jos ei autokoulussa opetettu, soralla jarrutusteho tulee 20% etujarrusta ja 80% takajarrusta eli soralla kannattaa varoa sen etujarrun kanssa, asvaltillahan tilanne on toisinpäin et takajarru 20% ja etujarru 80%.

Re: Kolarit/kaatumiset

28.8.2013 23:09

Jep, tuolla neuvolla pärjää pystyssä millä tahansa pyörällä, enskoilla voi antaa ehkä jopa 40% eteen ainakin oman kokemuksen mukaan.

Re: Kolarit/kaatumiset

29.8.2013 21:08

Stål kirjoitti:Tän päiväsen TM:n perusteella pitää varoa ajamasta pyörää lunastuskuntoon. Nykyään kuulemma 80% lunastetuista pyöristä tarkistetaan, että ovatko tehoiltaan laillisia. Jos ei ole laillinen niin maksat kortotetut vakuutukset vähintään kolmen kuukauden ajalta. Tieto menee myös Trafille ja tulevaisuudessa poliisille. Eli jos joudut syyttömänä osapuolena kolariin, tuloksena voi olla korotetut vakuutusmaksut, autovero, sakko, ajokielto ja suorituskielto. Ja jos viritysten katotaan vaikuttaneen vahingon syntyyn niin voivat vielä perua korvauksen :| . Mutta kyllä sitä tietää mihin ryhtyy kun ajaa laittomalla pelillä


autovero? ei kevarilla pitäis tulla autoveroa vaikka jääkin TT-kemmusta kiinni. ja ainahan näissä on riskinsä sama pätee myös viritettyihin mopoihin.

Re: Kolarit/kaatumiset

29.8.2013 22:37

Autoverolla viittasin mopoihin, mutta myös kevareihin joissa on joku suurempi sylinteri. 125 kuutioisen ja 180 kuutioisen moottoripyörän veroprosentti ei ole sama, joten kaiken järjen mukaan maksat autoveroa.

Re: Kolarit/kaatumiset

31.8.2013 11:52

Jep, ei ole prosentit sama, täältä näkee mikä se veroprosentti on uusilla ajoneuvoilla: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Re: Kolarit/kaatumiset

2.9.2013 19:18

aksim97 kirjoitti:Jep, tuolla neuvolla pärjää pystyssä millä tahansa pyörällä, enskoilla voi antaa ehkä jopa 40% eteen ainakin oman kokemuksen mukaan.

Enskoilla saa vaikka endon nousemaan hiekalla = 100%. :lol: No, ei ehkä ihan soratiellä mutta on se etujarru silti paljon tehokkaampi. ;)

Re: Kolarit/kaatumiset

10.9.2013 22:31

Haha, näin ku peltoradalla nous suzukin perä ilmaan :D Osaava kuski ja hyvät renkaat, ei se muuta vaadi :)

Re: Kolarit/kaatumiset

12.10.2013 20:38

Peuraa päin ajoin sitte tässä puolisen tuntia sitte pmeellä tiellä. Oon nähny sellasen videon jossa 750 gikseri ottaa peuran/tms vastaan eikä kaadu... Mulla kävi nyt aika sama mutta 125 hondalla :lol: Osu kylläki vaa etukumiin (mitään ei käyny), mut ois siinä huonosti voinu käydä. Ei saatana ku pelästyin. Vauhtia oli 95-100, mutta mitään ei tullu
Tämä kuulostaa niin paskapuheelta ku voi olla, mutta totta on. ;D

Re: Kolarit/kaatumiset

12.10.2013 20:42

Faijakin ajoi busalla monta vuotta sitten poroa päin ---> oikeelta edestä katteet paskaks ja oikee isovarvas mustaks :lol: Eipä muuten sekään kaatunu, mutta poro piti lopettaa. Kävitkö kattomassa mitä sille peuralle kävi?